Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető egyetemi docens, BGF PSZFK
2014. július 8. Változások Miről lesz szó? Hogyan látjuk a szektor pénzügyi helyzetét az ÁSZ-ból van-e válság az önkormányzati rendszerben? Miért fontosak a pénzügyi szabályozási kérdések? Szükségesnek látszó lépések
2014. július 8. Változások Mottó(K) „Ha a kormány hatalmat gyakorol, akkor jobb, ha megyei szinten történik, mintha tagállami szinten, jobb, ha tagállami szinten, mint Washingtonban.” (M. Friedman) „Jogállamban pénz a fegyver” (József Attila) „A magyar kormányok a 19. századi eszközökkel próbálják megoldani a 20. századi feladatokat.” (Magyary Zoltán)
2014. július 8. Változások éves önkormányzati rendszer Árnyalt elemzés szükséges, de az állítható, hogy az önkormányzati rendszer válságban van. Nagyon sok érdeme van az önkormányzati rendszernek abban, hogy a mögöttünk hagyott húsz év nem volt rosszabb. Változtatás szükséges azért mert a világ változik, részben azért mert az eredeti megoldások nem voltak jók.
2014. július 8. Változások Mi a válság? Krízis (görög), válság = súlyos átmeneti állapot, fordulópont, A legkülönbözőbb rendszerek fejlődésének természetes kísérője.
2014. július 8. Változások Kockázatok Rövid táv –a GDP 1%-ának megfelelő „szabad” pénz Közép táv –A reformokat nehezítheti az adósság, pl. megye, megyei jogú városok, vagy az új főváros modell bevezetése Hosszú táv –Visszafizethető lesz-e minden esetben a felvett hitel? –Le kell-e hívni minden EU forrást?
2014. július 8. Változások Pénzügyi kockázatok 2010-re 1. likviditási kockázatok –Községi önkormányzatok egy részénél a rulírozó hitelek elapadása miatt, –Azoknál az önkormányzatoknál, ahol a HIPA azonnali befolyása eddig is fontos volt. 2. fizetésképtelenség, látens csődök –Rövid távú veszélyek községeknél kisebb városoknál, –Megyék, egyes megyei jogú városok fizetésképtelensége az euró-bevezetés kritikus szakaszában. 3. makro fiskális kockázat, az ESA95-ös hiányhoz történő túlzott hozzájárulás –Elmaradt beruházások + választások, –Felhalmozott pénztartalékok megmozdulása, –Önkormányzati vállalatoktól jövő hatások
2014. július 8. Változások Kockázat növelő tényezők Stabilizációs intézkedések – érdemi ágazati törvény változások nélkül - növelhetik a forráshiányt, PPP-k –főleg nagyvárosoknál látens inszolvenciát okozhatnak, EU-s támogatások felszívása likviditási problémákat és az át nem gondolt, pénzügyileg fenntarthatatlan projektek esetében későbbi szolvencia problémákat vetíthet előre. A saját források (főleg a helyi adók) szerepének és szerkezetének tisztázatlanságai
2014. július 8. Változások Pénzügyi rendszer Forrásszerkezet –Központilag szabályozott bevételek rendszere, –Helyi adók, díjak vagyonhasznosítási bevételek szerepe, Forrásallokáció és pénzellátás módja - forrásszabályozás Költségvetési korlát –Hitelfelvétel szabályozása, –Kimentés kérdései (Csődtörvény vs. ÖNHIKI, 6/3, egyéb diszkrecionális intézkedések)
2014. július 8. Változások Forrásszabályozás Eredeti forrásorientált modell a működésre és kiegyenlítésre, Fejlesztésfinanszírozás pályázati allokáció, ennek diszfunkcionális hatásaival, Forrásszabályozás torzulása, kiszámíthatatlansága és intranszparenciája.
2014. július 8. Változások A válság egyik jele A forrásorientált pénzügyi rendszer eredeti modellje erodálódott. A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy e esztendős filozófia nem megkérdőjelezhetetlen.
2014. július 8. Változások Miben tud segíteni a jól működő pénzügyi rendszer? Transzparens önkormányzati működés és elszámoltathatóság biztosítása. KiszámíthatóKiszámítható gazdasági környezet. Célszerű szolgáltatási üzemméret követésére történő ösztönzés. Spill over-ek kezelése. Horizontális adómegosztás. Célzottság, méltányos kiegyenlítés.
2014. július 8. Változások Kiszámíthatóbb és transzparens forrásallokáció A vertikális és a horizontális elosztás keveredésének mérséklése, Fixing technikák alkalmazása. Nominális „horgonyok” alkalmazása. A hozzájárulási jogcímek számának csökkentése, A hozzájárulások mértékének megalapozottabbá tétele.
2014. július 8. Változások Célszerű kiegyenlítési rendszer A kiegyenlítés szükségessége nem vitatható. Eszközei: –kompozit mutató alapján történő központi forrásallokáció. –célszerűen adómegosztáson alapuló. Megoldás: középszint.
2014. július 8. Változások Hitelfelvétel szabályozása filozófiaA mai szabályozás nem jó és ez nem mérték, hanem filozófia kérdése. A fiskális fenntarthatóság biztosítása, egzogén komponens. Ez összefügg a forrásszabályozással. Az egyedi önkormányzat hitelképességének fenntartása, endogén komponens.
2014. július 8. Változások További javaslatok a kockázatok kezelésére Önkormányzati kincstár. Önkormányzati garanciarendszer. Új, a fiskális fenntarthatósággal kompatibilis szabály. Megfelelő számvitel. Korszerű tervezési technikák alkalmazása. Az adósságrendezési törvény csiszolása. Jobb ellenőrzési rendszer.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket Vége