Dr. Hajnal Miklós Pál AdWareQ1 Fejlesztő és Tanácsadó Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Szervezetfejlesztési Program
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Társadalmi Egyesülések Zala Megyei Szövetsége. • Székhely: Zalaegerszeg • Alapítás éve: • Tagok: civil szervezetek, alapítványok, klubok • Fő tevékenység:
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Humánkineziológia szak
Humánszolgáltató Központ, Nagykőrös
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
szakmérnök hallgatók számára
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
A háború és a modern fegyveres erő
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Standardok és protokollok „mustrája” az idősgondozás területén
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Szakképzési dokumentumok
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A projekt általános szakmai célkitűzései
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
TÁMOP /1 Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért Hartal Katalin Marcali Kistérségi Többcélú Társulás.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
TÁMOP kiemelt projekt A „Központi szociális információs fejlesztések” c. kiemelt projekt bemutatása Vincze Viktória Budapest, december 18.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos személyek ellátása körében Dr. Hajnal Miklós Pál AdWareQ1 Fejlesztő és Tanácsadó Kft. (Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Kérdések Mi a minőség? Mi a szociális szolgáltatás minősége? AdWareQ1 Kérdések Mi a minőség? Mi a szociális szolgáltatás minősége? Hogyan mérhető a minőség? Mi a minőség és a menedzsment kapcsolata? Melyek a „jó” minőségügyi rendszerek? A minőségügyi tevékenység hatással van-e a szolgáltatás „minőség”-ére? Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Néhány idézet Dr. Madhav Mehra, a World Quality Council elnöke mondta Bombay-ben a Minőség Világkongresszuson 1999-ben: „Quality is continuous innovation” azaz a minőség folytonos megújítás Arisztotelész, a Nikomakhoszi etika nyomán: „A minőség nem tett, hanem szokás” Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Minőségügyi rendszerek a szociális szolgáltató intézményeknél AdWareQ1 Minőségügyi rendszerek a szociális szolgáltató intézményeknél Nincs kötelező adatszolgáltatás  nincs megbízható információ (Kovács Katalin Encs) A különféle minőségfejlesztő rendszerek közül az alábbiakat biztosan alkalmazzák: ISO 9001 szabvány alapú rendszerek (tanúsítás) SzIA Minőségi Modell (Szociális Innováció Alapítvány) (tanúsítás) E-Qualin rendszer (D) – magyar alkalmazás? SQDS (DK) - pályázatok EFQM-CAF (irányított önértékelés, osztályba sorolás) TQM filozófia és technikák (nem rendszer) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Problémák A különféle megközelítések általában a teljes fejlesztési és irányítási rendszer egyes elemeit célozzák meg A szociális szakma irányítása és érdekképviselete esetleges, töredezett (5 év alatt 6 miniszter, 3SZ, SZIME, SZESZE, AOSZ, SINOSZ, ÉFOÉSZ, MVGYOSZ, MEOSZ, stb., civil szervezetek és alapítványok) – nincs összhang Közelítsük meg a kérdést a szabályozás felől Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

