SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK EGYSÉGES SZAKÉRTŐI ELLENŐRZÉSÉNEK KÉZIKÖNYVE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben a fenntartó önkormányzat szemszögéből Országos Gyermekvédelmi Konferencia május 12. Csókay László Főpolgármesteri.
Advertisements

Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az OH TÁMOP fejlesztései
Szervezetfejlesztési Program
Humán rendszerek, közszféra
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A pedagógusminősítési rendszer
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Állam munkavédelmi feladatai
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Ellenőrzés, visszacsatolás
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A Down szűrés klinikai audit tervezete, kivitelezése Szy Ildikó OEFI Ritka Betegségek Központ május 19.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Családtámogató ellátások
Startol a tanfelügyelet a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
TÁMOP / Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ Alapelvek, beszámolási kötelezettségek a jogvédelmi munkában.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Önértékelési projektterv
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK EGYSÉGES SZAKÉRTŐI ELLENŐRZÉSÉNEK KÉZIKÖNYVE

A Szociális Szolgáltatások Ellenőrzésfejlesztési Program „akkor még Fokozott Ellenőrzési Program néven” 2006 márciusában indult el. A program bevezetését a szociális szolgáltatások minőségének ellenőrzésére alkalmas, országosan egységesen bevezethető ellenőrzési eljárás és eszköztár kidolgozása tette szükségessé.

 Szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó Nemzeti Minimum Standardok kidolgozásának szükségessége.  Az eredmények összehasonlíthatóságának érdekében azonos eljárás és szempontsor alkalmazása.  Szolgáltatások mennyiségi és minőségi vizsgálata  A szociális és gyámhivatalok hatósági ellenőrzéseihez kapcsolódó szakértői vizsgálatok rendelkezzenek egységes eljárásrenddel és módszertannal.  A szolgáltatások hatósági ellenőrzésében kompetens hatóságok és hivatalok (szociális és gyámhivatalok, MÁK, ÁNTSZ) tájékozódjanak egymás ellenőrzési eredményeiről, átfedések kerülése a vizsgált területek között.  Egységes megközelítés az ellenőrzések során, az átláthatóság és elszámoltathatóság szempontjainak érvényesülése.

 A szociális szolgáltatások egységes szemléletű, a szolgáltatások minőségbeli színvonalának és hatékonyságának javítását segítő szakértői ellenőrzések rendszerének kialakítása, alapelemeinek kidolgozása  A különféle ellenőrzési hatóságok összehangolt, együttes ellenőrzési eljárásának kidolgozása  Kísérleti ellenőrzések megvalósítása  A program hosszú távú célkitűzése olyan ellenőrzési rendszer kialakítása, amely révén az ágazati irányítás hiteles információkhoz jut a tervezési és döntési előkészítési folyamatokhoz.  A program kidolgozásával megbízott munkacsoport áttekintette a szociális szolgáltatások ellenőrzésének hazai gyakorlatát, tanulmányozta az általuk használt ellenőrzési eljárásokat és dokumentációt, valamint megvizsgálta, hogy az egyes ellenőrzési jegyzőkönyvek milyen információkat tartalmaznak, és azok mennyiben összesíthetőek és használhatóak az ágazati tervezés és döntéshozatal szempontjából.

A programirányító munkacsoport tagjai a programmegvalósításában kulcsszerepet vállaló szakemberek voltak. A programvezetői feladatokat Cserbán Józsefné szociálpolitikus látta el, a szakértői támogatást a Progress Consult Dán- Magyar Tanácsadó Kft. biztosította Várkonyi Zoltán és Lars Alroe Olesen tanácsadók személyében. Az egyes programelemek megvalósítását különböző szervezetek látták el: bizonyos szakmai feladatokat a Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal valósított meg, koordinációs és irányítási feladatokat a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat fenntartásában működő, korábban megyei módszertani feladatokat ellátó szakolyi Ápoló-Gondozó Otthon látta el.

Elkészült és kipróbálásra került a szociális szolgáltatások minőségének felmérésére és ellenőrzésére alkalmas Egységes Szakértői Ellenőrzési eljárása és eszköztára.

 Megfogalmazzák a szociális szolgáltatásoktól várt eredményeket a felhasználók szempontjából, és részletezik a szolgáltatásnyújtással kapcsolatos minimális elvárásokat.  Az Ellenőrzési Standardsorok egyértelművé teszik a jogszabályok által meghatározott szolgáltatások tartalmát, részletezik, illetve továbbértelmezik azokat, segítve a szolgáltatások egységesebb mennyiségi és minőségi mutatók mentén történő biztosítását.

