A közoktatás fejlesztését célzó NSRK-támogatások értékelése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Az OH TÁMOP fejlesztései
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
A tranzitfoglalkoztatás területén megvalósuló módszertani fejlesztő munka bemutatása Szeged, Regionális szakmai műhely, február 18.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pácsonyi Imre tankerületi igazgató
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Egészségügyi fejlesztések értékelése – Életmódprogramok Kiss Norbert Hétfa Kutatóintézet Budapesti Corvinus Egyetem április 25.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése
Városhálózati hatásértékelés Szepesi Balázs vezető értékelő A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése GOP konstrukció és KMOP tükörkonstrukció.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Pályázati felelős Kiválasztása:  állandó személy, az igazgató „nevesítse”  a feladata meghatározott, lehetőleg finanszírozott legyen (pl. órakedvezmény)
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A kompetencia alapú oktatás bevezetésének tapasztalatai.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 4. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Környezeti nevelés uniós forrásokból
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Kutatás-Fejlesztés-Innováció versenypályázati tükör
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

A közoktatás fejlesztését célzó NSRK-támogatások értékelése Balás Gábor Hétfa Kutatóintézet 2013. április 30.

Az értékelés céljai és fókuszai Cél: a 2007-13 időszak közoktatási célú fejlesztéseinek tartalomfejlesztés pedagógusképzés eszközállomány ingatlan fejlesztés vizsgálata öt szempontból: relevancia (célzottság) az intézményi integrációval való kapcsolat keresletet és forrásabszorpciót befolyásoló tényezők eredmények, hatások szinergiák Kiegészítő jelleggel más (pl. KEOP) kiírásokat is az óvodákat pedig csak az ingatlanfejlesztésnél vizsgálva

Az értékelés háttere, módszere Három fontos háttér folyamat 2007-től: „PISA-sokk” forráscsökkenés az iskolai intézményrendszer átalakulása A javaslatok szempontjából releváns két új fontos esemény: az új köznevelési törvény előírásai a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ létrehozása Vegyes kvalitatív kvantitatív módszertan: ökonometriai elemzés (EMIR-kompetencia felvétel-TEIR), 16 iskolai esettanulmány, 18 szakértői interjú, dokumentumelemzés

Relevancia vizsgálat Stratégiai illeszkedés 2010 előtt: A vitatott alap: a középtávú fejlesztési stratégia (OM 2003); 2007-8 elhúzódó egyeztetési folyamat (OKM, HEP-IH) A vizsgált kiírások illeszkednek. Stratégiai illeszkedés 2010 után: markáns paradigmaváltás (köznevelési törvény); A legújabb kiírások ezt követik, de kezelik a kockázatokat; a közoktatási intézmények fenntartóváltása több, de kezelhető kockázat.

Célzottság vizsgálat - 1 Ahol van pályázati bírálat (pl. ingatlan): A közoktatási célokon kívüli fejlesztési szempontok hatnak (fenntarthatóság területi kohézió vs. Kompetencia eredmények, eszközellátottság) Esélyhányadosok az ingatlan fejlesztési kiírásoknál, konvergencia régiókban Változók Pályázott Pályázók közül elutasított Pályázók közül érvényes szerződést kötött a fenntartó társulás 0,2256 -0,0224 -1,8590 egy főre eső települési gazdasági erő -0,0577 0,0826 5,4826 3–5 éves korosztály létszámának változása 0,0078 0,1827 15,5673 intézmény nagyközségben található 0,3776 -0,2553 2,6154 intézmény megyei jogú városban található -0,4045 0,2117 21,0628 komplex programmal fejlesztendő LHH kistérség 0,3276 -0,2619 1,4801 aprófalvas kistérség 0,1580 -0,2653 9,0678 N 14150 790 Forrás: EMIR - kompetencia mérés – TeIR A szürkével jelölt változók szignifikánsak

Célzottság vizsgálat - 2 „Permetező„ elvű pályázatoknál (pedagógus, eszköz, tartalom): a pályázói aktivitás és kapacitás dönt, a gyengébb kapacitású intézmények maradnak ki. Esélyhányadosok a pedagógus képzési kiírásoknál, konvergencia régiókban Változók Pályázott Pályázók közül elutasított Pályázók közül érvényes szerződést kötött   koefficiens egy főre eső települési gazdasági erő -0,1188 0,1542 -0,1159 intézmény községben található -0,4604 0,1968 -0,0985 intézmény nagyközségben található -0,3577 0,4764 -0,8154 intézmény megyei jogú városban található 0,1425 0,1594 -0,0549 ÖNHIKI -0,1722 -0,2110 0,1190 magas munkanélküliségű település -0,1731 0,3514 -0,1783 N 14150 406 Forrás: EMIR - kompetencia mérés – TeIR A szürkével jelölt változók szignifikánsak

