Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 1 Igazság a tárgyalóteremben A tudomány igazsága és a jog igazsága.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
I. előadás.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
2014. ÁPRILIS UTOLSÓ HETE AZ IMMUNIZÁCIÓ VILÁGHETE „ Ön mennyire naprakész ? ’’ Szerkesztette: dr Lázár Sarnyai Nóra.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Demokratikus iskola mozgalom International Democratic Education Conference (IDEC) 1993 European Democratic Education Community EUDEC 2008
Érvek, érvelés.
Munkaszervezési ismeretek
Fogyasztói igényérvényesítés – bírósági eljárás
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
„Férfinak és nőnek teremtette”
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Energiatermelés külső költségei
Logika Érettségi követelmények:
Igazságügyi pszichológia
Büntetőeljárás-jog.
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A konstruktivista pedagógia alapjai
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
10. óra A HIBA -- esetek.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.

Konfliktuskezelés - mediációval
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
1 A genetikai diszkrimináció megakadályozásának közpolitikai megközelítései Géntesztek és a Biztosítók: Tiltás vagy átláthatóság? Kakuk Péter, Tudományos.
Mediátor képzés Kártérítés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
A szövegszerkesztés menete
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
13. A zillmerezés, mint bruttó
7. A különböző megtakarítási formák összehasonlítása
A radioaktív sugárzás biológiai hatása
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
Rendszerek stabilitása
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
I. előadás.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
Mintavétel.
Nemzetközi magánjog II.
KÖNYVVIZSGÁLÓI KÖZFELÜGYELET
Záróvizsga IBS.
Előadás másolata:

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 1 Igazság a tárgyalóteremben A tudomány igazsága és a jog igazsága

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 2 A tudomány világképe Hiszek a valóságban. Az én okom, úgy gondolom, tisztán pragmatikus. Fizikusként a leggazdaságosabb modellt keresem, amely megma- gyarázza észleléseimet. Egy fizikusnak a legegyszerűbb feltevés az, hogy észleléseim (az Önöké is) korrelálnak a mélyben rejlő, rajtam kívülálló valósággal. Ez a feltevés látszik a legegysze- rűbbnek, amely már számot ad észleléseimről. Joe Preskill

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 3 Valóság Modell Predikció Mérés Egyezik? igen nem Keresd az igazságot, de óvakodj azoktól, akik azt állítják, hogy megtalálták!

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 4 Mit várunk a bíróságtól? Döntsön el minden feltett kérdést Legyen objektív, pártatlan, kiszámítható Legyen körültekintő a tények feltárásában Alkalmazzon ismert és általánosan elfogadott módszereket Értsen mindenhez És ha mégsem, akkor….hívjon szakértőt

