Keresletorientált szakképzés Munkavállalói érdek MSZOSZ álláspont 1
Az MSZOSZ törekvései -foglalkoztathatóság, -munkahelyek megőrzése, -dolgozók munkaerő-piaci pozíciójának javítása, 2
Kiemelt szempontok a képzés jobban igazodjon a munkaerőpiac igényeihez, erősítse a munkavállalók alkalmazkodóképességét, biztosítsa a tanulás lehetőségét mindenki számára, támogatja a szakképzés és szakmunka presztízsének helyreállítását. 3
Munkaerőpiaci-képzés jelentősége Ezen múlik: -a foglalkoztatás bővítése, -munkahelyteremtés, -a szakképzés partnere a gazdaság, -meghatározó céllá vált a keresletvezérelt szakképzés 4
Megtérülési ráták a felnőttoktatásban Az egyéni belső megtérülési ráták alapján úgy tűnik, hogy a legkifizetődőbb felnőttképzési befektetések csak általános iskolai végzettséggel rendelkezők számára szakképzettséget szerezni, valamint a főiskolai végzettségű egyének számára egyetemi végzettséget szerezni. Forrás:Polónyi István tanulmány 5
Szakképzési reform Az MSZOSZ támogatja: A jogi környezet, az irányítás, az intézményrendszer átalakítása. A képzés tartalmának megújítása. 6
Hatékonyabb, a gazdaság versenyképességét szolgáló képzés megteremtésére irányuló intézkedések A kompetencia-alapú moduláris képzésre történő áttérés - A beszámíthatóság garanciájának megteremtése - Az új típusú képzéshez igazodó vizsgáztatási rendszer kiépítése - 32/2011. (VIII. 25.) NGM rendelet, új szakmai és vizsga követelmények A felsőfokú szakképzés gyakorlatiasabbá tétele A felnőttképzés szigorúbb szabályozása Az iskolai rendszerű képzés intézményeinek bevonása a felnőttképzésbe (akkreditáció megkönnyítése, bevételek felhasználhatósága) Munkaügyi ismeretek oktatása a középiskolákban 7
A gazdaság szereplőinek bevonása a képzés tartalmi meghatározásába A MKIK kötött Együttműködési megállapodás A kamara fokozott szerepe a gyakorlati képzőhelyek ellenőrzésében (új elem: a felnőttképzés területén is) A kamara vizsgaelnöki kinevezési joga A gazdaság szereplőinek bevonása a döntésekbe - Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok - Regionális Fejlesztési és Képzési Tanácsok – szociális partnerek kikerültek - Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács - OKJ fejlesztését segítő 30 tagú testület - Gazdasági és Szociális Tanács - megszűnt, - Országos Érdekegyeztető Tanács - megszűnt - Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács ? 8
Negatív jelenségek a tanuláshoz való hozzáférés egyenetlenségei, a funkcionális analfabétizmus újratermelődése, a fizikai munka kedvezőtlen társadalmi megítélése 9
Előrelépések I. irányítási szintű összekapcsolódások – a kamara kiemelt felelőssége RFBK, régiós irányítási rendszer tapasztalatai monitoring rendszer működésének megkezdése - pályakövetés új OKJ rendszer kialakítása, 133/2011. (VII.18.) Korm. Rendelet 10
Támogatjuk: TISZK – szakképzési intézmény- rendszerének megújítását, hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatásnak javítását szolgáló programokat (Lépésről-lépésre, ne kezdjük mindig előlről! Pl. „Út a munkához”.) előrehozott szakmunkásképzés !? Előrelépések II. 11
Problémák I. A reformfolyamat még nem járt számottevő eredménnyel. Mert: súlyos probléma az esélyek különbsége, a fizikai munka presztízse nem javult (akut szakmunkáshiány), a szakképzés normatív támogatása még nem megfelelően differenciál, 12
téves szemlélet a pályaválasztásnál, szakmaszerkezet nehezen változtatható, szakmaszerkezet – munkanélkülivé válás RFKB projekt = középtávú szükségletek, nem pillanatnyi igények Problémák II. 13
A közoktatási rendszer kulcsszerepe a közoktatás minőségi problémái – alapkészségek hiánya, a szakképzés problémái nem oldhatók meg csak a közoktatás keretei között, meghatározó a munka világával való kapcsolat a bővülő tanulói szerződések biztonsága, ösztöndíj-kezdeményezés 14
A felnőttképzés Biztosítania kellene a rugalmasabb alkalmazkodást, mérsékelni a tanulási esély különbségeit, DE kevesen kapcsolódnak be a éves korosztályból és az alacsonyabb végzettségűekből. 15
16
Érzékelhető eredmények nőtt a képzéstámogató cégek száma, a nagyvállalatok törődnek saját dolgozóik képzésével, - akadályok a kisebb cégek előtt (pénzügyi helyzet, munkaszervezés) még nem általános a KSZ-ben való képzéstámogatás rögzítése, de egyre több KSZ tartalmaz ilyen kitételt, több ÁPB kezdeményező szerepet vállalt a szakképzésben 17
Elfogadhatatlan a képzést támogató SZJA kedvezmények megszüntetése, a visszaállításról tárgyalások sem folyhatnak. 18
Szakszervezetek szerepe a szakképzésben a képviselők jelen voltak, lesznek? a szakképzési érdekegyeztetés fórumain (NSZFT, RFKB, RMT, NGTT?) koordináció, részvétel a kamarai, munkáltatói, munkavállalói érdekképviseleti projektekben, 19
Következtetések összegezni kell a különböző reformfolyamatok hatásait, azonosulás kell a szakképzés elérendő céljainak, feladatainak megítélésében, a végrehajtás érdekeltségét ki kell alakítani, a szakszervezetek továbbra is vállaljanak érdemi szerepet a szakképzés fejlesztés- irányainak, tartalmi és szerkezeti változásainak meghatározásában. 20
Köszönöm a figyelmet! 21