Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret Témakörök Tájékozódás a földgömbön Hazánk nagy dombvidéke, a Dunántúli-dombság Az egészséges táplálkozás Káros szenvedélyek Időtartam 6 tanítási óra
„B” típusú programcsomagok Szövegfeldolgozásra-szövegalkotásra irányuló és mintát adó modulok Koherensen illeszkedés a tananyaghoz Keretmodulok-adott műveltségterület tananyagtartalmával tölthetők meg Feldolgozási sémákat nyújt
Fejlesztés alapja: Kommunikáció-központúság Differenciáltság Tevékenység centrikusság Rendszeresség Kutatószemlélet Partnerség
Közvetlen cél: szövegértés-szövegalkotás képességének fejlesztése természettudományos gondolkozáshoz szükséges képességek alapozása differenciált képességfejlesztés
Közvetett célok: szöveg struktúrájának megértése, séma kialakítása szöveg algoritmus szerinti feldolgozása természeti folyamatok, összefüggések, törvényszerűségek megismertetése beszámoló készítése, a tapasztalatok dokumentálási képességének kialakítása
a folyamatábrák, ábrák, képek, jelek és a szöveg kapcsolatának értelmezési képességének fejlesztése analizáló, szintetizáló, összehasonlító, általánosító, lényegkiemelő és rendszerező képesség fejlesztése érvelőképesség, a logikus gondolkodás kialakítása
Jellemzői élet- és életkor közeli, érdekes szövegek szövegekkel műveletek végzése szövegalkotás, szövegelemezések, szöveg átalakítások, kiegészítések szintezett feladatrendszer egyéni ütemű előrehaladás
Módszerei, tanulásszervezési módok differenciált tanulásszervezés kooperatív tanulásszervezés