Közismereti fejlesztések a szakiskolában1. A szakiskola pedagógiai tevékenysége a jövőért Gál Ferenc fejlesztési terület-vezető, SZFP - NSZFI 2008. szeptember.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Angol nyelvi kompetencia
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az ÉRÁK szerepe és tevékenysége a régióban Soós Roland igazgató
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Az értékek Rapos Nóra.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
„Közismereti oktatás és szakmai alapozás” fejlesztési terület évi eredmények Salakta Tünde fejlesztési területvezető Salgótarján,
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Szakiskolai fejlesztési program
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szent László Középiskola Szekszárd
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

közismereti fejlesztések a szakiskolában1

A szakiskola pedagógiai tevékenysége a jövőért Gál Ferenc fejlesztési terület-vezető, SZFP - NSZFI szeptember

közismereti fejlesztések a szakiskolában3 Mit mondanak a gazdaság szereplői? Nem mindegy, hogy kik a munkavállalókNem mindegy, hogy kik a munkavállalók Az eszközök, gépek és a pénz nem minden…Az eszközök, gépek és a pénz nem minden… Felértékelődött a már megszerzett tudás, képességek továbbépítésének a „tudása”Felértékelődött a már megszerzett tudás, képességek továbbépítésének a „tudása” A hangsúly áttevődött a kompetenciákra és azok fejleszthetőségéreA hangsúly áttevődött a kompetenciákra és azok fejleszthetőségére Termelőerővé vált az emberi kapcsolatok rendszereTermelőerővé vált az emberi kapcsolatok rendszere Lényeges szerepe lett a munkában a BIZALOMNAK, AZ EGYÜTTMŰKÖDÉSNEKLényeges szerepe lett a munkában a BIZALOMNAK, AZ EGYÜTTMŰKÖDÉSNEK

közismereti fejlesztések a szakiskolában4 Mit jelent a „jó” szakképzés? Életminőséget, pontosabban mindenkinek a szükségletei szerinti JÓ ÉLETetÉletminőséget, pontosabban mindenkinek a szükségletei szerinti JÓ ÉLETet Versenyképességet a munkaerőpiacon, azaz állandósult foglalkoztatástVersenyképességet a munkaerőpiacon, azaz állandósult foglalkoztatást Társadalmi kohéziót a különböző rétegek közöttTársadalmi kohéziót a különböző rétegek között Gazdasági sikerességet mindenkinek, akár munkavállaló, akár munkáltatóGazdasági sikerességet mindenkinek, akár munkavállaló, akár munkáltató

közismereti fejlesztések a szakiskolában5 Mi váltotta ki ezen a területen az aktivitást? Hátrányosabb helyzetbe kerültek növekvő számban a „szakmunkások” és életük viszonyaiHátrányosabb helyzetbe kerültek növekvő számban a „szakmunkások” és életük viszonyai Az új, demokratikus politikai rendszernek nem volt ideje-ereje erre figyelni a nehézségei miatt, amit a működőképesség megteremtéséért folytatAz új, demokratikus politikai rendszernek nem volt ideje-ereje erre figyelni a nehézségei miatt, amit a működőképesség megteremtéséért folytat Globalizálódás és igényei (miden hatás elér ide, de oda is elér…) azaz problémaközösségek jöttek létreGlobalizálódás és igényei (miden hatás elér ide, de oda is elér…) azaz problémaközösségek jöttek létre Új, (néha véres-erőszakos) etnikai-nemzeti konfliktusokÚj, (néha véres-erőszakos) etnikai-nemzeti konfliktusok Nem vagy csak nehezen kezelhetők egyszerre a társadalom és a gazdaság problémáiNem vagy csak nehezen kezelhetők egyszerre a társadalom és a gazdaság problémái

közismereti fejlesztések a szakiskolában6 Mit tehetünk? A valódi kérdésekről, problémákról, megoldandó feladatokról csak többdimenziós komplex rendszerekben gondolkodhatunk.A valódi kérdésekről, problémákról, megoldandó feladatokról csak többdimenziós komplex rendszerekben gondolkodhatunk.Azaz több szereplő vantöbb szereplő van sokféle érdek van egyszerre sokféle érdek van egyszerre többféle megoldás lehettöbbféle megoldás lehet az alternatívák egyszerre is igazak, jók lehetnekaz alternatívák egyszerre is igazak, jók lehetnek

közismereti fejlesztések a szakiskolában7 A kísérlet, az út keresése Csak úgy tudjuk a problémáinkat kezelni és megoldani, ha kipróbálunk megoldásokat, ha kísérletezünk, és ennek a kísérletezésnek, kipróbálásnak a során a megoldás elérésén túl egy közös, mindenki által átélt tanulás folyamat is végbemegy. A tanulásképességtől függ a tanulóink, a jövő szakmunkásainak jövője. Maga a tanulás a megoldás.

