Nevelési oktatási feladatok az új tanévben 1. Áttekintés a 2008 május – 2008 augusztus hónapokban megjelent, közoktatást érintő jogszabályokról. Ez esélyegyenlőség érvényesülésének a közoktatásban történő előmozdítását szolgáló egyes törvények módosításáról szóló évi XXXI. Törvény óvodáztatási támogatás, egységes közoktatási intézmények körének bővülése, új vezetői megbízási lehetőségek, felvételi körzetek kialakításának változása, A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló rendeletet 2008 nyári módosítása A 2008-ban lebonyolított érettségi vizsga tapasztalatai
Feladatok az új tanévben 2. A felsőoktatási intézmények működésével, felvételi eljárásával kapcsolatos, középfokot is érintő változások Új kerettantervek az alap- és középfokú oktatásban (emelt szintű, tehetséggondozást szolgáló oktatás; tanórán kívüli foglalkozás;nem szakrendszerű oktatás;) 8/2008. (VI.13.) SZMM rendelet az Országos Képzési Jegyzék, valamint a jegyzékbe való felvétel, s az abból való törlés módosításáról 13/2008.(VII.29.) SZMM rendelet a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról 9/2008.(VI.8.) SZMM rendelet a szakmai vizsgaszervezés jogosultságáról Egyebek Kérdések, válaszok
A közoktatási és gyermekvédelmi tv.mód. a 2008.évi XXXI.tv-el Közoktatási tv. módosítás az esélyegyenlőség (egyenlő bánásmód) növeléséért Óvodáztatási támogatás a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek esetén –Kt. 13.§ (7) bek., 121.§ (1) bek. 14. pont., Gyt. Az igénybevétel feltételeinek szabályai Egységes óvoda-bölcsöde, új többcélú intézmény létesítésének lehetősége
Főigazgató – igazgató kinevezésének lehetősége a többcélú, ill. nagyobb közoktatási intézményekben Fenntartói döntés – feltételekkel Tagintézmények különböző településeken Egy településen több mint 5 tagintézmény Egy intézmény több mint 5 intézményegységgel Az intézmény alapító okirata szerint a felvehető max. létszám eléri az 1500 főt Főigazgató, igazgatók pályázati eljárásban bízhatók meg
Oktatási Hivatal többletfeladatok, új hatósági jogosítványok [ Kt. új 95/B. – 95/C.§ - ok] Cél:Egyenlő bánásmód elősegítése Felügyeleti bírság összegének tényező - jogsértés súlyossága - jogsértés súlyossága - jogsértés hatása az intézmény működésére - jogsértés hatása az intézmény működésére - jogsértéssel okozott kár - jogsértéssel okozott kár - adatok, információk eltitkolása, vagy annak szándéka - adatok, információk eltitkolása, vagy annak szándéka - jogsértő állapot időtartama, gyakorisága - jogsértő állapot időtartama, gyakorisága - a jogsértő együttműködési szándéka, intézkedései - a jogsértő együttműködési szándéka, intézkedései - a jogsértések száma a vizsgált időszakban - a jogsértések száma a vizsgált időszakban Átvételnél, felvételnél az egyenlő bánásmód megsértése esetén szülői kérelemre dönt jogviszonyról ( 150 nap, figyelemmel kísérés) Kijelölhet kötelező felvételt biztosító óvodát, iskolát, ha nincs Egyenlő bánásmód megsértése miatt eljárást indíthat
Oktatási hivatal 2. Átvételnél, felvételnél az egyenlő bánásmód megsértése esetén szülői kérelemre dönt a jogviszonyról (150 nap) Kijelölhet kötelező felvételt biztosító óvodát, iskolát, ha az nincs Egyenlő bánásmód megsértése miatt eljárást indíthat
Középfokú felvételi eljárás változása Középfokú felvételi eljárás változása Cél:egységes követelmények, egyenlő esélyek, kevesebb teher és szubjektivizmus 9. évf.-nál alacsonyabb évf.-ra felvétel –vagy tanulmányi eredmény, –vagy tan. eredmény + központi, egységes, kompetencia alapú írásbeli (jelentkezők száma legalább másfélszeres) (jelentkezők száma legalább másfélszeres) Fontos: Nincs szóbeli!