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 5 A bírósági munka szakaszai: ténymegállapítás. Igaz-e a felperes állítása? Van-e ellentmondás a tanúvallomások között? jogi értelmezés A hétköznapi állításokat le kell fordítani a törvénykönyv fogalmai segítségével (felelős, bűnös, stb.) ítélethozatal A tényállás, az enyhítő és súlyosbító körülmények mér- legelése. A tényállás tisztázása gyakran időben és térben távoli események közötti kapcsolatok kiderítését igényli.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 6 A tényállás tisztázása Az évi III. törvény (a polgári perrendtartás) X. fejezete foglalkozik a bizonyítási eljárással. E szerint: a)Ha a kérdéses tényt egyik peres fél sem vitatja, akkor azt a bíróság valósnak fogadja el. b)A bíróság az általa köztudomásúnak ismert tényeket valósnak fogadhatja el. c)Egy tényt annak a félnek kell bizonyítania, amelyiknek érdekében áll. d)A bizonyítás eszközei a tanúvallomások, a szakértői vélemények, a szemlék, az okiratok és egyéb tárgyi bizonyítékok. e)Eskünek a perben helye nincs.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 7 A tudományos és a bírósági gyakorlat összevetése Az összehasonlítás során gyakran halljuk az alábbi érveket. Nem érdemes összehasonlítást tenni, hiszen:  Miközben egy jogi vitában fennáll az ártatlanság vélelme (azaz, a vádlott mindaddig ártatlan, amíg bűnösnek nem bizonyul), addig a tudományos vitában egy állítás mindaddig hamis, amíg igaz voltát be nem bizonyítják.  Amennyiben egy állítás többféle módon megfogalmazható, a pozitív állítás bizonyítását kell előnyben részesíteni.  A tudomány következtetéseit folyamatosan ellenőrzik, ha pedig szükséges, az állításokat revideálják. Ezzel szemben a bíróságokon a döntés végleges (noha itt sem mindig helyes). Ez az állítás ugyan általában igaz, azonban egy adott disszertáció elbírálásakor nem érvényes, ott a tudomány aktuális állása szerint döntenek.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 8  A tudomány állításainak ellenőrzésére nincsenek időkorlátok, a bírósági döntésnek viszont ésszerű időn belül meg kell születnie. Ez az állítás sem érvényes egy disszertáció elbíráláskor.  A tudomány gyakran sok pénzt költ egy-egy állítás igazolására vagy cáfolatára, a bíróságnak racionális költségekből kell működnie. Ez az állítás sem érvényes egy disszertáció állításainak elbírálásakor, a vitás állítás cáfolatára nem fognak drága, időigényes kísérleteket végezni.  A tudományban egy-egy területen számos hipotézis van jelen egyszerre, ezek részben konkurensei egymásnak, részben jól megférnek egymás mellett. A tudomány fejlődése során hullnak el azok a hipotézisek, amelyek nem válnak be.  A tudomány nem a világról szóló enciklopédikus tudás tárháza, hanem a világ magyarázatára felajánlott elméletek összessége. Ezeket az elméleteket állandóan tesztelik és finomítgatják.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 9 Azért vessük csak össze a ténymegállapítást a disszertáció védésével! A jelölt ír egy dolgozatot, új tudományos állításokkal A dolgozatot a témában járatos tudós testület bírálja el. 2-3 opponens: 1, van-e új állítás? 2, elfogadható-e az? 3, eléri-e a dolgozat a célját? Tudományos vita: a védés. A jelölt ismerteti téziseit, a bírálók elmondják kritikájukat, kérdéseket tesznek fel. A vitában minden résztvevő részt vehet. A vita célja egy 5-7 tagú bizottság meggyőzése. A bizottság zárt ülésen titkos szavazással dönt a dolgozatról. A tudományos életben is vannak visszásságok. peer review új elméletek csoportérdekek személyes motivációk.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 10 Emlékezzünk, a ténymegállapítás során: ha egy tényt egyik peres fél sem vitat, akkor azt a bíróság valósnak fogadja el a bíróság az általa köztudomásúnak ismert tényeket valósnak fogadhatja el egy tényt annak kell bizonyítani amelyiknek érdekében áll a bizonyítás eszközei a tanúvallomások, a szakértői véle- mények, a szemlék, az okiratok és egyéb tárgyi bizonyítékok eskünek a perben helye nincs. Mi a ténymegállapítás célja? Két esemény ok-okozati kapcsolatának kimutatása vagy cáfolata. Ez a kérdés mindennapos a tudományos munkában. A különbség: a tudományban egy szakértő testületet kell meggyőzni, a bíróságon egyetlen laikust. A tudományos vita körültekintő, a bírósági nem az.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 11 A szakértő szerepe Az évi III. törvény X. fejezetének 177.§-ban esik szó a szakértők szerepéről. Szakértőt akkor kell kirendelni, ha a perben “jelentős tény vagy egyéb körülmény” megítéléséhez olyan különleges szakértelem szükséges, amellyel a bíróság nem rendelkezik. Magyarországon szakértőt csak jogszabályokban felsorolt intézmé- nyekből lehet kirendelni. A bíróság a szakértőnek kérdéseket tesz fel, amelyeket meg kell válaszolni. A 182. § (3) alapján “Ha a szakvélemény homályos, hiányos, önmagával vagy más szakértő véleményével, illetve a bizonyított tényekkel ellentétben állónak látszik”, a szakértő köteles a bíróság felhívására a szükséges felvilágosítást megadni. Indokolt esetben új szakértőt is ki lehet rendelni.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 12 A bíróság a független, objektív szakértő mítoszára épít. A való- ságban iskolák vannak, kimunkált nézetrendszerekkel. Az iskola nem feltétlenül köthető egy intézményhez, legalábbis nem biztos, hogy az intézmény minden dolgozója sajátjának vallja. Példa: egészgégügy, kínai orvoslás és hagyományos orvoslás Egy gyógyszerhatással kapcsolatos vitában mi alapján döntsön a bíró két szakvélemény közül?