Keresletvizsgálat Intézményi integrációval való viszony: Nincs közöttük kapcsolat, de nem is találtunk ilyen szándékot, ugyanakkor segítette az integrációt (pl. közös képzések stb.). Népszerűséget befolyásoló tényezők: pályázati kényszer, de saját célokra igazíthatóság széles engedélyezett tevékenységi kör nagy keret (átjárhatóság, rugalmasság) Illeszkedés a már létező (forrást kereső) programokhoz A kereslet tényezői és fontossága A kereslet jobban befolyásol, mint a pályáztatói szándék Az oktatási teljesítmény csak a területiségen keresztül hat A pályázatírók fontosak, nagyoknál épült saját kapacitás

Keresletvizsgálat – illusztráció 1. Egy iskoláskorú állandó lakosra jutó eszközállományt fejlesztő támogatások és a nyertes pályázatok földrajzi megoszlása

Keresletvizsgálat – illusztráció 2. Egy iskoláskorú állandó lakosra jutó pedagógusok képzését célzó támogatások és a nyertes pályázatok földrajzi megoszlása

Keresletvizsgálat – illusztráció 3. Egy iskoláskorú állandó lakosra jutó ingatlanállományt fejlesztő támogatások és a nyertes pályázatok földrajzi megoszlása

Keresletvizsgálat – illusztráció 4. Egy iskoláskorú állandó lakosra jutó oktatási programok minőségét javító támogatások és a nyertes pályázatok földrajzi megoszlása

Hatások Rövid még az adatbázisok hossza az adatelemzéshez, de az esettanulmányaink szerint vannak pozitív hatások, pl. intézmények szervezeti felépítésére, tárgyak népszerűségére, igazolatlan hiányzások számának csökkenésére, amelyek a jövőben hathatnak a kompetencia eredményekre. Kérdéses: milyen gyorsan konvertálódnak a kompetencia eredményekké; Fennmaradnak-e hosszú távon (pl. a pedagógus nyugdíjazása negatív kockázatot jelent).

Szinergiavizsgálat 1. A kiírások kapcsolódásai: az OP-k közötti átjárhatóság nőtt; Nem a kiíró szándékai szerinti együttpályázások a gyakoriak Intézmény szintű szinergiák az intézmények igyekeznek egymásra építeni a fejlesztéseket pályázati rendszer nem segít, de vannak sikeres példák; A fő motiváció azonban a forráshiány mellett a programjai folytatása.

Szinergiavizsgálat 2. példa: pályázati csoportok korrelációja a konvergenciarégiókban Eszköz- állomány Oktatási program Pedagógus- képzés Ingatlan- állomány Egyéb TÁMOP KEOP Egyéb 1,0000 0,2460 0,0000 0,0183 0,2424 0,2563 0,3781 0,2466 0,1049 0,0354 0,2849 0,3026 0,1525 0,0282 0,1318 0,2043 0,1400 0,1245 0,2062 0,1993 0,2670 0,1935 0,3881 0,2452 0,1463

Javaslatok 1. A fejlesztések hatékonyságának hiányosságai mögötti okok: a szinergiát nehezítő magas koordinációs költségek a fejlesztési igényekkel kapcsolatos információk hiánya Új lehetőségeket hoz, de kihívást is jelent az állam fenntartói szerepének megjelenése az iskolarendszerben is. Javaslatok: a fejlesztések megtervezése és megvalósítása szorosabban integrálódjon az oktatásirányítás szövetébe; A szinergiát az átjárhatóság erősítésével, ne pedig a párhuzamos kiírások rendszerével segítsük; a fejlesztést támogató módszertani kiemelt projekteket kell először elindítani;

Javaslatok 2. Részletes kereslet- és kapacitásfelmérést kell indítani a közoktatási rendszer céljai mentén, de teljes körűen; A pályáztatás helyett a kötelező feladatok finanszírozására, ezen problématérképekre alapozott , igényalapú (normatív) finanszírozási rendszert vezessenek be, tankerületi felügyelettel; A nem kötelező feladatokhoz kapcsolódóan továbbra is maradjanak fenn olyan pályázatok, amelyek jutalmazzák a kreativitást, az innovációt, egyúttal fenntartják az iskolák motivációját és erősítik vezetési kapacitásait.

Köszönöm a figyelmet! Hétfa Kutatóintézet H-1051 Budapest Október 6. utca 19. www.hetfa.hu