Középfokú felvételi eljárás 2. 9.évf. – ra jelentkezés és felvétel –vagy tanulmányi eredmény, –vagy tanulmányi eredmény + központi, egységes, kompetencia alapú írásbeli, –vagy tanulmányi eredmény + központi, egységes, kompetencia alapú írásbeli + szóbeli meghallgatás Fontos: Nincs iskola által kidolgozott írásbeli feladatlap!
Központi feladatlapok fajtái Tartalom: magyar nyelvi + matematikai kompetenciák Fajtái: - 8 évfolyamos gimn. - 6 évfolyamos gimn. - általános tantervű 9. évfolyamon induló középiskola - kiemelt tehetségű tanulókat felkészítő középiskola - kiemelt tehetségű tanulókat felkészítő középiskola ( ún. tehetséggondozó középfokú iskola 9. évf. – os kezdéssel) ( ún. tehetséggondozó középfokú iskola 9. évf. – os kezdéssel) Fontos: A kijavított feladatlap elfogadása mindenhol kötelező!
Tehetséggondozó középiskola [11/1994.(VI.8.) MKM rend. 39/K.§) „Tehetséggondozó oktatási Program” alkalmazása Halmozottan hátrányos helyzetű, felvételt nyert tanulóknak felzárkóztató oktatás biztosítása (Hatály: 2009-es felvételi eljárás, 2009/2010-es tanév) (Hatály: 2009-es felvételi eljárás, 2009/2010-es tanév) Addig: Addig: - helyi tantervben heti 5 emelt szintű óra bizonyos területen, - legalább másfélszeres jelentkezés, - legalább másfélszeres jelentkezés, - kötelező, központi írásbeli felvételi vizsga alapján a kiválasztás. - kötelező, központi írásbeli felvételi vizsga alapján a kiválasztás.
Felvételi eljárás – jogi háttér Kt. 42.§ (1) bek. „…jogszabályban meghatározottak szerint” kell felvenni tanulót, Nevelési-oktatási intézmények működése 11/1994.(VI.8.) MKM rend. 17/A. § új szabályok a kompetencia alapú írásbeli vizsgára, 11/94-es 8. számú melléklet a felvételi eljárásról (iskolai meghirdetés, lebonyolítás) Tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet 3. számú melléklet
Tartalmi szabályozás változásai 243/2003.(XII.17.) Korm. rendelet -- mód: 202/2007.(VII.31.) Korm. rendelet Kulcskompetenciák az Európa Parlament 2006 – os ajánlása szerint (NAT III.RÉSZ) 17/2004.(V.20.) OM számú kerettantervi rendelet kiegészítése (tervezet): Kompetenciafejlesztő oktatási program( pedagógiai rendszer) kerettanterve Kompetenciafejlesztő oktatási program( pedagógiai rendszer) kerettanterve –Idegen nyelvi kompetencia Kiegészítő anyag 6 – 13 éves tanulóknak (angol, német)
Kompetencia alapú oktatás kerettanterve Matematika kompetencia I. 1 – 4 évf. II. 5 – 6. évf. II. 5 – 6. évf. III. 7 – 8. évf. III. 7 – 8. évf. IV. 9 – 12. évf. IV. 9 – 12. évf. V. 9 – 10. évf. (szakisk.) V. 9 – 10. évf. (szakisk.) Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák 1 – 6. évf. 1 – 6. évf. Kommunikáció, szövegértés-szövegalkotás A magyar nyelv és irodalom tantárgy kompetencia alapú oktatásához A magyar nyelv és irodalom tantárgy kompetencia alapú oktatásához Életpálya építési kompetencia Természettudomány tantárgy kerettanterve Természettudomány tantárgy kerettanterve
2008/2009. tanév rendje Szorgalmi idő: (hétfő) (hétfő) Középiskola utolsó évf (csüt) Félévi és év végi záró értekezlet a szorgalmi idő utolsó napját követő 15 napon belül Rendkívüli szünet (Kt.16.§, felújítás)
Érettségi Október-november -írásbeli október 17 – november 17. -írásbeli október 17 – november 17. -szóbeli november 20 – november 28. -szóbeli november 20 – november 28. Május – Június -írásbeli május 4 – május 25. -írásbeli május 4 – május 25. -szóbeli június 4 – június 26 -szóbeli június 4 – június 26 _ Érettségi fajtái: ismétlő csak tanulói jogviszony után, _ Érettségi fajtái: ismétlő csak tanulói jogviszony után, szintemelés lehetősége, szintemelés lehetősége, előrehozottnál osztályozó vizsga előrehozottnál osztályozó vizsga külföldön tanulók érettségije külföldön tanulók érettségije
