A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI
A tanulás belső feltételei Önismeret Önbizalom Kíváncsiság Érdeklődés Tudásvágy Célok Akarat
Önismeret Reális önismeret = tisztán látom képességeim és lehetőségeim határát Nem becsülöm túl magam, de túl alacsonyra sem teszem mércét. Meg kell szerezni a kudarctűrés képességét. (Bátran próbálkozz! Ha nem sikerül valami, azaz kudarc és, nem tragédia.)
Motiváció A cselekvéseink mozgatórugója Elsődleges motiváció: önmagáért végzett cselekvés Jellemzője: a cselekvés öröme (azért tanulok mert szeretem, érdekel) Másodlagos motiváció: a cselekvés egy cél elérésének eszköze (távlati célok eléréséhez szükséges pl. felvételihez)
Nézz szembe saját motivációddal, tisztázd milyen motiváció vezérel a tanulásban! Van-e ami motiválni tud?
Kíváncsiság, érdeklődés, tudásvágy Legerősebb ösztönző hatás a tanulásban az ÉRDEKLŐDÉS! A tanulás ne legyen kényszer! Kérdésekkel, kíváncsisággal tekints minden új dologra! Az unalom a fáradtság érzetét kelti. Az érdeklődéssel végzett munka nem vagy csak kevésbé fáraszt.
Cél A cél serkentő hatással lehet a tanulásra. Gondoljuk végig milyen céljaink vannak a tanulással! Örömet okozó célok: nagyobb műveltség, szélesebb látókör, elismerés, sikerélmény, kitűnési vágy, örömszerzés a szülőknek… Távlati célok: jó bizonyítvány, felvételi, jó kereset
Akaraterő Az a képességünk, amelynek a segítségével egy cél érdekében külső vagy belső akadályokba ütköző cselekvéseket viszünk végbe. Nem velünk született, nem öröklött tulajdonság. Magunknak kell kifejlesztenünk magunkban! Elsősorban a tanulás, a munka elkezdésekor van rá szükségünk.
Hogyan fejleszthető az akarat? Jót tesz az akaratod fejlődésének, ha időnként nemszeretem dolgokat is végzel. Az ilyen dolgokat tedd ellenszegülés, morgolódás vagy szitkozódás nélkül! Jó akaratpróba a türelem fejlesztése is. Várakozás, sorban állás közben is légy türelmes!
Az emlékezet Emlékezet= régi tudattartalmak felidézése Az emlékezetfolyamat részei: Bevésés Megőrzés Felidézés
Az emlékezés fajtái A megjegyzés időtartama: Ultrarövid (20 mp) Rövid (20 perc) Tartós (akár élethosszig tartó) A megértés segíti az emlékezést. Ne magolj be értelmetlen dolgokat!
Emlékezési típusok Vizuális típus: minden ismeretet látás útján fogad be. Segítségére van a vázlat, ábrák, grafikonok, jegyzetek. Auditív típus: a hallottakra – hangos olvasás, előadás, tanári magyarázat – emlékszik leginkább. Hangok, ritmusok, szótagok ragadnak meg az emlékezetében.
Módszerek az emlékezet segítésére Pihent, friss állapot, egészségi helyzet. Aktív viszony, szándék, törekvés a bevésésre. Erőteljesebb a bevésés, ha többoldalú érzékszervi behatásra támaszkodik. (pl. látás, hallás, tapintás) Az érzelmi állapot befolyásolja a bevésés hatásfokát. Fontos a bevésendő anyag mennyisége.
6. Eddigi ismereteink hatással vannak a bevésés sikerére. 7. A bevésés ereje függ az ingerhatás idejétől, erejétől. 8. Logikai kapcsolatok, asszociációk. 9. A bevésendő tárgy természete, valamint a tanuló és a bevésendő anyag kapcsolata is hatással van a bevésésre.
A bevésés segítői A tudatos rögzítésnél 65 %-ra nőtt az emléknyom. A jegyzetelés haszna: aktivizál gondolkodtat rögzít képpé alakít segít a megőrzésben 1. Lépés átfogó képet nyerni az egészről.
A bevésés formái bejelölés, aláhúzás (ez a legegyszerűbb) Szabályok: Más könyvét kíméljük Ceruza használata Csak a lényeget emeljük ki Egyszerű jelek használata Óvatosan a színekkel (Ha mindent aláhúzunk pirossal, semmit sem ér!)
2. Az írott jegyzet: jobban késztet az aktivitásra Ne másoljunk! Önálló megfogalmazásra törekedjünk! Saját gondolatainkat is jelöljük! Megfelelő bőségű szöveg! Ne féljünk az ítéletalkotástól!
3. Kulcsszavak: Kevés szó, nagy jelentéstömeg Szolgálja a felidézést A lényegre utaljon Kövesse a szöveg logikáját Fontos a képi megjelenés 4. Vázlat: A jegyzetelés legcélszerűbb formája Hasonlít a tartalomjegyzékre
Gyakorlatok az emlékezet fejlesztésére Vers, próza tanulása Képek készítése (gondolatban, valósan a szöveg részeiről) Szavak, mondatok aláhúzása Kulcsszóvázlat készítése Vázlat készítése Gondolattérkép készítése Emlékeztető (órák után készülnek) készítése Tanítva tanulás (mondd el a barátodnak)
Memotechnikai gyakorlat (A megjegyzendő információt egy magunk kialakította képi „fogasra” akasztjuk föl. Minden számhoz /0-9/ egy képet társítunk és ehhez kapcsoljuk a megtanulni valót. Magas szintű asszociációt igényel.) Egy mondatban megfogalmazás (szöveg tömörítése)
Köszönöm a figyelmet! Készítette: Csobothné Hegedűs Mária