közismereti fejlesztések a szakiskolában8 Milyen legyen az iskola, a nevelés, a tanítás? Tanulni kell megtanulniTanulni kell megtanulni Az egész életben újra és újra új ismereteket, jártasságokat, képességeket kell megtanulniAz egész életben újra és újra új ismereteket, jártasságokat, képességeket kell megtanulni (Life long learning…) A sajátélményű, kísérletező aktivizáló tanítás-tanulásA sajátélményű, kísérletező aktivizáló tanítás-tanulás Nem az ismereteken legyen a hangsúly, hanem az elsajátítás során megszerzett kompetenciákon, komplex cselekvőképességekenNem az ismereteken legyen a hangsúly, hanem az elsajátítás során megszerzett kompetenciákon, komplex cselekvőképességeken Figyelembe kell venni, hogy csökken a hagyományos kultúra és tudáselemek szerepeFigyelembe kell venni, hogy csökken a hagyományos kultúra és tudáselemek szerepe

közismereti fejlesztések a szakiskolában9 Melyek a szakiskolai tanítás-tanulás új elemei? 1.Az élethosszig tartó tanulás és a társadalmi integráció 2.A jövő nem működik társadalmi kohézió és társadalmi befogadás nélkül 3.A kompetencia alapú gondolkodás 4.az értékekről való gondolkodás hatékony megvalósítása 5.A közösség nem működik a közösség fejlesztése nélkül

közismereti fejlesztések a szakiskolában10 Hogyan? a tanulásra, felfedeztetésre koncentrálunk a tanítás helyetta tanulásra, felfedeztetésre koncentrálunk a tanítás helyett a tanárok a tanulás katalizátorai lesznek a tanárok a tanulás katalizátorai lesznek a megerősítés, az értékelés új lehetőségei születnek mega megerősítés, az értékelés új lehetőségei születnek meg rejtett, indirekt segítés valósul meg a spontán folyamatbanrejtett, indirekt segítés valósul meg a spontán folyamatban önálló tapasztalatönálló tapasztalat saját élményű tanulás a célsaját élményű tanulás a cél

közismereti fejlesztések a szakiskolában11 Hogyan lehet ezt a kompetenciát fejleszteni? Projektekkel, játékokkal, közös tevékenységekkel a projekt a tanulók élményvilágához alkalmazkodika projekt a tanulók élményvilágához alkalmazkodik kiemelt szerepe van a képességek, kompetenciák, attitűdök fejlesztésénekkiemelt szerepe van a képességek, kompetenciák, attitűdök fejlesztésének új lehetőségek: a legmodernebb ismerethordozók, multimédiás eszközök használataúj lehetőségek: a legmodernebb ismerethordozók, multimédiás eszközök használata a csoportmunkák során a kooperatív módszerek sokfélesége érvényesüla csoportmunkák során a kooperatív módszerek sokfélesége érvényesül

közismereti fejlesztések a szakiskolában12 A projektalapú munka során: a közös termék tükrözi a készítők eredményes munkáját, sikereit, együttműködési képességéta közös termék tükrözi a készítők eredményes munkáját, sikereit, együttműködési képességét mindenki részese a projekt-feladatsornak, fontos, meghatározó, aktív közreműködőmindenki részese a projekt-feladatsornak, fontos, meghatározó, aktív közreműködő a projektfoglalkozások továbbépíthetők, újabb kreatív, innovatív folyamatokat indíthatnak ela projektfoglalkozások továbbépíthetők, újabb kreatív, innovatív folyamatokat indíthatnak el

közismereti fejlesztések a szakiskolában13 A pedagógusok szempontjai a tantantárgyak tudományos felosztása az emberi világ részeként jelenik mega tantantárgyak tudományos felosztása az emberi világ részeként jelenik meg a szakmai területek ismeretei beépülnek a mindennapi életbe és életükbea szakmai területek ismeretei beépülnek a mindennapi életbe és életükbe beilleszkednek a témák a tanítási-fejlesztési folyamatokbabeilleszkednek a témák a tanítási-fejlesztési folyamatokba meghatározott modulokhoz és kompetenciákhoz kötődnekmeghatározott modulokhoz és kompetenciákhoz kötődnek választási lehetőségeket kínálnak – időben, térben, ízlésben, variációkban, alternatív feladatokbanválasztási lehetőségeket kínálnak – időben, térben, ízlésben, variációkban, alternatív feladatokban közös felkészülést, előkészítést, igényelnek a projekt(nap) előttközös felkészülést, előkészítést, igényelnek a projekt(nap) előtt

közismereti fejlesztések a szakiskolában14 Az SZFP fejlesztései Tanbox –sorozatTanbox –sorozat 80 darab projektcsomag80 darab projektcsomag –Tanári-tanulói csomagok Informatikai,Informatikai, idegen nyelvi,idegen nyelvi, média feladatokmédia feladatok MérőeszközökMérőeszközök MódszertárMódszertár –Pályázatok, letölthető anyagok Szakmai idegen nyelvi szószedetek CD-n (angol – német)Szakmai idegen nyelvi szószedetek CD-n (angol – német) Téma-projekt sorozatok Természetismeret –50 téma a kerettantervre –Ppt-k, animációk, tanulói munkalapok, feladatlapok Társadalom és jelenismeret –50 téma a kerettantervre –Ppt-k, animációk, tanulói munkalapok, feladatlapok Fejlesztő feladatok –Eszközök az egyéni differenciáláshoz

Köszönöm a figyelmet!