A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Árulkodó jelek- a tanulási problémák felismerése
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Az olvasástanítás módszere:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
prizma tárház-projekt
Gondolatok, tények, tapasztalatok a diszlexiáról, avagy „Csak problémám van, de normális vagyok!” Diszlexiás gyermekek és szüleik kapcsolata Maldrik Erzsébet.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Elfogadva nevelni, tanítani
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
A tanulók megismerésének módszerei
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Játékház Képes olvasókönyv I.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A kriminálpszichológia
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia

Mi a diszlexia? NORMÁL ÉRTELMI KÉPESSÉG ELLENÉRE: Az olvasásba befektetett óriási energia Vesződés a betűkkel Küzdelem a megértéssel gyenge eredmény!!

a populáció 5-7 % diszlexiás fiúk között nagyobb az előfordulás A diszlexia fajtái, tünet, megjelenési forma szerint: súlyos betűtanulási nehézség Litterális diszlexia Szavakra kiterjedő probléma Verbális diszlexia Agysérülés következtében Szerzett diszlexia Fejlődéses diszlexia Fonológiai hibák

A diszlexia okai: Örökletes okok A jó nyelvi készség megkönnyíti az olvasás elsajátítását Az öröklött, vagy szerzett beszédzavarok esetében is megjelenik az olvasási nehézség Beszédzavar a domináló tényező Szerzett probléma Organikus, sérülést feltételez Méhen belüli vagy szülés körüli sérülés Az esetek többségében oxigén hiányos állapot Percepciós, mozgás zavar a domináló

A diszlexia tünetei Olvasásban, írásban megjelenő tünetek Betűtévesztések Optikus (t-f) Fonológiai(f-v) Betűkihagyások, betoldások Körte-köre Virsli-virisli Szótagkihagyások, betoldások Pipitér-Piptér Kerek-kerekek

Reverziók (megfordítás) ól-ló kis-sik Rossz kombinációk A szó első betűi, feltűnő jegyei alapján próbál gyorsabban haladni de ez sikertelen Megtapadás egy korábbi szónál, ismételgetések, betűk összeolvasásának súlyos megkésése A szó olvasás megtagadása „nem tudom” Az olvasás tempójának lassúsága A szövegértés zavara

a diszlexiás gyerekek többségének vannak nyelvfejlődési elmaradásai 2. Beszédben megjelenő tünetek: a diszlexiás gyerekek többségének vannak nyelvfejlődési elmaradásai megkésett a beszédfejlődésük makacs beszédhibákkal küszködnek ügyetlenek a beszédszervi mozgásaik nehezen utánoznak szokatlan nyelvmozdulatokat gyakran jellemzőjük a szűk aktív szókincs szókincsük nehezen bővül gyakran vannak szótalálási nehézségeik mondataik gyakran rövidebbek és grammatikailag helytelenül szerkesztettek gyenge a verbális emlékezetük(nehezen tanulnak verset) rossz a nyelvi elemzőképességük, nehezen tagolnak szavakat, hangokra, mondatokat szavakra, szótagokra hangokkal nehezen manipulálnak, nehezen megy a nyelvtan, nyelvtanulás

3. Tünetek a magatartásban védekezési, kitérési mechanizmusok( iskolakerülés, lopás, hazudozás) agresszivitás kompenzáció (bohóckodás, veszélyes merészség, evés, félelemmel teli visszahúzódás (szorongás, depresszió, elszigetelődés, pszichoszomatikus tünetek) 4. Egyéb tünetek Fejletlen ritmusérzék lehet dominanciazavar ügyetlen lehet a mozgásuk nehezen tájékozódnak térben és időben nehezen követnek kötött szekvenciákat (szerialitás) A tünetek- az olvasás és írásban megnyilvánuló kivételével- már iskoláskor előtt is felismerhetők!!

