Tanuló régiók – EU gyakorlat Magyar álom vagy valóság ? Farkas Éva PTE FEEK Balatonszepezd, március 27. A MŰVELŐDÉS HETE A TANULÁS ÜNNEPE
„all Learning Activity Undertaken throughout Life, with the Aim of Improving Knowledge, Skills, and Competences within Personal, Civic, Social and/or Employment-related Perspective”. „Minden, életünk során folytatott olyan tanulási tevékenység, melyet a tudás, a készségek és kompetenciák fejlesztésének céljával folytatunk egyéni, állampolgári/civil, társadalmi és/vagy foglalkoztatási perspektívában.” (Forrás: Communication from the Commission: Making a European Area of Lifelong Learning a Reality, Nov A LIFELONG LEARNING DEFINÍCIÓJA
Aktív állampolgárság ésFoglalkoztathatóság Mindkettő a megfelelő, naprakész tudás és kompetenciák függvénye, általuk válik lehetővé a gazdasági és társadalmi életben való részvétel. AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS CÉLJA
Új ismeretek Új kompetenciák Új gondolkodásmód Új emberi kapcsolatok LIFELONG LEARNING GONDOLKODÁS
LIFELONG LERANING GONDOLKODÁS Magában foglalja az oktatási folyamat további alternatíváinak kidolgozását, készségek, ismeretek, végzettségek megszerzését és továbbfejlesztését, a tanulási képesség és az alkalmazkodóképesség fejlesztését, problémahelyzetek megoldását, megfelelő tanítás és tanulási formák kidolgozását, feltárását és elfogadtatását.
A TANULÓ RÉGIÓK LÉTREHOZÁSÁNAK SZÁNDÉKÁT MEGALAPOZÓ EU-S DOKUMENTUMOK 1. Az Európai Bizottság Fehér Könyve: Tanítás és tanulás. Útban a tanuló társadalom felé. (1995.) 2. A Delors-jelentés az UNESCO számára: Tanulás-Rejtett kincs.(1996.)
A TANULÓ RÉGIÓK LÉTREHOZÁSÁNAK SZÁNDÉKÁT MEGALAPOZÓ EU-S DOKUMENTUMOK 3. Az EU AGENDA c. dokumentuma, mely a Lifelong Training (életen át tartó képzések) fogalmát előtérbe hozza. (1997.) 4. A Bolognai Nyilatkozat az egységes európai felsőoktatási térség létrehozásáról.(1999.) 5. Az ún. „Lisszaboni Folyamat” keretében megjelenő Európai Bizottsági Memorandum az egész életen át tartó tanulásról.(2000.)
A TANULÓ RÉGIÓK LÉTREHOZÁSÁNAK SZÁNDÉKÁT MEGALAPOZÓ EU-S DOKUMENTUMOK 6. Az oktatási és képzési rendszerek konkrét célkitűzései munkaprogram (2002) Célkitűzések 2010-re 1.Az EU-n belüli oktatási és képzési rendszerek minőségének és hatékonyságának növelés 2. Az oktatási és képzési rendszerekhez való hozzáférés megkönnyítése mindenki számára 3. Az oktatás és képzés megnyitása a tágabb világ felé
1. EU-N BELÜLI OKTATÁSI ÉS KÉPZÉSI RENDSZEREK MINŐSÉGÉNEK ÉS HATÉKONYSÁGÁNAK NÖVELÉSE 1.1 cél: A felnőttoktatók oktatásának és képzésének fejlesztése 1.2 cél: A tudás alapú társadalom által megkívánt készségek fejlesztése 1.3 cél Az információs és kommunikációs technológiához (ICT) való hozzáférés biztosítása mindenki számára 1.4 cél: Növelni a toborzást a természettudományi és műszaki felsőoktatásban 1.5 cél: Az erőforrások legjobb kihasználása
2.1. cél: Nyitott tanulási környezet 2.2. cél: A tanulás vonzóbbá tétele 2.3. cél: Az aktív állampolgárság, az egyenlő esélyek és a társadalmi kohézió támogatása 2. AZ OKTATÁSI ÉS KÉPZÉSI RENDSZE- REKHEZ VALÓ HOZZÁFÉRÉS MEG- KÖNNYÍTÉSE MINDENKI SZÁMÁRA
