Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csúszógyűrűs aszinkronmotor három fokozatú ellenállásos indítása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csúszógyűrűs aszinkronmotor három fokozatú ellenállásos indítása"— Előadás másolata:

1 Csúszógyűrűs aszinkronmotor három fokozatú ellenállásos indítása
PLC-s vezérlések Csúszógyűrűs aszinkronmotor három fokozatú ellenállásos indítása

2 Aszinkronmotorok indításáról általában
Az indítási áramlökés 3-9-szerese a névleges áramnak Az áramlökés nagy teljesítményű motorok esetén veszélyeztetheti a hálózat és a többi fogyasztó épségét A kalickás motorok méretezve vannak saját indító áramukra A csúszógyűrűs motorok nincsenek méretezve a rövidrezárt forgórésszel történő indításra A tanulóknak részben 12. évfolyamról, részben a párhuzamos elméleti tantárgy – villamos gépek üzemeltetése – vannak ismereteik az aszinkrongépek indításával kapcsolatban, ezért az elméleti ismeretek feldolgozása ismétlés jelleggel folyhat kérdés-felelet formájában. A táblai vázlat a szakmai elméleti anyag rövid összegzését tartalmazza. Tapasztalat: egy-két tanuló kivételével nem emlékeznek az elméleti órán elhangzottakra.

3 A főáramkör elvi kapcsolási rajza
A tananyag elsajátítását segítik a évfolyam szakmai gyakorlati előkészítő képzésében a tartalommal kapcsolatban már elhangzott ismeretek, illetve a párhuzamosan haladó szakmai elméleti tantárgy – villamos gépek üzemeltetése – tananyaga. Tapasztalat: kevés az az elméleti tudás, amivel a tanulók a konkrét indítással kapcsolatban rendelkeznek..

4 A vezérlés logikai állapotai
Hökioldó Ki-gomb Be-gomb 1K 2K 3K 4K T1 T2 T3 Alap-helyzet Zárt=1 Nyitott=0 Ki=0 Indul 1 Be=1 Indul 2 x Indul 3 Indul 4 Normál üzem Leáll A táblázat kizárólag a vezérlés logikájának szóbeli ismertetését segíti elő, a vezérlés ez alapján történő megtervezése nem feladata a tanulóknak, de elősegíti a vezérlés működésének megértését.

5 A huzalozott vezérlés, hozzárendelés a PLC-s működtetéshez
A tananyag elsajátítását segítik a évfolyam szakmai gyakorlati előkészítő képzésében a tartalommal kapcsolatban már elhangzott ismeretek. Tapasztalat: a tanulók zömének nehézséget okoz még egy egyszerű öntartó áramkör huzalozásának a felidézése, a kapcsolás logikájának megértése is.

6 A PLC huzalozási vázlata
A hozzárendelési vázlat alapján a tanulók általában könnyen elsajátítják a PLC-huzalozás technikáját.

7 A működtetést leíró logikai függvények a huzalozott vezérlés alapján
I0.0 A I0.1 = M0.0 M0.0 A Q0.0 = M0.1 M0.1 A NQ0.1 = M0.2 M0.0 A (I0.2 A NQ0.1 A NQ0.2 A NQ0.3 O Q0.0) = Q0.0 M0.2 A M1.0 = Q0.3 M0.2 A M2.0 = Q0.2 M0.1 A (M3.0 O Q0.1) = Q0.1 A huzalozott vezérléseknél tanultak ellenére sok tanuló esetében gondot okoz a logikai változók közötti logikai kapcsolatok felismerése. Alkalmazkodva a csoport tanulóinak képességeihez az első néhány logikai függvény megalkotását én mutatom be a táblai vázlat segítségével, a továbbiakat önálló munka keretében kell létrehozniuk. Általában a tanulók több, mint 50% képes a magyarázat alapján önállóan helyesen felírni a további logikai függvényeket. A markerek használata több esetben problémát okoz, önállóan többnyire nem használják. Ilyen egyszrű programoknál ennek komolyabb jelentősége nincs, de az elve elsajátítását forszírozni kell.

8 Az utasításlistás program a logikai függvények alapján
000 L I0.0 021 =Q0.2 001 AI0.1 022 LM3.0 002 =M0.0 023 OQ0.1 003 LM0.0 024 AM0.1 004 AQ0.0 025 =Q0.1 005 =M0.1 026 TR0 006 LM0.1 *S:M0.2 007 ANQ0.1 *STP: 008 =M0.2 *IW:KW30 009 LI0.2 *EQ:M1.0 010 027 TR1 011 ANQ0.2 *S:Q0.3 012 ANQ0.3 013 OQ0.0 014 AM0.0 *EQ:M2.0 015 =Q0.0 028 TR2 016 LM0.2 *S:Q0.2 017 AM1.0 018 =Q0.3 019 *EQ:M3.0 020 AM2.0 029 Többnyire nehézségeket okoz az egy logikai függvény – egy utasítássorozat (szekvencia) kapcsolat elfogadása, a szekvencia szerkesztés szintaktikai szabályainak elsajátítása. Megdöbbentő tapasztalat: írásbeli számonkérés kapcsán puskázásra gyanakodva – a tanuló nem készítette el a huzalozott logikát,de az írásbeli munkája további része hibátlan volt - kértem a tanulótól a leírtak szóbeli ismétlését. A tanuló, mint egy verset, úgy mondta fel a logikai függvényeket. Saját bevallása szerint ezeket bemagolta, de az utasításlistát már ez alapján készítette el. Öröm az ürömben, hogy legalább a tananyag egy részét értelmezve sajátította el.


Letölteni ppt "Csúszógyűrűs aszinkronmotor három fokozatú ellenállásos indítása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések