A REKLÁM KOPCSAY LÁSZLÓ
Olyan tájékoztató tevékenység, melyet gazdasági célból egy vállalat Gazdasági reklám Olyan tájékoztató tevékenység, melyet gazdasági célból egy vállalat a potenciális fogyasztók befolyásolására meghatározott eszközökkel és hatékonyságra törekedve tervszerűen végez. Tárgy: politikai, gazdasági, társadalmi Földrajz: helyi, regionális, országos, globális Célcsoport: üzleti B2B, Fogyasztói B2C
Médiumok Reklámhordozó: médium (kommunikációs csatorna) Reklámeszköz: kódolt üzenet (pl. reklámfilm) Médiumok fajtái Sajtó Szabadtéri reklámok Auditív médium Audiovizuális médiumok Internet Médiumok jellemzői A médium presztízse, rugalmassága A befogadói szituáció Technikai adottságok Befogadók összetétele, célozhatóság Hirdetési költsége, élettartama Jogi szabályozás
SAJTÓ Sajtótermék: nyomtatott kommunikációs eszköz Fő tulajdonságok Periodicitás Szabályos időközönkénti ismétlődés Publicitás Nagy nyilvánosság Aktualitás Időszerű információk „hírpiac” Fő tulajdonságok Példányszám Auditálás (Remittenda: el nem adott példányok) Impresszum Kötelező, a legfontosabb kiadói adatok Csoportosítás Megjelenés gyakorisága Tartalom Terjesztési kör Terjesztés módja Tarifa mód
Napilapok Szaklapok, magazinok Presztízsérték magas Meghatározott célcsoport Befogadói szituáció kedvezőtlen Friss, de gyorsan elévül Nincs másodlagos olvasótábor Gyengébb nyomdai minőség Leggyorsabb megjelenítés Rugalmas tarifák Presztízsértéke változó Szegmentáció legjobb Élettartam hosszabb Nyugodt környezetben olvassák Visszalapozható Kis olvasókör Nagy másodlagos olvasótábor Minimális meddőszórás Nyomdai minőség jó vagy extra Tarifa kedvező, de rugalmatlan
SZABADTÉRI REKLÁMOK Szerepe: figyelemfelkeltés Megítélése kedvező, Presztízsértéke alacsony Befogadói szituáció kedvezőtlen Közönség heterogén Technikai adottságok korlátozottak Jelenlét folyamatos, élettartam hosszú Előállítása hosszú, kihelyezése engedélyköteles
Világító berendezések Plakátok Időszakos Óriásreklám, city-light, plakáthenger, kandeláber, falragasz, egyéb Új formák: térbeli kiegészítők, forgóprizma, mobil variációk Festett táblák Országúti jelzők, portálok, tűzfal, vászon, molinó, zászló Világító berendezések Kívülről – belülről megvilágított Neonreklám, fényújság, óriásképernyő, lézeres reklám Bútorok, járművek Padok, korlátok, szeméttárolók Légi reklámok Repülőgéppel vontatott, ballonok
AUDITÍV MÉDIUM: RÁDIÓ Közszolgálati adók: Kereskedelmi adók: Legszélesebb szórású tömegkommunikációs eszköz Befogadói szituáció: „háttér rádiózás” (háztartás, vezetés) Médium presztízse: „emberközeli” Interaktív lehetőség Célpiac jól meghatározható Reklám: alacsony emlékezeti érték Hirdetési költség alacsony Közszolgálati adók: Forrás: kormányzati + saját bevétel. Rétegműsorok + közszolgálati információk Kereskedelmi adók: Forrás: kizárólag a reklámbevétel. Cél: nagy hallgatóság
Hirdetési formák a rádióban Rádióreklám Sugárzás: spotműsor, blokkműsor Felépítés: narratív, dialógus, reklámdal Műsorvezető által felolvasott reklám Reklámriport Nyereményjáték Szponzorált műsor Műsorvezető által felolvasott reklám Reklámriport Nyereményjáték Szponzorált műsor
AUDIOVIZUÁLIS MÉDIUMOK Televízió Legmagasabb presztízsű médium Befogadói szituáció a legkedvezőbb, de… A nézőkben védekezési mechanizmus épült ki Technikai adottságai kedvezőek Célközönség a legszélesebb, jól szegmentálható Tendencia: csökkenő nézőszám, felaprózottság Hirdetés: a legköltségesebb Tarifa: idősávos rendszer a nézettség alapján Rugalmatlan, telített Mozi Presztízsérték alacsony, befogadói szituáció: kényszerhelyzet Közönség: majdnem kizárólag fiatalok Technikai adottságok: leghatásosabb Költség és hatékonyság: alacsony
Kommunikációs filmek Fajtái Reklámfilmek témái Hatáskeltés Árubemutató, termékismertető Referenciafilmek PR filmek Reklámfilmek témái Problémamegoldás Demonstráció Összehasonlítás Narratív reklám Hitelesítés: szakember, híres ember Állandó motívumra építő Életkép, történet Animáció Hatáskeltés Érzelem, életérzés Nosztalgia, tradíció Humor Erotika Irritáló Késleltetett hatás Sokkolás