„Human language is an embarrassment for evolutionary theory”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre jár a tekintetünk?
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Angol nyelvi kompetencia
Szemiot i ka.
Képességszintek.
Kommunikációs stratégiák
ŐSKOR.
4. Kreatív döntéshozatal
Az önző gén Richard Dawkins.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Mire jók a férfiak?.
Az emberré válás folyamata
Tartalom jegyzék Delfinek(Fogas cetek) Bemutató Életmódja Leírásuk
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
Pletyka, gondolatolvasás, udvarlás: Új elméletek a nyelv keletkezéséről Pléh Csaba November 14 MTA.
A jelentés.
Magasabbrendű idegtevékenység
Change blindness Változás -vakság.
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Készítette: Serly Dániel
Idegen nyelvek tanulása
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Az emberré válás folyamata
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Személyiségelméletek
Szemiotika – Jeltan A Rendszer B Rendszer Kommunikáció Jel.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A „diszes” problémák korai jelei
Evolúcióbiológia és asztrobiológia
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
Számrendszerek kialakulása
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A nyelvi jel és jelrendszer
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Nyelvet öltünk! Nyelv-történet Nyelv-újítás Nyelv-járás
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A generatív nyelvelmélet
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Bevezetés a nyelvtudományba
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„Human language is an embarrassment for evolutionary theory” Az emberi nyelv az evolúciós elmélet szégyene. David Premack

Miről lesz szó? Mit tudnak az állatok – nyelv? Honnan tudjuk mikor és melyik fajnál jelent meg a nyelv? Hogyan alakulhatott ki a nyelv? Ökológiai magyarázatok Szociális magyarázatok Szexuális szelekció

Állati kommunikáció Egyáltalán lehetséges-e eltérő fajok közötti kommunikáció? Diana cerkóf és a Campbell cerkóf

Fajok közötti kommunikáció Lehetséges? Az ok: a zártság: nem tanulnak új jeleket. Vagy mégis?

Állati Példák Fehérbarkójú cerkófmajmok Kísérletek magnófelvételekkel Külön kiáltás : Sas takarást keresnek a bokorban Kígyó lábuk alá néznek Leopárd fára rohannak DE: ezek valóban a külvilágra vonatkoznak, vagy csak a saját félelmük erősségét mutatják?

Képesek átverni a másikat! Ha meg akarnak szabadulni az erősebb hímtől, vagy élelmet akarnak megszerezni, leopárd kiáltást hallatnak

Állat ember kommunikáció? Hozzánk hasonló fajok (főemlősök) Hozzánk adaptálódott fajok (kutya, macska)

Emberi nyelv = állati nyelv? Zártság (állatok: 30-40 jelzés) Hangok, szagok, arckifejezések Konkrét Analóg (emberi szintaxis) Lexikon Nyitottság Önkényesség Steven Pinker: nyelvtan= diszkrét kombinatorikus rendszer Hierarchia Rekurzivitás Végtelen?

A nyelv tág és szűk értelme

A nyelv tág és szűk értelme Tágan értelmezett nyelvi kompetencia: A kommunikáció szenzomotoros alapjai Fogalmak, intencionalitás Szűken értelmezett nyelvi kompetencia Rekurzivitás – szintaxis

Chomsky, Hauser, Fitch Ekolokáció

Emberi nyelv tanítása más fajoknak

Joel Wallman : Aping Language Nem lehet állatokat megtanítani beszédre

Emberszabásúak természetes jelei Vizuálisak – nagyon összetettek Arckifejezések és gesztusok Nincs jele az absztrakt szimbolikus kódoknak Ez biztosan nem ugyanolyan, mint az emberi nyelv

Az emberi nyelv előfutára? Képesek lennének-e egy egyszerűbb nyelvre? Lehet, hogy megvan a képességük, csak nem használják?

