Helyzetelemzés és nemzeti célok – SZESZE Konferencia márc. 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
„ A jó példa legyen ragadós! Legjobb gyakorlatok a közpénzek felhasználásánál” szeminárium „Önkormányzatok jó gyakorlata a takarékos gazdálkodásért” 2011.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A MABISZ és a fogyasztók I.MABISZ szervezeti átalakulása: érdekképviselet szint szakmai kompetenciaközpontok.
Gondozási Központ Zalaegerszeg
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Szociális ellátórendszerek a számok tükrében
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Humánszolgáltató Központ, Nagykőrös
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
A tételek eljuttatása az iskolákba
VPOP Jövedéki Igazgatóság
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
A régió kapacitásának bemutatása
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Kormányszóvivői tájékoztató Hajléktalan-ellátás Felkészülés a télre.
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Példák I. Viszonyszám számítás.
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
CSODAVÁRÁSCSODAVÁRÁS avagy, küzdelem a kiégés ellen. Nők a szociális munkában.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
A betegellátás keretei és rendszere
Ahogy az OEP "pénzeli" Dr. Gresz Miklós OEP Szeged, november 13.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Családtámogató ellátások
Az Ország Közepe kistérség szociális ellátó rendszerének korszerűsítése a szolgáltatások és a humán erőforrások fejlesztésével, az intézményi együttműködések.
Új rendszerben működnek a jövőben a támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások augusztus 7. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
A helyettes szülői ellátás működése
Megbecsülés az idős embereknek
Kórházátalakítási pályázat
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
PEST MEGYE BŰNÜGYI HELYZETE 2012
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Ferencsik Mária, Zöllei Magdolna SZTE ÁOK I sz. Belgyógyászati klinika
Előadás másolata:

Helyzetelemzés és nemzeti célok – SZESZE Konferencia 2010. márc. 11. Szociális Ellátók és Szociális Ellátottak Egyesülete Az elvonások hatása a szociális ágazatra, különös tekintettel a tartós ápolás-gondozás helyzetére Dr. Pósfai Gábor Helyzetelemzés és nemzeti célok – SZESZE Konferencia 2010. márc. 11.

A szociális és egészségügyi ágazat határterülete: a tartós ápolás-gondozás (TÁG) [Long-Term Care – LTC] Definíció: politikai kérdés, amely szolgáltatások széles körét fogja át olyan személyek esetében, akik hosszabb időn keresztül segítséget igényelnek az alapvető mindennapi élettevékenységekhez (ADL). A tartós gondozás magában foglalja a rehabilitációt, az alapvető orvosi ellátást, a házi gondozást, a szociális gondoskodást, a lakhatást és olyan szolgáltatásokat, mint a közlekedés, az étkezés, a foglalkozásra vonatkozó és a napi életvitellel kapcsolatos segítség (OECD).

Az OECD definíció alapján az LTC (TÁG) körébe tartozó egészségügyi és szociális szolgáltatások Egészségügyi szolgáltatások: háziorvosi ellátás és az ahhoz kapcsolódó ápolás házi szakápolás hospice ellátás krónikus fekvőbeteg ellátás (rehabilitációs, utókezelői, ápolási osztályos fekvőbeteg ellátás) Szociális szolgáltatások: házi segítségnyújtás, falu- és tanyagondnoki szolgálat jelzőrendszeres házi segítségnyújtás támogató szolgáltatás közösségi ellátások nappali ellátás tartós vagy átmeneti elhelyezést nyújtó ápoló-gondozó, vagy rehabilitációs intézmény, lakóotthon

Szociális szolgáltatások Egészségügyi ellátás A TÁG helyzete Magyarországon a KSH és az OEP statisztikáinak tükrében Szociális szolgáltatások Egészségügyi ellátás

Egy háziorvosra jutó 60 éves és idősebb lakosok száma 16% Az egy háziorvosra háruló feladatok növekedésének mértéke:

A 60 éves és idősebb lakosok háziorvosi ellátottsága terület szerint Egy háziorvosra jutó 60 év feletti lakosok száma 475 felett 450 – 474 425 – 449 400 – 424 399 alatt

A körzeti ápolónők és látogatásaik számának alakulása számának csökkenése: Az ápolónők látogatásai számának csökkenése: - 153 fő -1.401.068 látogatás Az otthoni szakápolás vizitszámának növekedése 2000 - 2008. között: 459.000

