SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

Kaposvár.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
MTA Regionális Kutatások Központja Közigazgatási eszközök a szuburbanizáció hatásainak kezelésére a Pozsonyi agglomeráció területén Somlyódyné Pfeil Edit.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Kisebbségszociológiai alapismeretek
Sulinet Expressz, Sulinet Generáció Sulinet Generáció 1998: valamennyi középiskola bekötése az Internet hálózatba a Sulinet Program keretében.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
BORDÁS ANDREA: A KOMÁROMI VÁROSI EGYETEM CHERD–H KONFERENCIA Debrecen, május 14. A teljesített küldetés.
Gyermekünk jövője attól függ, hogy otthonról milyen útravalót kap!
Nyugat-magyarországi Egyetem M M EZŐGAZDASÁG - és É LELMISZERTUDOMÁNYI K AR K É Felsőoktatási tájékoztató Mosonmagyaróvár.
Nyugat-magyarországi Egyetem M M EZŐGAZDASÁG - és É LELMISZERTUDOMÁNYI K AR K É Mosonmagyaróvár Felsőfokú szakképzési szakok Felsőfokú szakképzési szakok2010.
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Határ menti munkavállalás Ausztriában Hardi Tamás tudományos munkatárs Győr, október 5. A határmentiségtől az integrált határrégióig.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
2007. ÉVI FELVÉTELI ELJÁRÁS. JELENTKEZÉS / 1. A jelentkezés – az e célra szolgáló – jelentkezési lap benyújtásával történik. A felvételi jelentkezési.
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
MTA Regionális Kutatások Központja A letelepedő külföldi állampolgárok státuszával összefüggő közigazgatási kérdések Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési.
MTA Regionális Kutatások Központja Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Lampl Zsuzsanna Fórum Kisebbségkutató Intézet
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Somorja, október 28. Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Dr. Hardi Tamás, MTA RKK NYUTI,
Megpályázható tevékenységek BM/4747-1/2012. sz
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Nyugat-Magyarországi Egyetem Központi Könyvtára és a közös katalogizálás ISIS-Voyager-Corvina Kiss Danuta könyvtári szakinformátor
Törökszentmiklós
Az idegenforgalom lehetőségei a határmenti régióban Dobis Ildikó, Győr,
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Rendezvényszervezés Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok! Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok!
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Felvételi 2004 Felsőoktatási felvételi A felsőoktatásba jelentkezők számának alakulása
Terdikné dr. Takács Szilvia
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadás másolata:

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában (AGGLONET) Somorja, 2010. október 6. OKTATÁS ÉS EGÉSZSÉGÜGY Dr. Reisinger Adrienn Széchenyi István Egyetem radrienn@sze.hu

Oktatás

A probléma felvetése Külföldiek a magyar oktatásban: menedékjogot kérő, a szülők Magyarországon telepedtek le, itt dolgoznak, a gyermekük/gyermekeik Magyarországon tanul/nak a szülők Magyarországon telepedtek le, de külföldön dolgoznak, viszont a gyermekük/gyermekeik Magyarországon tanul/nak, a család nem Magyarországon él, de a szülők itt dolgoznak és a gyermekük/gyermekeik is itt tanulnak, a család nem Magyarországon él, a szülők nem hazánkban dolgoznak, viszont a gyermekük/gyermekeik itt tanulnak. Fő kérdés: ingyenes-e a külföldi diákok oktatása?

Közoktatás

Törvényi szabályozás 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról (többször módosított) 110. § Tanköteles a diák 110.§ (1), ha „a) menedékjogot kérő, menekült, menedékes, b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogát Magyarországon gyakorolja, c) a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozik, és bevándorolt vagy letelepedett jogállású, illetve a Magyar Köztársaság területén való tartózkodásra jogosító engedéllyel rendelkezik.” Ha teljesül a feltétel: az oktatást a magyar diákokkal azonos feltételekkel veheti igénybe + b) és c) esetben, akkor ha „…a szülő három hónapot meghaladó tartózkodásra jogosító engedéllyel rendelkezik és keresőtevékenységet folytat.” 110.§ (6) Ha fentiek nem teljesülnek: tandíjat kell fizetni, amit az intézmények vezetője elengedhet vagy csökkenthet (nem jár normatíva). Határon átnyúló mozgás?

Óvodások, iskolások aránya 1% alatt, legnagyobb arányban Külföldi óvodások és tanulók a közoktatásban (nappali) 1995/1996 és 2008/2009 között Óvodások, iskolások aránya 1% alatt, legnagyobb arányban középiskolások (0,8%). Forrás: Oktatási Évkönyvek, OKM

Külföldi óvodások és tanulók száma régiónként, 2008/2009 Megjegyzés: szlovák állampolgárságú, magyar nemzetiségű tanulók. Forrás: Oktatási Évkönyvek, OKM

Óvodai tapasztalatok 9 intézménnyel interjú (8 Mosonmagyaróvár, 1 Rajka) Mosonmagyaróvár: 4 óvodában van szlovák állampolgárságú kisgyerek, általában 1 fő, de egy óvodában 4 fő, Család Magyarországon lakik, Nyelvkérdés, Tapasztalatok, Ahol nincs külföldi kisdiák. Rajka: Magas létszám (93 főből 13 fő), Az óvoda népszerűsége.

