Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fizika tanítása 11. lecke A fizikatanítás tárgyi feltételei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fizika tanítása 11. lecke A fizikatanítás tárgyi feltételei"— Előadás másolata:

1 A fizika tanítása 11. lecke A fizikatanítás tárgyi feltételei
(előadó, szertár, könyvek, multimédia, digitális tábla stb.)

2 A fizikatanítás tárgyi feltételei
Előadó Szertár Könyvek Multimédia Kiadók, a tankönyvkiadás aktuális kérdései 2014-ben Saját könyvtár kialakításának fontossága Folyóiratok Honlapok Digitális tábla (előnyei…, felhasználása…, korlátai…)

3 A tankönyvekről Egy szerző vagy szerzői csoport értelmezését tükrözik a központi tanterv tartalmaival kapcsolatban. A tankönyv tehát nem a tanítandó anyag, hanem annak értelmezése. Tankönyvkiadók hozzák forgalomba, és meghatározott procedúra szerint minősítik. Fontos a választás, tanári munka része: szemlélet, felépítés, feladatbank, felvetett probléma-sokaság miatt. De!!! A tanári tudást nem pótolhatja semmiféle tankönyv! A választás fontos! Cél: illeszkedés az iskola helyi célkitűzéseihez. Ismerni kell a forgalomban lévő tankönyveket! A tanár pedagógiai munkáját végső soron a tanterv + iskola + tanulók tudásának aktuális állapota határozza meg.

4 A tankönyvkiadók Demonstráció: tankönyvek VÁLTOZÓBAN A TANKÖNYVPIAC!!!
Legjelentősebb tankönyvkiadók: Nemzeti Tankönyvkiadó/Nemzedékek Tudása Műszaki Tankönyvkiadó Mozaik Tankönyvkiadó (Fizika tanítása elektronikus folyóirat is itt készül) Maxim Tankönyvkiadó Apáczai Tankönyvkiadó Ui.: a tankönyvkiadók honlapjait célszerű látogatni!!!

5 A legjelentősebb folyóiratok
Demonstráció: folyóiratok Fizika Tanítása, Mozaik Tankönyvkiadó Szeged tól csak online Fizikai Szemle, Eötvös Loránd Fizikai Társulat Természet Világa Módszertani Közlemények Physics Education

6 Antikvárium szerepe ebben óriási lehet
Saját könyvtár kialakítása és kialakíttatása nagyon fontos!!! Antikvárium szerepe ebben óriási lehet Beck T. Mihály: Humor a tudományban A humor tudományáról sok mű született már, ám a tudomány humoráról most jelenik meg első ízben átfogó munka. Már maga az alapötlet is érdekes, hiszen hajlamosak vagyunk úgy vélni: a tudományok művelői komoly arcú, szakállas tudósok, akik sosem mosolyognak - hacsak azért nem, mert éppen erről írnak tanulmányt. Beck Mihály könyvéből azonban kiderül, hogy a tudomány nagyon is emberi dolog, ahol mindig van min nevetni: ironikus díjakon, humoros koholmányokon, a tudományos elnevezések vicces vonatkozásain, esetleg bolondos vagy képtelen találmányokon, szabadalmakon. „A Humor a tudományban nemcsak azért fontos könyv, mert a tudomány új, közvetlenebb oldalát mutatja meg, hanem azért is, mert tréfás történeteivel, tanulságos anekdotáival közelebb hozza az olvasóhoz a tudósok távolinak, merevnek hitt világát. S ha egy világot vonzónak találunk, az érdeklődést ébreszt bennünk; a tudomány iránt érdeklődni pedig jó dolog, sőt - ahogy azt olvasás közben megtapasztaljuk - kifejezetten szórakoztató is. A Humor a tudományban nemcsak azért fontos könyv, mert a tudomány új, közvetlenebb oldalát mutatja meg, hanem azért is, mert tréfás történeteivel, tanulságos anekdotáival közelebb hozza az olvasóhoz a tudósok távolinak, merevnek hitt világát. S ha egy világot vonzónak találunk, az érdeklődést ébreszt bennünk; a tudomány iránt érdeklődni pedig jó dolog, sőt - ahogy azt olvasás közben megtapasztaljuk - kifejezetten szórakoztató is.”

7 Honlapok Nagyon fontos, hogy a tanár rendelkezzen olyan honlapok elérhetőségével, amelyeken kísérleteket, szimulációkat, videofilmeket, elektronikus tananyagot, feladatbankot, ismeretterjesztő tartalmakat stb. talál. Magyarországon Moróné Tapody Éva, a szegedi Tömörkény Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola Ericsson-díjas fizikatanára működtet egy rendkívül értékes és tartalmas levelezőrendszert, amelyen folyamatosan tájékoztatja a kollégákat az előbb említett tartalmak frissített elérhetőségéről. A levelezőrendszerre a tanárnőnél fel lehet iratkozni.

8 Tehetséggondozás Az általános iskolai és középiskolai tehetséggondozás is a tanárok feladata. Különböző nagy hagyományú országos és megyei, illetve területi versenyek léteznek: OKTV, Eötvös Verseny, Mikola-verseny, Szilárd Leó Verseny, Öveges Verseny, Bor Pál Verseny, Budó Ágoston Verseny, Tornyai Verseny, Wigner Verseny stb. A tehetséggondozás feladatát sok esetben felsőoktatási intézmények látják el, pl.: A JGYPK Általános és Környezetfizikai Tanszéke az NTP (Nemzeti Tehetség Program) támogatásával több ízben szervezett emelt szintű fizika érettségire való felkészítést szegedi középiskolások számára. Egy ilyen eseményről készült film az alábbi linken tekinthető meg: Tehetséggondozás a JUGYUN

9 Összegzés a kurzus végén:
A tanárjelölt szakmai felkészülése végén a következő dián bemutatandó kompetenciákkal kell, hogy rendelkezzen. Remélem, hogy az itt bemutatott 12 fejezetből álló tananyag segítség lesz abban, hogy ezek a kompetenciák kialakuljanak, fejlődjenek, differenciáltabbá váljanak. A vizsgára és a tanári pályára eredményes felkészülést kívánok: Farkas Zsuzsanna, augusztus

10 9 tanári kompetencia… A tanulói személyiség fejlesztésére…
A tanulói csoportok alakulásának segítésére… A pedagógiai folyamat tervezésére… A tanulók készségeinek, képességeinek fejlesztésére… Az egész életen át tartó tanulás fejlesztésre… A tanulási folyamat szervezésére és irányítására… A pedagógiai értékelés eszközeinek alkalmazására… Szakmai együttműködésre és kommunikációra… A szakmai fejlődésben elkötelezettségre, önművelésre…

11 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A fizika tanítása 11. lecke A fizikatanítás tárgyi feltételei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések