Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, 2009. 10. 31. Molnár Edit Katalin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

A tanári munka értékelése
Az országos mérések megújult rendszere
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Értékelés a pedagógiában
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Beiskolázási tájékoztató december
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Globalizáció és oktatás
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TIMSS 2007.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Anyanyelvi nevelés tematika
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
BENKŐ PÉTER VANNAK-E KULTURÁLIS RÉGIÓINK?. -A méréseknél a KSH jelentéseit vesszük alapul. -Lehetséges mutatók: -a mezorégiók különböző fokú iskoláin.
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A neveltségi szint mérése
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
A nevelési-oktatási program előzményei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Kommunikáció az egyetemen
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
BEISKOLÁZÁSI MUNKAÉRTEKEZLET
Speciális gyermekvédelem
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Az országos mérések megújult rendszere
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A pszichológiai mérés alapjai
DARUS a gyermekekért.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Bemeneti kompetencia mérés
Általános iskola eredménye, értékelése
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin SZTE BTK Neveléstudományi Intézet

A tárgyalt tudásterületek Irodalom és nyelvtan tudásszintmérések Beszédértés és beszédprodukció képességvizsgálatok Írásbeli szövegalkotás képességvizsgálatok

A tárgyalt források Szakmai nyomtatott fórumokon publikált eredmények Kismintás pedagógiai vizsgálatok Nagymintás pszichológiai, nyelvészeti vizsgálatok Nagymintás pedagógiai értékelési vizsgálatok

A helyzet Anyanyelvi műveltség fontossága Az anyanyelvi-irodalmi nevelés eredményességének követése, mérése elhanyagolt Kommunikációs képességek általánosan alacsony színvonala

A probléma Iskolai anyanyelvi műveltség: „ideológia” vagy „technika”? (Szépe, 2001) Milyen követelmények tervezése? Hogyan mérhető eredmények? Iskolán kívüli igény: kommunikatív kompetencia – adott helyzetekben és közösségekben hatékony, hatásos közlés & értelmezés

Tanulságok: a vizsgált konstruktum nyelvi vagy kommunikációs jelenség produktum, folyamat ismeret, képesség, motívum tartalmi tudás szerepe iskolai vs. alkalmazási kontextus szociolingvisztikai szempontok

Tanulságok: módszertan szükségletanalízis minta: méret, összetétel mérőeszközök értékelési szempontok, skálák, adatfeldolgozási eljárások

Tanulságok: eredmények

Irodalom és nyelvtan tantárgyi tudásszint Kiss Árpád, : műveltségi hiány, koherens tudásrendszer hiánya Orosz Sándor, 1989, 1996, nyelvtan: jegy-teszt függetlenség, iskolák közötti különbségek nőnek Iskolai műveltség, 1999, irodalom: szülői iskolázottság hatása; más tényezőktől függetlenedik

Beszédértés, beszédprodukció Dorsitsné és mtsai, 1990, szóbeli szövegalkotás: az írásbelinél jobb; lelassuló fejlődés; rendben: kommunikativitás, fogalmi kidolgozás, helyesejtés; hibák: fonetika, szintaxis, nyelvhasználat

Írásbeli szövegalkotás 1 Orosz Sándor, 1972: alacsony átlagok, szélsőséges különbségek; a gondolati kidolgozás problémás, a tudás növekedésétől elmarad; tanulmányi eredményességgel összefüggő szövegminőség

Írásbeli szövegalkotás 2 Kádárné Fülöp Judit, IEA, 1990: egocentrikus közlések; műveltségbeli hiányok; műfajfüggő teljesítmény, sikertelen érvelés;

Írásbeli szövegalkotás 3 Molnár Edit Katalin, Iskolai műveltség 1999: fejlődés a kor függvényében nem ragadható meg, hanem csak a nem és a SES keresztmetszetében

Szövegalkotási teljesítmény osztályonként, 7. és 11. évfolyam (1996, N=1100)

Kor, nem, szövegminőség és apai iskolázottság (1998, N=1222)

Tanulságok: visszacsatolás Kevés publikáció, elszigetelt fórumok Kismintás vizsgálatok: a tanítás felől, egy-két aspektus, diagnózis Nagymintás vizsgálatok: teljesítményszintek, kevés konkrét fogódzó a tanítás számára

Összegzés Eredményesség: kevés vizsgálatból keveset tudunk Fejlődés: leginkább spontán, az oktatás által gyengén, a családi háttér által erősen befolyásolt, a középfokon lelassul-stagnál Fejlettség: valószínűleg kevéssé megfelelő a tudás rendszerezésére, kifejezésére és a társadalmi, gazdasági boldoguláshoz

Köszönöm a figyelmet!