Általános pszichológia III. Tisljár Roland

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
A mimika szerepe a jelnyelvi kommunikációban
Képalkotó eljárások alkalmazása a szaporodásbiológiában
Kvantitatív Módszerek
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Lukács Oktatási Központ -
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Archasonlóság -Miért látunk két arcot egymáshoz hasonlónak?
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
ÉRZELMEK.
Környezetpszichológia III.
Általános pszichológia II.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
A mentális betegségek osztályozása,
Kertész András Rákosi Csilla Debrecen, november 28.
Kommunikáció.
AZ EMBERI MEMORIA.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
MOTIVÁCIÓ.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 9. Előadás és.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Az érzelem klasszikus elméletei Érzelmi definíciók
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Nyolcadik előadás.
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az emberi tanulás.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Általános és személyiséglélektan
Beilleszkedési zavarok
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
A szomatikus marker feltevés
1 Szitó Imre ©. A B C 2 Szitó Imre © 3  A lányok jobbak a nyelvi ©©képességekben ezen belül külön az olvasási tesztekben  A lányok jobbak az aritmetikában.
A pszichológia mint tudomány
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
Lineáris regresszió.
A „diszes” problémák korai jelei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Tudatosság, kogníció, érzelmek
A személyiség biológiai alapjai
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Kognitív személyiségelméletek
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
A generatív nyelvelmélet
Ált3 gyakorlat, KRE Katonai Rózsa 2013 ősz.  Time lapse videó egy lányról, aki 3 éven át minden nap készített egy fotót magáról
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
Az emberi arcok Az arcon tükröződő érzelmek
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Kognitív és emotív jelentés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Általános pszichológia III. Tisljár Roland tisljar@gmail.com Az érzelmek univerzális és kulturális természete Az érzelmi arckifejezések kutatása Általános pszichológia III. Tisljár Roland tisljar@gmail.com

Darwin elképzelése és napjaink evolúciós felfogása I. Darwin (1872): Az érzelmek funkciójukat vesztett, meghaladásra ítélt rendszerek II. Evolúciós pszichológia: Az érzelmek alapját öröklött indítóprogramok alkotják, ezeket tartalommal a tapasztalat tölti fel három öröklött mintázat van: 1. Érzelmi kifejezések 2. Kiterjedtebb fajspecifikus viselkedések 3. Valamelyik érzelemcsoportra való hajlam 92. o.

Az érzelmi arckifejezések vizsgálata Charles Bell (1806) Bár élettani szempontból az arckifejezés a légzés általános funkciójával van összefüggésben, az emberre jellemző egyes arcizommozgások elsődleges célja az érzelmi állapotok finomabb kifejezése Charles Darwin (1872) 3 alapelv: 1. A hasznos társított szokások elve. Az arckifejezések eredetileg gyakorlati célokat szolgáltak és automatizálódtak, két módosulással: 1. Az eredeti kiváltó ingerekkel analóg helyzetekhez kapcsolódnak; 2. csökkent az energiájuk, a praktikus mozdulatnak csak a nyomai maradtak meg. Pl: A szomorúság a sírás tompított kifejezése 2. Az „antitézis elve”. Ellentétes impulzusok ellentétes mozdulatokat váltanak ki. Pl.: A nevetés a zokogás ellentéte: görcsös be-, illetve kilégzés. 3. Az izgalomban lévő idegrendszer közvetlen testi hatásának elve. Az idegműködés túlárad a mozgásos rendszerben, pl: remegés

Az érzelmi arckifejezések megítélésének vizsgálata Darwin (1872) Fényképeken kellett a k. sz-eknek érzelmi kifejezéseket azonosítaniuk Boring és Titchener (1923) Piderit ábrákat használva egyes arcvonásokra korlátozott, felcserélhető részábrákat kellett profilrajzokba beilleszteni: 360 kombináció. Valamennyit érzelemként azonosították Theodor Piderit (német anatómus) – A mimika és a fiziognómia tudományos rendszere (The scientific system of mimics and phisiognomy) - A frenológia bírálója

Boring és Titchener (1923) Szájak: 1 normális, 2 édeskés, 3 keserű, 4 kellemetlen, 5 csökönyös, 6 csökönyös és kellemetlen, 7 figyelő, 8 kellemetlen és figyelő, 9 gúnyos és mérges Boring és Titchener pszichológusok a német anatómus, Piderit különféle érzelmeket kifejező raj­zait használták fel kísérleteikhez. A Piderit-féle mosolygó, bánatos, dühös és egyéb profilrajzokat mozaikszerűen szétdarabolták. Ugy, hogy a homlok, a szemöldökkel, a szem, az orr és a száj az állkapoccsal külön-külön mozaikdarabot alkotott. A szétvágott részeket a legváltozatosabban, 360 kombinációban állították össze. Például a csodálkozó szájat a szomorú homlokkal, a haragos orral és a megvető szemmel alkották egy új arcprofillá. A kísérleti személyek a különféle részletekből álló új egységet önálló arckifejezésnek fogadták el. Jóllehet a valóságban nem létezhet ilyen kombináció. Élő embernek nem lehet ilyen arc­kifejezése. Akik nem kaptak utasítást a kísérlet vezetőjétől, azok számára a kombinált arckifejezések megítélése igen eltérő volt.

Boring és Titchener (1923) 2. Szemek: Szemöldök: Orr: 1 normális, 2 elragadtatott, 3 figyelő vagy elgondolkodó, 4 nagyon figyelmes, 5 figyelmetlen, visszahúzódó Szemöldök: 2 figyelő, 3 kellemetlen és elgondolkodó, 4 kellemetlen figyelem Orr: 2 kellemetlen figyelem

Boring és Titchener (1923) 3. Piderit arcvonások kombinációi: Megdöbbenés és csodálkozás

Busby (1924) és Fernberger (1928) Az arcfelismerési kísérletek kritikája Arckifejezések és érzelmi listák párosítása Gyenge együttjárás a kísérleti személyek ítéletei között Ha a sugalmazás nem teljesen ellentétes az arckifejezéssel könnyen befolyásolja az ítéletet A totális ingerhelyzetről leválasztva pusztán az arckifejezés alapján keveset tudunk meg az érzelmi állapotról Buzby és Fernberger nagyon gyenge teljesítményt mért. A kísérleti személyek sem egymás ítéleteivel, sem a kombinált arckifejezések elméletileg feltételezett jelentésével nem értettek egyet. S amikor Fernberger 658 diáknak hamis értelmezést sugallt az arckifejezések megítéléséhez, igen sokan becsapódtak. Ezek a kísérletek is mindinkább azt valószínűsítették, hogy nemigen lehet pontosan értelmezni egy arckifejezést.

Beállított arckifejezések megítélése A Piderit-arcok csak körvonalakat tartalmaznak, mennyiben más valódi arcokat megítélni? Rudolph (1903) fényképsorozata, egyetlen színész arckifejezései alapján Az arckifejezés leolvasása távolról sem tökéletes. A k.sz.-ek könnyen elfogadták a hamis sugalmazásokat is. Langfeld (1918) 105 Rudolph-képet kellett az érzelmi kifejezés alapján megítélni. A legjobban azonosíthatót 58%-ban találták el. Allport (1924) a Rudolph-képek megítélésében jelentős javulás, ha megtanítják nekik, hogy mire figyeljenek A száj a „lélek tükre” Más lélekbúvárok, mint Langfeld, Guilford és F. H. Allport egy Rudolph nevű festő által kissé átrajzolt portréfotó sorozattal vizsgálták az arckifejezések megítélését. A más-más érzelmeket kifejező Rudolph portrékat - ame­lyeknek érzelmeit egy férfi színész dramatizálta - véleményeztették a nézőkkel. Feljegyezték válaszaikat. Ezután Darwinhoz hasonlóan a saját véleményükkel befolyásolták a személyeket. Majd ismét megmutatták a portrékat. Az újabb vélemények a befolyásolásnak megfelelően módosultak. A Rudolph portrékra az első megtekintés után 17%-ban adtak helyes választ. Ezután Allport előadást tartott a nézőknek az arcizmok anatómiájáról, az érzelmek testi kifejezhetőségéről, a szájszögletek, orrlyukak, ráncok jelentőségéről. S amikor másodszor mutatta meg a fényképeket, a helyes válaszok száma 55%-ra emelkedett. Egyéb pszichológiai kutatások eredményéből megtudhatjuk, hogy sokkal kevesebb arckifejezést tudunk felismerni, mint gondoljuk. Továbbá, hogy a közismert mondástól eltérően a fotóportrén a száj a "lélek tükre", mert több emocionális mozzanatot tükrözhet, mint a szem.

