Pécs, április 19.
„Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK MEGOSZTÁSA A MUNKAERŐ-PIAC SZEREPLŐIVEL I.” TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Gyermekvédelmi komplex modul – Gyermek és ifjúságvédelem – Gyermekvédelmi alapellátások – Gyermekvédelmi szakszolgáltatások – Gyermekvédelmi modulgyakorlat TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Átalakítás szükségessége: – aktivitás, elköteleződés erősítése – az autonóm tanulás, az önálló, irányított tanulás megvalósítása – a kritikai gondolkodás fejlesztése – reflektív szakemberré válás elősegítése TÁMOP /2-C-/
CÉL: az ön(f)elismerés és az önértékelés vagyis a reflektív magatartás elsajátítása
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Megvalósítás: – Intézmény látogatása a kurzus tematikájában két blokkban kerül megvalósításra, a korábbiakhoz képest csökkentett számban, a legmeghatározóbb intézményekre fókuszátlunk. TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Megvalósítás: – Autonóm tanulást kiscsoportos formában valósítjuk meg a projekttanulás komponenseinek segítségével autonóm tanulás: a hallgató önállóan szervezi saját tanulási munkatervét kiscsoportos tanulás: megvalósulhat az együttműködésen alapuló tanulás folyamata projekttanulás: érdeklődési területükhöz közelálló probléma megfogalmazása, kibontása TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Szemináriumok: – A projektek közös monitorozása A tanórán kívüli tanulás: – jelentős mértékben válik hangsúlyossá a tanulás saját tervezése, önálló menedzsmentje, – a kiscsoportok számára külön, tanórán kívüli konzultációs lehetőség biztosított TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus dokumentumai: – Tudás, kompetencia fejlődése a hallgató egyéni előrehaladását monitorozó dokumentum, melyben az előzetes tudásokat, a kérdéseket, a tanulás megvalósítását rögzítik (Bárdossy, Dudás 2009) TÁMOP /2-C-/
Kompetencia eléréséhez szükséges ismeretek, készségek, képességek Kompetencia Ismeretek, készségek, képességek modul kezdetén ismeretek, készségek, képességek modul végén A társadalmi folyamatok működési szabályszerűségeinek, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okoknak, következményeknek a felismerésére, kritikus és rendszerszerű elemzésére. A különböző életciklusokban és élethelyzetekben kialakuló szociális problémák, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására és elemzésére. Az egyén és társadalmi környezete közötti interakciók társadalmi összefüggéseiben való értelmezésére. Az egyének, családok, csoportok, közösségek problémakezelő és –megoldó képességének javítására, társadalmi integrációjuk, szociális biztonságuk elősegítésére. Az egyén és környezete erőforrásainak feltárására és hasznosítására. A szociális munka tanulásához szükséges információforrások, a szakmai gyakorlatban használatos dokumentációk használatára. TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus dokumentumai: – Projekt terv előrehaladása A dokumentum a közösen megfogalmazott mérföldköveket, időpontokat, valamint a kurzus teljesítésének feltételeit tartalmazza. Dátum Készültségi állapot szöveges megfogalmazása (tevékenység, eredmény) Készültség százaléka TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus dokumentumai: – Értékelés hallgatói (egyéni és csoportos) oktatói értékelés, mely folyamatos (formatív) értékelés TÁMOP /2-C-/
Értékelés ütemezése MérföldkövekBírálatJavaslat 1.mérföldkő 2. mérföldkő 3. mérföldkő Projekt bemutatás TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus dokumentumai: – A modult végigkísérő fejlődési portfólió egyik eleme tartalmazza a gyakorlat során bekövetkező változások rögzítését TÁMOP /2-C-/
Értékelés – Önértékelés Intézménylátogatás IntézményInformációMár korábban ismertem, tudtam Újszerű információ, beilleszt- hető korábbi ismereteim rend- szerébe Újszerű információ nem illeszkedik korábbi ismereteim rendszeré- be DilemmákMegjegyzés Gyermek- jóléti szolgálat TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban A projekt prezentációja – PowerPoint bemutató, melynek elemeit a hallgatók közösen állapítják meg. – Lehetőség van más szemléltető eszköz alkalmazására is, pl.: poszter készítésére. – A kiscsoportok projekt beszámolóját írásos formában is elkészítik, terjedelme, tartalma közösen kerül kialakításra. TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus részletes tematikája – hét: kurzus céljának ismertetése, ismerkedés, kiscsoportok kialakítása – 3. hét: az értékelés szempontjainak kialakítása TÁMOP /2-C-/
Értékelés szempontrendszere Valós problémával foglalkozik-e a projekt? (aktualitás) A projekt tervezéséhez szükséges elméleti felkészültség rendelkezésére áll-e a csoportnak? Megvalósíthatóság kérdése. (megoldás újszerűség, eredetiség, kivitelezés) TÁMOP /2-C-/
Értékelés szempontrendszere A projektterv felépítettsége. (egymásra épülő elemek) A projekt várhatóan eléri-e a célját? Megjelenik-e az interprofesszionalitás a projektben? Szakmai elemek megléte. (módszerek, szakmai nyelv) TÁMOP /2-C-/
Értékelés szempontrendszere Csoport aktivitása. (együttműködés, motiváció) Prezentáció. (érthetőség, érdekesség, minőség, időkeret, csoportmunka, előrehaladás) TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus részletes tematikája - 4. hét: – Kiscsoportok bemutatkozása, a választandó projekt ismertetése - 5. hét: – Intézménylátogatás - 6. hét: -Projekt előrehaladás monitorozása TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus részletes tematikája - 7. – 9. hét: – Intézménylátogatás hét: – Projekt előrehaladásának monitorozása TÁMOP /2-C-/
Reflektivitás a gyermekvédelmi modul-gyakorlatban Kurzus részletes tematikája 11. hét: – Intézménylátogatás 12 és 13. hét: – Projekt bemutatása – Kurzus értékelése TÁMOP /2-C-/
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!