Várkonyi Nándor látomása az emberi kultúra kialakulásáról Konzulens: VERÓK ATTILAKészítette: DEÁK KRISZTINA egyetemi adjunktus informatikus könyvtáros.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nő mint „közvetítő" A nő és a női közösségek küldetése
Advertisements

A rossz titka.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Készítette: Jon A. Palmer
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Tudás, közösség, hatalom
TEREMTÉSMÍTOSZ.
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
és a legkevésbé teljes az
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
Albert Einstein idézetek.
Görög filozófia.
Hódi Sándor A TUDÁS HATÁRAI
Mikor még semmi nem létezett..
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A felvilágosult abszolutizmus
Forradalmi költészete
A középkori filozófia főbb kérdései
Albert Einstein idézetek.
Világomban minden rendben van
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
"Én, fogadom, hogy egyetemi éveim alatt Magyarország törvényeit ¶ és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szabályait mindenkor megtartom. ¶ Elfogadom.
A modern világirodalom
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Isten küldte Szent Fiát, Jézust Szeretni, gyógyítani jött
Thalész tétel és alkalmazása
Ideológiák.
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
A pszichikumról általában
© Veress, A MŰSZAKI ÉRTELMISÉG HELYE ÉS FELELŐSSÉGE Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár a MTESZ elnöke Magyar Műszaki Értelmiség Napja Magyar Műszaki.
A világ teremtése Indiai teremtéstörténet.
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
A BOLDOGSÁG TITKA.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A BÁRÁNY ÉS HADSEREGE A SION HEGYÉN Jel 14:1-5 Előadó: Drs Gallusz László.
SZERETET, ÉS MEGBOCSÁTÁS nem gyűlölet, és harag!
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Az Özönvíz.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A BŰNESET.
Bevezetés az újkori filozófiába. Miért új korszak? -szabad városok -polgárság (pénz és tudás) -egyház- és tekintély- ellenesség - ész.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
MÍTOSZ A vízözön (pusztulásmítosz) (Részlet a Teremtés könyvéből)
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A hódító háborúk következménye: a köztársaság válsága A köztársaság válsága.
A láthatatlant megadni
Asztrológiai iskola II.
55.
Hihetünk egy jó Istenben,
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
A mennyei világ lelki áldásai 1. rész
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Előadás másolata:

Várkonyi Nándor látomása az emberi kultúra kialakulásáról Konzulens: VERÓK ATTILAKészítette: DEÁK KRISZTINA egyetemi adjunktus informatikus könyvtáros egyetemi adjunktus informatikus könyvtáros

 gazdasági  pénzügyi  ökológiai  morális  kulturális  stb. Valami nincs rendben a világunkkal??? Vagy semmi sincs rendben??? 2

OK:  Értékek elértéktelenedése  Hagyomány kimerülése  Technicizmus térhódítása – a bölcsesség rovására  Tömegek hangsúlya (politika, kultúra) KÖVETKEZMÉNY:  Elidegenés – kiszakadás a lét egységébol  Elmagányosodás 3

MEGISMERÉS: Hagyományok, mítoszok tudása az emberrol  Honnan indultunk?  Hogy jutottunk idáig?  És miért??? GNÓTHI SZEAUTON – Ismerd meg Önmagad! 4

Pécs „szent embere” (Németh László)  Író  Irodalomtörténész  Muvészettörténész  Irodalomszervezo  Lapszerkeszto  Könyvtáros  Tanár 5

 Tudás – egyetemes, kozmikus  Összegzés  Hagyományozás - örökítés  Természeti kataklizmák Szellemi és kulturális CIVILIZÁCIÓTÖRTÉNET 6

Történelem elotti korok emlékei: Nem a tárgyi emlékek – (ido, írásbeliség… stb.) Nem a tárgyi emlékek – (ido, írásbeliség… stb.) Hanem a MÍTOSZOK Hanem a MÍTOSZOK 7

 Kobe vésett tudás  Koemlékek állítása – piramisok Csillagvizsgáló? Csillagvizsgáló? Temetkezési / Szakrális hely? Temetkezési / Szakrális hely? Átjáró a világsíkok között? Átjáró a világsíkok között?  Elsüllyedt föld Osök földje Osök földje Istenek büntetése Istenek büntetése Halál utáni lét színtere Halál utáni lét színtere  Vízözön 8

Darwini fejlodéselmélet Kozmikus emberkép Szellemi különállás:  Fogalomalkotás  Elvont gondolkodás  Tudat – önmagára való reflektálás  Képzelet  Intuíció  Kulturális értékek létrehozása Biológiai fejlodésvonal csúcsa??? 9

 Rendezetlen mindenség – Káosz  Élet elve – A teremto szellem  Teremtés aktusa – Kettéosztódás Harmónia - Törvény Édenkert - Aranykor 10

Kiesés a kozmikus Rendbol Egységélmény elvesztése Törés – Kettéválás FérfiNo JinJang AlkotóBefogadó AktívPasszív ÉrtelemÉrzelem TermékenyítoTermékenyült Van-e köze az emberi gyarlósághoz??? 11

 Édenkert - Harmónia  Jó és rossz tudás fája – tiltott gyümölcs  Ádám és Éva – elso emberpár (androgün ember???)  Kígyó – a Káosz ereje Mi lehet ez a rossz tudás??? EROSZAK 12

 ARANYKOR Férfi-elv Férfi-elv Nap Nap Monoteizmus Monoteizmus Os-patriarkátus Os-patriarkátus  EZÜSTKOR No-elv No-elv Hold Hold Matriarchátus Matriarchátus  RÉZKOR Vénusz Vénusz  VASKOR Férfi-elv újra Férfi-elv újra Mars Mars 13

 KERESZTÉNYSÉG – megváltás-eszme: Isten-Ember kapcsolat helyreállítása  KATOLICIZMUS – politikai hatalom: egyetemesség, nemzetek felettiség  RENESZÁNSZ – az individuum színrelépése: hit helyett érzéki tapasztalatok – racionalizmus  BAROKK – tudomány és bölcselet dogmái  FELVILÁGOSODÁS – a ráció uralma  Er ő szak, Háborúk, Gyulölet, Kizsákmányolás... 14

15

16 „Azt nem tudom, hogy a harmadik világháborút milyen fegyverekkel fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel.” (A. Einstein)

 TUDNI  MEGISMERNI  GONDOLKODNI A ráción kívül használnunk kell a megismeréshez: Intuíciót Intuíciót Megérzést Megérzést Bölcs belátást Bölcs belátást Empátiát Empátiát 17

Az ember:  arany és sár  a Föld pora, Isten leheletével Várkonyi a sár alatti csillogó aranyban mutatja meg lényegünket. 18

És végül…: 19 Melyik farkas fog gyozni???

Köszönöm a figyelmet! 20