Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, június Módszertan: CAF modellen alapuló szervezeti önértékelés Előadó: dr. Bajzáth Orsolya Igazságügyi és Magánjogi Jogalkotásért Felelős Helyettes Államtitkárság Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, június Módszertan: CAF modellen alapuló szervezeti önértékelés Előadó: dr. Bajzáth Orsolya Igazságügyi és Magánjogi Jogalkotásért Felelős Helyettes Államtitkárság
Munkamódszer (formai): „Tesztelő csoport tagjainak bevonása a fejlesztésbe” Munkamódszer (tartalmi): Fordítás Tartalmi korrekció Munkacsoport ülések - munkafolyamat: fordítás felosztása külső szakértő bekapcsolódása, „nyers fordítás” áttekintése fordítás módosítása, fogalomtár fordítás véglegesítése, szakmai kérdések, fogalomtár szöveg véglegesítése, szakmai kérdések, fogalomtár Munkamódszer bemutatása
Minőség, mint elvárás Minőség szabályozás Minőség fejlesztés Minőség a közigazgatásban? (´80-as,´90-es, 2000 utáni évek) CAF (2000) 2005: 228 regisztrált felhasználó 2010: 2066 regisztrált felhasználó Mo: 2001, 2003 MinőségmenedzsmentMinőségmenedzsment
Minőségre törekvő közszolgálati szervek CAF - a hatékony közigazgatásért
Típusa: Önértékelési modell Közvetlen célja a szervezet tekintetében: 1.Helyzetelemzés 2.Erősségek és fejlesztendő területek beazonosítása és rangsorolása 3.Intézkedési terv elkészítése 4.Intézkedési terv végrehajtása 5.Eredmény elemzése Közvetett célja/eredménye: tudatosság fejlesztése a működésben CAF – a hatékony közigazgatásért
EFQM kiválóság modell (Európai Minőségmenedzsment Alapítvány, 1991) PDCA ciklus – folyamatos fejlődés: Plan - tervezés (a tervezés fázisa) Do - megvalósítás (a megvalósítás fázisa) Check - ellenőrzés (az ellenőrzés fázisa) Act - Beavatkozás (a kiigazítás és javítás fázisa) Plan - tervezés (a tervezés fázisa) A CAF alapjai
A CAF Modell
A CAF felépítése
Politikusok Vezetők Tekintsék át, mit tesz a vezetés annak érdekében, hogy …… 1.1….iránymutatást adjon a szervezet számára a szervezet küldetésének, jövőképének és értékrendjének kialakításával 1.2……irányítsa a szervezetet, valamint menedzselje annak teljesítményét és folyamatos fejlesztését 1.3….ösztönözze és támogassa a munkatársakat (emberierőforás- menedzsment) és példát mutasson (személyes magatartás) számukra 1.4….a politikai döntéshozókkal és más érdekelt felekkel* hatékony kapcsolatokat ápoljon ADOTTSÁGOK 1. Kritérium : Vezetés ADOTTSÁGOK
1.1….iránymutatást adjon a szervezet számára a szervezet küldetésének, jövőképének és értékrendjének kialakításával Tekintsék át, hogy mit tesz a szervezet annak érdekében, hogy… 2.1….az érdekelt felek jelenlegi és jövőbeni igényeire vonatkozó, valamint a szervezet működtetéséhez kapcsolódó információkat gyűjtsön a szervezet stratégiájának felülvizsgálatához és tervei aktualizálásához (belső: PDCA, külső környezet változása) 2.2…az általa gyűjtött adatok alapján alakítsa stratégiáját és terveit 2.3…megismertesse stratégiáját és terveit, továbbá, hogy azokat lebontsa a teljes szervezetre, és biztosítsa rendszeres felülvizsgálatukat (stratégia megvalósulása - tervek végrehajtása) 2.4…megtervezze, bevezesse és felülvizsgálja a szervezeten belüli innovációt* és változtatásokat ADOTTSÁGOK 2. kritérium: Stratégiaalkotás és tervezés ADOTTSÁGOK
