A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Hatodik előadás.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
4. Kreatív döntéshozatal
MFFLT Kongresszus, június 28.
A tehetség fogalomköre
Tehetség, tehetségazonosítás
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az intelligencia.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Gondolkodás, intelligencia
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az emberi tanulás.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Change blindness Változás -vakság.
Általános lélektan A gondolkodás.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Managerek éjszakája.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A feladatok szerepe Kaposi József.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Harmadik matematikakönyvem
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
SZFP II Kompetenciamérés
Kultúra és kommunikáció
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés a valóság elvont fogalmi tükröződése

A gondolkodás fogalma Szimbolikus tevékenység; magasabb rendű kognitív folyamat, amikor nem közvetlenül az ingerre, hanem az ingerek reprezentációira jön létre a válasz, az ingerek reprezentációit használjuk, a reprezentációkon hajtunk végre műveleteket. Reprezentáció: a világ belső leképezése, szubjektív megjelenítése.

A gondolkodás… …aktív értelmi tevékenységen alapuló megértést és feladatmegoldást feltételez. Lehet: fogalmak elvonatkoztatása szabályok alkalmazása, levonása a probléma megoldásának felfedezése egy érv értékelése egy tétel igazolása általánosítás egy dilemma feloldása

A gondolkodás funkciói asszociatív gondolkodás: gondolatok, képzetek, élmények egymáshoz kapcsolása cél nélkül megértés: a dolgok lényegének, összefüggéseinek feltárása, megragadása; már ismert dolgok lényegének és kapcsolatainak tisztázása problémamegoldás: új problémák megoldása, új megoldási módokkal dolgozunk

A megértés főbb típusai Fogalomalkotás (a dolgok lényegének kiemelése) Összefüggések feltárása Felismerés

Fogalomalkotás A fogalmak szerepe, funkciói: a dolgok, tárgyak, jelenségek kategorizációja (csoportosítás, osztályozás) nem észlelhető tulajdonságokra lehet következtetni Mi alapozza meg a fogalmak létrejöttét? A fogalomtanulás módjai: a tapasztalatok, amelyek során felfedezhetők az adott jelenség sajátosságai, közös jegyei mások tanítják  definitív fogalom meghatározások

Fogalomalkotás Fogalom: tárgyak, tulajdonságok, viszonyok lényeges, általános és elvonatkoztatott jegyeinek gondolati tükrözése. (a fogalom nem létezik, példányai léteznek) A fogalomhoz tartozó tulajdonságok 2 csoportja: prototípus (a fogalom legjobb példánya - egyéni) a fogalom magja (a fogalomhoz tartozás szempontjából kritikus tulajdonságok)

Fogalomalkotás A fogalmak kapcsolódásai, rendeződése: fogalmaink hálókba, hierarchikus rendbe rendeződnek fogalmaink segítségével alkotunk kijelentéseket, ezeket összekapcsoljuk, következtetésekre jutunk – a következtetés két alapvető módja: dedukció: általános szabályokból következtetés az egyedi esetre indukció: egyediből következtetés az általánosra

Összefüggések feltárása Az összefüggések feltárása során gondolkodási műveleteket hajtunk végre. Ezek a következők: analízis, szintézis, absztrakció, összehasonlítás, összefüggések, relációk felfogása, kiegészítés, általánosítás, konkretizálás, analógia, rendezés

Felismerés Egy dolog, jelenség elhelyezése egy logikai osztályban vagy fogalomrendszerben. A felismerés nem egyszerű besorolás, aktív gondolkodási tevékenységre épül.

Gondolkodásmódok konvergens gondolkodás = összetartó, szűkítő gondolkodás tényezői: logikus következtetés képessége; absztrakciós képesség; szabályosságok felismerésének képessége divergens gondolkodás = széttartó gondolkodás tényezői: gondolkodás könnyedsége, folyékonysága; minél több ötlet felvetésének képessége; új szempontok figyelembe vételére való képesség; eredetiség, problémaérzék

Problémamegoldás fogalma probléma: van valamilyen célállapot, amit el akarunk érni, de nem ismerjük a hozzá vezető utat.; mindig szubjektív, relatív, hogy mi a probléma (példa) feladat: a végcél és a hozzá vezető út is ismert (példa)

A problémamegoldás szakaszai előkészítés: probléma felfedezése, infógyűjtés a problémával kapcsolatban lappangás: hagyni a problémát, rágódni rajta megvilágosodás: hirtelen, váratlan belátás, megoldás, aha, heuréka igazolás: igazolni, hogy helyes a megoldás, bizonyítás

A problémamegoldást befolyásolja az elérendő cél a feladat tartalma, logikai szerkezete a megoldási sémák: gondolkodási szabályok, nézetek, számtani műveletek, eszközök használatának belénk rögződött módjai a beállítódások probléma iránti érzékenység

Intelligencia és kreativitás

Definiálás nehézsége: - A mai társadalom elvárása: logikus gondolkodás, hatékony kommunikáció, mentális és verbális gyorsaság értékelése - Nem mindig ez dominál! - 1920-as évek – E. Boring: amit az IQ-tesztek mérnek…

Darwin – adaptáció – mérés igénye Galton: szenzoros folyamatok, idegrendszeri működések alapján →nincs igazolt kapcsolat Modern IQ- tesztek: XIX. sz. vége –közoktatás Franciaország – 1904 – A. BINET Szenzoros folyamatok helyett: CSELEKVÉS, MEGÉRTÉS, GONDOLKODÁS, KÖVETKEZTETÉS MÉRÉSE

MENTÁLIS (értelmi) ÉS KRONOLÓGIAI (élet-)KOR FOGALMÁNAK BEVEZETÉSE – forradalmi újítása mentális kor IQ = ------------------------------ X l00 kronológiai kor

Az intelligencia értékek eloszlása a teljes népesség körében

Az intelligencia összetevői Thorndike: absztrakt vagy verbális intelligencia praktikus intelligencia szociális intelligencia Sperman: g-faktor, s-faktor Thurstone: nyelvi megértés szótalálás gyorsasága számolás gyorsasága téri viszonyok felfogása észlelési képesség emlékezés következtetés

Az intelligencia összetevői Guilford (1969, 1971): struktúra-modell, képességek csoportjai; 3 dimenzió, 3 pszichikus funkció: -tartalmak (tárgyak, betűk, szavak, viselkedések) -műveletek (értékelés, döntés, emlékezet, tudás) -produktumok (egységek, relációk, rendszerek) Gardner (1983): többszörös intelligencia: 1. nyelvi 2. logikai-matematikai 3. téri-vizuális 4. zenei 5. testi-kinesztéziás 6. interperszonális 7. intraperszonális

Wechsler - újszerűsége: verbális és performációs képességek mérése - 3 féle pont: verbális, performációs és kombinált feladatmegoldásokra; Definíciója: az intelligencia az egyén azon globális képessége, amely lehetővé teszi, hogy célszerűen cselekedjék, racionálisan gondolkodjék és eredményesen bánjék a környezetével.

Kreativitás (alkotóképesség) CREARE = alkotni, megteremteni; Dinamikus folyamat, amely saját magát fejleszti, bontakoztatja ki; - eredetét és célját is magában rejti; - sokáig csak a szépművészetre vonatkoztatták, - zsenik, - misztikum övezte Kutatása: 1950-es évektől Jelentős lendület: „SZPUTNYIKSOKK” (USA, 1957.) – a szovjetek űrkutatási előnyének hatására.

A kreativitás kritériumai: - újdonság (eredeti gondolatok) - gyakorlati alkalmazhatóság (közvetíthető) - haladó jelleg (emberi javakat szolgál) Jellemzői: - fluencia – mennyiségi mutató - flexibilitás – minőségi mutató - originalitás - eredetiség

Kreativitás és IQ összefüggései: Magas kr. és magas IQ: iskolai és szociális teljesítmény jó Magas kr. és alacsony IQ: legtöbb nehézséget jelentik az iskolában Alacsony kr. és magas IQ: teljesítmény-hajszolók, de visszafogottak kapcsolataikban Alacsony kr. és alacsony IQ: passzív gyerekek, pszichoszomatikus tünetekkel

Wallas - a kreatív folyamat fázisai: Előkészítési fázis: a probléma megfogalmazása és kezdeti lépések a megoldás felé. Inkubációs fázis: a kreatív személy egy időre magára hagyja a problémát és mással foglalkozik. Illuminációs fázis: az alkotás legmisztikusabb pontja, az ötlet felvillanása. Verifikációs fázis: ellenőrizni kell, hogy a megoldás valóban működik-e, és meggyőzően bebizonyítani a többi ember számára