60-as évek – beszélt nyelv Csimpánzok tanítása – teljes csőd Többéves tréning után egyszótagos angol szavak, többé-kevésbé érthetően Probléma: fiziológiai finom koordináció hiánya Nyelv mozgatása Légzésszabályozás Hangok kiadásának akaratlagos szabályozása

a hangképző rendszerük más Gége magasabban -> kisebb a garat és az orrüreg

Nyelv = beszéd? A kérdés az, hogy képesek-e absztrakt szimbólumok használatára. Két változat: Siketnéma jelek (Ameslan - ASL) Lexigramjelek

Siketnéma jelelés - ASL

Alan és Beatrice Gardner Korai nyelvtanítási kísérletek: A 60-as évek: Gua és Viki – beszélt nyelv Artikulációs akadályozottság Washoe: ASL - video 150 jel 2-3 tagú mondatok Kétséges sikerek: Washoe kombinálja a jeleket? Más főemlősökkel is használja? A jelelés szegényes az emberével összevetve Hiányzik az új információ utáni érdeklődés Ezt akár operáns kondicionálással is meg lehet tanítani egy galambnak (Herbert Terrace)

Nim Chimpsky & Herbert Terrace

Nim Chimpsky & Herbert Terrace Noam Chomsky után lett elnevezve Columbia University – Herbert Terrace A nyelvtan van a középpontban: a szavak sorrendiségéből mit tud levonni Terrace szerint semmilyen nyelvet nem tanult meg Tud ugyan 125 jelet de nem kombinálja őket. Legtöbbször saját igényeit kielégítő szavak

Koko és dr Penny Patterson

Francine Patterson 33 éves gorilla, aki még kisbaba korában tanulta meg az Amerikai jelnyelvet (ASL) Leghosszabb kutatás: 33 éve dolgoznak együtt, az egyetlen gorilla tanítási kísérlet Állítólag 1000 jelet tud és többet is megért a beszélt angolból. Már chatelt is az America Online-on és azt is tudta kommunikálni, hogy fáj a foga

Bírálatok Független siketnéma megfigyelők szerint az állat nem mutatta a jelet, csupán természetes jelkészletét használta Nem minden jel önkényes és absztrakt (fogmosás) Mondataik hossza hosszú évek során sem nőtt Ritkán jelelnek maguktól, spontán

Szórendet tanulnak vagy nyelvtant? Meg tudják különböztetni, hogy a „zsák a dobozban” és a „doboz a zsákban” van kijelentéseket DE ugyanazt a formát ismételgetik: utánzás vagy minimális variáció Nagyon különböznek még egy kétéves jelelő gyermektől is – összetett mondatok

Lexigramok

Lexigramjelek Mágnestáblára erősített jelek – később számítógép Szigorúbb és ellenőrizhetőbb kísérlet

Savage Rumbaugh

Csimpánzok Pan troglodytes

Lana Lana neve egy betűszó: Language Analogue in nonhuman primates Nemrég bemutatta, hogy még 20 éve nem látott lexigramokat is felismer

Panzee Panzee-t együtt nevelték egy bonobóval, Panishával, hogy lássák, létezhet-e fajok közötti kommunikáció. Nagyon ügyes a labirintusfeladatokban is.

Mercury- Higany Ellenpélda: mivel nem sikerült neki nyelvet tanítani, most más kutatásokban veszt részt.

Bonobók Pan paniscus

Kanzi Az első főemlős, aki kisgyerekhez hasonlóan tanulta a nyelvet. Családban nőtt fel. A neve kincset jelent szuahéliül.

Sue Savage Rumbaugh és Kanzi

Lexigramjelek Eredmények: Néhány év gyakorlás 150-200 szó 3-5szóból álló mondatok Kérdő mondatokra felelnek, egyszerű utasításokat végrehajtanak

Két alapvető kérés Képesek-e absztrahálni – valóban értik.e a szimbólumokat? Képesek-e a nyelvtan használatára?