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben esettanulmány: Daubert kontra Marrel Dow(1993) Gyógyszerrel kapcsolatos kártérítési ügy, két gyerek születési rendellenességgel jött világra. Az anya Bendictint szedett. A szülők új vizsgálatokkal álltak elő. A per lényege: milyen bizonyítási eljárás fogadható el a bíróságon? Az elsőfokú bíróság a szülők ellen döntött, mondván, hogy csak a hagyományos módszerek használhatóak a bizonyítás során, az újabb eszközök nem. A Legfelsőbb Bíróság (USA) 1993 júniusában hozott döntése viszont kimondta, hogy a bíráknak mérlegelniük kell számos tényezőt, amikor abban döntenek, meghallgatnak-e egy új tudományos elméletet a bizonyítás során vagy sem. Nem kielégítő egyszerűen annak eldöntése, melyik elmélet az általánosabban elfogadott.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 14 “Nehéz meghatározni, mikor lép ki egy tudományos elv, vagy felismerés a kísérleti stádiumból és lép be az igazolt elvek, felismerések közé. Valahol ebben a szürke zónában kell felismerni az elv bizonyító erejét, és miközben a bíróságok nagy utat fognak megtenni, amíg beengedik az elismert tudományos elméletekre vagy felfedezésekre épülő szakvéleményt a bíróságokra, addig is elengedhetetlen, hogy a következtetések alapjának az adott terület tudományos eredményeire kell épülnie.” A Beech Aircraft Corp. kontra Rainey, 1988 ügyben az alábbi állásfoglalás született: Minden fontos bizonyíték felhasználható, kivéve, ha azt kizárja az USA alkotmánya, a Kongresszus valamely határozata, vagy a Legfelsőbb Bíróság vagy más alkotmányozó hatóság ítélete.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 15 Mi a fontos bizonyíték? „bármely olyan beavatkozás, amelynek következtében valamely tény, amely a tényfeltárás során valószínűbbé vagy kevésbé valószínűbbé válik, mint amilyen a bizonyíték nélkül lenne” No de ilyen a szakvélemény is! Akkor minden eszköz megengedett? A bírónak kell biztosítania, hogy a szakvélemény lényeges és megbízható legyen. Azt is a bíró dönti el, hogy egy adott szakvélemény tudományos-e. Példa: hangfelvételek használata. Példa: publikált és publikálatlan eredmények (verifikálás és validálás)

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 16 Esettanulmány: A Kijevet megjárt sofőr esete 1988 február 27: A LB kártérítést ítélt meg a VOLÁN TEFU egyik sofőrjének özvegye javára. A sofőr 1986 június 30-július 5 között Kijevben járt. (1986 április 26: Csernobili baleset, Kijevtől kb. 60 km-re.) A sofőr 1992 márciusában halt meg autoimmun betegségben. A bíróság szakértőket kér fel, kérdése: 1, mi volt a halál oka? 2, kapcsolatban áll-e a haláleset a kijevi fuvarral? Az első kérdésre Dr. Szinay Gyula egyetemi tanár válasza: a halál oka általános autoimmun betegség, aminek kiváltó oka rendszerint nem állapítható meg. A szövettani mintákból acut vagy subacut

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 17 sugárkárosodás nem volt kimutatható. A második kérdésre két szakértő adott választ. Mielőtt a válaszokra kitérnénk, némi ismeretre lesz szükség. A sugárkárosodás biológiai hatását jellemzi a testszövetekben elnyelt dózis, ennek egysége a gray (Gy). A sugárkárosodás következményeit jobban jellemzi a sugárzás egészségkárosító hatását figyelembe vevő tényezővel szorzott elnyelt dózis, ennek egysége a sievert (Sv). Megfigyelések szerint 50 mSv alatti dózis nem okoz egészség-károsodást, 1 Sv elnyelt dózis pedig kb. 5%- kal növeli a rák kockázatát.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 18 Az első szakértő. Az orvostudományok kandidátusa, Dr. med Habil a SOTE tudományos tanácsadója, szakterülete röntgenfelvételek kiértékelése. Véleményében az alábbi kérdésekre keresi a választ: 1, Okozhat-e ionizáló sugárzás autoimmun állapotot? 2, Volt-e lehetőség arra, hogy az elhunyt szervezetébe ipari nuklidok kerülhettek, vagy kaphatott-e olyan sugárterhelést, amely a betegséghez vezetett? Az első kérdésre válasza: Körülményes igen. A második kérdésre adott válasz gondolatmenete: háromhónappal korábban, 60 km távolságra sok nuklid került ki, tehát a válasz igen. (Az egyetlen mennyiségi elemzés a baleset során kibocsátott radioaktív izotópok mennyiségére vonatkozik.)

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 19 Második szakértő. orvostudományok kandidátusa szakterülete: sugárvédelem A szakvélemény gondolatmenete: általános megfontolások (tehát konkrét, mennyiségi elemzés nélkül) alapján a sofőr által kapott dózis nem elegendő a megbetegedés kiváltásához. Ott áll a bíró, két ellentmondó szakvéleménnyel és döntenie kell. Vizsgájuk meg a két szakvéleményt, ahogyan egy disszertációt szokás! Kezdjük az első szakvéleménnyel.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 20 A dolgozatban alkalmazott módszer: kvalitatív analízis (sok radioaktív aníyag került ki három hónappal korábban a 60 km-re fekvő Csernobilban, a sofőr ott járt  az autoimmun betegség oka a kijevi út. A dolgozat önellentmondást tartalmaz. A szakértő tudta, hogy az általa felvetett kérdésekre csak a dózis kvantitatív becslésével adható válasz, ilyen becslésre mégsem vállalkozott. Összhangban van-e a szakvélemény a sugáregészségügyben akkor elfogadott nézetekkel? Nincs. A sofőr két napot töltött szennyezett területen, ha ez alatt szedte össze a betegséget okozó dózist, akkor min 2 Gy dózist kellett kapnia. Ekkora dózisnak viszont van determinisztikus hatása, ami nem öt év után jelentkezik. Ha a dózis kicsi, akkor a kár véletlenszerű. Valószínűség?

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 21 A második szakvélemény. Nem tartalmaz kvantitatív elemzést, e nélkül nem dönthető el a kérdés. Ezért nézzük a helyes eljárást. a sugárzásnak van biológiai hatása, ez a kapott dózistól függ a dózis az intenzitás szorozva az idővel a természetes radioaktivitás nem okoz betegséget, ezért meg kell becsülni a sofőrt ért dózist a becslés alapja a fuvarlevél, az útvonal és a szennyezettség- térképek. A számítást Dr. Fehér István végezte el elsőként, a kapott dózis 0,1 mSv, a természetes háttér 1/25 része! meg lehet becsülni, mi a valószínűsége, hogy ezen dózis hatására egészségkárosodás lép fel? A válasz: 1/ Következtetés: a bíróságnak fel kell készülnie statisztikai alapon történő ítélkezésre.

Makai M.: Igazság a tárgyalóteremben 22 Következtetések A következtetések levonását a hallgatóságra bízom. Köszönöm a figyelmet!