Mennyire pontosan észleljük az emberi érzelmi kifejezéseket? Valóban annyira pontatlan az érzelmek felismerése, mint azt Langfeld kísérletei sugallják? Módszertani kritika: Eljátszott érzelmek alapján történt az ítéletalkotás, nem valós érzelmi kifejezésekkel kapcsolatban Woodworth (1922) kifejlesztett egy az érzelmi arckifejezések megítélésére szolgáló skálát Nem klasszifikált, hanem viszonylagos válaszokat kért I. Szerelem II. Meglepődés III. Félelem, szenvedés IV. Harag, elhatározottság V. Undor VI. Megvetés A kísérleti személyek között a korreláció 92%-ra emelkedett.

Kanner (1931) skálázásos kísérlete 400 képet mutatott a Feleky (1914, 1922) sorozatból, 3 választ kért tőlük 1. Adják a legjobb megjelölést 2. Írják le azt a helyzetet, amire a képen látható személy reagált 3. Mit mondana a képen látható személy 1-10 pontig értékelték a feleleteket Találatok: Meglepetés: 77% Félelem: 70% Rémület: 62% Szégyenkezés: 53% Düh: 50% Gyanakvás: 27% Szánalom 19%

Spontán érzelmi arckifejezések felismerése Sherman (1927) néhány napos újszülöttek érzelmi reakcióit fényképezte le: Düh Mozgás korlátozása miatt Félelem Hirtelen rántásra, egyensúly elvesztése Éhség Táplálék késleltetés Felnőtt kísérleti személyek nem tudták megkülönböztetni egymástól az érzelmi állapotokat Schulze (1912) idősebb gyerekekkel kapcsolatban jobb eredményeket kapott

Az érzelmi helyzet kiváltásának modern eljárásai Vizsgálat A kiváltás módszere A kiváltás hatása Isen, 1970 Valamilyen képesség sikeréről tájékoztatják Nagyobb jótékony adomány és segítség idegennek Isen és Levin, 1972 Kekszet kap Segítőkészebb, kevésbé zavaró a könyvtárban Isen és mtsai, 1978 Ingyen ajándék A pozitív emlékek jobb felidézése, kevesebb probléma a vásárolt termékkel Isen és mtsai, 1985 Pozitív szóasszociáció Szokatlanabb szóasszociációk

Lényegesebb támpontok az arckifejezések felismerésében

A fontosabb mimikai izmok

Az affektogrammok elemzése (Izard) Olyan grafikai ábrázolás, mely az arckifejezés lefolyását és tartalmát ábrázolja egy adott időszakban Pl.: pislogások, izommozgások ideje és intenzitása, tekintetváltások, stb. Elősegíti a neuropszichológiai sérülések detektálását. MAX (1979) és AFFEX (1983) kódrendszerek Faciális feedback

Paul Ekman és a FACS A kifejezések veleszületett mintázatát kulturálisan változó megjelenítési szabályok kísérik, amelyek szabályozzák, mikor lehet az egyes kifejezéseket megjeleníteni 6 alapérzelem létezik boldogság meglepődés szomorúság düh félelem undor Facial Action Coding System (FACS)

Hat alapérzelem düh, félelem, undor, meglepődés, boldogság, szomorúság

FACS (a) semleges (b) boldog AU6 (Orbicularis Oculi) Az arcizmok lazák (b) boldog A kódolás a FACS egységek terminusaiban: AU6 + AU12 + AU25 A tiszta Duchenne-mosoly AU6 (Orbicularis Oculi) Mindkét szemet körbeveszi Az arcbőrt az orrnyereg felé húzza AU12 (Zygomaticus major ) Szájszegletet felfelé húzza AU25 Elernyedés A száj szétnyílik, de a fogak zártak AU (Action Unit)