A szociális ágazat szabályozásának általános rendszere AdWareQ1 A szociális ágazat szabályozásának általános rendszere Jogi szabályozás: a működés általános feltételeit, törvényességi kereteit írja elő kötelező erővel Adminisztratív szabályozás: az intézményi működés technikai és dokumentációs követelményeit írja elő, szintén kötelező erővel Szakmai szabályozás: a szolgáltatási tevékenység szakmai követelményeinek és módszereinek megjelenítése Diszfunkció: a szakmai szabályozás jelenleg csak nagyon kis részben jelenik meg önállóan, többnyire beépül a jogi és adminisztratív szabályozásba Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Hogy épül fel a szakmai szabályozó rendszer? AdWareQ1 Hogy épül fel a szakmai szabályozó rendszer? A szakmai normatív szabályozórendszer elemei: A követelmények meghatározása, eljárások rögzítése (standardok, protokollok, irányelvek) A követelmények teljesítését mérő egységes és kötelező indikátorok definiálása és alkalmazása Egységes és teljes körű szakmai felügyeleti rendszer kialakítása és működtetése Kiértékelés, konklúziók és következmények érvényesítése Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Szakmai normatív szabályozó rendszer AdWareQ1 Szakmai normatív szabályozó rendszer 1 Követelmények (standard, protokoll, irányelv, ISO, stb.) Kimenetek Bemenetek Szociális ellátási (szolgáltatási) folyamat Valid adatok 4 Intézkedések finanszírozási és egyéb következ-mények 2 Indikátorok 3 Ellenőrzés, felügyelet Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Hogyan állunk az egyes rendszerelemekkel? AdWareQ1 Hogyan állunk az egyes rendszerelemekkel? Az 1. rendszerelem (standardok, irányelvek, protokollok) I. verziója egy korábbi projekt keretében elkészült, és remélhetően fejlődik A 2. rendszerelem (indikátor-rendszer) csírákban létezik, és sok vita van körülötte A 3. rendszerelem (felügyelet) nem egységes, spontán és tervezett elemek keverednek, koordináció nincs (tanúsítások, ÁNTSZ, OSZMK, MÁK, stb.). Ígéretes kitörési pont: a Fokozott Ellenőrzési Program – FEP – Cserbán Józsefné A 4. rendszerelem (beavatkozások, következmények) szinte teljesen hiányzik (vannak egyáltalán „jó” és „rossz” szolgáltatások és szolgáltatók???) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Korábbi törekvések KAPU Program 1996 (Béthel, SCIN) – a szolgáltatás minőségének javítása SZOLID 2003 – standardok – könyv (Dr. Hegyesi Gábor) SQDS – Progress Consulting E-Qualin – FÖ Idősek Otthonában bemutatva Adaptív Minőségbiztosítás – AM (Eszik Zoltán) TQM (Pál Tibor – gyermekvédelem) SZMM-SZMI „standardizációs” projekt Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Mi a helyzet a fogyatékos emberek gondozásban? AdWareQ1 Mi a helyzet a fogyatékos emberek gondozásban? A fogyatékos emberek gondozása ma hazánkban a szociális szolgáltatások egyik legnagyobb múltú, elterjedt, nagyon sok embert embert érintő és legszínvonalasabb alkotóeleme A fogyatékos emberek gondozásában korán megindult a szakmai követelmények meghatározása, a tudatos szervezetfejlesztés A fogyatékos emberek gondozásában késve jelentek meg a piaci viszonyok, a magántőke, a „fizetős” szolgáltatás A fogyatékos emberek gondozási rendszere magában hordozza a társadalom, ezen belül a szociális rendszer minden jó és rossz jellemzőjét Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Miért van szükség a szociális standardok megalkotására? AdWareQ1 Miért van szükség a szociális standardok megalkotására? A szociális szféra jogilag egyedülálló módon túlszabályozott (A jelenleg érvényes normatív dokumentumokban keveredik a jogi, adminisztratív és szakmai szabályozás) A versenyhelyzet előtérbe helyezi az intézmények és a szolgáltatások mérhetőségét, összehasonlíthatóságát, az igénybevevői elégedettséget Növelni kell a szociális szakma érdekérvényesítő képességét Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Fogalomzavar a standardizáció körül AdWareQ1 Fogalomzavar a standardizáció körül Standard: egy szolgáltatás minimális színvonalára vonatkozó előírások = a működtethetőség feltételei Szociális standard: a társadalomtól (államtól) elvárható minimális szociális szolgáltatás a rászoruló emberek számára Szakmai standard: szakmai követelmények szolgáltatás-típusonként Standardizáció:  uniformizálás A standardok nem zárják ki az emberi tényezőt, hanem keretet adnak Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Az SZMM-SZMI standard-feljesztési projekt AdWareQ1 Az SZMM-SZMI standard-feljesztési projekt 2005-ben megalakult a Szociális Minőségügyi Műhely (SzMM) Az SzMM első feladatául megalkotta a szakmai szabályozók konzisztens rendszerét és a tárca programot hirdetett a részletek kidolgozására A program részeként 2007-ig kifejlesztésre kerültek a szociális és gyermekvédelmi standardok, protokollok és irányelvek, valamint elkezdődött a kapcsolódó indikátorok kidolgozása A munkában döntően a gyakorló szakemberek vettek részt (mintegy 1000 fő) Párhuzamosan megindult a Fokozott Ellenőrzési Program (FEP), amelynek során kidolgoztak egy jól működő felügyeleti rendszert (Cserbán Józsefné vezetésével) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 A projekt menete Hivatalos projekt-megnyitó (2006. június) Deklarált cél: szolgáltatásfejlesztés, az ellátórendszer reformja, minőségfejlesztés. A munkacsoportok megalakulása, oktatása, tréningje A szabályozó anyagok kidolgozása 3 ütemben, belső szakmai véleményezés Széleskörű szakmai vita és egyeztetés Szabályozó anyagok modellezése Az elkészült szabályozó anyagokból szakmai, bemutató kisfilmek készítése 2007. június 15.: Projektzáró konferencia Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

A szociális szakmai szabályozó rendszer elemei AdWareQ1 A szociális szakmai szabályozó rendszer elemei Standardok, amelyek a szociális szolgáltatások általános szakmai követelményeit fogalmazzák meg Irányelvek, melyek egy adott igénybevevő csoportra irányuló szolgáltatási módozatok elveit és gyakorlati ajánlásait adják meg Protokollok, amelyek az egyes speciális szolgáltatási tevékenységek elvégzésének módját írják elő Szabályzatok, amelyek az egyes szolgáltató intézmények konkrét működtetését határozzák meg Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

A standardok csoportjai AdWareQ1 A standardok csoportjai Strukturális standardok, melyek minden szolgáltatás-típusra vonatkoznak, és a működés általános követelményeit határozzák meg Szolgáltatási (folyamat) standardok, melyek az egyes szolgáltatás-típusok specifikus követelményeit határozzák meg Eredmény standardok, melyek az egyes szolgáltatások eredményességének meghatározását, mérhetőségét és összehasonlíthatóságát szolgálják Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Szociális strukturális standardok 1. AdWareQ1 Szociális strukturális standardok 1. Felvétel, elbocsátás (FEB) Ellátotti dokumentáció (DOK) A szolgáltatást igénybevevő jogai, tájékoztatás, adatkezelés (ETA) Vezetés, igazgatás (VEZ) Humán erőforrás-menedzsment (HEM) Dolgozói jogok, egészségvédelem, kockázatkezelés, szupervízió (DEK) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Szociális strukturális standardok 2. AdWareQ1 Szociális strukturális standardok 2. Kommunikáció, információ, marketing (KOM) Minőségmenedzsment, minőségfejlesztés (MIN) Rendszer-együttműködés (REN) Épületek és berendezések működtetése és biztonsága (ÉBM) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Szociális szolgáltatási standardok 1 AdWareQ1 Szociális szolgáltatási standardok 1 Szociális alapszolgáltatások és nappali ellátás (NAP) Átmeneti elhelyezés (ÁTSz) Információszolgáltatás (INF) Ápolás, gondozás, fejlesztés (ÁGF) Foglalkoztatás (FOG) Rehabilitáció (REH) Támogató szolgáltatás (TÁM) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Szociális szolgáltatási standardok 2 AdWareQ1 Szociális szolgáltatási standardok 2 Közösségi ellátások (KÖZ) Rászorultak elérése (RÁSZ) Gyermekjóléti szolgáltatások (GYA, GYN) Gyermekvédelmi standardok (GYAE, NGYE) Családvédelmi standardok Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Szociális eredmény standardok AdWareQ1 Szociális eredmény standardok Szolgáltató szerinti eredmények (GER) Gondozotti/hozzátartozói elégedettség (FHE) Társadalmi/közösségi elégedettség (TKE) Dolgozói elégedettség (DOE) Tulajdonosi/fenntartói elégedettség (TFE) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

A standardok szerkezete AdWareQ1 A standardok szerkezete Az egyes standardok decimálisan alá vannak osztva olyan mélységig, amilyet az adott szolgáltatás megkövetel Struktúra: A standard-követelmény megfogalmazása A standard magyarázata A standard felülvizsgálati szempontjai A standardok megtalálhatók az SZMI honlapján Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Szakmai irányelv Az elérhető tudományos és gyakorlati bizonyítékokkal alátámasztott, szisztematikusan kifejlesztett döntési ajánlások sorozata, melyek adott igénybevevő csoportra irányuló szolgáltatási módozatok elveit és gyakorlati megvalósításait adják meg Cél: a szociális szolgáltatás minőségének, hatékonyságának javítása, a munkatársak segítése a legmegfelelőbb szolgáltatási megoldás kiválasztásában Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

