„Hódmezővásárhelyi modell” Egy lehetséges válasz a 21

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A referencia-intézmény fogalma, a közoktatásban elfoglalt szerepe
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
ERNYŐ PROJEKT Záró 2013/ TÁMOP /
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Országos konferencia a gyermekszegénységről Miskolc, Lillafüred, április Hódmezővásárhely MJV deszegregációs tevékenysége a közoktatás területén.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

„Hódmezővásárhelyi modell” Egy lehetséges válasz a 21 „Hódmezővásárhelyi modell” Egy lehetséges válasz a 21. századi közoktatás kihívásaira

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város 2006-ban - tényadatok Az első osztályba beiratkozó gyermekek száma 10 év alatt 1000-ről 400-ra csökkent. Rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesül az iskolás korúak 42 %-a A támogatottak 30%-a halmozottan hátrányos helyzetű. Kétpólusú szegregálódás (roma, tanyasi szegény családok populációja) a városban, amely meghaladja az adott településrészben a 40%-ot

Az átszervezést előkészítő szakaszok 2003. óta tudatos helyzetelemzés Halmozottan hátrányos helyzetűek felzárkóztatása Intézménystruktúra áttekintése Oktatás minőségének elemzése Felmérések definiálás Közoktatási Koncepció elkészítése Intézmények szakmai ellenőrzése Kompetencia- mérés értékelése Évek óta előkészületek folynak az alacsony gyermeklétszám miatt, az intézményi struktúra költséghatékonyabb és racionálisabb működtetésére. Ezen felül feladat a folyamatosan változó jogszabályi rendelkezéseknek való megfelelés és a minőségalapú oktatás kialakítása. INTÉZKEDÉSI TERV KÉSZÍTÉSE

MINDEN VÁROSRÉSZBE SZÍNVONALAS ISKOLÁKAT! Nem nevelhetünk hátrányos helyzetű gyermekekből hátrányos helyzetű iskolákban hátrányos helyzetű felnőtteket! DESZEGREGÁCIÓT! MINDEN VÁROSRÉSZBE SZÍNVONALAS ISKOLÁKAT! Az EU-s pályázatok ellenére is szegregálódásnak indult iskola diákjainak és pedagógusainak átirányítása a város valamennyi iskolájába Az EU-s pályázatok ellenére is szegregálódásnak indult iskola átszervezése: városi szinten a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek aránya kiegyenlítődik, a korábbi iskolai 40%-os arányokat sikerült városi szinten 20%-ra csökkenteni HHH-s tanulók új körzet szerint Intézmény HHH-s tanulók Tanulólétszám Arány (%) Aranyossy Á. Ált. Isk. 25 109 22,9 Klauzál G. és Kiss L. Ált. Isk.+ ÁMK 106 647 16,38 Liszt F. Ált. Isk. 7 441 1,35 Németh L. és József A. Ált. Isk. 38 864 4,15 Szent I. Ált. Isk. 77 489 15,74 Tarjáni Ált. Isk. 58 417 14,62 Összesen: 310 2967 10,48 Új körzethatárok meghatározása a felmért halmozottan hátrányos helyzetű tanulók arányának figyelembe vételével történt, hosszú távon a beiskolázás során kiegyenlített a halmozottan hátrányos helyzetű diákok aránya

Válságmenedzselés helyett újjáalapítás Hat fő elv: Minőség és hatékonyság Tudásalapú társadalom által megkövetelt készségfejlesztés, IKT alkalmazása Erőforrás legjobb kihasználása Társadalmi kohéziót erősítő iskolai környezet Idegen nyelvi kommunikációs készség fejlesztése Munkaerőpiaci igényekhez igazodó szakképzés

Az oktatás megújulása az integráció jegyében Szerkezeti átalakítás Az összes általános iskolát, köztük a városi beiskolázásúakat is (11) megszüntettük, és 5 körzettel rendelkező intézményt alakítottunk újjá. Városi integrációért közoktatási megállapodás az egyházi intézményekkel Városi beiskolázás megszüntetése- körzetet minden intézménynek Iskolabusz szolgálat a külterületi gyermekek esélyegyenlőségéért Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény létrehozása (utazó gyógypedagógus hálózat, stb.) Nevelőtestületek újjáalakítása (teljesítményértékelés) Tartalmi megújulás Települési IPR menedzsment Ösztöndíjak: Bursa Hungarica, Bakay Lajos, Útravaló Arany János Kollégiumi Program Tudatos hátránykompenzálás, egyéni fejlesztés Óvoda-iskola átmenet (fejlesztő csoport, OPSTAP program) Kettős mentorálás a középiskolákkal közösen Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetenciák tudatos fejlesztése Pedagógusok módszertani kultúrájának, attitűdjének fejlesztése, továbbképzések Mentorhallgatói program Mindennapos testnevelés Befogadó környezet kialakítása Erdei Iskola Program