Valóban értik-e a szimbólumokat? Memória vagy értik, hogy a jelek valamire vonatkoznak?? Képesek átvinni más szituációkra Tárgy – fénykép – lexigram Ennivaló vs tárgy Színek és tárgyak A jelölt dolgok alapján osztályoznak, nem a műanyag formák látható tulajdonságai alapján

Irene Pepperberg Alex a papagáj, aki angol nyelvet használ Kér, elutasít Érti a számosságot, tud kategóriákat kialakítani

Nyelvtani szabályok Premack: Sarah Képes a következetes alany-ige-tárgy sorrendre Valószínűleg nem a nyelvtant tanulta meg, hanem a szavak jutalmazott sorrendjét

Kanzi, a sztár nyelvész Szintaktikai szabályok alapvető formája??? Vadonszerű élet – nem kapott formális kiképzést Utánzás – az anyját tanították Egyszerre használ gesztusokat hangokat és lexigramokat

Két szimbólumot tud összekapcsolni Rájött magától, hogy az ige megelőzi a tárgyat A gazdája szerint olyan szinten van, mint egy olyan kétéves siket gyerek, akit nem tanítottak meg a jelnyelvre.

Csakhogy: körülbelül 150 szót tanul meg 7-8 év alatt 150 szavas szótár Kétszavas mondatok szintjénél sosem megy tovább Kizárólag kérések

Állati nyelv? Még mindig áthidalhatatlan a különbség Még Kanzi is csak mondat előtti szinten van – egy kétéves már beelőzi Hosszú tréning kell hozzá – az embergyereknek nem Jutalmazni kell a tanulást – Általában kérések, szükségleteik kielégítése

A szintaxis előfutárai? Liebermann: a szintaxis kialakulsához több független vonalnak kellett egybekapcsolódnia Kategorizáció Szekvenciális motoros szerveződés Bazális ganglionok, szubkortikális struktúrák

A nyelv tág és szűk értelme Tágan értelmezett nyelvi kompetencia: A kommunikáció szenzomotoros alapjai Fogalmak, intencionalitás Ez csak fokozati különbséget mutat az állatok és az ember között (preadaptációk) Szűken értelmezett nyelvi kompetencia Rekurzivitás – szintaxis Csak az emberre jellemző

A nyelv rekonstrukciója A. Mikor jelenik meg a nyelv az ember történetében? Bizonyítékok: emberi fosszíliák (beszédszervek és agylenyomatok) – 2 millió év Eszközök – 100 ezer éve Művészi alkotások – 30-35 ezer éve B. Milyen előnyökkel járt?

Megjelenés – beszédképző szervek Beszédképzés: nem fosszilizálódnak maguk a szervek - koponyalapi görbület Gége és garat izmainak a tapadása Erectus: hatéves gyerek Neandervölgyieknél eltűnik (DE hyoid csont hasonló)

Agyi területek Lenyomatot hagynak a tekervények a koponyán

Homo habilis – 2 millió év – Broca terület féltekei asszimetria A kőeszközök használata jobbkezességre utal : a bal agyféltekéjük nagyobb lehetett Homlok és halántéklebeny fejlettsége: asszociációs pályák – lehetővé teszik a komplex szimbolikus reprezentációk kialakulását.

Gerincvelő torakális szakaszának megnagyobbodása – szürkeállomány növekedése Légzést vezérlő idegek találhatóak itt Homo erectusnál ez nem mutatható ki, csak a sapiensnél – félmillió éve?

Hypoglosszális csatorna erőteljes megnövekedése – nyelv beidegzése

Tárgyi kultúra Az eszközkészítés folyamatosan, lassan fejlődő, egészen 35-40 ezer évvel ezelőttig Finom megmunkálás Változatos felhasználási lehetőségek Kulturális sokféleség Változásuk felgyorsult ? Beszéd megjelenése

Művészetek Szimbolikus jelentésekkel bíró tárgyak megjelenése A nyelv nemcsak későn, de hirtelen jelent meg Eric Knight: Közös szimbólumok megformálása cseréje – kollektív jelentések Mithen: Törzsi rituálék – érzelmi kötődés kialakulása

Hogyan jött létre a nyelv – egyszerre vagy lépésenként?

