A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
Mi a diszlexia? NORMÁL ÉRTELMI KÉPESSÉG ELLENÉRE: Az olvasásba befektetett óriási energia Vesződés a betűkkel Küzdelem a megértéssel gyenge eredmény!!
a populáció 5-7 % diszlexiás fiúk között nagyobb az előfordulás A diszlexia fajtái, tünet, megjelenési forma szerint: súlyos betűtanulási nehézség Litterális diszlexia Szavakra kiterjedő probléma Verbális diszlexia Agysérülés következtében Szerzett diszlexia Fejlődéses diszlexia Fonológiai hibák
A diszlexia okai: Örökletes okok A jó nyelvi készség megkönnyíti az olvasás elsajátítását Az öröklött, vagy szerzett beszédzavarok esetében is megjelenik az olvasási nehézség Beszédzavar a domináló tényező Szerzett probléma Organikus, sérülést feltételez Méhen belüli vagy szülés körüli sérülés Az esetek többségében oxigén hiányos állapot Percepciós, mozgás zavar a domináló
A diszlexia tünetei Olvasásban, írásban megjelenő tünetek Betűtévesztések Optikus (t-f) Fonológiai(f-v) Betűkihagyások, betoldások Körte-köre Virsli-virisli Szótagkihagyások, betoldások Pipitér-Piptér Kerek-kerekek
Reverziók (megfordítás) ól-ló kis-sik Rossz kombinációk A szó első betűi, feltűnő jegyei alapján próbál gyorsabban haladni de ez sikertelen Megtapadás egy korábbi szónál, ismételgetések, betűk összeolvasásának súlyos megkésése A szó olvasás megtagadása „nem tudom” Az olvasás tempójának lassúsága A szövegértés zavara
a diszlexiás gyerekek többségének vannak nyelvfejlődési elmaradásai 2. Beszédben megjelenő tünetek: a diszlexiás gyerekek többségének vannak nyelvfejlődési elmaradásai megkésett a beszédfejlődésük makacs beszédhibákkal küszködnek ügyetlenek a beszédszervi mozgásaik nehezen utánoznak szokatlan nyelvmozdulatokat gyakran jellemzőjük a szűk aktív szókincs szókincsük nehezen bővül gyakran vannak szótalálási nehézségeik mondataik gyakran rövidebbek és grammatikailag helytelenül szerkesztettek gyenge a verbális emlékezetük(nehezen tanulnak verset) rossz a nyelvi elemzőképességük, nehezen tagolnak szavakat, hangokra, mondatokat szavakra, szótagokra hangokkal nehezen manipulálnak, nehezen megy a nyelvtan, nyelvtanulás
3. Tünetek a magatartásban védekezési, kitérési mechanizmusok( iskolakerülés, lopás, hazudozás) agresszivitás kompenzáció (bohóckodás, veszélyes merészség, evés, félelemmel teli visszahúzódás (szorongás, depresszió, elszigetelődés, pszichoszomatikus tünetek) 4. Egyéb tünetek Fejletlen ritmusérzék lehet dominanciazavar ügyetlen lehet a mozgásuk nehezen tájékozódnak térben és időben nehezen követnek kötött szekvenciákat (szerialitás) A tünetek- az olvasás és írásban megnyilvánuló kivételével- már iskoláskor előtt is felismerhetők!!
Diszlexia-veszélyeztetettség - A diszlexia-veszélyeztetettség az olvasástanulás megkezdése előtt diagnosztizálható, és megfelelő terápia biztosítása révén a diszlexia kialakulása meg is előzhető. - Meixner Ildikó dolgozta ki a diszlexia-prevenció és -reedukáció módszertanát Játékház olvasókönyvcsalád MÓDSZERTANI ALPELVEK
Aprólékosan felépített fokozatosság elve A gondolkodás merevségének oldása Speciális taneszközrendszer alkalmazása Szorongások oldása Hármas asszociáció elve Homogén gátlás figyelembevételének elve
A diszlexia terápiája CÉL: Nem pusztán a hibákat kell korrigálnunk, hanem az egész személyiségükre kell hatást gyakorolnunk, harmonikus, motivált, olvasni akaró és kedvelő emberré válásukat kell segítenünk!!
