Egészségtudatos magatartás kialakítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Szenvedélyek fogságában - a drogok
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
az általános iskolákban
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Életvitel és gyakorlati ismeretek. Célok  Tanításának fő célja hogy olyan ismereteket adjon, mely megalapozza a tanulókban a technikának.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Szociális munka az onkológiában
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Természeti erőforrások védelme
Ápolásetika.
A gondozás,nevelés egysége
Az egészség és a kultúra kapcsolata
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Egészséges életmód, a betegségek megelőzése, korai felismerése Szűrővizsgálatok fajtái, jelentősége Ridegné Cseke Irén.
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
ORSZÁGOS LAKOSSÁGI EGÉSZSÉGFELMÉRÉS
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Egészségfejlesztés gyakorlat I. 2007/2008. II. félév
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Egészség Betegség.
A BETEGSÉGMODELLEK KÉRDÉSEI, FAJTÁI
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Lovasterápia és Hippológia Tanszék
A NEVELÉS TERÜLETEI.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Az egészséges életmód és a stressz
Köcséné Szabó Ildikó NyME-SEK Pedagógia Tanszék
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Speciális gyermekvédelem
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
A gondozás és a nevelés egysége
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Egészségtudatos magatartás kialakítása

Egészség olyan állapot, amelyet az emberek saját értékrendjüknek megfelelően határoznak meg dinamikus állapot, melyben az egyén alkalmazkodik a belső és külső környezet változásaihoz, hogy a jólét állapotát fenntartsa. (mindkét környezet folyamatosan változik, tehát állandóan alkalmazkodni kell az állapot megőrzése érdekében)

Egészséges az, akinek életműködése kiegyensúlyozott lelki élete harmonikus a társadalom elvárásainak képes eleget tenni

Többfajta egészség meghatározást ismerünk WHO Az egészség nem betegség, vagy a fogyatékosság hiányát jelenti, hanem a teljes testi, szellemi és szociális jólét állapotát. A testi, lelki és társadalmi meghatározottságot domborítja ki. Állandó mozgásban van, egyensúlyt keresve.

Naturalista egészségfelfogás Egészséges az a szervezet, amely a környezetéhez jól alkalmazkodik Beteg az a szervezet, amely a környezetéhez rosszul alkalmazkodik

Normativista egészségfelfogás Az egészség a társadalmi normáktól függ. Egészséges az az egyén, aki képes azokat a feladatokat ellátni, amit a társadalom elvár tőle

Holisztikus egészség szemlélet Az embert a maga teljességében szemléli (holosz = teljes, egész holisztikai = teljesség) Elismeri az orvosi beavatkozás szükségességét, de előnyben részesíti a segítést, megismerést, felvilágosítást.

Különböző elképzeléseink vannak az egészségről fizikális egészség a szervezet működésével kapcsolatos mentális egészség alatt a tiszta, következetes gondoskodást értjük szociális egészség alatt a másokkal való kapcsolatok kialakítását értjük

Az egészség értékjellege Az egészség az ember alapvető értéke, nélküle társadalom, civilizáció nem létezik A gazdasági érték, mert csak az egészséges ember képes termelőmunkára Társadalmi érték, mert a beteg ember környezetét negatívan befolyásolja politikai érték, mert az egészség az emberek közérzetét befolyásolja

Pozitív egészségfogalom A gyógyító szemléletet felváltja a megelőzés Az egészséget pozitívan befolyásoló hatásokat kell erősíteni (megelégedettség, jó közérzet, életöröm)

Kultúra szűkebb értelemben csak tudományt, művészetet, oktatást és a közművelődést jelenti tágabb értelemben az anyagi, szellemi és társas érintkezést magába foglalja

Kultúra fogalma azoknak az anyagi és szellemi értékeknek az összessége, amelyeket az emberi társadalom a történelme során létrehozott az elsajátított kultúrát nevezzük kulturáltságnak, műveltségnek az egészséggel kapcsolatos műveltség megszerzése az egészségkultúra Tükrözi a társadalomban uralkodó értékrendet

Egészségi ismeret Az egyén egészséggel kapcsolatos tájékozottsági szintjét jelzi, Elsősorban az orvostudomány közvetíti. Elsajátítása gyermekkortól folyamatos pl. helyes életmód követelményei, egészséget veszélyeztető tényezők

