Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái 2004. szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
1. oldal A vezetői döntéseket támogató mutatószám rendszer Pilot projektzáró jelentés szeptember 9.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
Képzések a pécsi bölcsészkaron
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Felsőoktatási fejlesztések a közötti európai uniós támogatási időszakban Pécs, Fonyó Attila közigazgatási tanácsadó.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban Dr. Veres Pál osztályvezető OM

2 Az előadás tematikája Bologna – Prága – Berlin - …. A magyar felsőoktatás alapvető problémái A Magyar Universitas Program céljai Az új Ftv. fontosabb szabályozási elvei Az FSZ-re vonatkozó szabályozás Az új Ftv. és a felnőttképzés Korm. rendelet a többciklusú képzésről

3 Bologna - Prága – Berlin Összegzés Az európai térség különböző dimenzióinak integrálása Európai gazdasági térség Európai kutatási térség Európai (felső)oktatási térség ……… Versenyképes Európa Európai polgár Demokratikus és szociális Európa

4 A magyar felsőoktatás alapvető problémái A felsőoktatási expanziót nem kísérte minőségi fejlesztés Merev képzési szerkezet, mobilitás hiánya Irracionális finanszírozási szerkezet és mechanizmus Leromlott felsőoktatási intézményi infrastruktúra Motiváció hiánya az oktatói bérrendszerben, az utánpótlás hiánya A kutatás-fejlesztésre fordított támogatások messze az uniós átlag alatt

5 Az összes és az államilag finanszírozott hallgatók létszáma között

6 A fiatal és az idősebb felsőfokú végzettségűek, valamint a fiatal felsőfokú és fiatal középfokú végzettségűek relatív bérének alakulása (forrás: Galasi Péter)

7 A Magyar Universitas Program céljai Minőségi képzés, nemzetközi szinten is versenyképes tudás biztosítása A hallgatók támogatása, szabadság, mobilitás Egyenlő esélyek megteremtése A teljesítmény többszintű honorálása, erősen differenciált bérezés Színvonalas oktatói-kutatói munkához szükséges feltételek megteremtése A felsőoktatás és a gazdaság kapcsolatainak erősítése

8 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A képzési szerkezet átalakítása

9 Irányító Testület Tagjai: az oktatási miniszter által javasolt tagok menedzseri/akadémiai kompetenciákkal, a szenátus által delegált tagok (amelyből egy főt a hallgatók delegálhatnak) Elnöke: a rektor Funkciói: stratégiai döntéshozatal Szenátus Tagjai: oktatók, hallgatók, egyéb tagok Elnöke: maga választja Funkciói: akadémiai döntések, IT anyagok véleményezése Rektor Egyszemélyi felelős vezető, az IT elnöke Kompetenciái: akadémiai és menedzseri Funkciói: felelős operatív felsőoktatási intézményvezető Irányítási reform – állami felsőoktatási intézmény vezetése

10 BeruházásIdőszakBefektetési összeg Oktatási épületek bővítése, új korszerű épületek megvalósítása 2000 – között 200 milliárd Ft Kollégiumi férőhelyek bővítése, új korszerű diákotthonok 18 intézmény férőhellyel 2004 – között 30 milliárd Ft Összesen:230 milliárd Ft A Felsőoktatási Infrastruktúra-fejlesztési Program

11 Az új Ftv. egyes szabályozási elvei 3+2 ciklusú képzés B, M, PhD + FSZ + szakirányú továbbképzés Felsőoktatás szakképzési és felnőttképzési intézmény is Felsőoktatás felnőttképzés és szakképzés is Képzési és kimeneti követelmények Munkaadók, szakmai szervezetek nagyobb szerepe FSZ, B és M kettős funkciója Távoktatás mint módszer elterjesztése

12 Az új Ftv. egyes szabályozási elvei Felsőoktatási oktatási intézmény létesítése hatósági eljárás után – Felsőoktatási Hivatal - Országgyűlés Speciális jogállású költségvetési szerv Kapacitás akkreditáció Egyetem elnevezés feltétele: M + PhD 3 pólusú irányítás: IT, Szenátus, Rektor

13 Az új Ftv. egyes szabályozási elvei Fenntartói és ágazati jogkörök egyértelmű elválasztása Adminisztrációs központ: egyes hatósági ügyek Jogosultság államilag támogatott képzésre – 12 félév Költségtérítéses hallgatók teljesítményfüggő támogatása

14 Az új Ftv. egyes szabályozási elvei Külföldi részképzés finanszírozása Diákhitel igénybe vételi lehetősége külföldi tanulmányokhoz Szakkollégiumok támogatása Oktatói teljesítmény kötelező hallgatói értékelése Gyorsított bírósági jogorvoslat

15 Az új Ftv. egyes szabályozási elvei Gyakornoki rendszer kiépítése Hallgatói létszám alapú képzési normatíva Oktatói mozgóbér keret Többes oktatói foglalkoztatás korlátozása: 1+1/2 Magántőke bevonása

16 Az FSZ-re vonatkozó legfontosabb szabályok Felsőoktatás része 2006-tól egységes hallgatói jogviszony OKJ szabályai szerint Munkaerőpiaci orientáció SZVK-k kidolgozása gazdálkodó szervezetekkel Ha gazdasági kamara nyújtja be OKJ-ban közzé kell tenni Egyszerűsített létesítési eljárás Nincs előakkreditáció

17 Az FSZ-re vonatkozó legfontosabb szabályok Szakmai programot felsőoktatási intézmény dolgozza ki SZVK alapján Képzési programja részeként Nincs központi program Általában 4 félév – maximum 6 Szakmai vizsga az Sztv. szerint OKJ szerinti bizonyítvány Szakközépiskolák bevonása lehetséges

18 Az FSZ-re vonatkozó legfontosabb szabályok Szakmai gyakorlaton munkavállalói jogok Gyakorlati képzésben az Sztv. szerinti jogosultságok (juttatások) Gyakorlati képzés hallgatói szerződés alapján Felvételi feltételeket FI határozza meg

19 Az FSZ-re vonatkozó legfontosabb szabályok FTT véleményezi a rendszer fejlesztést Szakképzési hozzájárulás hozzáférhető

20

21

22 Státus Hallg Tanuló Összes A felsőfokú szakképzésben résztvevők számának alakulása között, fő

23 Az új Ftv. felnőttképzési vonatkozásai M programok felnőttképzés részei Életkor, munka mellett, finanszírozás LL felhasználható képzési jogosultság Szakirányú továbbképzés Felsőoktatási „továbbképző intézmény” FSZ felnőttképzés is Térítéses képzés: felnőttképzés Felsőoktatási intézmény = akkreditált felnőttképzési intézmény + programok

24 Kormányrendelet a többciklusú képzési szerkezetről A jelenlegi helyzet Mintegy 30 szak követelményrendszere megjelent Folyamatban van az indítási kérelmek beadása A szakok többsége csak 2006-ban indulhat

25 KÖSZÖNÖM a FIGYELMET