Általános iskolai és középiskolai tapasztalatok 11 intézmény megkeresése (Mosonmagyaróvár, Rajka, Dunakiliti), 5 intézményben (4 Mosonmagyaróvár, 1 Rajka) tanulnak vagy tanultak szlovák állampolgárságú diákok (1–2 fő), Általános iskola: Magyarországra átköltözött családok, Középiskola: átjáró diákok, Nyelvkérdés, Általános tapasztalatok, 2008-as kutatás: a középiskolai igazgatók véleménye a szlovák állampolgárságú diákok oktatásáról.

Kutatási eredmények 2008 és 2010 Felvételi rendszer Tanulók száma (bejárók vagy letelepedők?) Tanulók motivációi: felsőfokú tanulmányok miatt magyarországi munkavállalás miatt Tandíj  kell-e fizetnie a diákoknak?

Felsőoktatás

Törvényi szabályozás A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény  felvidéki magyaroknak ugyanolyan joga van felsőoktatási képzésben részt venni, mint a magyar állampolgároknak (EU tagállamok) Juttatások: Köztársasági ösztöndíj Tanulmányi ösztöndíj Szociális támogatás, ha a hallgató közvetlen eltartója Magyarországon keresőtevékenységet folytat Diákhitel nem!

A felsőoktatásban tanulók száma összesen és a nappali képzésben, illetve a nappali tagozatos hallgatók aránya Külföldi diákok nagyobb része a felsőoktatásban jelenik meg (külföldiek 58,8%-a, felsőoktatásban tanulók 3,9%-a külföldi). Szlovák állampolgárok aránya átlagosan 13%. Forrás: Oktatási Évkönyvek, OKM

A külföldi és a szlovák állampolgárságú hallgatók száma tanévenként 1995 és 2009 között Forrás: Oktatási Évkönyvek, OKM

További jellemzők (Interjú OKM) Felvételi: Érettségi elfogadása Nyelvvizsga plusz pontok Részképzés Felsőoktatási intézmények marketingje 2008-as kutatás: hallgatók száma a határ menti felsőoktatási intézményekben

A kutatásba bevont határ menti felsőoktatási intézményekben tanuló szlovák állampolgárságú magyar nemzetiségű diákok száma összesen 2001 és 2007 között Nyugat-Magyarországi Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar, NYME-MÉK (Mosonmagyaróvár) Széchenyi István Egyetem, SZE (Győr) Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar, NYME-AK (Győr) Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, MÜTF (Tatabánya) Esztergomi Hittudományi Főiskola, EHF (Esztergom) Egri Hittudományi Főiskola, EGHF (Eger) Sárospataki Református Teológiai Akadémia, SRTA (Sárospatak) Forrás: Saját kutatás.

A Széchenyi István Egyetem vonzáskörzete a hallgatók lakóhelye szerint 2005-ben Forrás: A Széchenyi István Egyetem adatszolgáltatása. A térképet készítette: Dr. Hardi Tamás.

Külhoni magyarokat támogató információs szolgálat átalakulása Korábbi Agora Irodahálózat feladatát 2008. január 1-től határon túli információs irodák vették át Felvidéken: Szövetség a Közös Célokért (www.szakc.sk) (Komárno) Feladatok: tájékoztatás a magyarországi felsőoktatási rendszerről, felvételiről, a magyar érettségi rendszerről, a nyelvvizsgák megszerzéséről, a részképzésese tanulmányútra vonatkozó ösztöndíj lehetőségekről, az európai felsőoktatási lehetőségekről.

Egészségügy

Törvényi szabályozás Az egészségügyi szolgáltatások magyarországi igénybevétele esetében gyakorlatilag négy féle lehetőséget különíthetünk el: külföldi állampolgár ideiglenesen tartózkodik Magyarországon, és ekkor vesz igénybe szolgáltatást, külföldi állampolgár azzal a céllal jön Magyarországra, hogy itt vegyen igénybe egészségügyi szolgáltatást, Magyarországon tanuló külföldi diák megy el orvoshoz Magyarországon, Magyarországon letelepedett külföldi állampolgár vesz igénybe szolgáltatást. Magyarországon a magyar állampolgárokhoz hasonlóan igénybe vehetnek egészségügyi ellátást mindazon állampolgárok, akik társadalombiztosítási szempontból belföldinek minősülnek, így többek között a letelepedett állampolgárok is. Külföldi állampolgárságú diák akkor jogosult egészségügyi szolgáltatásra, ha nappali képzésben tanul.

Gyakorlati tapasztalatok Interjú: Mosonmagyaróvár, kórház és Dunakiliti, Feketeerdő háziorvosi rendelő Hol veszik igénybe a szolgáltatásokat? Nyelvi problémák Együttműködési kapcsolatok

Összegzés, javaslatok Külföldiek legnagyobb arányban a felsőoktatásban vannak jelen Egyértelmű jogszabályi keretek megteremtése Tandíjfizetés Pontosítani az oktatásban résztvevők céljait, az oktatásban való részvétel feltételeit (átjárás a határon túli területekről) Egyéni érdek versus közösségi érdek  magyar oktatás elsorvasztása Szlovákiában Oktatási, együttműködési kapcsolatok kialakítása (pl. közös vizsgáztatás) Egészségügyben együttműködési lehetőségek keresése

Köszönöm a figyelmet!