Bürokratikus és piaci koordináció Kornai János: Bürokratikus és piaci koordináció
A tanulmányban különböző piaci mechanizmusokat állít egymással szembe. Az absztrakt elemzés céljaira 4 tiszta típust különböztet meg: Bürokratikus koordináció Piaci koordináció Etikai koordináció (a reciprocitás) Agresszív koordináció
Bürokratikus koordináció: Koordinátor finnanszirozás utasítás kiutalás Alá- fölérendeltség áll fenn Az interakció jogi szabályozása folyik A kapcsolat lehet monetarizált. De ha igen pénzügyi függőségben van a fölérendeltjétől. A központ tehát előír, elvon, és az elvont javakat, jövedelmeket valamiféle rendezőelv alapján, önkényesen vagy igazságosan újraelosztja. Pl. Babilon, Kína, a „szocialista” piacgazdaság.
Piaci koordináció áru vevő eladó pénz Egyenrangúak a szereplők Önként lépnek kapcsolatba a piacon kölcsönös előnyszerzés céljából A szabályok közös érdekre épülnek Monetalizált kapcsolatok
Etikai koordináció Egyenrangú szereplők Részvétel önkéntes alapon Motiváció: egyoldalú (jótékonyság) kölcsönös A pénz nem közvetlen tényező
Agresszív koordináció utasítás A szereplők nem egyenrangúak Nyers erő alkalmazása megengedett Lehet monopolizált (pl. maffia, de nem feltétele)
A különböző sémákban a koordinációs sémák: Föld esete: Állami hatóság kiutalja a földet (bürökratikus koordináció) Föld tulajdoni jogát adják-veszik (piaci koordináció) A tulajdonos önként átadja a földet ajándékként, megegyeznek ki melyik területet használja (etikai koordináció) Föld elrablása eddigi tulajdonosától (agresszív koordináció
Személyautó-közlekedés koordinációja ha: A KRESZ előírásainak betartását a közlekedésrendészet kényszeríti ki (bür. K.) Az út használata parkolási díj, ill. autópálya-útvám ellenében ( piaci k.) Az autóvezető önkényes figyelmessége, udvariassága a többi autós iránt (etikai k.) Az autóvezető önkényesen korlátozza vagy megsérti a többi autós jogát. Pl. hirtelen fékezésre kényszeríti őket (agresszív k.)
Soha a történelem folyamán nem létezett olyan társadalom, amelynek minden tevékenységét kizárólag a 4 alapforma egyike koordinálta volna. Legősibb az agresszív k. és az etikai k. , míg a bürokratikus k. és a piaci alapforma is igen régi múltra tekint vissza. A valóságban egymás mellett működnek a különböző formák. A történelem a kombinációk roppant változatosságát hozta létre, és a korábbiak mellett újabb kombinációk keletkeztek.
A történeti oksági elemzés foglalkozik azzal, hogy milyen társadalmi körülmények között melyik koordinációs alapforma kerül előtérbe, illetve a kombináción belül milyen arányban, milyen relatív súlyokkal vesznek részt az alapformák. Erre az esettanulmány nem tér ki.
Bürokrácia szívóssága A bürokrácia hatóköre nehezen mérhető. 4 magyarázó tényezője: A bürokratikus k. önkiteljesítési hajlama Bürokrácia kiterjesztése korábban kevésbé szabályozott területekre Hiány az adminisztratív kiutalás Érdekeltségek a bürokrácia felszámolásával szemben
A bürokratikus k. önkiteljesítési hajlama: a bürokrácia valamilyen társadalmi mikrofolyamat áramlása szabályok hálóját feszíti ki. Ha a háló túl ritka, akkor mindenféle szabálytalanság átcsúszik rajta. A védekezés a sűrűbb háló. Ezt nevezhetjük önkiteljesítés hajlamának: hogy az általános szabályozást újra és újra egyre konkrétabb és részletesebb szabályokkal egészíti ki. Pl. Belkereskedelmi Minisztéréim rendelete a kockázati alapról (1979)
„Amit szabad azt muszáj” Bővebben: A kereskedelmi vállalatok tehessenek árengedményt. A vállalat képezzen bevételeiből egy külön alapot, amelyből az árengedmény következtében kieső bevételt pótolja. „Amit szabad azt muszáj” Nemcsak megengedik, hanem a legapróbb részletekbe ható pontossággal megszabják az árkockázati alap létrehozását. Ha az alap túl kicsi a nyereségből kell feltölteni, ha feleslegesnek bizonyulna akkor ebből a nyereség nem növelhető.
