Krasznay Csaba kancellár.hu Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
Advertisements

Sisák Zoltán HTTP Alapítvány
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Tanulmányok szerepe a karrierben Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Pénzgyárak és problémák Közgazdaságtan alapjai Bevezetés a földrajzba Márton János MFK13F – HUI3O0.
Süveges László Tanárom neve: Szabóné Székely Éva
Technical University of Budapest
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
Kritika érte a sajtót. Jogos kritika…?!?! Nem foglalkozik eleget a hazai piac burzsuj-ingatlanjaival. Valóban, igaz, nehéz megfelelő mélységű információhoz.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program – JINKA 1.3 Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
50 éves a szegedi informatika
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Tagintézménye
Közösségi portálok ajánlott használata
Közösségi portálok használata
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
K&H trambulin tapasztalatok
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Dr. Szakács Tamás BGK kari Erasmus koordinátor
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
TÁMOP C-11/1/KONV Történet  Az Egyesület alapítása – 1998 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Eötvös Lóránd Tudományegyetem.
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Mobilitas Illés Zoltán Heizlerné B. Viktória Dr Illés Zoltán Készült az "Országos koordinációval a.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Rendezvényszervezés Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok! Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok!
Az INFORMATIKA nem költség, hanem TERMELŐESZKÖZ!
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Som Zoltán, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi D oktori I skola Dr. Krasznay Csaba Nemzeti Közszolgálati.
Közös feladataink az önérvényesítéshez kapcsolódóan
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Lejtmenetből lendület
Miért választottam a BME VIK Mérnökinformatikus alapszakot?
Miért választottam a BME mérnökinformatikus szakot?
Előadás másolata:

Krasznay Csaba kancellár.hu Kft. Információbiztonság a másik oldalról: hackerek Magyarországon (egy szubjektív előadás…) Krasznay Csaba kancellár.hu Kft.

Kik a hackerek? Erre a kérdésre csak elvileg egyszerű válaszolni. A netes világban egyértelműen pozitív megítélésű „csibészek”, a média és hatóságok szemében negatív megítélésű „kiberterroristák”. Saját szavaimmal: Olyan szabályokat, határokat el nem fogadó, jó programozási tudással rendelkező, tinédzser vagy fiatal felnőtt, aki jobbító szándékkal vagy a saját maga és társai szórakoztatására informatikai rendszerekbe hatol be. Jómagam is csibésznek tartom őket, és élesen elkülöníteném az ilyen fiatalokat a crackerektől, ipari kémektől, stb., akik folyamatosan komoly veszélyt jelentenek az internetezők millióira.

A hacker etika A számítógépekhez való hozzáférésnek – és bárminek, ami megtaníthat valamit arról, hogy a világ hogyan működik – korlátlannak és totálisnak kellene lennie. Minden információnak hozzáférhetőnek kellene lennie. Ne bízz a hatóságban – támogasd a decentralizációt! A hackereket az általuk elkövetett tettek alapján kellene megítélni, nem pedig iskolai végzettség, kor, faj, vagy pozíció alapján. Művészetet és szépséget kreálhatsz a számítógépeden. A számítógépek jobbá tehetik az életedet.

Hackerek a médiában Az informatikai bűnözés, a hackerek világának ábrázolása nagyon gyakori hírekben és fikciós világban is. A hírfogyasztók számára ez még mindig egy eléggé misztikus világ. Jelentősebb filmek: Háborús játékok  Adatrablók  A rendszer ellensége  Komputerkémek  Die Hard 4.0  Bízd a hackerre!  Mátrix  Kardhal  A hálózat csapdájában 

