KG Bevezetés a Szoftver-ergonómiába 2. Tervezési és vizsgálati módszerek 2.3. Bejárási módszerek (walk-through)
KG A bejárási módszer Bejárás (walk-through): –Bejárás –a program egy meghatározott részén –életszerűen Lépésenként vizsgáljuk –a KEFE „használhatóságát” –adott szempontok szerint; –a megállapításokat rögzítjük Yourdon: kód-bejárás (code-walkthrough) Lewis, C. és Polson, P.: cognitive walk-through
KG Bejárás - változatok A kész program éles bejárása, vagy Egy részletes KEFE-terv bejárása papíron, vázlatokon, „gondolatban” Egyszemélyes, vagy csoportos vizsgálat Kitűzött vizsgálati (fő)cél lehet: –megtanulhatóság, –teljesítmény, –biztonság, –stb.
KG A felfedező (explorációs) tanulás egy modellje Cél-feladat-művelet (goal-task-action): –Cél: az Ember nagyvonalú elképzelése: mit akar elérni –Feladat: az Ember kiválasztja a célhoz elvégzendő (rész)feladato(ka)t –Művelet: az Ember elvégzi a kiválasztott műveleteket –Visszacsatolás: az Ember értelmezi a válaszokat, értékeli az előrehaladást.
KG Gondolati bejárás – a módszer Módszer egy-egy programrész kefe-tervének vizsgálatára A KEFE részletes terve alapján Szakértők, és/vagy valós felhasználók (csoportja) végzi Cél: a (tervezett) KEFE megismerhetőségének, a használat megtanulhatóságának vizsgálata
KG Előkészítés Az elemzők kiválasztása A használók jellemzése A KEFE részletes terve (ernyőképek, lehetséges műveletek, és a megfelelő történések) Feladatlap: jellemző, lényeges feladat kiválasztása, és a lehetséges végrehajtás megállapítása A vizsgált szempontok kitűzése
KG A vizsgálat végrehajtása Csoportos vizsgálat A kiválasztott feladat lépésenkénti végrehajtása, Minden lépés csoportos megbeszélése, a megállapítások „hihető” magyarázata Használható magnó, videó, táblára, „plakátokra” írt jegyzetek. A megállapítások rögzítése jegyzőkönyvben (!)
KG A minden lépésben vizsgált szempontok Kéznél van-e a következő művelet? Eléggé fölismerhető-e? A művelet tartalma (leírása) összekapcsolható-e a céllal? Értelmezhető-e a kapott válasz? Eldönthető-e az eredmény helyessége? Stb Cél-Feladat-művelet-visszacsatolás
KG A vizsgálat lezárása Jelentés összeállítása megbeszélés alapján. A megcélzott használó csoporttól milyen tudást, gyakorlottságot feltételez? Mit tanul meg belőle? Mik a siker legfontosabb elemei? Módosító javaslatok, Más megjegyzések
KG Mire ad választ a vizsgálat? Elsősorban a KEFE megtanulhatóságára Világosak-e a (rész-) feladatok? Megfelelő-e a tájékoztatás? Megfelelő visszajelzések vannak-e? Nem bonyolult-e a KEFE? Mit kell hozzá tudni? a gondolati (kognitív) terhelés mértéke Az elkövethető hibák és ezek kezelése.
KG Egy vizsgálati jegyzőkönyv (egy éles jkv. alapján) XXXX, használhatósági tervezés XX-HT/3.3/1 Az ÁKEFE terv vizsgálata, Gondolati bejárás Végezte: Sz. Á (a tervező) 1999 június 3 Letenni: XXX tervezési dokumentáció, Fölhasznált iratok: XXXX-HT/1.1/3: FEM, XXXX-HT/2.1/2: EKEFE, XXXX-HT/3.1/1: ÁKEFE, XXXX-HT/3.2/1: Feladatlap,1 (kézi vázlattal)
KG LFeladatművelethatásamegjegyzések 1Előkészü- letek Gép bekapcs. WIN bejönA kezdőkép jó M1. ( ) 2IndításXXXX ikon- KATT XXXX bejön; láthatók: - üres asztal, - menüsor - ikonsor - paraméter sor - alul: állapotsor - bal: Eszköztár 1. A kezdőkép kidolgozatlan (JGB) 2. Javaslatok ké- szíthetők a ter- vező gépének beállításaira: 3. XXXX ikonját az Asztallapra kivezetni
KG Új rajzlapFájlmenü - KATT Új - KATT Mentés másképp: KATT BEGÉP: „Alaprajz”, ENTER Legördül rajzlap Fájlnév doboz bejön majd eltűnik, név a fejlécben 1 Megismerni a tervezőirodai szabványokat; 2 tervrajz sablon előkészítése 4Beállítás: raszter Nézetmenü- KATT Raszter- KATT BEGÉP: 10 Enter legördül raszter doboz eltűnik a raszter megjelenik a 10 cm-es raszter legyen alapérték
KG Gondolati bejárás - összefoglalás Módszer a program (vagy egy része) kezelőfelületi tervének vizsgálatára A KEFE részletes terve alapján Szakértők, vagy valós felhasználók (csoportja) végzi Cél: a (tervezett) KEFE megismerhetőségének, a használat megtanulhatóságának vizsgálata Hasonló módszer egy prototípus alapján: Heurisztikus értékelési módszer (Nielsen)