ELVEI, GYAKORLATA egyéni és csoportos terápia szótagsoros, szósorok olvasása írás diktálás után nyelvtani, nyelvhelyességi feladatok, szókincsbővítés összefüggő szöveg olvasása játékok számítógép alkalmazása a fejlesztő órákon A diszlexiás gyermekek problémái, és megoldásuk olyan összetett feladat elé állítja a gyermek környezetét, hogy mindenkinek ki kell vennie a részét belőle!! Szakember ( logopédus, fejlesztő pedagógus) a problémát komolyan vevő és segítő szülő megértő, módszertanilag felkészült TANÍTÓ
diszgráfia ÍRÁSZAVAR
A diszgráfia fogalma A részképesség-zavarok egyik fajtája, mely szorosan kapcsolódik a diszlexiához. helyesírászavar Tartalmi elemek Alaki elemek
Az írómozgások kivitelezésében megjelenő eltérések: Az írás folyamata Az írómozgások kivitelezésében megjelenő eltérések: Rossz kéztartás Rossz ceruzafogás Horogfogás Hüvelykujjhajlatba fogott A 2. és a 3 ujj közé fogott 5. Ujj irányító szerepe 3.ujj irányító szerepben 4. Ujj irányító szerepe
AZ ÍRÁS EREDMÉNYESSÉGE Merevség, görcsösség gyenge tapintási finomság írásmozgások problémái együttmozgások AZ ÍRÁS EREDMÉNYESSÉGE AZ ÍRÁS KÜLALAKJÁBAN MEGJELENŐ TÜNETEK AZ ÍRÁS TARTALMÁBAN MEGJELENŐ TÜNETEK A HELYESÍRÁSI SZABÁLYOK ALKALMAZÁSI NEHÉZSÉGEI
Az írás külalakja - Sorkövetés elégtelensége - Változó betűméret - Szabálytalan betűformák
- Betűkapcsolások hiánya - átírások - Betűkapcsolások hiánya
2. Az írás tartalmában megjelenő tünetek betűtévesztés betűkihagyás
Diktált szöveg reprodukciója Lassú írástempó erősen kell koncentrálni a diktált szöveg felidézésekor mást ír a diktált szöveg helyett helytelen ragok használata
3. A helyesírási szabályok alkalmazási nehézségei Fejlett nyelvi készség jó ritmus-és zenei érzék szóképessé vált olvasás megfelelő emlékezeti struktúra Magán és mássalhangzók idejének jelöletlensége
Egybe és különírás, ragok különírása ly-j helyesírása
4. A részképesség-kiesés okai Mozgáskoordinációs nehézségek érzékszervi „elégtelenség” (hallás, látás, tapintás) gyakorlatlanság éretlenség 5. terápia Szemmozgások tudatos irányítása formafelismerés fejlesztése nagymozgások fejlesztése finommotorika fejlesztése tapintás fejlesztése írásfejlesztése egyébkészségek fejlesztése ( figyelem, monotónia tűrés,)
A XI. Kerületi Logopédiai Intézet tevékenysége a diszlexiával kapcsolatban minden év áprilisában felkeressük az iskolák 1. osztályát és a pedagógusok jelzése alapján elvégezzük a szükséges vizsgálatokat a következő évben beosztjuk a terápiára a kiszűrt gyerekeket 5. osztálytól az intézetben látjuk el a tanulókat számítógép alkalmazása a terápia során szakvélemény készítése az osztályzás alóli felmentéshez tanácsadás a gyakorláshoz 2 évenkénti kontrollvizsgálat a felmentésekhez konzultáció a pedagógusokkal