Hackerek (?) a nagyvilágban A legkomolyabb hacker csoportok Oroszországban, Kínában és Romániában vannak. Ők többnyire a rossz oldalon állnak, rengeteg pusztító támadást intéznek állami és magán rendszerek ellen. Természetesen az USA-ban is tovább él a kultusz, de mióta „terroristaként” kezelik őket, tevékenységük visszaszorult. Egyre kevésbé jellemző, hogy hírnévért tör fel valaki egy rendszert. Előtérbe került az anyagi motiváció, sokan élnek meg abból, hogy tudásukat ipari kémkedésre, vagy botnetek üzemeltetésére használják. Külföldön komoly csábításnak vannak kitéve azok a fiatalok, akikből jó hacker lehetne, mert könnyen bekerülhetnek a szervezett informatikai bűnözésbe!!! Példa erre Kevin Mitnick: A legendás hacker 2. című könyvének 2. fejezete, melynek címe: Amikor terroristának hívnak…

Pénz vagy dicsőség? Nem feltétlenül igaz már az a régi út sem, hogy a kiöregedett hacker alapít egy saját tanácsadó céget, és abból szépen eléldegél. A mai világban a hacker előtt három út áll: Megfásult programozó lesz, akiben forr az elégedetlenség, Belekerül a szervezett alvilágba, ahonnan nem nagyon van kitörés. Biztonsági tanácsadó lesz, ami viszont a legtöbb (magyar) hackernek nem adatik meg lehetőség és tudás hiányában. Mindenkinek a harmadik megoldás lenne a legjobb, ehhez viszont sokkal komolyabb közösségek kellenének.

Hackerek a szociológus szemével Magyarországon eddig egyetlen alapos tanulmány készült a hackerek világáról. Flammich Mariann „Hackerek” című tanulmánya 2002-ben jelent meg a Médiakutató című újságban. Annak ellenére, hogy a szerző nem él benne ebben a szubkultúrában, nagyon érdekes és hiánypótló ez a mű. http://www.mediakutato.hu/cikk/2002_03_osz/01_hackerek/01.html További kötelező olvasmány Steven Levy: Hackers című alapműve.

Hackerek a szociológus szemével A szerző akkori kutatása szerint a magyar hackerek általában 15-24 év közöttiek; Középiskolások, főiskolások, egyetemisták; Értelmiségi szülők gyermekei; Többnyire Budapesten laknak. Az „igazi” hackerek számát 10-20-ra teszi, a téma iránt érdeklődők száma 200 körüli lehet.

A magyar hacker szubkultúra Flammich Mariann becslése nagyjából helytálló. Jelenleg nem lehet magyar hacker társadalomról beszélni, hiszen nagyon kevesen foglalkoznak életvitelszerűen hackeléssel. A fő gond az, hogy a társaság kevéssé szervezett. Vannak, akikről nem is tudunk, ők feltehetőleg külföldi klubokba tartoznak. Van egy elit klub, akik már Flammich kutatása idején is ezt a csoportot alkották, de ők már 5 évvel idősebbek. Gyakorlatilag nincs utánpótlás, aki érdeklődne a téma iránt, nem találhat olyan fórumot, ahol bekerülhetne ebbe a szubkultúrába. A tehetséges fiatalok nagyon könnyen elkallódnak. Vagy feladják a próbálkozást, vagy rossz kezekbe kerülnek. Amennyiben igaz, hogy rablóból lesz a legjobb pandúr, komoly bajban vagyunk…

A Hacktivity konferencia tapasztalatai Magyarországon jelenleg egyetlen olyan rendezvény van, ahol a hacker szubkultúra iránt érdeklődők szabadon találkozhatnak. 2007-ben negyedszer rendezték meg a Hacktivity konferenciát. Kb. 300 érdeklődőt vonzott az esemény, akik között vegyesen voltak hackerek és főállású biztonsági szakemberek. Az látszik, hogy mindkét csoport érdeklődik a másik iránt, de gyakorlatilag nincs átjárás közöttük. A Hacktivity szervezői nagyon fontosnak tartják egy olyan fórum létrehozását, ahol a hasonló érdeklődésű emberek megismerhetik egymást.