Kommunikációs stratégia Partnerek Cigány Kisebbségi Önkormányzat Szülők Pedagógusok Érdekvédelmi szervek Helyi és országos média Csatornák Tájékoztatók Fórumok Polgármesteri fogadóórák Esélyegyenlőségi konferencia Kiadványok

A hatékony működtetés érvényesülése Több sikeres pályázat (HEFOP 2.1.3, 2.1.5/B, 2.1.9 projektek, HEFOP 3.1.3., HEFOP 3.1.4.), amelyek lehetővé tették az új programok bevezetéséhez a pedagógusok felkészítését, anélkül, hogy a város költségvetését terhelték volna. Folytatás: TÁMOP 3.3.2. – Esélyegyenlőségi Programok támogatása TÁMOP 3.3.3 - Referencia intézmények létrehozása TÁMOP 3.1.4 - Kompetencia alapú oktatás egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben DAOP-2007-4.2.1/2F - Alapfokú nevelési-oktatási intézmények és gimnáziumok infrastruktúrájának fejlesztése

Intézményi menedzsment Pályázati források Minőségirányítási program átgondolása – pedagógus teljesítményértékelés Kompetenciamérések eredményeinek elemzése Intézménymenedzsment bővítése – IPR menedzsment Partneri kapcsolatok bővítése Megfelelő arányok biztosítása – tanulócsoportok szervezése Pedagógus tréningek szervezése

Oktatási folyamatok Partneri kapcsolatok kialakítása Egyénre szabott fejlesztések bevezetése Mentori rendszer bevezetése – 3 havi esetmegbeszélések Ovisuli program – SNI prevenció Módszertani megújulás – projektpedagógia, kooperatív oktatás

Eredmények Gazdaságosság – fenntartható intézményrendszer a csökkenő gyermeklétszám mellett Hatékonyság- IPR támogatása döntéshozói szinten is Minőség- kompetencia alapú nevelés, oktatás, szemléletváltás Esélyegyenlőség- mindenki számára egyformán elérhető minőségi oktatás- integráció Legyen annyi intézmény, amennyire szükség van a demográfiai adatok alapján → megszüntetünk minden általános iskolát, újjáalapítunk hatot. Gondos költségvetés-tervezés, átgondolt foglalkoztatott- létszám → 100 pedagógusnak nem jut osztály, elbocsátás elkerülhetetlen Indítható osztályok, csoportok tudatos tervezése → demográfiai adatok alapján 7 évre előre tervezzük az első osztályosok megoszlását és a beiskolázást

Az oktatási esélyegyenlőség érvényesülése EREDMÉNYEK Az oktatási esélyegyenlőség érvényesülése

A hatékony működtetés érvényesülése

Települési szintű integráció Anti-szegregációs Terv Esélyegyenlőségi Terv Roma Tanács létrehozása Telepek felszámolása Szociális bérlakások építése Tanoda program Egészséges Vásárhely Program Közfoglalkoztatás Átfogó szociális háló kialakítása (Kapcsolat Központ) Munkahelyteremtő támogatási rendszer

Konklúzió Az esélyegyenlőség érdekében tett főbb szerkezeti átalakítások Hódmezővásárhelyen megtörténtek, de a tartalmi átalakítás (városi integráció megvalósítása) hosszú folyamat eredménye, melyben az összes részt- vevőnek (gyermek, pedagógus, szülő, önkormányzati, egyházi, alapítványi fenntartók, állami irányítás) kiemelkedő szerepe és felelőssége van.

„Megtanultam, hogy egy embernek csak akkor van joga a másikra felülről lenézni, amikor annak talpra állni nyújt segítő kezet.” (Gabriel Garcia Márquez)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Tóthné Kecskeméti Katalin Hódmezővásárhely MJV tanügyi főtanácsadó Varga Tamás Általános Iskola igazgató