A vizitek megoszlása korcsoport szerint az otthoni szakápolásban és a leggyakoribb diagnózisok L97 Az alsó végtag fekélye, m.n.o. L89 Decubitus-fekély M16 Coxarthrosis (csípőizületi arthrosis) G81 Féloldali bénulás (hemiplegia) S72 Combcsonttörés

A szélsőértékek közötti arány: 10 ezer lakosra jutó vizitek számának területi megoszlása 2008-ban az otthoni szakápolásban 1,98 X A szélsőértékek közötti arány:

Az otthoni szakápolás különböző formáinak területi megoszlása a 10 e Az otthoni szakápolás különböző formáinak területi megoszlása a 10 e.lakosra jutó vizitek száma alapján Általános szakápolási feladatok Gyógytorna Fiziotherapia Cs KE Fej JNSz GyMS Nóg Bp Bar Hev Vas Zala Vesz Bék BK Tolna Som BAZ HB Pest SzSz Szakápolás Gyógytorna Fiziotherapia

A szolgáltatásokat igénybevevők számának alakulása I A szolgáltatásokat igénybevevők számának alakulása I. Szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás (1000, 65 év feletti idősre jutó szolgáltatások száma 2006-2008) Étkeztetés HSG Hozzáférhetőség – az ellátatlan települések aránya: 24 % 26 %

A szélsőértékek közötti arány: 10 ezer 65 év feletti idősre jutó házi segítségnyújtásban részesülők száma 456 239 772 144 250 290 141 419 299 294 574 379 409 252 169 397 452 285 284 197 5,48 X A szélsőértékek közötti arány:

A szolgáltatásokat igénybevevők számának alakulása II A szolgáltatásokat igénybevevők számának alakulása II. Idősek nappali és tartós bentlakást nyújtó intézményei (1000, 65 év feletti idősre jutó szolgáltatások száma 2006-2008) Idősek klubja Idősek otthona Hozzáférhetőség – az ellátatlan települések aránya: Hozzáférhetőség – az elhelyezésre várakozók száma: 22 % ~15.000 fő

A 10 ezer lakosra jutó, tartós ápolást nyújtó egészségügyi fekvőbeteg ellátás és szociális bentlakásos szolgáltatások Krónikus fekvőbeteg intézmények: Ápolási osztályok Krónikus utókezelő (belgyógyászati, pszichiátriai, stb.) Rehabilitációs (mozgásszervi, kardiológiai, gasztroenterológiai, stb.) átlag: 27 107 84 133 77 90 91 102 96 85 83 94 82 95 72 87 79 76 Átmeneti és tartós bentlakást nyújtó intézmények: Idősek gondozóháza és otthona Pszichiátriai és szenvedélybetegek intézményei Fogyatékosok intézményei átlag: 89

Bentlakásos férőhelyek és krónikus ágyak 10 ezer lakosra összesen A bentlakásos szociális intézményi elhelyezésre várakozók száma 10 ezer 65 év feletti idősre a megyei szociális szolgáltatástervezési koncepciók alapján átlag: 116 135 99 158 91 112 111 142 122 118 100 109 125 93 107 114 115 108 113 125 felett 100 - 124 75 - 99 50 - 74 25 - 49 25 alatt n.a. 158 118 45 33 102 76 117 29 27 31 49 19 57 28 89 73 átlag: 62 További szempontok A fekvő, illetve bentlakásos ellátás különböző formái Az eltérő ellátási területek, a különböző fenntartók A saját otthonban nyújtott szolgáltatások elérhetősége Az eltérő morbiditási adatok Az eltérő kulturális adottságok

Az egészségügyi és a szociális ellátórendszeren belül a TÁG körébe tartozó néhány ellátási forma összesített adatai 10 e lakosra jutó körzeti ápoló ápolói vizit 1 háziorvosra jutó 60 év feletti lakos jutó otthoni szakápolói vizit jutó krónikus Ágyak száma Agyi érbetegség előfordulása 10 ezer felnőttből 2007-ben 1501- 1301-1500 1101-1300 901-1100 900 alatt 10 ezer 65 év feletti idősre jutó étkezetés 10 ezer 65 év feletti idősre jutó házigondozás 1 házigondozóra jutó ellátott 10 ezer 65 év feletti idősre jutó jelzőrend. házi s. 10 ezer lakosra jutó tartós és átm. bentl. Int. fh. Pest Fejér Zala Somogy Baranya Bács-Kk Tolna J-Nk-Sz Csongrád Békés Hajdú-B Heves Nógrás B-A-Z Sz-Sz-B Gy-M-S K-E Bp. Veszprém Vas