Biztonsági oktatás a magyar felsőoktatásban Interjú az origo.hu-n Dr. Kovács Lászlóval: „Két éve a Rendőrtiszti Főiskolán végeztem. Szó sem esett ilyesmiről 3 év alatt! Felső körökben nem tervezik, hogy ezt a témát alapképzés keretében oktassák?” Sajnos az információbiztonsági oktatás ott is rengeteget veszített a megszerzett pozícióiból, ahol érdemben foglalkoztak vele. Az országban két helyen van külön szakirány az információbiztonságnak, máshol jó, ha egy félévet szánnak ennek a témának.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Eddig: 7. félév: Számítógépes biztonságtechnológia Hálózatbiztonsági protokollok Számítógépek és hálózatok biztonsága laboratórium 8. félév: Hibatűrő hálózati architektúrák és modellezésük Infokommunikációs szolgáltatások biztonsága Szolgáltatások biztonsága laboratórium 9. félév: A biztonságos elektronikus kereskedelem alapjai Elektronikus kereskedelem biztonsága laboratórium

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ezután: Médiainformatika és –biztonság szakirány: Kiszolgálója: HIT, TMIT. Tantárgyak: Médiatechnológiák (HIT) Tartalomkezelési technológiák (TMIT) Információbiztonság (HIT és TMIT felváltva) Ágazatok: Médiainformatika (TMIT), Korábban: Médiainformatika szakirány Médiatechnológiák (HIT), Korábban: Infokommunikációs rendszerek biztonsága szakirány Koordinátor: TMIT

Budapesti Műszaki Főiskola Tantárgyak 5. félév 6. 7. Tárgyfelelős Operációs rendszerek és alkalmazások biztonsága 202v4 Póserné Oláh Valéria Bevezetés az informatikai ellenőrzésbe I. 200v2 Dr. Szenes Katalin Számítógép hálózatok biztonsága 302v6 Dr. Schubert Tamás Dr. Fehér Gyula Az intézményi informatikai biztonság tervezése 300v3 Az intézményi informatikai biztonság gyakorlata 002f3

Gábor Dénes Főiskola „A Noreg Kft. és a Gábor Dénes Főiskola együttműködési megállapodást kötött, így az ez évben indult BSc (Bachelor of Science) képzés keretében, a mérnök informatikus szakon az "Informatikai rendszerek biztonsága és üzemeltetése" sáv 2008/2009-es tanévvel kezdődő beindítását a Noreg Kft., az információbiztonsági technológiák egyik hazai szakértője támogatja. Az együttműködés révén az elméleti képzésen túl a diákok gyakorlati lehetőséghez is juthatnak, részt vehetnek kutatás-fejlesztés projektekben és a Noreg Kft. gyakorlati lehetőséget is biztosít a hallgatók részére.” További információkért forduljanak Muha Lajoshoz!

Eötvös Loránd Tudományegyetem Korábban: Kincses Zoli security specije Jelenleg: Kovács Attila tárgya, a kancellár.hu Kft. támogatásával. Jövőre: talán egy posztgraduális képzés? Egyébként sehol semmi… Tanulság: lehet, hogy csak én tartom kiemelten fontosnak a területet, az egyetemek vezetése nem? Szóljon mellettem az IVSZ egyik feladata: ICT biztonsági és inf. hadviselés oktatás / képzés feltérképezése, ajánlások kidolgozása, Hirsch Gábor (+ Tarján Gábor + Sík Zoltán) Nem fog sokáig tartani ez a feladatuk… Egyébként az FP7 ICT programján belül a Challenge 1 címe Pervasive and trusted network and service infrastructures…

Jó az, ha minél több hackerünk van? A válaszom határozottan: IGEN! Az informatikai rendszerek a hétköznapjaink részévé váltak. Minden fontos információ megszerezhető a vállalati vagy állami információs rendszerekből, amiket ezért folyamatosan támadnak, és támadni is fognak. Szakemberek kellenek, akik tudják, hogyan lehet megvédeni a rendszereket. Hiszem, hogy a rablóból lesz a legjobb pandúr. Viszont a mi rablóink a mi felsőoktatásunkban nagyon kicsi eséllyel juthatnak el oda, hogy pandúrokká válhassanak. Akik pedig hivatásos pandúroknak tanulnak, nagyon kicsi eséllyel tanulhatnak meg bármit is azokból a támadásokból, amiket ki kell védeniük. Egy adat: jelenleg 20-30 IT biztonsági állásra várnak jelentkezőket…

