Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Ágazati stratégiák az NFGM szerepe a pénzügyi és gazdasági válság kezelésében, valamint a hosszú távú versenyképesség biztosításában Bakács András, főosztályvezető.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
1 1 Barna-Lázár Zoltán április 11. Településfejlesztés EU-források bevonásával.
Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, )
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Vigvári András IDEA Finanszírozási Munkacsoport Mi következik az IPA után?
Műszaki ellenőrképzés
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az önkormányzati gazdálkodás vizsgálata Vigvári (2002) o. alapján a kapcsolódó excel fájllal használató.
„Mértéket tartani és a célt nem téveszteni szem elöl!”
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az EU közös költségvetésének jövője Gondolatok a as pénzügyi perspektíva kapcsán Szemlér Tamás Tanszékvezető egyetemi docens, Budapesti Gazdasági.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
A válság tanulságai egy elemző szemével – feltámad a pannon puma? Barcza György október 1.
Kuti Mónika: Korlátozott finanszírozási flexibilitás.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Nyugat-dunántúli Régió
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Magyar államadósság és a kötvénypiac
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Válság, válságkezelés DUF Szakkollégium, 2012 ősz.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Államadósság és állampapírpiac
Pénzügyi-számviteli mutatók
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
Válság és kilábalás László Csaba adópartner
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
MEHIB Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Költségvetés
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A nemzetgazdasági tervezés megújítása
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Előadás másolata:

Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben 2010-ben Dr. Vigvári András az ÁSZ Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetvezető egyetemi docens, BGF PSZFK

2014. július 8. Változások Miről lesz szó? Hogyan látjuk a szektor pénzügyi helyzetét az ÁSZ-ból van-e válság az önkormányzati rendszerben? Miért fontosak a pénzügyi szabályozási kérdések? Szükségesnek látszó lépések

2014. július 8. Változások Mottó(K) „Ha a kormány hatalmat gyakorol, akkor jobb, ha megyei szinten történik, mintha tagállami szinten, jobb, ha tagállami szinten, mint Washingtonban.” (M. Friedman) „Jogállamban pénz a fegyver” (József Attila) „A magyar kormányok a 19. századi eszközökkel próbálják megoldani a 20. századi feladatokat.” (Magyary Zoltán)

2014. július 8. Változások éves önkormányzati rendszer Árnyalt elemzés szükséges, de az állítható, hogy az önkormányzati rendszer válságban van. Nagyon sok érdeme van az önkormányzati rendszernek abban, hogy a mögöttünk hagyott húsz év nem volt rosszabb. Változtatás szükséges azért mert a világ változik, részben azért mert az eredeti megoldások nem voltak jók.

2014. július 8. Változások Mi a válság? Krízis (görög), válság = súlyos átmeneti állapot, fordulópont, A legkülönbözőbb rendszerek fejlődésének természetes kísérője.

2014. július 8. Változások Kockázatok Rövid táv –a GDP 1%-ának megfelelő „szabad” pénz Közép táv –A reformokat nehezítheti az adósság, pl. megye, megyei jogú városok, vagy az új főváros modell bevezetése Hosszú táv –Visszafizethető lesz-e minden esetben a felvett hitel? –Le kell-e hívni minden EU forrást?

2014. július 8. Változások Pénzügyi kockázatok 2010-re 1. likviditási kockázatok –Községi önkormányzatok egy részénél a rulírozó hitelek elapadása miatt, –Azoknál az önkormányzatoknál, ahol a HIPA azonnali befolyása eddig is fontos volt. 2. fizetésképtelenség, látens csődök –Rövid távú veszélyek községeknél kisebb városoknál, –Megyék, egyes megyei jogú városok fizetésképtelensége az euró-bevezetés kritikus szakaszában. 3. makro fiskális kockázat, az ESA95-ös hiányhoz történő túlzott hozzájárulás –Elmaradt beruházások + választások, –Felhalmozott pénztartalékok megmozdulása, –Önkormányzati vállalatoktól jövő hatások

2014. július 8. Változások Kockázat növelő tényezők Stabilizációs intézkedések – érdemi ágazati törvény változások nélkül - növelhetik a forráshiányt, PPP-k –főleg nagyvárosoknál látens inszolvenciát okozhatnak, EU-s támogatások felszívása likviditási problémákat és az át nem gondolt, pénzügyileg fenntarthatatlan projektek esetében későbbi szolvencia problémákat vetíthet előre. A saját források (főleg a helyi adók) szerepének és szerkezetének tisztázatlanságai

2014. július 8. Változások Pénzügyi rendszer Forrásszerkezet –Központilag szabályozott bevételek rendszere, –Helyi adók, díjak vagyonhasznosítási bevételek szerepe, Forrásallokáció és pénzellátás módja - forrásszabályozás Költségvetési korlát –Hitelfelvétel szabályozása, –Kimentés kérdései (Csődtörvény vs. ÖNHIKI, 6/3, egyéb diszkrecionális intézkedések)

2014. július 8. Változások Forrásszabályozás Eredeti forrásorientált modell a működésre és kiegyenlítésre, Fejlesztésfinanszírozás pályázati allokáció, ennek diszfunkcionális hatásaival, Forrásszabályozás torzulása, kiszámíthatatlansága és intranszparenciája.

2014. július 8. Változások A válság egyik jele A forrásorientált pénzügyi rendszer eredeti modellje erodálódott. A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy e esztendős filozófia nem megkérdőjelezhetetlen.

2014. július 8. Változások Miben tud segíteni a jól működő pénzügyi rendszer? Transzparens önkormányzati működés és elszámoltathatóság biztosítása. KiszámíthatóKiszámítható gazdasági környezet. Célszerű szolgáltatási üzemméret követésére történő ösztönzés. Spill over-ek kezelése. Horizontális adómegosztás. Célzottság, méltányos kiegyenlítés.

2014. július 8. Változások Kiszámíthatóbb és transzparens forrásallokáció A vertikális és a horizontális elosztás keveredésének mérséklése, Fixing technikák alkalmazása. Nominális „horgonyok” alkalmazása. A hozzájárulási jogcímek számának csökkentése, A hozzájárulások mértékének megalapozottabbá tétele.

2014. július 8. Változások Célszerű kiegyenlítési rendszer A kiegyenlítés szükségessége nem vitatható. Eszközei: –kompozit mutató alapján történő központi forrásallokáció. –célszerűen adómegosztáson alapuló. Megoldás: középszint.

2014. július 8. Változások Hitelfelvétel szabályozása filozófiaA mai szabályozás nem jó és ez nem mérték, hanem filozófia kérdése. A fiskális fenntarthatóság biztosítása, egzogén komponens. Ez összefügg a forrásszabályozással. Az egyedi önkormányzat hitelképességének fenntartása, endogén komponens.

2014. július 8. Változások További javaslatok a kockázatok kezelésére Önkormányzati kincstár. Önkormányzati garanciarendszer. Új, a fiskális fenntarthatósággal kompatibilis szabály. Megfelelő számvitel. Korszerű tervezési technikák alkalmazása. Az adósságrendezési törvény csiszolása. Jobb ellenőrzési rendszer.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket Vége