Versengés és együttműködés lehetősége a Csodák Palotája egy jól felszerelt iskolai szertár között Bartha Ágnes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
A Garay János Gimnáziumban
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Debrecen - iskolaváros
Science Center of DEBRECEN
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Szakmai munka az Öveges laboratóriumban Szilágyi Tibor laborvezető.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
VI. Interaktív Tábla Konferencia
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szimulációs programok a tehetséggondozásban Számítógépes feladatok az Országos Szilárd Leó Fizikaversenyeken.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TIMSS 2007.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Albert Einstein idézetek.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Fedezzük fel a geometria szépségeit
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Kompetensek lettünk? június 27..
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
A szociális képességek fejlesztése módszertana
2005 a fizika éve 2004 december-2006 február Jelentés az ELFT elnöksége számára.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Gazdagító programpárok Logikai-matematikai tehetséggondozás.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A felnőttkori tanulás motivációja és jellemzői Esettanulmány egy leghátrányosabb helyzetű kistérségben működő esti gimnáziumról Dr. Simándi Szilvia –
LEGO Dacta program.
A BKF tudástranszfer modellje a
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Líceum a természettudományért TIOP A projekt célja Eszterházy hagyaték: a tudás elérhetőségéhez korszerű feltételek A természettudományos oktatás.
A Károly József Irenaeus Fizika és Találmányi Verseny képekben és számokban Bogdan Károly, Ady Endre Líceum, Nagyvárad.
A fizika tanítása 11. lecke A fizikatanítás tárgyi feltételei
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
ELFT Békés Megyei Csoport 2011–2016
Szegedi Tudományegyetem
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium Debrecen
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Előadás másolata:

Versengés és együttműködés lehetősége a Csodák Palotája egy jól felszerelt iskolai szertár között Bartha Ágnes

Gondolati térkép Interaktív játszóház Játszva tanulás Szakkör, kiállítás Interaktivitás Tanár

Tartalomjegyzék Tudományos játszóházak Játszva tanulás: cél - módszer Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél - módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

Csodák Palotája

Csodák Palotája Cél: a természettudományokat a legérdekesebb oldalukról mutassa be, szerettesse meg a látványosságra mindig fogékony gyerekekkel 1993 Interaktív Tudományos Játszóház 1994: Kreatívitás – egyetemeken (márc-ápr) 1994 nov: BSCA: állandó kiállítás 1996 -2005 Váci út HÉTKÖZNAPI MÁGIÁK ILLÚZIÓK PRÓBÁLD KI MAGAD! BOLONDOS TUDOMÁNY JÁTÉK A JAVÁBÓL KÍSÉRLETEZZ VELÜNK! (Öveges terem) NE HIGGY A SZEMEDNEK! HANGOLÓGDJ RÁNK! OKOS JÁTÉKOK 2005 szeptembertől már a Millenárison Ismerd meg magad! Zene-számok Legyenek illúzióid!

Csodák Palotája Mivel találkozhatunk? interaktív előadások a jelenségeket szokatlan, látványos formában mutatják be folyamatosan megújjulás külföldi érdekességek tudományos játékok temérdek eszközzel, amelyet tekerni, forgatni kell, vagy éppen mozgatni, ütni, megfogni. Kezdeményezések Játszva tanulás Tanóraszerű előadások „Tanár-képzés” Eszközpályázat

Csodák Palotája és Öveges tanár úr A fizika ismert népszerűsítője Tréfás, jópofa kísérletek sikere: alapos előkészítés gyerekek bevonása szórakoztató lelkesítő Siker mércéje: mennyit nevetnek a gyerekek Álma, hogy „kéne valamilyen hely, ahol a gyerekek tudjanak kísérletezni” A cél: „a problémamegoldó készségük fejlődjön, és a természet felé irányuló kíváncsiságuk és szeretetük megmaradjon” Tankönyv ~ jerikói rózsa