2. Bürokrácia kiterjesztése korábban kevésbé szabályozott területekre: Míg a bürokrácia szerepét az egyik területen visszaszorítják, aközben tevékenységének súlypontja gyakran áthelyeződik egy másik területre. (rákos daganat példája) 1968 után a termelési szabályozásból kiiktatták a bürokratikus utasításos mechanizmust. Sajnos áttétel képződött, mégpedig a vállalatok jövedelmének szabályozásában. Pénzügyminisztérium 228 féle szabályozó elemet talált kutatása során, amely hat a nyereségre.
Hiány az adminisztratív kiutalás: Hiány esetén a piaci koordináció nem látja el funkcióját ( kereslet és kínálat egymáshoz igazítását) vagy az agresszív k. jelenik meg ( „aki bíjra, marja” elv) vagy nélkülönözhetetlenné válik a bürokratikus koordináció. Ez óhatatlanul túligényléshez vezet. Pl. az állami lakások kiutalása
Érdekeltségek a bürokrácia felszámolásával szemben: Magyarországon mindenki bürokrácia ellenes mégsem válik tömegmozgalommá. Miért? Mert egy-egy konkrét területen a bürokratikus k. fenntartásában érdekelt. Számára ez adja meg a hatalmat, presztízst, amelyről nem szívesen mondanak le. Paradoxon: a bürokrácia ellenesség ellenére nagy erők harcolnak minden egyes bürokratikus pozíció megszerzéséért.
Kornai J. úgy véli noha erős a bürokrácia harcolni kell ellene Kornai J. úgy véli noha erős a bürokrácia harcolni kell ellene. 3 példát hoz fel ennek bemutatására A pszichológusnő „gyűlölöm a bürokráciát, gyűlölöm a piacot” Végső soron kártékony hatása lehet ennek a naív nézeteknek mert ebből kifolyólag az etikai koordinációt támogatja, mely instabilnak bizonyult az idő folyamán. Előbb utóbb „elüzletiesedik” ( átmenet a piaci koordinációba) vagy elbürokratizálódik (bürokratikus k.) vagy a legrosszabb kiszorítja az agresszív koordinációt. Etikai koordináció működhet a párválasztás során.
2. 27 éves önmaga „gyökerestül írtsuk ki a bürokráciát De be kell ismernünk hogy sok olyan funkció van amelynek ellátásában a piac kudarcot vall, ennek kiküszöbölésére társadalmi igény élteti a bürokráciát. Összefoglalva a bürokrácia nem írtható ki gyökerestül, mert gyökere maga a társadalmi lét. A többi koordinációs mechanizmus bajai elkerülhetetlenné teszik a bürokrácia megjelenését.
A piac és a bürokrácia harmonikus együttélése? Nem szódavíz és bor, mely tetszés szerint keverhető. Számos területen célszerübb inkább szétválasztani, mintsem összevegyíteni a piac és a bürokrácia szerepét. Ha azonban elkerülhetetlen a kombináció, akkor NE 50-50%-os legyen az elosztás. Az egyik forma maradjon uralkodó, míg a másik csak korrekciókat, kiegészítéseket végezze.
Zárómegjegyzés: Sok olyan terület van, amely a piaci mechanizmusoknak több az előnye, mint a hátránya. Ezért érdemes és szükséges munkálkodnunk a bürokratikus koordináció lényeges visszaszorításán és a a piaci koordináció nagymérvű kiterjesztésén.
Köszönöm a figyelmet