1.sz. Ellenőrzési Standardsor: Szociális alapszolgáltatások 2. sz. Ellenőrzési Standardsor: Felnőttek nappali ellátása 3. sz. Ellenőrzési Standardsor: Idősek nappali ellátása 4. sz. Ellenőrzési Standardsor: Idősek tartós bentlakásos intézményi ellátása 5. sz. Ellenőrzési Standardsor: Felnőttek szakosított szociális ellátása

 A képviselő testület mint fenntartó ◦ A Szt. 92/B. § (1) bekezdés b pontja alapján ellenőrzi az intézmény működésének törvényességét ◦ Ellenőrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét ◦ Az SZMSZ, a házirend, a szakmai program jóváhagyását megtagadja, ha az nem felel meg a jogszabályi előírásoknak ◦ Működés során jogszabálysértést állapít meg intézkedik annak megszüntetéséről  Kijelölt városi jegyző ◦ A szociális szolgáltatók működése megfelel e a működési engedélyben, jogszabályokban foglaltaknak. ◦ Soron kívüli ellenőrzések: a szolgáltató tevékenysége az ellátott életét, testi épségét, egészségét veszélyezteti, alkotmányos jogait sérti

 Szociális és Gyámhivatal ◦ A szociális intézmények működése megfelel-e a működési engedélyben, jogszabályokban foglaltaknak  A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal ◦ A szociális intézmények, szolgáltatók működése, tevékenysége megfelel-e a jogszabályokban és a működési engedélyben foglaltakban  Módszertani intézmény ◦ Az ellenőrzésekbe a kijelölt városi jegyző és az illetékes szociális és gyámhivatal az illetékes módszertani intézményt, mint szakértőt vonja be.  Ellenőrzések rendszeressége: ◦ Állami fenntartású szolgáltatók és intézmények ellenőrzése 2 évente ◦ Nem állami és egyházi fenntartású szolgáltatók, intézmények ellenőrzése évente

Tervezés és előkészítésHelyszíni vizsgálatSzolgáltatás minősítéseSzakvélemény elkészítése

 Kapcsolatfelvétel más hatóságokkal koordináció és információ csere céljából  Kapcsolatfelvétel az intézmény vezetővel, időpont egyeztetés  Egységes tartalmú és formátumú tájékoztató levél kiküldése az intézmény számára a szakértői tevékenység céljáról, időkereteiről, módszereiről  Előzetesen vizsgálandó dokumentumok bekérése  Kitöltendő adatlapok megküldése  Korábbi ellenőrzési dokumentumok áttanulmányozása  Az ellenőrzési tevékenységek meghatározása, módjának megtervezése, interjú tervezetek összeállítása, időterv készítése  Telefonos egyeztetés az intézményvezetővel a helyszíni látogatást megelőző 2 nappal

 Munkaindító megbeszélés: bemutatkozás, ellenőrzési alapszabályok és gyakorlati munkaszervezési kérdések egyeztetése  Helyszíni bejárás  Egyéni iratanyagok tanulmányozása  Interjú a felhasználókkal, hozzátartozókkal  Interjú a szakdolgozókkal  Intézményi dokumentáció önálló vizsgálata  Interjú az intézményvezetővel- felmerült kérdések tisztázása  Telefonos interjú hozzátartozókkal, ellátott jogi képviselővel a helyszíni ellenőrzés idején vagy azt követően  Közvetlen visszacsatolás az intézmény számára- az ellenőrzés zárása

 A helyszíni látogatás során összegyűjtött ellenőrzési bizonyítékok áttekintése, fontosság és szolgáltatási területek szerinti rendszerezése  Az egyes szolgáltatási területekhez kapcsolódóan rendelkezésre álló információk mérlegelése, a lényeges ellenőrzési bizonyítékok összevetése az ellenőrzési standardokkal  Az egymásnak ellentmondó ellenőrzési bizonyítékok összevetése, illetve indokolt esetben dokumentumok utólagos vizsgálata vagy telefonos interjú az érintettekkel  A szolgáltatási területek minősítése „Kiváló”, „Jó”, „Elfogadható” és „Nem megfelelő” kategóriák alkalmazásával.

 Minden helyszíni ellenőrzést követően az ellenőrzési szakértő Szakvéleményt készít az az egységesen használt formátum kitöltésével  Az ellenőrzési szakértő meggyőződik, hogy a Szakvélemény elkészítéséhez szükséges információk az ellenőrzést követően teljes körűen rendelkezésre álnak.  A szakvélemény a következőkből áll: ◦ Az intézmény adatai ◦ Az ellenőrzés adatai ◦ Az ellenőrzési megállapítások összefoglalása ◦ Az ellenőrzési megállapítások részletes ismertetése ◦ Hatósági előírások és követelmények a jogszabályi megfelelőség biztosítása érdekében ◦ Szakmai ajánlások az intézményi munka fejlesztésére ◦ A vizsgált ellenőrzési standardok egyenkénti értékelése

 Az összegző értékelésnek egyaránt tartalmaznia kell a szolgáltatás kiemelkedően jó és javításra, fejlesztésre szoruló területeit  A részletes megállapítások tartalmazzák a szolgáltatási területek minősítését és az azt alátámasztó meghatározó ellenőrzési bizonyítékokat  Az ellenőrzési szakértő megfogalmazza javaslatait.  Az elkészült szakvéleményt tervezetet az intézményvezető részére meg kell küldeni, aki 3 napon belül közli észrevételeit a szakértővel. Ekkor a Szakvélemény még módosulhat.  A Szakvélemény a helyszíni ellenőrzéstől számítva 30 napon belül átadásra kerül a hivatalnak, jogszabályi előírások alapján intézkedés.  Súlyos hiányosságok feltárása esetén további eljárások, határozathozatal, végzés.