Kategóriamenedzsment Merchandising 9. előadás
Eredménynövelés kategóriamenedzsmenttel növeli a hatékonyságot javítja a szolgáltatások minőségét biztosítja a vásárlók hűségét javítja a partneri kapcsolatot a gyártó és a kereskedő között, s így biztosítja a versenyelőnyt mindkét fél számára
Cél: az értékesítés és a profit maximalizálása a fogyasztói igények kielégítésén keresztül Sikertényezők Az üzlet attraktivitása A vásárlók lojalitása A vásárlók költésének intenzitása
Alkalmazott technológiák, támogató eszközök, szoftverek polchelygazdálkodás-szoftver választékoptimalizálás bolti polchelygazdálkodás polctükörtervezés
Jellemző célok Értékesítés növelése adott folcfelületen Kihelyezési stratégia kialakítása bolttípusonként / polckép Hatékony választék kialakítása bolttípusonként Könnyen nyomonkövethető és változtatható polci elrendezés kialakítása a polcadatbázisokból
Elérhető eredmények Forgalomnövekedés Stabil polchelyek Vevői elégedettség növelése Tervezhetőség: a készlethiányok és a magas készletszint megelőzhető Piaci részesedés növekedése Költségmegtakarítás Hatékony információáramlás
Legyen minden a vásárlók kedvére tervezve! kézi vonalkód-leolvasó kisautóval beépített bevásárlókocsi aktuális akciók folyamatos közlése eladótéren belül megépített kávézó és büfé
Merchandising = eladáshelyi szolgáltatás A forgalomnövelés fontos eszköze! Azon technika és módszerek összessége, melyek a termék polcra kihelyezésének tervezésén alapul abból a célból, hogy attraktív megjelenést és informatív prezentációt biztosítson.
Merchandising alkotóelemei A jó termék A jó ár A jó hely A megfelelő pillanat
Az optimális eladótér Áruk megjelenítése Tájékoztató táblák Világítás Műszaki felszereltség A tér kihasználtsága Árak egyértelmű kiírása Berendezések anyagai Állványok, polcok, pultok beosztása Színek összhangja és hatása Vásárlók haladási iránya
A jó hely = haladási irány JOBBRA vegyi osztály műszaki cikkek élelmiszer textil kozmetika pénztárak bejárat
Magasság egy gondolán belül márkás termékek, kiegészítő termékek 1,65 1,4 nagy árrésű termékek, impulzus termékek nagy árrésű termékek, impulzus termékek 1,15 márkás termékek, kiegészítő termékek 0,65 gyorsan fogyó, olcsó termékek
Gondolán belüli megjelenítés a tisztítószereknél Nagy felületek + kis felületek szerint Nagy felületek Kis felületek Egyéb olcsó tisztítószerek
Gondolán belüli megjelenítés a tisztítószereknél Márka blokk kialakításával Egyéb olcsó tisztítószerek
Merchandising eszközök Másodkihelyezés: a termékek nemcsak a polcon vannak kihelyezve, hanem a gondolavégen, vagy a főutcán önálló szigetet alkotva
Merchandising eszközök Display: a termék másodlagos kihelyezésére szolgáló hirdetőeszköz. Mozgó display: olyan display, amely magára vonja a vevők figyelmét. Polc display: célja egy termék kiemelésére a többi közül.
Merchandising eszközök Bliszteres vagy akasztós csomag: a termék megjelenítése egy nyomtatott kártya és egy átlátszó műanyag között, általában vákuumos formázással. Gravitációs vagy ömlesztett tartály:magas, vertikális display laza (ömlesztett) termékek adagolására a gravitáció révén. Polckosár vagy ömlesztett kosár: fémeszköz, általában drótból. Ömlesztett termékek prezentálására alkalmazzák a boltokban.
Merchandising eszközök Pénztári adagoló: a pultra készített eszközök, melyek elülső oldalán számos terméket helyeznek el a vevő felé fordítva, önkiszolgálás céljára.
Merchandising eszközök Prospektustartó vagy „vegyen egyet”: eszköz a szabadon elvehető prospektusok elhelyezésére. Eladóhelyi (POS) hirdetési kampány: hirdetési anyag, melyet egy termék vagy termékcsoport támogatására hoztak létre az eladási helyen. Támasz: összehajtható merevítő eszköz, melyet egy display vagy panel hátoldalára illesztenek a függőleges stabilitás végett.
A merchandiser feladatai A cég megjelenésének ellenőrzése az üzletekben A raktárkészlet ellenőrzése A polckészlet feltöltése A partnerek tájékoztatása, rendelésfelvétel Reklámanyagok kihelyezése
Eredmények Akár 80%-os forgalomnövekedés! Rendezett polckép, jobb készletgazdálkodás Folyamatos jelenlét a polcokon
Merchandising = arculatátvitel Jól ismert személyek, képzeletbeli, vizuálisan megjelenített figurák, mesefigurák felhasználását jelenti az áruforgalomban. Cél: figyelemfelkeltés, eladásösztönzés
Dáridó-felvágottak A népszerű műsorok márkanévként való használata fellendítheti más termékek forgalmát, miközben a jogok eladása pótlólagos bevételt hoz a csatornának. Olyan reklámhordozót kerestek, amelynek a nézőköre nagyjából megegyezik a húskészítmények fogyasztói táborával.
Kölcsönös előnyök TV2: a merchandising pótlólagos bevételt jelent, egyúttal erősíti a márkát (Dáridó) és a csatorna iránti lojalitást. Délhús Rt.: a márkázott termékek életképesebbek a piacon.
Merchandising Művészeti alkotásokhoz - mindenekelőtt filmekhez - kapcsolható árucikkek, amelyeket a film sikere kapcsán ügyesen el lehet adni. Pl.: Harry Potter Csillagok háborúja
Vége Köszönöm a figyelmet!