A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája A képességvizsgálatok tapasztalatai Auer Éva Szombathely, 2010.
Mit Várunk el tanulóinktól?
Iskolai kudarcok általános értelmi elmaradás specifikus tanulási zavar figyelemzavar hátrányos szocio-kulturális helyzet
Az iskolai kudarc következménye Anti-szociális fejlődés veszélye Önértékelési zavar Továbbtanulási gát Munkavállalási gát
ALAPFUNKCIÓK auditív képességek vizuális képességek motoros képességek feldolgozás sebessége szekvencialitás
KOGNITÍV KÉPESSÉGEK verbális képességek absztrakciós képesség emlékezet figyelem
Iskolai készségek olvasási készség írás-helyesírás készség számolási készség
Gyenge értelmi képesség Alapfunkciók: auditív képességek vizuális képességek motoros képességek feldolgozás sebessége szekvencialitás Kognitív képességek: verbális képességek absztrakciós képesség emlékezet figyelem Iskolai készségek: olvasási készség helyesírási készség számolási készség
Figyelemzavar . Alapfunkciók: auditív képességek vizuális képességek motoros képességek feldolgozás sebessége szekvencialitás Kognitív képességek: verbális képességek absztrakciós képesség emlékezet figyelem Iskolai készségek: olvasási készség helyesírási készség számolási készség
Szocio-kultúrális hátrány . Szocio-kultúrális hátrány Alapfunkciók: auditív képességek vizuális képességek motoros képességek feldolgozás sebessége szekvencialitás Kognitív képességek: verbális képességek absztrakciós képesség emlékezet figyelem Iskolai készségek: olvasási készség helyesírási készség számolási készség
Specifikus tanulási zavarok Alapfunkciók: auditív képességek vizuális képességek motoros képességek feldolgozás sebessége szekvencialitás Kognitív képességek: verbális képességek absztrakciós képesség emlékezet figyelem Iskolai készségek: olvasási készség helyesírási készség számolási készség
Tanulási problémák TANULÁSI NEHÉZSÉG TANULÁSI AKADÁLYOZOTTSÁG PROBLÉMA környezetben egyénben TANULÁSI NEHÉZSÉG -krónikus betegség -pszichés problémák TANULÁSI AKADÁLYOZOTTSÁG ÉRTELMI AKADÁLYOZOTTSÁG (intelligenciaszinttel összefüggő teljesítménydeficit) TANULÁSI NEHÉZSÉG -szociokulturális hátrány -rendszertelen iskolalátogatás -didaktikai-metodikai hiányosságok TANULÁSI ZAVAR intelligenciaszinttől független teljesítménydeficit
Köszönöm a figyelmet!
Felhasznált irodalom: Dr. Tóth Péter (2007): A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana Budapesti Műszaki Főiskola Tanárképző és Mérnökpedagógiai Központ