Lépcsőzetes vagy egybeni megjelenés Három szint 0. Australopithecusok – mai emberszabásúak 1. Erectus – szintaxis nélküli protonyelv 2. Archaikus homo sapiens – nyelvtannal rendelkező szimbolikus nyelv 3. Fejlett nyelv nyelvek szétválása, továbbfejlődése: nyelvcsaládok – megfelelnek a genetikai rokonságnak (Luigi Cavalli-Sforza)

Baszkok: európa legősibb lakói Magyarok: nem egyezik a nyelvcsalád (uráli) és a genetikai család (európai)

Nem szelekcionista elméletek szaltatorikus megjelenés Noam Chomsky: nyelv nem jöhetett létre darwini szelekcióval túl bonyolult A közbülső formák nem jártak volna előnyökkel Bickerton: Makromutáció – egy gén egy részének radikális átrendeződése

Piatelli-Palmarini: véletlenszerű folyamatok – genetikai sodródás Lock: exaptáció, absztrakt gondolkodás Hauser (Chomsky): rekurzivitás eredetileg navigációs és táplálékszerzés módszere

Evolucionisták 1%-os előny is nagyban növeli az esélyét, hogy az adott génnek rendelkező változat maradjon fenn Nowak : Matematikai modellek Létrejöhetett lépésenként evolválódva a nyelv

Onomatopeia A beszélt nyelv a hangutánzó szavakra épült Szintaxis?

Különbségek - Afrikaans: woef Albanian: ham ham / hum hum Arabic (Algeria): haw haw Bengali: ghaue-ghaue Catalan: bup, bup Chinese (Mandarin): wang wang Croatian: vau-vau Danish: vov Dutch: woef English: bow wow, arf, woof, ruff ruff English (Old English): Hund byrcð. Esperanto: boj Estonian: auh Finnish: hau hau /vuh vuh French: ouah ouah German: wau wau, wuff wuff Greek: gav Hebrew: haw haw (/hav hav) Hindi: bho:-bho: Hungarian: vau-vau Icelandic: voff Indonesian: gonggong Italian: bau bau Japanese: wanwan, kyankyan Korean: mung-mung (/wang-wang) Norwegian: voff / vov-vov Polish: hau hau Portuguese (Portugal): au au au (nasal diphthong) Portuguese (Brazil): au-au Russian: gav-gav Slovene: hov-hov Spanish (Spain, Argentina): guau guau Swedish: vov vov Thai: hoang hoang (with falling tone) Turkish: hav, hav Ukrainian: haf-haf Vietnamese: wau wau

Evolúciós magyarázatok a nyelvre

Ökológiai modellek Szociális magyarázat Szexuális szelekció Létfenntartás: vadászat Szociális magyarázat Társas kapcsolatok fenntartása, kiépítése Szexuális szelekció

Ökológiai magyarázatok

Táplálkozáshoz szükséges ismeretek Növények lelőhelye és vadak vándorlása Mai vadászó-gyűjtögető társadalmakban ennek kevés nyoma van – inkább mutogatás (max. 1-2 szó) Beszéd: emberek élete és viselt dolgai

A szavak régen és most Vadászó gyűjtögetők szókincse: Modern nyelvek: Ezek fele ige, mely kapcsolódik a létfenntartáshoz Modern nyelvek: 50-60 ezer szó 10-15% ige Régen ebben a nyelvbnek nagyobb szerepe volt.