A szakmai irányelv felépítése AdWareQ1 A szakmai irányelv felépítése Az irányelv címe és témája Az irányelv célja és célcsoportja Az irányelv fejlesztésével kapcsolatos információk A készítésben, véleményezésben résztvevő szakemberek, szakmai csoportok, testületek Az irányelv leírása Irodalom Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Néhány elkészült irányelv AdWareQ1 Néhány elkészült irányelv A szociális intézmények kommunikációs irányelvei (KOM) A közösségi munka szerepe a közösségi szolgáltatásokban (KÖZ) A szociális alapellátások irányelvei (NAP) Rendszer-együtműködés (REN) Rászorulók elérése (RÁSZ) Lakhatási gondokkal küzdők szociális szolgáltatásai (LAK) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Protokoll Az aktuális gyakorlatot leíró, azaz a konkrétan végzett, meghatározott szociális/ gyermekjóléti ellátás, gondozás, beavatkozás, ellátotti menedzsment elvégzéséhez szükséges események és tevékenységek rendszerezett listája, lehetőség szerint a módszertani levelek és szakmai irányelvek ajánlásainak figyelembevételével. Cél: A szolgáltatás biztonságának és egyenletes színvonalának biztosítása Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

A protokoll felépítése AdWareQ1 A protokoll felépítése A protokoll címe és témája A folyamat/művelet definíciója A folyamat/művelet célja A folyamat/művelet indikációi és kontraindikációi Személyi feltételek Tárgyi feltételek A folyamat/művelet elvégzésének részletes leírása „Feladat” és „Megvalósítás” bontásban Hivatkozások Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Az idős- és fogyatékos-gondozást érintő protokollok (példák) 1. AdWareQ1 Az idős- és fogyatékos-gondozást érintő protokollok (példák) 1. Időskorúak ellátása (IDŐ) Fogyatékosok ellátása (FOGy) Pszichiátriai betegek intézményi ellátása (PSzI-INT) Pszichiátriai betegek nappali ellátása (PSzI-NAP) Pszichiátriai betegek közösségi ellátása (PSzI-KÖZ) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Az idős- és fogyatékos-gondozást érintő protokollok (példák) 2. AdWareQ1 Az idős- és fogyatékos-gondozást érintő protokollok (példák) 2. Szenvedélybetegek ellátása (SzEN) További protokollok: hajléktalanok, bántalmazottak részére nyújtott szolgáltatások, lakhatási gondokkal küzdők, segélyezettek, családok, gyermekek segítése) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Az összegyűjtött protokollok példa:idősgondozás AdWareQ1 Az összegyűjtött protokollok példa:idősgondozás Időskorúak szociális ellátása: 82 db. (4 intézményből) Időskorúak átmeneti ellátása: 10 db. (1 intézményből) Időskorúak tartós bentlakásos ellátása: 662 db. – 310-féle (36 intézményből) Egészségügyi/szervezési: 142 Gondozási/szervezési: 66 Mentálhigiénés/szervezési: 48 Elméleti/módszertani: 20 Szabályzat: 34 Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Modellezés Célja: Módja: AdWareQ1 Modellezés Célja: A szabályozó anyagok gyakorlati alkalmazhatóságának tesztelése A gyakorlati tapasztalatok, az esetleges módosítási javaslatok megtétele A modellezés dokumentációja - kisfilmek forgatókönyvének elkészítése Módja: Jelentkezés Munkaértekezlet, módszertani megbeszélés Lebonyolítás Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Kisfilmek készítése 1. Felvétel, elbocsátás (FEB) AdWareQ1 Kisfilmek készítése 1. Felvétel, elbocsátás (FEB) Humán erőforrás-menedzsment (HEM) Minőségmenedzsment, minőségfejlesztés (MIN) Gyermekjóléti szolgáltatás (GYA) Gyermekek napközbeni ellátása (GYN) Szenvedélybetegek részére nyújtott szolgáltatások (SZEN) Felhasználói/hozzátartozói elégedettség (FHE) Dolgozói/munkatársi elégedettség (DOE) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Kisfilmek készítése 2. A szolgáltatásokat igénybevevők jogai, tájékoztatás, adatkezelés (ETA) Ápolás-gondozás-fejlesztés (ÁGF) Rehabilitáció (REH) Rászorultak elérése (RÁSZ) Nevelőszülői, gyermekotthoni ellátás (NGYE) Hajléktalanok részére nyújtott szolgáltatások (HAJ) Bántalmazottak részére nyújtott szolgáltatások (BÁN) Családok, gyermekek segítése (CSGY) Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Mit kellene még fejleszteni? AdWareQ1 Mit kellene még fejleszteni? Indikátorokat, mivel a teljesítmény, minőség mérhetősége a mai napig nincs megoldva Változásmenedzsment rendszereket, mert az intézmények statikusak, nincsenek felkészülve a folyton változó körülményekre Gazdálkodási rendszereket, (pl. Lean Management), mivel az intézmények jó része „tékozló koldus”-ként működik A követelményekre és a valid adatokon nyugvó indikátorokra alapozott egységes felügyeleti rendszert a jelenlegi szubjektív és kaotikus helyett Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