Magyar hackerek a nagyvilágban Láthattuk, hogy Magyarországon nincs hacker társadalom. Ennek megfelelően nincs olyan underground szakmai élet, tevékenység, amire a (szak)sajtó felkapná a fejét. Nagyon kevés olyan esetet tudnék felhozni, ami miatt Magyarország bekerült az IT biztonsági hírek közé. Jöjjön néhány eset!

A török deface támadás Magyarországot is többször elérte a török támadócsoportok deface hulláma. 2003, 2006 és 2007 is hozott jónéhány feltört magyar oldalt. Ezek a valószínűleg automatikus, portálmotorok gyengeségét kihasználó támadások inkább kellemetlenek és látványosak, mint veszélyesek. Felhívják azonban a figyelmet arra, hogy mennyire alacsony szinten van a magyar domének alatti szerverek biztonsági szintje. Jellemző, hogy nem volt visszavágó ezért a támadásért, pedig ez nem ritka.

Az Ericsson-hack Richter Csabát 3 év börtönre ítélték 2005-ben azért, mert feltörte az Ericsson informatikai rendszerét, és az onnan ellopott információkat pénzért akarta eladni a cégnek. A svéd titkosszolgálat tartóztatta le, mert annyira bizalmas adatokhoz fért hozzá, hogy Saját bevallása szerint hozzáfért telefon-szoftverek forráskódjához, radar förmverekhez, a Gripenek radarrendszerének rajzához, valamint adminisztrátori jogosultságot szerzett több rendszerben. Idézet az önéletrajzából: „BME - Budapest University of Technology: Some courses completed. Not finished because of lack of interest and low quality of the courses”

A Zafi vírus 2004. áprilisában söpört végig Magyarországon, azután Európában is a Zafi névre keresztelt vírus. Hosszú hónapokig a legfertőzőbb kártevők között volt. Nevét erősen politikai töltetű tartalma miatt a Hazafi szóból kapta. A vírus törzse szerint a pécsi SNAF Team készítette a kódot. Én konkrétan egy igen ismert magyar bloggerre gyanakszom…

Egyedüli büszkeségünk: a Balabit Az ideális persze az lenne, ha lennének olyan hackereink, akik megkomolyodnak, és nemzetközi karriert csinálnak. A Balabit alapítóinak hacker múltjáról ugyan nem tudok, de ők az egyetlenek, akik Magyarországról egy olyan IT biztonsági céget csináltak, akiknek a termékeit a világ minden részén használják. A teljes magyar informatikai élet szempontjából fontos lenne minél több ilyen cég. Erre azonban egyre kisebb esélyt látok.

Összefoglalás A világ, így Magyarország informatikai rendszereit folyamatosan támadások érik, de ezek döntően nem Magyarországról jönnek. Az igazi, szó szerint vett hackerek jót tennének országunk informatikai piacának és biztonságának is. Nagyon meg kéne becsülnünk azokat a fiatalokat, akik ennyi energiát fektetnek bele a rendszerek megismerésébe. A felsőoktatásnak mindent meg kéne tennie annak érdekében, hogy a lehető legtöbbet tanulják az egyetemeken, amit aztán az üzleti életben hasznosítani tudnak. A legfontosabb azonban az, hogy meg kell ismerni őket, a nyelvüket, a gondolkodásukat. Egyébként nem jutunk tovább a jelenlegi frusztrált, kiaknázatlan embereknél, és nehezen védhetjük meg magunkat a külső támadásoktól…

Köszönöm szépen! krasznay.csaba@kancellar.hu Cégünk honlapja: www.kancellar.hu Saját honlapom: www.krasznay.hu