Eszközkészítés Két úton lehetséges: Az eszközkészítés igényel olyan képességeket, melyek alapot szolgáltatnak a nyelvnek Tárgy megmunkálásával kapcsolatos ismeretek átadása: kommunikációs ismeretek

Eszközkészítés- nyelv izomorfia Konstrukciós képesség Modell a külvilágról és az ezzel való manipuláció mindkettő eleme Mindkettő Szekvenciális Hierarchikus

Michael Corballis A generativitás kognitív képessége Elemi komponensek összeszervezése – ebből jön a rekurzivitás Az elmélet kritikája: Az izomorfiából még nem következik, hogy egymásra épülnek

Eszközkészítés képessége Ritkán hangzanak el instrukciók: általában a közvetlen megfigyelésre alapoznak Vagyis közvetlen módon az eszközkészítésnek a nyelvre nincs hatása Közvetve azonban lehet: Cathleen Gibson Munkamegosztás- szociális hatás Gibson, K. R. and Ingold, T. eds. Tools, Language and Cognition in Human Evolution. Cambridge University Press, Cambridge, 1993.

Szociális elméletek a nyelv kialakulásáról

Szociális elméletek Társas jellegű információ cseréje: hozzájárul a csoport integrációjához Robin Dunbar Kurkászás vagy szociális grooming: Eredetieg higuiénés funkció Szociális és érzelmi kötelékek Endogén opiáttermelés ember

A csoportnagyság korrelál a kurkászás mennyiségével – agresszió csökkentése – társas támogatás megszerzése – társas korlát Max: 70 fő!! (20-25%) A csoportnagyság szorosan korrelál az agymérettel a– kognitív megszorítás (emocionális – kisebb csoport) Ember: 147,8 (150) fő (42% lenne!)

A bűvös 150-es szám Vadászó gyűjtögető csoportok tlagos mérete egy faluban Katonai alakulatok alapegysége Hutterites – egy kolóniában 150 ember lehet Gore-Tex fabric Ltd. 150 parkoló

Nyelv – hatékonyabb kurkászás? Több társsal is lehet egyszerre beszélgetni Közben a kezek szabadon vannak Cél: társas kapcsolatokra vonatkozó ismeretek adásvétele- a társak megismerése Indirekt tapasztalatszerzés- új szituációkat kezelni tudjunk Csoporttudat - dialektusok

Miről beszélünk?

Miről beszélünk?

A pletyka Rokonaink és ismeretlenek Férfiak és nők (szexuális szelekció?) Forrás megbízhatósága – közösségi szabályok Hatékony kötődési mechanizmus Társalgási csoport mérete: 4-5 ember Pszichofizikai korlátok: 1,7 méter

Mikor? Elég pontos válasz: 250-300 ezer évvel ezelőtt értük el a bűvös 70 főnyi határt

Geoffrey Miller Univ of New Mexico Szexuális szelekció Geoffrey Miller Univ of New Mexico

A beszélő altruista: ingyen információt ad át – megtévesztés Nyelv szexuális ornamentáció – másik figyelmének felkeltése – verbális udvarlás

Alátámsztás Robbins Burling Egalitáriánus egyszerű törzsi társadalmakban az lesz a törzsfő, aki jól kommunikál Először hangutánzó szavak Valószínűleg először a megértés fejlődött ki és aztán a produkció

Nemi különbségek: Nők – jobb nyelvmegértés Férfiak – jobb beszédkészség – nagyobb szókincs The Origins of GrammarKathy Hirsh-Pasek Roberta Michnick Golinkoff: preferential looking paradigm Role of multiple cues and forces in language development

Irodalmi szerzők nagy része férfi – olvasója nő Fitnessindikátor: Intelligencia korrelál a szókinccsel 80% 60% genetikai meghatározottság Cyrano effektus Seherzádé effektus

Konklúzió Az állati kommunikáció nem ugyanolyan, mint a szűk értelemben vett emberi nyelv Nem tudjuk, hogyan jött létre a nyelv