Diszlexia-veszélyeztetettség - A diszlexia-veszélyeztetettség az olvasástanulás megkezdése előtt diagnosztizálható, és megfelelő terápia biztosítása révén a diszlexia kialakulása meg is előzhető. - Meixner Ildikó dolgozta ki a diszlexia-prevenció és -reedukáció módszertanát Játékház olvasókönyvcsalád MÓDSZERTANI ALPELVEK

Aprólékosan felépített fokozatosság elve A gondolkodás merevségének oldása Speciális taneszközrendszer alkalmazása Szorongások oldása Hármas asszociáció elve Homogén gátlás figyelembevételének elve

A diszlexia terápiája CÉL: Nem pusztán a hibákat kell korrigálnunk, hanem az egész személyiségükre kell hatást gyakorolnunk, harmonikus, motivált, olvasni akaró és kedvelő emberré válásukat kell segítenünk!!

ELVEI, GYAKORLATA egyéni és csoportos terápia szótagsoros, szósorok olvasása írás diktálás után nyelvtani, nyelvhelyességi feladatok, szókincsbővítés összefüggő szöveg olvasása játékok számítógép alkalmazása a fejlesztő órákon A diszlexiás gyermekek problémái, és megoldásuk olyan összetett feladat elé állítja a gyermek környezetét, hogy mindenkinek ki kell vennie a részét belőle!! Szakember ( logopédus, fejlesztő pedagógus) a problémát komolyan vevő és segítő szülő megértő, módszertanilag felkészült TANÍTÓ

diszgráfia ÍRÁSZAVAR

A diszgráfia fogalma A részképesség-zavarok egyik fajtája, mely szorosan kapcsolódik a diszlexiához. helyesírászavar Tartalmi elemek Alaki elemek

Az írómozgások kivitelezésében megjelenő eltérések: Az írás folyamata Az írómozgások kivitelezésében megjelenő eltérések: Rossz kéztartás Rossz ceruzafogás Horogfogás Hüvelykujjhajlatba fogott A 2. és a 3 ujj közé fogott 5. Ujj irányító szerepe 3.ujj irányító szerepben 4. Ujj irányító szerepe

AZ ÍRÁS EREDMÉNYESSÉGE Merevség, görcsösség gyenge tapintási finomság írásmozgások problémái együttmozgások AZ ÍRÁS EREDMÉNYESSÉGE AZ ÍRÁS KÜLALAKJÁBAN MEGJELENŐ TÜNETEK AZ ÍRÁS TARTALMÁBAN MEGJELENŐ TÜNETEK A HELYESÍRÁSI SZABÁLYOK ALKALMAZÁSI NEHÉZSÉGEI

Az írás külalakja - Sorkövetés elégtelensége - Változó betűméret - Szabálytalan betűformák

- Betűkapcsolások hiánya - átírások - Betűkapcsolások hiánya

2. Az írás tartalmában megjelenő tünetek betűtévesztés betűkihagyás

Diktált szöveg reprodukciója Lassú írástempó erősen kell koncentrálni a diktált szöveg felidézésekor mást ír a diktált szöveg helyett helytelen ragok használata

3. A helyesírási szabályok alkalmazási nehézségei Fejlett nyelvi készség jó ritmus-és zenei érzék szóképessé vált olvasás megfelelő emlékezeti struktúra Magán és mássalhangzók idejének jelöletlensége

Egybe és különírás, ragok különírása ly-j helyesírása

4. A részképesség-kiesés okai Mozgáskoordinációs nehézségek érzékszervi „elégtelenség” (hallás, látás, tapintás) gyakorlatlanság éretlenség 5. terápia Szemmozgások tudatos irányítása formafelismerés fejlesztése nagymozgások fejlesztése finommotorika fejlesztése tapintás fejlesztése írásfejlesztése egyébkészségek fejlesztése ( figyelem, monotónia tűrés,)

A XI. Kerületi Logopédiai Intézet tevékenysége a diszlexiával kapcsolatban minden év áprilisában felkeressük az iskolák 1. osztályát és a pedagógusok jelzése alapján elvégezzük a szükséges vizsgálatokat a következő évben beosztjuk a terápiára a kiszűrt gyerekeket 5. osztálytól az intézetben látjuk el a tanulókat számítógép alkalmazása a terápia során szakvélemény készítése az osztályzás alóli felmentéshez tanácsadás a gyakorláshoz 2 évenkénti kontrollvizsgálat a felmentésekhez konzultáció a pedagógusokkal