Tekintsék át mit tesz a szervezet annak érdekében, hogy… 2.2 – stratégiaalkotás 3.1….emberi erőforrásait a stratégiájával és terveivel összhangban, átlátható módon tervezze, irányítsa és fejlessze (2.2. kikre van/lesz szükségem, kulcsmunkatársak) 3.2….felmérje>fejlessze>felhasználja a munkatársak kompetenciáit az egyéni és szervezeti célokkal összhangban. 3.3….a nyílt párbeszéd* és a felhatalmazás* fejlesztése, valamint jól(l)étük* támogatása révén fokozza a munkatársak bevonását ADOTTSÁGOK 3. kritérium: Munkatársak ADOTTSÁGOK
Tekintsék át mit tesz a szervezet annak érdekében, hogy…. 4.1…megfelelő módon alakítsa ki és irányítsa partnerkapcsolatait* fontosabb partnereivel* (azonosítás>megállapodás>figyelemmel kísérés) 4.2…megfelelő módon alakítson ki és valósítson meg partnerkapcsolatokat*(bevonás a szolgáltatásba, visszacsatolás) az állampolgárokkal/ügyfelekkel*. 4.3…pénzügyeit megfelelően kezelje, irányítsa, menedzselje (költségvetés) 4.4…hasznosuljon a szervezetben rendelkezésre álló információ és tudás 4.5…megfelelő módon menedzselje technológiáját* 4.6…vagyontárgyait megfelelően kezelje ADOTTSÁGOK 4. kritérium: Partnerkapcsolatok és erőforrások ADOTTSÁGOK
Stratégia megvalósulása: Kulcsfolyamatok/vezetési folyamatok (1-2)/támogató folyamatok(3-4) Tekintsék át mit tesz a szervezet annak érdekében, hogy…. 5.1…az érdekelt felek* bevonásával kialakítsa, működtesse és folyamatosan fejlessze/megújítsa folyamatait és azok rendszerét 5.2…állampolgár-/ügyfélközpontú szolgáltatásokat, termékeket biztosítson és fejlesszen (ügyfélkapu, ig való nyitva tartás, adó) 5.3…összehangolja a folyamatait a szervezeten belül, illetve az együttműködő szervezetek folyamataival ADOTTSÁGOK 5. kritérium: Folyamatok* ADOTTSÁGOK
Tekintsék át, hogy… 6.1…mi az ügyfelek/állampolgárok véleménye, mennyire vannak megelégedve a szervezettel és annak tevékenységével Szubjektív vélemény, (formája pl. kérdőív, fórum általános vélemény, szervezet elérhetősége, szolgáltatásainak/termékeinek minősége stb.) 6.2…milyen eredményt jeleznek a szervezet teljesítménymutatói az állampolgárok/ügyfelek elégedettségével kapcsolatban (pl. várakozási/ügyintézési idő, reklamációk száma, közig. eljárások díjai, információk elérhetősége) Objektív mérés EREDMÉNYEK 6. kritérium:Állampolgár/ügyfélközpontú eredmények EREDMÉNYEK
Tekintsék át, hogy… 7.1….mi a munkatársak véleménye, mennyire vannak megelégedve a szervezettel és tevékenységével (pl. szervezet, vezetés, munkakörülmények, életpálya) Szubjektív vélemény 7.2…milyen eredményt jeleznek a szervezet teljesítménymutatói a munkatársak elégedettségével kapcsolatosan (betegszabadság, munkaerő-fluktuáció) Objektív mérés EREDMÉNYEK 7. kritérium: a munkatársakkal kapcsolatos eredmények EREDMÉNYEK
Közszolgálati szervek sajátossága (alapfeladat + társadalmi szerepvállalás) Tekintsék át, hogy… 8.1…milyen a szervezet társadalmi megítélése, a társadalom véleménye és elégedettsége a szervezettel és tevékenységével kapcsolatosan (pl. hírnév, környezetvédelemhez való hozzáállás) Szubjektív értékelés 8.2…milyen eredményt jeleznek a szervezet teljesítménymutatói a szervezet másodlagos társadalmi hatásával kapcsolatosan (környezetvédelmi szabványok betartásának mértéke) Objektív mérés EREDMÉNYEK 8. kritérium: Társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos eredmények EREDMÉNYEK
Tekintsék át, hogy milyen eredményeket ért el a szervezet… 9.1…a „külső” eredményeivel (1.2. kritérium) kapcsolatban (a szervezet eredményei és hatása a célok – küldetés, stratégia stb. – tekintetében) 9.2…a „belső” eredményeivel ( kritérium) kapcsolatban (működés eredményessége és hatékonysága) EREDMÉNYEK 9. kritérium: kulcsfontosságú eredmények EREDMÉNYEK