Középiskolai felvételi ütemezése tanulók jelentkezése a központi írásbelire, a vizsgát szervező intézménynél óra: 6 és 8 évf. gimn. írásbeli óra:gimn. írásbeli óra:pótló írásbeli tanulók értesítése az eredményről – általános felvételi eljárás tanulók értesítése felvételről, elutasításról – rendkívüli felvételi eljárás – 24 :beiratkozás a középfokú iskolába
Mérések Kompetencia mérés:4., 6., 8., 10. évfolyam május 27 (szerda) - Anyanyelv - Anyanyelv - Kisebbségi nyelvismeret alapozó mérése 4. oszt. - Kisebbségi nyelvismeret alapozó mérése 4. oszt. - kisebbségi nyelven matematika mérése 6., 8., 10. évf. - kisebbségi nyelven matematika mérése 6., 8., 10. évf. - Mérés napja tanítási nap - Mérés napja tanítási nap - adatszolgáltatás adatszolgáltatás Első évf. tanulók diagnosztikai felülvizsgálata - felmérés okt felmérés okt vizsgálatok elvégzése dec vizsgálatok elvégzése dec. 12.
Intézményi átszervezés Kt. 102.§ (3) bek. A Kt. Szerint véleményezési joggal rendelkezőnek joga van minden információt ismerni + joga van 15 napos határidőhöz A Kt. Szerint véleményezési joggal rendelkezőnek joga van minden információt ismerni + joga van 15 napos határidőhöz * Kt. 102.§ (11) bek. A fenntartó legkésőbb az intézkedés tervezett végrehajtása évének március utolsó napjáig hozhat döntést a nev-okt. intézmény átszervezésével, fenntartói jogának átadásával, megszüntetésével kapcsolatban A fenntartó legkésőbb az intézkedés tervezett végrehajtása évének március utolsó napjáig hozhat döntést a nev-okt. intézmény átszervezésével, fenntartói jogának átadásával, megszüntetésével kapcsolatban
Intézmények működése 11/94. módosítása 1. SZMSZ kibővül - szakmai munkaközösségek együttműködésének, kapcsolattartásának rendjét - szakmai munkaközösségek együttműködésének, kapcsolattartásának rendjét - gyermekjóléti szolgálattal a kapcsolattartás rendjét - gyermekjóléti szolgálattal a kapcsolattartás rendjét A gyermeket, tanulót veszélyeztető okok elhárítása érdekében együttműködési kötelezettség van a gyermekjóléti szolgálattal,az oktatásügyi közvetítő szolgálattal A gyermeket, tanulót veszélyeztető okok elhárítása érdekében együttműködési kötelezettség van a gyermekjóléti szolgálattal,az oktatásügyi közvetítő szolgálattal A tanulóval szembeni fegyelmi eljárás megindítása esetén „békéltető” eljárások
Intézmények működése 11/94. módosítása 2. A HHH gyermekek óvodába járásához nyújtott támogatásra jogosultság követése (napi 6 óra, tájékoztatás szülő, jegyző felé) A szülő kötelezettsége a ped. Szolgáltatás igénybevétele, ha a pedagógus ezt kezdeményezi Az óvodák feladata a gyermekek értelmi-, beszéd-, hallás-, látás-, mozgás fejődésének nyomon követése
Intézmények működése 11/94-es módosítása 3. Az oktatás eredményességérő, személyi feltételeiről tájékoztatni a szülőket Különös közzétételi lista megjelentetése (óvoda, iskola, kollégium) Kötelező eszköz és felszerelési jegyzék ésszerűsítése több feladatellátási hely esetén Kötelező óvodában a „fejlődési napló” vezetése
Különös közzézételi lista az iskolában Pedagógusok iskolai végzettsége, szakképesítése és a tantárgyfelosztás Nevelő, oktató munkát segítők száma, végzettsége, feladatköre Az országos mérés-értékelés évenkénti eredményei Lemorzsolódási, évismétlési adatok Ált. isk: volt tanítványok évfolyamos eredményei, középiskolai, szakiskolai továbbtanulások Középiskolák:érettségi átlageredmények Szakképzés:pályakövetés eredményei Szakkörök,testedzés, hétvégi házi feladatok, iskolai dolgozatok
