Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Készítette: Raczkó Viktória
Az őskori vallás.
„A történelem az élet tanítómestere.” /régi közmondás/
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Készítette: Barta Krisztina
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Az Ókori Kelet világnézete
interperszonális személyiség-koncepciója
Alfred Adler individuálpszichológiája
Kultúra – nemzet – emlékezet 4. A kultúra mint szimbólumrendszer (2.)
Kultúra – nemzet – emlékezet
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A felvilágosult abszolutizmus
A középkori filozófia főbb kérdései
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Isten misztériumának előzetes kérdése
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Jogviszony és jogi felelősség
Zene és Liturgia?!.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
A kulturális intelligencia
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kisebbségi kultúrák.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Társadalomtudományi Tanszék
Társadalmi állapotrajzok konferencia
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
4. előadás A szociáldarwinizmus után
Pedagógiai személyiségértelmezések
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Információ, adat, jel, kód
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Középkori szerzetesrendek
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A deviancia értelmezési kerete
VII. Szervezeti kultúra
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Az Élet Igéje szeptember.
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A NEVELÉS CÉLJA. Emil Durkheim: A homo duplex modell szerint az embernek két oldala az individuális, önző biológiai, továbbá az erkölcsi értékekre fogékony.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Vallásantropológiai alapok. Narratológia Propp Narratív szemiotika Greimas Greimas A cselekvéses (actantiális) modell Küldő (motiváló) Fogadó (aki profitál)
Antropológusok – a Földön
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Snelemperg Barbara Halloween!.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz

Kísérletek a vallás fogalmi meghatározására Glasenapp: „Vallásnak azt a – megismerésben, gondolkodásban, érzésben, akaratban és cselekvésben kifejeződő- meggyőződést nevezzük, amely szerint személyes vagy személytelen tzranszcendens erők vannak működésben:”

Geertz: vallás = „szimbólumok rendszere, amely arra szolgál, hogy erőteljes, meggyőző és hosszan tartó lelkiállapotokat hozzon létre az emberekben, miközben kialakítja a létezés általános rendjének koncepcióit, és ezeket a koncepciókat a tényszerűség olyan auráiba öltözteti, amelyben a lelkiállapotok és motivációk egyedülállóan valóságosnak tűnnek.”

Vajda: „ A vallási jelenségek nem önmagukban hanem az emberhez való relációjukban nyernek értelmet, s vizsgálatuk is csak úgy lehet eredményes, ha az összefüggések bonyolult és sokirányú rendszerébe ágyazva igyekszünk megragadni őket.”

Valláselméletek Pszichológiai : Taylor (animizmus) Marrett (animatizmus) Malinowski (biztonság záloga) 2. Szociológiai: Durkheim (társ. igények)

Vallásos képzetek Természetfeletti erők (mana) 2. Természetfeletti lények: -nem emberi -emberi eredetűek

Vallási cselekvésrendszerek Wallace 4 fő vallási kultusza: Egyéni Sámánisztikus Közösségi Egyházi kultuszok

Rítus, mágia, totem, tabu ‘Rítus:~nak tekinthető a vallási gyakorlatban az olyan cselekedet vagy cselekedetek sora, amihez mágikus vagy vallásos tartalmú képzetek tapadnak és ami rendszerint mitikus hagyományok által előírt formában kerül kifejezésre.’ (Boglár Lajos) „A rítus rendszerint vallásos, sajátos kultikus szokás, ahogyan azt a hagyomány meghatározza. Egyes rítusokból áll össze a rituálé…és ezek alakítják a kultuszt, elsősorban, mint kollektív előadást. „ (Bertholet)

Mágia Frazer: mágia és a vallás közötti különbség az ember befolyásoló hatalmának függvénye. Lényege: mágikus erejű végrehajtó tettét tudatos cél érdekében veti be „mana”: személytelen, természetfeletti mágikus erő, lehet ember, állati, tárgyi eredetű,

Tabu (tapu): szentként vagy tiltottként megnevezett bármely emberi tevékenységre vagy szokásra kiterjedő erős társadalmi tiltás vagy tilalom; megszegését a társadalom általában kifogásolhatónak és elítélendőnek tartja. A szó a polinéz kultúrából, a tonga nyelvből származik, James Cook 1771-ben Angliában hozta divatba.

Totemizmus Algonkin : rokonság, védőszellem; embereknek, állatokhoz, tárgyakhoz, jelenségekhez való viszonya, amely érzelmi, misztikus rokonsági kötelékbe vetett hiten alapul. Durkheim: ~ban keresendő a vallás eredete. A totem (közös ős) az isten és a társadalom közös szimbóluma.