Civil Potenciál 2010 Kutatás a DÉLINAPFÉNY LEADER AKCIÓCSOPORT településeinek civil szférájáról Innoratio Kutatóműhely 2010. január-április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
LEADER Szeged LEADER pályázatok
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
általános főig. helyettes
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
„A BAKONYÉRT” Egyesület fejlesztése a TÁMOP projekt keretében.
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
„Sombereki Caritas Központ kialakítása” elnevezésű ROP mintaprojekt zárókonferenciája Somberek, június 12. Marketing szemlélet nonprofit szervezeteknél.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
ÚJ SZEREPLŐ A VIDÉKFEJLESZTÉSBEN Helyi Vidékfejlesztési Iroda.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Foglalkoztatás-politika
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
„Civil ABC Eger térségében”
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
TÁMOP-2.1.2/ Az eTanácsadó hálózat szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
„Út a munkához”program
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Civil Potenciál 2010 Kutatás a DÉLINAPFÉNY LEADER AKCIÓCSOPORT településeinek civil szférájáról Innoratio Kutatóműhely január-április

Célok 1.a célterület településein működő civil szervezetek erőforrásainak feltárása: 1.Gazdasági-anyagi erőforrások (bevételek formái, összetettsége, pénzügyi-anyagi erőforrások rendelkezésre állása) 2.Emberi tőke, humán erőforrások (humán erőforrás rendelkezésre állása: foglalkoztatottak, önkéntesek, képzettségi szint, társadalmi kapcsolatok, tagok száma) 3.Társadalmi tőke (civil szervezetek elterjedtsége, működési területe, partnerségi kapcsolatai) 4.Kulturális tőke (civil szervezeti, pályázati ismeretek, felvállalt értékek, normák, tevékenységi és érdekérvényesítési területek, társadalmi kohézió erőssége) 2.a közösségi életben meghatározó személyiségek (ún. véleményformálók) beazonosítása, megszólaltatása

Alkalmazott módszerek 1.Statisztikai adatok másodelemzése (KSH, ÁFSZ, NCA) 2.Standard strukturált kérdőíves kutatás Alapsokaság ( Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Névjegyzéke): 208 db szervezet mintavétel nélkül – teljes alapsokaság (197 db) önkitöltős postai kérdőív visszaküldési arány: 28,4% (56 db) 3.Interjús kutatás Személyes (kérdezőbiztosok) strukturált interjú minden településen (12 db)

Főbb eredmények, megállapítások nem igaz, hogy minél kisebb egy közösség, annál nagyobb a társadalmi kohézió és társadalmi aktivitás mértéke –a Csongrád megyében működő, formálisan bejegyezett civil szervezeteknek a kutatás célterületét képező településeken 7%-a található, összesen 208 db szervezet –a válaszadó szervezetek települések szerint össztaglétszám és a település lakónépessége között összefüggés mutatható ki: tendenciájában – egyes kiugró esetektől eltekintve – a magasabb lakónépességhez magasabb számú civil szervezeti tagság tartozik

Főbb eredmények, megállapítások az alacsonyabb gazdasági-társadalmi fejlettségi szint, valamint társadalmi problémák (pl. a munkanélküliség nagyobb aránya) akadályozzák a társadalmi, civil szerveződést

Főbb eredmények, megállapítások a civil szervezetek száma az adott terület gazdasági fejlettségének mutatójaként szolgálhat, mivel együtt mozog a regisztrált vállalkozások számával

Főbb eredmények, megállapítások a civil szervezetek által választott és nyilatkozott működési terület a regionalizmus tudatosodását jelenti ezt mutatja az is, hogy a megyei hatókörű civil szervezetek átlagos működési ideje a legmagasabb, a kistérségieké a legkisebb

Főbb eredmények, megállapítások a civilek jellemzően a főtevékenységhez illeszkedő ismeretek terjesztésében – oktatási tevékenység – vállalnak kiemelkedő szerepet.

Főbb eredmények, megállapítások a településeken működő civil szervezetek körében beazonosításra került egy szűkebb csoport, melynek kiemelt jelentősége van adott terület civil élete szempontjából –ezen szűkebb csoport aktivitását jól jellemzi, hogy körükben lényegesen magasabb volt a kutatás keretében kiküldött postai kérdőívek visszaküldésének aránya (64,9%) az összes megkeresett szervezet körében jellemző arányhoz (28,4%) képest

Főbb eredmények, megállapítások Az országos ismeretekkel összhangban beigazolódott, hogy a civilek foglalkoztatási képessége rendkívül alacsony (csaknem 4/5-ük nem rendelkezik fizetett alkalmazottal), másrészt azonban (részben) a probléma megoldásaként a fizetett foglalkoztatotti létszám hiányosságait önkéntesekkel („aktivisták”) pótolják

Főbb eredmények, megállapítások az alacsony foglalkoztatási kapacitással ellentétben lényeges és eddig kevésbé vizsgált és kezelt tény, hogy a szervezetek ügyeit intéző személyek iskolai végzettsége kiemelkedő: a vizsgált civileknél a felsőfokú végzettségű személyek aránya magas (56,6%)

Főbb eredmények, megállapítások civil szervezetek anyagi-gazdasági erőforrásai többszintűek, mivel egyidőben számos forrásból igyekszenek pénzügyi erőforrásokra szert tenni. –Ezek között első helyen szerepelnek a pályázati támogatásból, a tagdíjból, illetve a személyi jövedelemadó-felajánlásokból származó bevételek. A legsikeresebb és legkedveltebb pályázati forrás az évente rendszeresen ismétlődő, állandó és jól ismert pályázati lehetőségeken túl (3. helyen) a LEADER- program. A projektekre jellemző viszont, hogy azok elsősorban a civil szervezetek működésének, működtetésének fenntartását célozzák, ily módon lekötve illetve elvonva az erőforrásokat más, fejlődési lehetőségeket biztosító pályázati céloktól (pl. foglalkoztatás-bővítés).

Főbb eredmények, megállapítások A pályázati tevékenység általában nem önállóan zajlik, mivel a civil szervezetek segítségre szorulnak mind az anyagiak (pl. az önerő) terén, mind pedig szakmai-készségbeli területeken (pályáztok elkészítése). Segítséget jellemzően a települési önkormányzatoktól, és/vagy a Teleházaktól kapnak. Ennek megfelelően –a civil szféra együttműködési szintje jellemzően az önkormányzatokkal – illetve természetesen más civil szervezetekkel – a legsokrétűbb és legkiterjedtebb –a gazdasági szereplők és a civil szervezetek között is van példa a kétirányú kapcsolatra, ez azonban nem általánosan elterjedt: a gazdasági és civil szféra kapcsolata gyenge. Ezt a helyzetet, s annak várható változatlanságát erősíti az a tapasztalat is, hogy – mind a kérdőíves, mind pedig az interjús kutatás alapján – a civil szféra jövőbeli szerepét elsősorban a közösségi élet szervezése és kulturális, helyi értékek megőrzése jelenti, a gazdasági élet terén nem jelentős a civileknek tulajdonított közép- és hosszútávú szerepvállalás. Ezen vélemény a civil szerveződés alapelveivel összhangban van.

Főbb eredmények, megállapítások Az önkormányzatokkal való viszony további dimenziójának tekinthető a civilek önkormányzati döntéshozatalban való részvételének lehetősége. Ennek keretét –helyi szinten a települési önkormányzat felé mutató intézményes csatornák, vagy informális-személyes kapcsolatok jelentik, –kistérségi szinten pedig ez a lehetőség kizárólag a Déli Napfény Nonprofit Kft-n keresztül valósul meg.

Főbb eredmények, megállapítások A partnerség és kapcsolattartás, valamint a civil szervezeti célok és tevékenységek megjelenítése tekintetében kiemelendő, hogy a vizsgált civil szervezeteknél széles körben elterjedt az info- kommunikációs eszközök használata: kétharmaduk rendelkezik -címmel, majdnem egyharmaduk (28,6%) pedig honlappal is.

Következtetések A kutatásba bevont és megszólaltatott interjúalanyok valós képpel rendelkeznek a civil szférával kapcsolatban A civil szervezetek egy jól beazonosítható, aktív, szűkebb körére lehet építeni hosszú távon A társadalmi-gazdasági fejlettségének kiváló mutatói, jelzői a társadalmi szervezetek száma, a civilek akitivitása (száma, tagok száma stb.) A civilek többsége képzett ügyintézője, ügyvivője "többre lenne képes"

Javaslatok A civilek foglalkoztatási kapacitásának emelése A vállalkozói és civil szervezetek közti kapcsolatok erősítése A civilek működési stabilitása - az első lépés a civilek tevékenységének megerősítésére A pénzügyi, pályázati kompetenciák fejlesztése, az önállósodás elősegítése a pályázati tevékenység terén Formalizált beleszólási lehetőség a döntéshozatalba (civil fórumok működtetése)

Köszönjük a megtisztelő figyelmet!