Munkajogi változások Kt. 1.sz. mell: - a munkáltatónak a pedagógusok munkáját „legalább” kéthavi tanítási időkeretben kell megszervezni - a munkáltatónak a pedagógusok munkáját „legalább” kéthavi tanítási időkeretben kell megszervezni 138/92. Korm. rend. 138/92. Korm. rend. - pedagógus pályázat határideje: közzétételtől számított 30 nap. Hozzájárulás a személyes adatok kezeléséhez - pedagógus pályázat határideje: közzétételtől számított 30 nap. Hozzájárulás a személyes adatok kezeléséhez - tagintézmény vezetői megbízás is határozott idejű, 5 – 10 év - tagintézmény vezetői megbízás is határozott idejű, 5 – 10 év
Munkajogi változások /92-es: - óvónőképzésben, tanítóképzésben a szakkollégiumi, műveltségi területen szerzett képesítés a hasznosít - óvónőképzésben, tanítóképzésben a szakkollégiumi, műveltségi területen szerzett képesítés a hasznosít ástól függően illetménynövekedéssel jár ástól függően illetménynövekedéssel jár - a pedagógus szakvizsgát tanúsító oklevél újabb szakképzettséget igazol, s hasznosítás mértékét nem vizsgálva jár az illetménynövekedés intézményvezetői, - helyettesi, beosztásban, vezető tanári, -óvónői, ped. szakértő, pedagógiai előadó munkakörben - a pedagógus szakvizsgát tanúsító oklevél újabb szakképzettséget igazol, s hasznosítás mértékét nem vizsgálva jár az illetménynövekedés intézményvezetői, - helyettesi, beosztásban, vezető tanári, -óvónői, ped. szakértő, pedagógiai előadó munkakörben - feladatellátási terv készítése nem kötelező,de a feladatokat a munkatervben szabályozni kell - feladatellátási terv készítése nem kötelező,de a feladatokat a munkatervben szabályozni kell
Nem szakrendszerű oktatás Kt. 133.§ (1) bek: /2009. Tanévben az 5. évf.-on a kötelező tanórai foglalkozások 25-50%ában nem szakrendszerű oktatás /2009. Tanévben az 5. évf.-on a kötelező tanórai foglalkozások 25-50%ában nem szakrendszerű oktatás - nem szakrendszerű oktatásra felhasználhatók a nem kötelező tanórai foglalkozások - nem szakrendszerű oktatásra felhasználhatók a nem kötelező tanórai foglalkozások - helyi tantervben kell az időtartamot, tartalmat, módszert meghatározni - helyi tantervben kell az időtartamot, tartalmat, módszert meghatározni - az évismétlésre vonatkozó korlátozás kiterjeszthető a hatodik évfolyamig - az évismétlésre vonatkozó korlátozás kiterjeszthető a hatodik évfolyamig
Egészségügyi jogosultság évi LXXX. Tv. 16/A.§ (1) bek. - a (volt) tanuló a diákigazolványra való jogosultság megszűnéséig jogosult eü. Szolgáltatásra - a (volt) tanuló a diákigazolványra való jogosultság megszűnéséig jogosult eü. Szolgáltatásra - Akik a tanulói jogviszony befejezését követő 10 napon belül az OEP felé jelentették a megszűnést, módosítsák, mert a diákigazolvány még érvényes - Akik a tanulói jogviszony befejezését követő 10 napon belül az OEP felé jelentették a megszűnést, módosítsák, mert a diákigazolvány még érvényes - Diákigazolvány lejártát követő 10 napon belül kell jelenteni az OEP felé - Diákigazolvány lejártát követő 10 napon belül kell jelenteni az OEP felé
Készülő új, vagy módosított jogszabályok A közoktatási diákigazolvány kiadásáról és használatáról; Közoktatás-kutatásért ösztöndíjról; 138/1992.(X.8.) Korm. rend. módosítása; Az egyházi közoktatási intézmények kiegészítő normatívája; Oktatási Hivatal működése; Képzési kötelezettségről és ped. szakszolgálatokról szóló 14/1994-es rend; Kerettantervi rendelet