3.1 cél: A kapcsolódási pontok erősítése a munka és a kutatás világával, valamint a társadalommal általában 3.2 cél: A vállalkozási szellem fejlesztése 3.3 cél: A idegen nyelv tanulás fejlesztése 3.4 cél: A mobilitás erősítése 3.5 cél: Az európai együttműködés erősítése 3. AZ OKTATÁS ÉS KÉPZÉS MEGNYITÁSA A TÁGABB VILÁG FELÉ 3. AZ OKTATÁS ÉS KÉPZÉS MEGNYITÁSA A TÁGABB VILÁG FELÉ
Az Európai Unió 2002/C 174/06. ajánlása alapján (nem kötelező érvényű!) Prioritás: Az egész életen át tartó tanulás lokális és regionális támogatása. Cél: A formális, nem-formális és informális tanulási terek közötti kooperáció és a döntéshozatali tényezők aktív szerepvállalása. „AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS RÉGIÓJA” „AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS RÉGIÓJA”
„ A Tanulás Régió létrehozását az indokolja, hogy régiós elosztású a gazdaságfejlesztésre szánt forrás, régiós elosztású a munkahelyek teremtésére szánt forrás, így a mindkettőt megalapozó tanulás-szervezésnek is első ütemben régiós alapokon kell újraszerveződnie.” „AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS RÉGIÓJA” „AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS RÉGIÓJA”
MAGYARORSZÁGI RÉGIÓK GDP ADATAI A KÖZÖSSÉGI ÁTLAG %-ÁBAN 36,1 % 36,3 % 39,4 % 41,4 % 89,7 % 52,3 % 60,4 %
AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS RÉGIÓJÁNAK MŰKÖDÉSI ASPEKTUSAI AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS RÉGIÓJÁNAK MŰKÖDÉSI ASPEKTUSAI Stratégiák kialakítása az egész életen át tanulás regionális hálózatainak fejlesztésére; Egész életen át tanulás és az aktív állampolgárság a régióban; Egész életen át tanulás és a gazdasági növekedés elősegítése a régióban; Egész életen át tanulás a szociálisan befogadó régióért; A multikulturális régió elősegítése az egész életen át tanulás révén; Információs és kommunikációs technológiák alkalmazása a tanulásrégióban; Egész életen át tanulás forrásainak kialakítása a régióban; Támogató szolgáltatások biztosítása az egész életen át tanulásért; A teljesítmény (hatékonyság, képzési minőség) mérése a tanulásrégióban; A tanulásrégió nemzetközi/európai dimenziójának az elősegítése.
JÓ GYAKORLAT NÉMETORSZÁGBAN JÓ GYAKORLAT NÉMETORSZÁGBAN
Niederrein Régió Oldenburg Körzet Közép Meklenburg Partvidék Wartburg RégióMarzahn - Hellersdorf Unna körzet Mainz-Bingen Neisse EU Régió Emmendingen körzet Bodeni-tó Régió Niederrein: Euro Régiós Projekt Oldenburg Körzet: Learning for life hálózat Közép Meklenburg Partvidék: Minőségi oktatás fejlesztés Unna Körzet: Művészeti nevelés Wartburg Régió: „Tanuljunk a vállalkozásokkal” Marzahn - Hellersdorf: Multimédiás tanulás Emmendingen Körzet: Lifelong Learning a gazdaságfejlesztésben Mainz - Bingen: Hátrányos helyzetűek integrációja Bódeni-tó Régió: Tanulási tanácsadás, képességfejlesztés Neisse Euro Régió: Hidak Európában Európáért Németország
TANULÁS RÉGIÓK A tanulás régiók céljai: Önirányított tanulás fejlesztése; A foglalkoztathatóság növelése; Felhasználó orientáció; Strukturális fejlesztés, erőforrás koncentráció és mobilizálás; Eredmények: A politika, a gazdaság, a kultúra és az oktatás-képzés összekötése; Kooperáció; Fenntarthatóság.