A normatív támogatások reálértékének alakulása az étkeztetést és az idősek nappali ellátását biztosító intézményekben

A normatív támogatások reálértékének alakulása a bentlakásos intézményekben

A költségvetési támogatás abszolút értékének alakulása

A csökkenés mértéke fél év után: Az ápolási osztályoknak nyújtott OEP finanszírozás (napidíj) alakulása 2010 január 1-től az ápolás időtartama Felvétel -25 % A csökkenés mértéke fél év után: A csökkenés mértéke egy év után: -50 %

Az önkormányzati kórházak és bentlakásos szociális intézmények ápolásra, gondozásra fordított pénzeszközei felhasználásának ellenőrzéséről szóló, 2008. júliusi, 820-as számú ÁSZ jelentés

Az egészségügyi és a szociális ágazatban dolgozók bruttó havi átlagkeresetének alakulása 2008-2009 Egészségügy Szociális ellátás Egészségügy Szociális ellátás szellemi szellemi fizikai fizikai

Az egészségügyi és a szociális ágazatban dolgozók bruttó havi átlagkeresete reálértékének alakulása 2008-2009 % Egészségügy Szociális ellátás Egészségügy Szociális ellátás szellemi szellemi fizikai fizikai

A TÁG ellátásaira fordított kiadások (a háziorvosi ellátás finanszírozása nélkül) térítési díj otthoni szakápolás 3 678 100 000 krónikus fekvőbeteg szakellátás 56 647 952 000 OEP Informális ellátás és hálapénz ?? ??? ??? ??? szociális étkeztetés 5 206 154 990 házi segítségnyújtás 23 719 261 000 falu- és tanyagondnoki szolgáltatás 2 575 594 000 támogató szolgálat, közösségi ellátás és jelzőrendszeres házi segítségnyújtás 7 275 000 000 nappali ellátást nyújtó szociális intézmények 16 254 891 500 Tartós bentlakásos és átmeneti elhelyezést nyújtó szociális int. 160 454 000 000 Normatív támogatás Fenntartói támogatás Térítési díj Összesen ~ 275 811 000 000 + ??? ??? ??? ???

Párhuzamosságok a TÁG ellátásaira fordított kiadásokban otthoni szakápolás krónikus fekvő- beteg szakellátás TÁG-ra szoruló személyek részére az állapotuknak megfelelő formájú és szintű ellátása Idősek, Pszichiátriai, Szenvedély- betegek, Fogyatékosok Informális ellátás szociális étkeztetés házi segítségnyújtás falu- és tanyagond. szolg. Tám. szolg. közösségi, jelzőrendsz. házi segíts. nappali intézmények tartós bentlakásos és átmeneti elhelyezést nyújtó szociális intézmény

A TÁG egységes szabályozásának hiányából fakadó veszélyek Párhuzamosságok – ellátatlanságok Alacsony költség-hatékonyság Rossz alkalmazkodóképesség a szűkülő erőforrások mellett növekvő igényekhez A meglévő erőforrások szétforgácsolódnak Heterogén, sok esetben igen alacsony ellátási színvonal Gyenge a szakma társadalmi presztízse A szakemberek méltatlanul alacsony anyagi és erkölcsi megbecsülése A szakemberek elvesztése, amely a színvonal további csökkenésével circulus vitiosus-hoz vezet

A TÁG egységes rendszere kialakításának előfeltételei Legalább az ellátás eddigi színvonalának fenntartása Pontos helyzetfelmérés, transzparencia Szakmailag megalapozott tervezés Érdemi társadalmi egyeztetés Modellkísérletek tapasztalatai alapján korrigált szabályozás Megfelelő felkészülési idő után bevezetés

1. Legalább az ellátás eddigi színvonalának fenntartása Az eddigi elvonások következményeinek pontos felmérése, a szolgáltatókat fenyegető csődök előjeleinek korrekt kiértékelése (eddigi intézménybezárások, fenntartó váltások, felhalmozódó adósságállomány, létszámleépítések, stb.) Felkészülés az esetleges intézményi csődökre A működést akadályozó, gátló szabályok visszavonása (dereguláció) Jogbiztonság, stabilitás, kiszámíthatóság!!

2. Pontos helyzetfelmérés, transzparencia A szolgáltatástervezés szakmai színvonalának egységesítése, javítása A költségvetés tervezés, a működő intézményrendszer összesített adatainak, a normatív támogatások folyósítására vonatkozó használható adatok biztosítása A rendelkezésre álló erőforrásoknak az ágazati határokon átívelő szakmai szempontrendszer alapján történő felmérése

3. Szakmailag megalapozott tervezés A szolgáltatás tervezés céljainak és módszerének a teljes átalakítása. Jelenleg a koncepciók… …„Jellemzője, hogy elsősorban a törvényi kötelezettségek teljesítésére vonatkozik, nem a tágabb értelemben vett lakossági szükségletekre reagál.” (Druskóczi, Seraffin, 2006.), … hozzáférhetőségük esetleges, hiányosak, szakmai szempontból ellenőrizetlenek. Az egészségügyi ágazattal érdemi egyeztetés A szolgáltatás új rendszerének tervezése során a TÁG-ra szoruló emberek igényeinek jobban megfelelő rendszer szakmai szempontjaiból kell kiindulni, a szervezeti-irányítási kérdések szabályozásának a közigazgatás rendszeréhez kell alkalmazkodnia

4. Érdemi társadalmi egyeztetés Reálisan elégséges idő a jogszabály-tervezetek véleményezésére Érdemi egyeztetés az érintettek képviselőivel a jogszabályok előkészítését megalapozó szakmai koncepciókról A szakmai szervezetek számára a korrekt partnerség feltételeinek biztosítása a kormányzat részéről (a javaslatok elutasítása esetén indoklás, kompromisszum keresés)

5. Modellkísérletek tapasztalatai alapján korrigált szabályozás Meg kell szüntetni azt a gyakorlatot, hogy az egész ágazatot, sőt sok szempontból az egész országot „kísérleti nyúlnak” tekinti a kormányzat. A modell kísérlet nem azt jelenti, ami a HGCS-vel kapcsolatban történt, mert az egy előzetes adatgyűjtés volt! A modellkísérlet a szakmailag megalapozott koncepciókon alapuló, korrekt előkészítést követően, már lényegében kodifikált jogszabálytervezet alkalmazását jelenti egy arra kiválasztott, körülhatárolt szervezeti egységen Az megfelelő ideig végzett modellkísérlet tapasztalatai alapján akkor kell elvégezni a jogszabálytervezet korrekcióját, amikor az még nem lépett hatályba, elkerülendő a hatályos jogszabályok évente többszöri módosítását.

6. Megfelelő felkészülési idő után bevezetés Az előbbieknek megfelelő, korrekt jogszabály-előkészítés mellett is szükség van arra, hogy az érintetteknek legyen elegendő idejük a hatályba léptetés után a jogalkalmazásra felkészülni (1-2 hetes hatálybaléptetés a tartós ápolás szabályozásban teljesen abszurd!) A tartós ápolásra vonatkozó jogszabályok esetében különösen fontos a stabilitás és kiszámíthatóság!!!

Összefoglalás Az elmúlt három évben a TÁG-ra szoruló emberek esélye a megfelelő színvonalú, szakszerű ellátásra Magyarországon csökkent A jelenlegi kormányzati politika már meg sem próbál válaszokat adni a társadalom jogos elvárásaiból, a morbiditási statisztikákból és a demográfiai tendenciákból fakadó kihívásokra Az ellátórendszer még meglévő elemeinek megmentése érdekében vannak sürgős teendők, de az elmúlt évek kapkodó, szakmailag nem kellően megalapozott jogalkotását egy szakszerű, a társadalom és a szakmai szervezetek véleményét sokkal nagyobb mértékben figyelembe vevő új szakpolitikára van szükség

Köszönöm figyelmüket! Szociális Ellátók és Szociális Ellátottak Egyesülete Köszönöm figyelmüket!