Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban
Mi a paradigma? 1. Válasz: Thomas Kuhn: STRUCTURE OF SCIENTIFIC REVOLUTIONS (1962) A paradigma olyan koncepciók, értékek, felfogások és praktikumok együttese, amely a valóság egy jellegzetes vízióját alkotja, és amely segítségével egy közösség önmagát szervezi.
Mi a paradigma? 2. Válasz: Egy mentális modell Egy látásmód Valamely felfogás egy szűrője Referenciák egy kerete Gondolatok és meggyőződések olyan összessége, amelyen kersztül világkép interpretálódik Példa, amely valamely jelenséget definiál Emberek egy csoportjának – például egy diszciplína tudósainak - közös meggyőződése
ICT az oktatásban Első lépés: Távoktatás Hagyományos oktatás –A tanár az ismeretek fő forrása Távoktatás –A tanár szerepe kettéválik Tananyagfejlesztő Tutor – hagyományos tanár - tudásmenedzser
További lépések Nyitott tanulás –Hansúly a tanuláson van –A tanuló nagyfokú szabadságot élvez Forrásközpontú tanulás –A tanuló forrásokat használ –A tanár maga is forrása a tudásnak
Információtechnológia és oktatás (1) Az ICT mint az infomációátadás közege Az ICT mint a tanulók kommunikációjának közege Aszinkron tanulási mechanizmusok ismerete Motivációs megközelítés A környezet megfelelő adaptálása Intézmények közötti szabványos csatornák A tanárok irányítanak, motíválnak, terveznek Felsőoktatási intézmények: kritikus szerep
Információtechnológia és oktatás (2) A virtuális tanulás környezetének aktuális technolóiával való támogatása A technológia teljesítménye 18 havonta duplázódik meg HTML – SGML Együttműködés a nyílt szabványokkal
A környezet kiépítéséhez szükséges technológiai kategóriák Szállítási rendszerek –Helyi hálózat, Internet,... Köztes réteg –Autentikáció, autorizáció, személyre szabhatóság,... Alkotó réteg –Szoftverfejlesztő eszközök, multimédia fejlesztő rendszerek,... Adminisztratív támogatás
ICT-vel támogatott oktatás – hagyományos oktatás A klasszikus oktatás rendszerszemlélete: a tanár szerep változása Az ICT-vel támogatott oktatás hatása: –Professzionalizálódás –Létszámok növekedése –Költségek növekedése –Hatékonyság növekedése
Paradigmaváltás Hagyományos oktatás paradigmája: A tananyag érthetősége, szépsége a tanár és diák interakciója, diákok egymás közti kommunikációja AZ ICT és a távoktatás (és más tényezők) hatására az oktatás mai paradigmája: Hatékonyság mindenek előtt