Igények és indikátorok AdWareQ1 Igények és indikátorok Érdekelt fél Igény Indikátor Igénybevevő Minőség, elérhetőség Hűség Munkatárs Elismerés, biztonság Élettartam Tulajdonos Gazdaságosság Eredmény Finanszírozó Szolgáltatás Egyensúly Vezetőség Sikeres működés Elismertség Beszállító Stabil üzlet Profit Társadalom Életminőség javítás Morbiditás  Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

A standardok, protokollok alkal-mazásától várható eredmények AdWareQ1 A standardok, protokollok alkal-mazásától várható eredmények A kompetencia-határok tisztábbá válnak Az ágazat megerősödik, elismertsége növekszik Folyamatos minőségkontrollt, szakmafejlesztést idéz elő A feladatellátás színvonala, eredménye mérhetővé válik mind intézményi, mind egyéni vonatkozásban A szolgáltatások „szereplői”, kiváltképp az igénybevevők által közvetített visszajelzések hasznosulnak Közös szakmai nyelv, definiált fogalmak kialakulása A kidolgozott szakmai szabályozó anyagok szakmai iránymutatásként jelennek meg Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Néhány eredmény Cserbán Józsefné: eredmény-standardok és indikátorok kidolgozása és alkalmazása MEOSZ projekt: 42 támogató szolgálat csoportos felkészítése és tanúsítása ISO 9001 szabvány szerint Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központja (MEREK) – Kogon Mihály – ISO 9001 rendszer kiépítése és tanúsítása Idős- és fogyatékos embereket gondozó intézmények tanúsítása (Jánoshalma, Baja, Pálfa, Külsővat, Komló, Bélapátfalva, Miskolc, Szerencs, Gönc, Dunaújváros, Kecskemét, Kaposvár) Békéscsaba: ISO, TQM, EFQM egymásra épülő rendszere Sümegi Endre: EFQM-CAF alapú minősítés Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Következtetések 1. A szociális szféra jogilag egyedülálló módon túlszabályozott (A terület irányítói összekeverték a jogi, adminisztratív és szakmai szabályozást) A szociális szféra alapvető érdeke, hogy fellépjen a jogi túlszabályozás ellen, és megalkossa a saját szakmai szabályait A szakmai szabályozók mindenfajta minőségügyi és irányítási rendszerben nélkülözhetetlenek mint az általános követelmények hordozói A követelmény- (standard-, irányelv-, protokoll) rendszer kidolgozása így szakmailag indokolt és nagyon előremutató lépés Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Következtetések 2. Tudomásul kell venni, hogy az ISO 9001 a mai napig az egyetlen nemzetközileg ismert és elfogadott, tanúsítható menedzsment rendszer, amely a szakmai követelményekkel kiegészítve, értő kezekben minden más minőségfejlesztési rendszer alapjául szolgálhat Az egyes minőségügyi irányzatoknak nem harcolni kell egymás ellen, hanem komplementer módon szolgálni a szociális ellátást igénybevevők igazi érdekeit Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1

AdWareQ1 Köszönetnyilvánítás Köszönöm megtisztelő figyelmüket és várom kérdéseiket, hozzá-szólásukat Minőségfejlesztés és standardizáció a fogyatékos sze. Dr. Hajnal Miklós AdWare Q1