TANULÁS RÉGIÓK Az egész életen át tartó tanulás régióinak szerepe – cselekvési területek: Az oktatási rendszer egészének bevonása partnerségi formákba horizontális és vertikális dimenzióban egyaránt; Minőségbiztosítás; Minősítés, a tanulmányok és a tanulási eredmények elfogadtatása; Útmutatás és tanácsadás; Egyenrangú partnerség.
JAVASLAT Hozzunk létre tanuló régiókat és ezáltal férjünk hozzá releváns ESZA forrásokhoz a hatékonyabb, hozzáférhetőbb, oktatás és képzés tanulóorientált, partnerségi elvű modelljének megteremtésével! Segítsük a lokális és regionális oktatási és képzési szereplők tevékenységének fejlesztését a tanulni vágyók támogatása érdekében!
A A FELNŐTTEK KÉPZÉSÉNEK ALAPELVEI Átláthatóság Információkhoz való hozzáférés Jogszabályi nyilvánosság, tájékozottság Átjárhatóság (pálya, szakmastruktúra, szakmaismeret) Képzési intézményrendszer Képzési támogatási rendszer
A A FELNŐTTEK KÉPZÉSÉNEK ALAPELVEI Esélyegyenlőség Gyakorlatban érvényesülő jogegyenlőség Képzés hozzáférés elérhetőségei Képzési program választék Tanulást segítő szolgáltatások Felzárkóztató program választék
TANULÓ RÉGIÓK KIALAKÍTÁSNAK INDOKAI Tanulás iránti motivációt teremt Bizalmat teremt Kialakítja a társadalmi hálókat Értelmet ad a tanulás számára Segíti a pozitív kimenetet Igazi esélyegyenlőséget teremt Fejleszti a térséget Kikényszeríti az együttműködést
GYAKORLATI MEGVALÓSÍTÁS FELTÉTELEI Irányítási és szabályozási feladatok áttekintése Alternatív oktatási formák és eszközök alkalmazása Tanuláshoz való hozzáférés biztosítása mindenki számára Helyi közösségek és kulcsszereplőinek érdekeltté tétele Finanszírozási rendszer áttekintése
EGY PÁLYÁZAT PÉLDÁJA Tanuló régiós modell kidolgozása és együttműködési hálózat kiépítése – Interreg III.A projekt Pályázó: Pécsi Tudományegyetem
EGY PÁLYÁZAT PÉLDÁJA EGY PÁLYÁZAT PÉLDÁJA Célok: A projekt célja egy tanuló régiós modell kialakítása, a régióban található munkaerő- állomány képességeinek és foglalkoztathatóságának növelése képzések útján, oktatási programok kifejlesztésével és megvalósításával. Különös figyelmet kap az üzleti szféra és a humán erőforrás-fejlesztési szervezetek összekapcsolása, a gazdaság igényeire szabott oktatási programok összeállítása.
EGY PÁLYÁZAT PÉLDÁJA EGY PÁLYÁZAT PÉLDÁJA Általános célok: A régió munkaerő-állománya készségeinek javítása. A munkaerő-piaci intézmények együttműködése. A munkaerőpiac nagyobb átláthatósága. Esélyegyenlőség a munkaerő-piacon. Élethosszig tartó tanulás támogatása.
EGY PÁLYÁZAT PÉLDÁJA EGY PÁLYÁZAT PÉLDÁJA A célcsoport többszintű, hiszen a program komplexitása okán célcsoport a végzős egyetemi hallgatók, kis – és középvállalkozások munkavállalói és vezetői, képző intézmények és állami munkaügyi szervezetek egyaránt érintettek. Eredmények: működő tanuló régiós együttműködési rendszer kialakulása, munkanélküliség csökkenése, célcsoport körében a szakmai tudás bővülése.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Farkas Éva Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar március 27.