Egészségi készségek Az egészségi követelményeket biztosító tevékenységek, amelyek magasfokú begyakorlottságot tesznek lehetővé anélkül, hogy tudatosan ellenőriznénk E készségek feltételezik az egészségi ismeretek meglétét pl. személyi higiene, mozgás, helyes táplálkozás alapelemeinek kialakítása

Egészségi szokás Begyakorlott cselekvéssor, amit automatikusan, a figyelem ráirányítása nélkül végzünk Lehetnek hasznosak és károsak döntő szerepe van a szülőknek következetesség jó példa mutatás

Egészséget elősegítő szokások olyan mindennapi magatartási szokásokat kell megtanulnunk, amelyek hozzásegítenek jó közérzetünkhöz káros szokások megelőzése alapvető fontosságú a családi nevelés (példamutatás)

Egészségi szükséglet Az emberi élet folyamatosságát és fejlődését biztosító feltételek rendszere. Az élet fenntartásához alapvetően fontos. légzés táplálkozás pihenés mozgás tisztálkodás szaporodás

Egészségmagatartás 2 alaptípusa van Olyan magatartásformákból tevődik össze, amely egészségünkre gyakorol hatást 2 alaptípusa van egészségvédő magatartás egészségkockázati magatartás tudatosan végzett tevékenység az egészségünk megőrzése, fejlesztése érdekében káros szenvedélyek passzív: dohányzás nem aktív: sport

Egészségfejlesztés Az a folyamat, amely lehetőséget teremt és képessé teszi az embereket arra, hogy egyre fokozódóbb kontrollt szerezzenek saját egészségi állapotuk felett Ezzel képesé váljanak annak javítására

Életmód a kultúra része olyan magatartások, tevékenységek összessége, amelyeket az adott körülmények között viszonylag szabadon választunk meg és tudatossággal életünk fenntartására, szükségleteik kielégítésére szervezünk lehetővé teszi az egészség megőrzését tudományos alapját az orvostudomány adja az egészségnevelés adja az emberek számára a tudást, hogy az egészséges életmód szintjére emelkedjen tudományosan az egészséges életmódra a közegészségtan gyakorol közvetlen hatást

EGYÉN döntéseket hoz életmódjával kapcsolatosan ezeket a döntéseket meghatározzák a körülmények, a személyiség pl. alacsonyabb társadalmi helyzet, kevesebb lehetőség az egén felelős a saját környezete egészségéért, hiszen a döntéseit ő hozza de a társadalom felelősségét is látni kell pl. a serdülő dohányzással a hovatartozását akarja demonstrálni fiatal túlórázik, mert el akarja magát fogadtatni a társadalommal

Egészséget befolyásoló tényezők belső tényezők fejlettségi szint tudás, magatartás érzelmi, lelki tényezők örökletes adottságok külső tényezők természeti környezet társadalmi környezet pl. gazdasági, szociális tényezők

Alapvető emberi szükségletek Azok a tényezők, amelyek az emberi élethez elengedhetetlenek. (víz, élelem, szeretet) A folyamatosságot és a fejlődést biztosítják

MASLOW MODELLJE Bizonyos emberi szükségletek fonto-sabbak a többinél pl. szeretet csak az élettani szükségletek kielégítése után kö-vetkezik

Életmód, életvezetés Életmód az egyénre jellemző, részbe a nevelés során, részben a környezet hatására kialakult napi tevékenységek, szokások összességét életmódnak nevezzük Életvezetés az életmód elemeinek tudatos vagy ösztönös alkalmazását, periodikus ismétlődését az élet folyamán életvitelnek, életvezetésnek nevezzük. (pozitiv, negatív)

Napirend A folyamat, amelyben a következetesség érvényesüljön ébredés tisztálkodás reggeli, fogmosás iskola stb.

Az egészséget hátrányosan befolyásoló tényezők „A HOSSZÚ ÉLET TITKA, HOGY MEG NE RÖVIDÍTSÜK” (régi mondás)

Az egészség megőrzéséhez nem elegendő a helyes szokások és a megfelelő egészségi szükségletek kialakítása Fontos a kóros állapot felismerése, megelőzése Egészséget veszélyeztető tényezők: rossz általános és személyi higiene mozgásszegény életmód helytelen táplálkozás idegrendszeri túlterhelés