Diszkrét érzelem elmélete Az elmélet hívei evolúciós elképzeléseket vallanak Minden diszkréten azonosítható érzelem különböző adaptív célok szolgálatában állt, így különböző válaszrendszerekhez kapcsolódtak. Négy eredménycsoport támasztja alá a diszkrét érzelmi modelleket: 1. Érzelmi kategóriák megítélése 2. Neuropszichológiai és idegtudományi eredmények 3. Arckifejezés vizsgálat és fiziológiai paraméterek 4. Az arckifejezések másokban viselkedést kiváltó hatásai

Érzelmi kategóriák megítélése A kategória határokon a diszkriminációs pontosság növekedik (Etcoff és Magee, 1992) Számítógép generálta átmeneti arcokat kell megítélni, amelyek két szélső pont (harag vs. félelem) átmeneteit alkotják Az eredmények kategóriahatár hatást mutattak

F a c i a l E x p r e s s i o n s o f E m o t i o n: S t i m u l i a n d T e s t s (F E E S T) Young et al.

Neuropszichológiai és idegtudományi eredmények Ekman, 1992, Izard, 1992: diszkrét érzelmi érzelmi élmények disztinktív idegrendszeri hálózatokat involválnak. Ezzel szemben a dimenzió álláspont képviselői, pl. Russel (1997) szerint a valencia (negatív vagy pozitív) határozza meg az idegrendszeri működést. Morris et al. (1996) félelmi arckifejezés bal amygdala, a szomorú arcé bal amygdala és jobb temporális lebeny aktivációt okoz, még akkor is ha ezt egy semleges arccal maszkolják. Haragos arc látása jobb orbito-frontális és cingulum aktivációt okoz (Blair et al.,1998). Undorodó arckifejezés látványa anterior insula és cortico-striatális-thalamikus aktivációt okoz (Phillips et al., 1997). Amygdala sérülés után a félelmet kifejező arcok felismerése szenved zavart, de például a szomorú arcok felismerése zavartalan (Calder et al., 1996).

Arckifejezés vizsgálat és fiziológiai paraméterek Diszkrét érzelmi állapotok elkülöníthető fiziológiai válaszokhoz kötődnek. A dimenzió elméletek szerint a fiziológiai válaszok csak az arousal és a valencia mértékéhez kapcsolhatóak Ekman et al., (1983): a vizsgálati személyek arcán beállították az adott érzelmi kifejezés konfigurációját: a fiziológiai válaszokat rögzítették, Egyes érzelmek elkülöníthetőek voltak, a harag, félelem és szomorúság nagyobb szívritmust eredményezett, mint az undor stb. Más vizsgálatok spontán arckifejezésekhez kötöttek elkülöníthető fiziológiai válaszokat (Eisenberg, et al 1989).

Az arckifejezések másokban viselkedést kiváltó hatásai Az érzelmi arckifejezések specifikus válaszokat váltanak ki másokban Esteves és mtsai (1994) Tudatos küszöb alatt adott érzelmet kifejező arcokat, az egyes érzelmi kifejezések eltérő érzelmi ítéleteket váltott ki

Az érzelemkifejezések univerzalitása Vakon, süketes született gyerekek vizsgálata (Eibl-Eibesfeldt 1970) mosolygás, sírás, szemöldökráncolás, meglepődés Az első kulturális alapérzelem-felismerési vizsgálat (Izard 1968) Ekman és Friesen (1970) Pozitív érzelmek felismerése pontosabb, mint a negatív érzelmeké

A kultúra hatásai Howell (1981) Malájoknál a félelem kivételével minden érzelmi kifejezés tiltott. Russel (1994) Ekman túlbecsüli a specifikus érzelmek észlelésének pontosságát Kísérlet: Ekman haragot ábrázoló képéhez boldogság, meglepetés, félelem, érdeklődés címkék 76%-ban megvetésnek címkézték

Russel (1980) Kétdimenziós érzelemelmélete: 1, pozitív-negatív; 2, izgatott-nyugodt