Miért pontozzunk? - Fejlesztés iránya - Előrehaladás mérése - Jó gyakorlatok Hogyan pontozzunk? Hagyományos pontozás/értékelés >PDCA ciklus Finomhangolt pontozás/értékelés „sávos” pontozás PONTOZÁSOS ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
ÉRTÉKELŐ TÁBLÁZAT-HAGYOMÁNYOS ÉRTÉKELÉS ADOTTSÁGOK ADOTTSÁGOK SzintAdottságokhoz kapcsolódó szintek leírásaPontszám - Nem végzünk ilyen tevékenységet, illetve nincs információnk vagy nincs megbízható információnk a szervezet működéséről az alkritériumhoz kapcsolódóan. 0–10 Tervezés (Plan) Megterveztük/Rendelkezünk tervekkel, hogy az alkritériumhoz kapcsolódó területet hogyan működtetjük. 11–30 Megvalósítás (Do) A szervezet alkritériumhoz kapcsolódó területét a terveink szerint működtetjük.31–50 Ellenőrzés (Check) Az alkritériumhoz kapcsolódó területen alkalmazott gyakorlatunk működését ellenőrizzük és felülvizsgáljuk (hogy a megfelelő módon és a megfelelő dolgokat valósítjuk-e meg). 51–70 Beavatkozás (Act) Az alkritériumhoz kapcsolódó ellenőrzések és felülvizsgálatok alapján javítjuk/fejlesztjük a szervezet működését, ahol az szükséges. 71–90 PDCAA szervezetnél szisztematikus módon (tervezetten és rendszeresen) alkalmazzuk a folyamatos fejlesztés módszereit az alkritériumhoz kapcsolódó területen. Tudatosan tervezzük és értékeljük a szervezet működését, és fejlesztjük tovább azt a más szervezetektől történő tanulás segítségével (benchlearning és benchmarking módszerek alkalmazásával). 91–100
ÉRTÉKELŐ TÁBLÁZAT-HAGYOMÁNYOS ÉRTÉKELÉS EREDMÉNYEK EREDMÉNYEK Eredmények táblázat – hagyományos értékelésPontszám Nincsenek mérhető eredmények, vagy nincs releváns információ a pontozott alkritériumhoz kapcsolódóan. Az eredmények mérhetőek, azok időbeli alakulása romló tendenciát mutat és/vagy az eredmények nem érik el a szervezet által kitűzött célokat a pontozott alkritériumhoz kapcsolódóan. Az eredmények stagnálnak és/vagy néhány esetben elérték a szervezet kitűzött céljait a pontozott alkritériumhoz kapcsolódóan. Az eredmények javuló tendenciát mutatnak és/vagy a kitűzött célok többsége teljesül a pontozott alkritériumhoz kapcsolódóan. Az eredmények jelentős javulást mutatnak és/vagy minden kitűzött cél teljesül a pontozott alkritériumhoz kapcsolódóan. Az eredmények kiválóak és folyamatosan szinten tartottak, minden kitűzött cél teljesül a pontozott alkritériumhoz kapcsolódóan. Az alkritérium vonatkozásában fontos mutatók pozitív eredményt mutatnak más szervezetek eredményeivel összehasonlítva. 0–10 11–30 31–50 51–70 71–90 91–100
1.Szakasz : a CAF alkalmazásának megkezdése 2.lépés: Az önértékelés szervezésének és tervezésének meghatározása Az önértékelés megtervezésének megkezdése 2. lépés: Az önértékelési projekt kommunikációja Szervezetfejlesztés a CAF segítségével
2. szakasz: Az önértékelési folyamat (időtartam?) 3. lépés: Egy vagy több önértékelési csoport létrehozása (létszám meghatározása, tagok kiválasztása-főbb kompetenciák, csoportvezető kijelölése) 4. lépés: Az önértékelési csoport tájékoztatása és képzése (elméleti és gyakorlati képzés, konszenzusteremtés folyamata, szervezet általános jellemzőinek rögzítése) 5. lépés: Az önértékelés megkezdése (egyéni értékelés > csoportos konszenzusteremtés) 6. Az önértékelés eredményeit bemutató jelentés készítése Szervezetfejlesztés a CAF segítségével
3. szakasz: Fejlesztési terv/Rangsorolás 7. lépés: Az intézkedési terv összeállítása 8. lépés: Az intézkedési terv kommunikációja 9. lépés: Az intézkedési terv alkalmazása Eredmények ellenőrzése! Szervezetfejlesztés a CAF segítségével