Gondolatok Övegestől "A legnagyobb boldogságom, ha másnak tudást és örömet nyújthatok.„ „A legegyszerűbb a legművészibb.” Egyszerű kísérletek Kapcsolódnak a hétköznapokhoz, a hétköznapi élethez Otthon is elvégezhetőek TV-ben is bemutatja kedvenc kísérleteit "Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra." „Nem azt akarom, hogy megtanuljanak bizonyos geometriai szabályt, a célom, hogy szokják a munkát, tanuljanak meg dolgozni.” „Csak az a tudás ér valamit, amelyet magunk szerzünk meg magunknak, a velünk született szenvedélyes érdeklődésből és tudásvágyból.” /Eötvös Loránd/

Watch Mr. Wizard Amerikai TV-sorozat 1951-1965, hetente 30 percben Don Herbert – a hobbi tudós 1971-72 Mr. Wizard (NBC) 1983-1990: Mr. Wizard’s World 2005 The Science Channel

Tartalomjegyzék Hazai science centerek Játszva tanulás: cél - módszer Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél - módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

Vidéki központok Első: 2001-ben a Varázskuckó (Debrecen) 2006 tavasz óta Varázstorony (Eger) 2006 ősz: Csodatorony (Szeged) a felújított víztoronyban Jövő: Szombathely – „Föld és Ég” nevű kiállító- és oktatóhely, közművelődési intézmény Pécs: matematikai-természettudományos központ Miskolcon - interaktív múzeum?, Fény Palotája?

VarázsTorony - Eger Eszterházy Károly Főiskola Líceum épületének tornya Előtte már működött ott: Csillagászati Múzeum Camera obscura (periszkóp) Pedagógiatörténeti Múzeum Cél: a kisgyermek tapasztalva ismerje meg környezetét elsősorban fizikai jelenségekkel, tudományos „játékokat” játszhatnak, számítógépen természeti jelenségek eredeti felvételeit, animációit futtathatják

VarázsKuckó - Debrecen 2001 vége: Játszóház Dóczy Gedeon Gimnázium alagsora A református kollégium kincseit bemutató sorozatban a világhírű kabai meteoritot is kiállították, történetét iskoladráma-formában adták elő.

Csodatorony - Szeged „Öreg hölgy” – 103 éves víztorony Zielinski Szilárd (1860- 1924) tervezte 1904: 54,9 m magas vasbeton víztorony (még a zászlótartó rúd is vasbeton!) Jelenleg két állandó kiállítás van: Bánffi szikvízüzem gyűjteménye, a kiállítás címe "Szódavíz egy magyar kultuszital". Fizikatörténeti kiállítás 70-100 éves eszközmatuzsálemek, amelyek mind a mai napig működőképesek Foucault-féle inga (Föld forgását bízonyítja). a 100 kísérleti eszközt a szegedi egyetem és a szegedi gimnáziumok szertáraiból gyűjtötték össze

Iskolai kezdeményezések 2003, Zenta : kulturális és tudományos fejlődését Egyetemisták kezdeményezik a Zentai Gimnáziumban 10 „vezír” Terv: interaktív tudományos játszó ahol a gyerekek játék közben sajátítják el a tudást Céljuk a kipróbálva tanulás Békéscsaba, 2006 dec. 4-8. „Játsszunk fizikát!” kiállítás Sok érdekes kísérlet bemutatása ugráló majmok (mozgófilm működése) „megrázó kísérlet” (áram élettani hatása) 1300-an nézték meg A bevételt a 2008. évi Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató megszervezéséhez használják fel

Tartalomjegyzék Tudományos játszóházak Iskolai kezdeményezések Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél - módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

Játszva tanulás: cél - módszer Érdeklődás felkeltése, fenntartása Kreativitás „felébresztése” Tapasztalataikra, tudásra való „építkezés” (Kerekes Valéria, Jövő Háza) A kevésbé ügyesek is feltatálhatják magukat Passzívitás csökkentés Módszer: Minél egyszerűbb, érdekesebb kísérletek Játszva tanulás Minden érzékszervet bevonunk!

Tanulás jellemzői Piaget, 1920: a tudást nem lehet csupán „átvinni” a tanár fejéből a tanuló fejébe ellenkezőleg, a gyermek (vagy bármely tanuló személy) az információt aktív módon kezeli, s ezáltal felépíti saját személyes tudás struktúráit (Richter 1999) Dierking (1991) a tanulás tíz jellemzőjét írta le Az észlelés a tanulási folyamat központi eleme; egyénenként változó, milyen észlelési módokat preferálunk, mint például az olvasást, hallást, vagy a tapintást A tanulást erősen befolyásolják a korábbi ismeretek, meggyőződések, élmények; ezek a tényezők gyakran előrejelzik, hogyan tanul majd az illető. A motiváció erősen befolyásolja a tanulást, a tanuló választását abban, hogy mit és hogyan tanul, a tanulás melletti kitartást vagy magának a motivációnak a fenntartását.

Interaktív tanulás korlátozott módon van lehetőség az iskolákban segít szélesíteni a látókört csodálatot, kíváncsiságot és érdeklődést kelt McCrory szerint az interaktív tanulás hatásai (McCrory 2002): értelmi (kognitív) : emlékezet, mentális összefüggések érzelmi (affektív) : látogatás, tudomány élvezete „akarati” (konatív): motiváció, „képes lehet” magatartásbeli : milyen módon merülnek el a folyamatokban szociális : csapatmunka, önbizalom erősítése

Interaktív tábla Feladat: Megragadó tanóra Interaktív tanítás Hatékonyság Minél kevesebb időveszteség teljes interaktivitással rendelkező prezentációs, oktatási eszköz az óra teljes egésze a tábláról irányítható. lehet a képernyő négyzetrácsos, vonalas, kottás, …

Felmérés Dr, Jarosievitz Beáta : Az informatika, multimédia lehetőségei az oktatásban „Az általam végzett felmérésből kiderül, hogy a legtöbb iskolában a diákok nagyon ritkán kísérleteznek. A minta 57,8%-a ritkán lát, vagy végez kísérletet. Ez sajnos valószínűleg azt jelenti, hogy őket a ‘kréta fizika’ módszerével oktatják. Elszomorító, hogy a felmérésben részt vevő diákoknak csak a 4,59%-a kísérletezik minden órán, s az sem biztos, hogy ez tanulói kísérletezést jelent, lehet, hogy csak frontális, demonstrációs kísérlettel szemléltetik a jelenséget. Az eredmények arra utalnak, hogy a diákok nem kísérleteznek, a fizika oktatása túlzottan elméletivé, az óra pedig élményszegénnyé és unalmassá válik. Ennek ellenére a tanulók megítélése szerint a mindennapi életükben a fizika fontos.” „A megkérdezettek 76%-a szeretne aktív résztvevő lenni multimédiás fizika órának”

Tartalomjegyzék Tudományos játszóházak Iskolai kezdeményezések Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél – módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

Versengés A verseny hatása: célorientáltság motiváló erő a versenytárs is stimulátor nagyobb erőfeszítés kitartás bizonyítási vágy Mitől lehet pozitív hatású? hogy azonosak a céljaink hasonlóak a képességeink pozitív hatással vagyunk egymásra inkább együttműködünk, mint ellenségeskednénk

Versengés: CsoPa - iskola Feladat: Játszva tanítás Minél szebb, érdekesebb kísérletek Következmény: Az oktatás fejlődik Több kísérlet lesz Motiváljuk a diákokat Önfejlesztő hatás

Együttműködés Az együttműködés hatása: Kísérletek „adományozása” Közös erőfeszítések Egymás ötleteinek felhasználása Tanárok „kiképzése” Egymáshoz való látogatás – sokszínűség 1996 : a finn Heuréka tudományos központ néhány nagyszerű játékát lehet látni Ez egyértelműen pozitív hatású Elismerés Kreatív mimősítés Pályázatok Tanárok díjazása

Variációk egy témára

Köszönöm a figyelmet !