Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely 2013. Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban. 2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Az oktatásügy aktuális kérdései, jogszabályi változások
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
Az oktatásigazgatás aktuális kérdései
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Segélyezési rendszer átalakítása
A járási rendszer megújítása
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Az önkormányzatok érdekképviselete
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Iskolai közösségi szolgálat
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
Schmidt Jenő TÖOSZ elnök
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Önkormányzat és állam.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Egy nyílt levél elő- és utóélete
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Közoktatási alapismeretek
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1

I. Az átalakulás folyamata

Az alapfokú átalakítás szükségessége Az iskolák fenntartása erőn felül (kistelepülések) Helyi konfliktusok az iskolabezárások kapcsán A képzés feltételeiben és minőségében igazságtalanság Hátrányos helyzetű térségekben a képzések minimum feltételei nem megfelelően biztosítottak A fenntartó önkormányzatok többsége nem végzett szakmai kontrollt az iskolában Szegregáció sok helyen erőteljessé vált Elsődlegesen a roma gyermekek képzése kapcsán alakult ki az elkülönülés Versenyképesség hátrányba került A kisiskolában képzett gyermekek sok esetben a felső-tagozatban, illetve középiskolában kerültek hátrányba

Javaslatok az átalakítás módjára Kormányzati próbálkozások, államosítási kísérletek TÖOSZ javaslatok: Közoktatás (köznevelés) maradjon önkormányzati feladat Erőteljesebb állami szabályozás és a tanfelügyelet bevezetése szükséges Iskolapedagógusok bérezése legyen állami feladat Intézményvezető kinevezője a képviselő-testület állami szakmai egyetértéssel Az oktatási intézmény fenntartása minimum feltételeinek ésszerűsítése Az alsó-tagozat fenntartásának lehetőleg széleskörű biztosítása

Az új szabályozásról Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX. Törvény - A köznevelés (közoktatás) nem kötelező önkormányzati feladat, kivéve az óvodai ellátást (13.§ (1) bek. 6. pont) A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. Törvény - Első elfogadott változat szerint az önkormányzatoknak nincsen feladata az iskolákkal (teljes körű államosítás!) - Második 2012-es változat szerint megosztott felelősség: - 3 ezer lakos feletti 547 (18%) települési önkormányzat működteti az iskolát (kivételek is fizetnek) - 3 ezer lakos alatti 2630 településnél a főszabály a teljes állami szerepvállalás (kivételek működtetnek)

II. Az átalakulás után

Az új helyzetről – I. Jelentős feladat-átrendeződés az állam és az önkormányzatok között: Óvoda: önkormányzati feladat maradt Iskola (alapfokú, gimnázium, szakközépiskola, kollégium, szak-, szakmai szolgálat): szakmai irányítás és fenntartás az államhoz kerül, az önkormányzatoknak csak korlátozott feladatköre marad: működtetés Gyermekétkeztetés: minden esetben önkormányzati feladat Szétvált a fenntartás és működtetés fogalma: fenntartás: a köznevelési intézmény működéséhez szükséges összes feltétel biztosítása és ezzel együtt az irányítási jogosítványok gyakorlása  ÁLLAM működtetés: a fenntartás egy részterületének a tárgyi feltételeknek és a tárgyi feltételekhez kapcsolódó személyi feltételeknek a biztosítása  ÖNKORMÁNYZAT / ÁLLAM

Az új helyzetről – II. Megalakult a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) az ország legnagyobb intézménye január 1-evel 175 vidéki és 23 budapesti tankerületi felügyelőség jött létre a KLIK részeként. Csaknem 2700 intézmény (tagiskolákkal együtt 5971), közülük több mint 2200 vidéki Mintegy 2 ezer településsel van kapcsolata a KLIK-nek, ahol van iskola/tagiskola Egy tankerületre átlag 13 intézmény jut (Legkevesebb, egy állami általános iskola a csongrádi tankerületben) Döntési kompetenciák jellemzően „felcsúsztak”, megszűnt az intézményi autonómia

Fejezeti átcsoportosítások EMMI fejezetbe átkerülő források iskolapedagógus-bérre ,0 ebből: támogatás ,0 SZJA ,4 illetékbevétel ,6 gépjárműadó (40%) ,0 EMMI fejezetbe átkerülő támogatás az iskolai szakmai munka feltételeinek biztosításához (forrása teljes egészében állami támogatás) ,8 A fő lakos alatti/feletti települések főszabálytól eltérő működtetéséhez évközi átcsoportosítás az EMMI-be ,4 A köznevelési feladatokhoz kapcsolódó átcsoportosítások Nemzetgazdasági Minisztérium anyaga A települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása ,5 Az önkormányzati feladat-ellátást (óvoda és étkeztetés) szolgáló támogatás

A jelen helyzetről – III. Az állam és az önkormányzatok közötti feladatmegosztás felemás módon történt (lásd: az iskolák és a járási hivatalok helyzetét); A feladatfinanszírozás megalapozottsága kétséges (közös önkormányzati hivatali létszám, gyermekétkeztetés, bejáró tanulók működési kiadásai, településüzemeltetés, stb.) A működési hiány létezik, csak elbújtatva a költségvetésekbe; a bomba ketyeg! A közös iskola fenntartás/működtetés problémái, a partnerség elkerülhetetlen A település továbbra is sajátjának tekintené az iskolát, de már nincs forrása a támogatásra! Az állami felelősség meghatározó!

III. Hogyan tovább? 11

Változtatási javaslatok Önkormányzati közreműködés nélkül a rendszer továbbra is finanszírozhatatlanná válna Partnerség nélkül sérül az iskolák helyi, társadalmi beágyazódottsága. Tapasztalatok birtokában változtatni kell a szabályozáson Biztosítani szükséges, hogy az intézményvezető a működtető önkormányzatnak is tartozzon felelősséggel Ne lehessen kinevezni olyat intézményvezetőnek, akivel a képviselő-testület nem ért egyet Meg kell oldani a gyermekétkeztetés, valamint a nyári gyermektáborozás ügyét

Jövőre vonatkozó javaslatok ! A következő 3 évben szisztematikusan végig kell menni az oktatási ellátáson. Előre 10 évre felmenő rendszerben meg lehet határozni a gyermekek számát. Adatbázist kell létrehozni országos szinten nem csak a gyermekekről hanem a meglévő vagyonról és épületekről és annak állagáról. Javaslatokat kell megfogalmazni a következő 7 éves Fejlesztési terv ütemezésére Minimum feltételeket biztosítani kell ütemezés szerint 1- 8 osztályig

Jövőre vonatkozó javaslatok ! Amikor minden adat, rendszer, struktúra felmérés rendelkezésre áll, akkor gyors átalakítás!!!!! Teljes üzemviteli fenntartás vissza adása az önkormányzati szektornak. Minden évben monitoring és KLIK döntés az indítható osztályokról, csoportbontásról. Állami finanszírozás és minősítés a KLIK -nél a szakmát illetően. ( Pedagógusbér, Tanrend és Keret ) KLIK gazdasági önállóságának a megszüntetése és beintegrálása külön szervként a kormányhivatalokba.

Legfontosabb kérdés: A gyermek ellátása Ennek az elvnek kell lennie továbbra is a változtatás középpontjába ! Köszönöm a Figyelmet! Schmidt Jenő a TÖOSZ elnöke