A Hivatal árelőkészítési tapasztalatai TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS 2012. május 9. PÉCS Dr. Grabner Péter elnökhelyettes grabnerp@eh.gov.hu
A KÁT szerkezet átalakítás hatásai Az átalakítás motivációja: A kapcsolt hő- és villamosenergia-termelés támogatási rendszerének nem megfelelő működése (a kapcsolt termelés haszna nem, vagy nem megfelelő mértékben kerül átadásra a távhő felhasználók részére) A távhő árak országos szórása, az árképzés inkonzisztenciája és ezek negatív társadalmi hatásai A VET 2009. évi módosításai nem kezelték a fenti problémákat! Az átalakítás módja: 2011. július 1-jétől a kapcsolt hő- és villamosenergia-termelők kötelező áramátvétele megszűnt. A távhő árak szabályozásának módja megváltozott (a részletezett módon) és hatósági termelői hőár került bevezetésre Az átalakítás hatásai: A kapcsolt hő- és villamosenergia-termelők a hatósági hőáraik függvényében újratervezik az üzletmenetüket A KÁT mérlegkör működési jellemzői megváltoznak A távhő árszabályozásának erőteljes hatása van a távhőszolgáltatók gazdasági pozícióira
Mit és hogyan kellene (kellett volna) elérni a távhő árak szabályozásával? Célkitűzések: Távhőtermelés és –szolgáltatás elismert költségszerkezeteinek egységesítése Tarifa szerkezet és rendszer országos egységesítése Önkormányzati igények alapján, lehetőleg a helyi vetítési alapok megtartása Befagyasztott, vagy inflációval korrigált árak mellett, a szükséges központi támogatási érték és allokációs módszer meghatározása, forrásbiztosítás Kapcsolt hő és villamosenergia-termelés életben tartása Távhőszolgáltatás életben tartása a leválási szándék elhárításával 2011 – 2012 fűtési szezonban ne legyen távhő áremelkedés a lakosság és a külön kezelt intézmények körében (legfeljebb inflációs korrekció) Eszközök (EU szabályozás betartásával): Tszt módosítása Miniszteri tarifa és támogatási rendeletek
A távhő ár-előkészítés jogalkotási előzményei Önkormányzatok távhőár moratóriuma 2010. évben 2007. évi LXXXVI. törvény (VET) – KÁT kiváltása 147. § a kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj bevezetéséről 148. § a kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj mértékéről (1,20 Ft/kWh -A „kapcsolt szerkezetátalakításra” fizetett díjból származó összes bevétel ~41 - 42 Mrd Ft) 171. § a kapcsolt termelők KÁT támogatásának 2011. június 30-ával való megszüntetéséről 2005. évi XVIII. törvény a távhőszolgáltatásról (Tszt) 57/D. §-a a távhő árrendelet megalkotásáról – rendeleti tarifaszabályozás 59/A. § (1) Az energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi XXIX. törvény 223. §-ával megállapított, e törvény 60. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján megalkotott rendelet hatálybalépéséig a 2011. március 31-én alkalmazott árakat kell alkalmazni. – távhő ármoratórium
Árelőkészítés a 2011. évi nyári adatszolgáltatás alapján Indokolt költségek meghatározása minden erőműre külön. A hő- és villamosenergia-értékesítés együttes kezelése. A villamosenergia-értékesítés árbevétele csökkenti a hő árbevételen keresztül térítendő költségeket. Paraméterek (közel végleges állapotban): Villamosenergia-ár: 18 Ft/kWh. Gázár: 2935 Ft/GJ. Elismert megtérülés: bruttó eszközértékre vetített 2% (megtérülteknél) ill. 4,5% (meg nem térülteknél). A bruttó eszközérték figyelembe vétele miatt az értékcsökkenés figyelmen kívül hagyása. 3408 Ft/GJ-os ársapka (helyettesítő kazán indokolt költsége) alkalmazása a megtérült erőművek esetében. (Legkisebb költség elvének érvényesítése a távhőszolgáltatásban.) Kapcsolt támogatás (terv): a meg nem térült erőművektől lakossági ellátás érdekében vásárolt hő után.
Távhő árszabályozás 2011. október 1-jétől A távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet Új távhőtermelői árak A lakosságnak és a KKI-knak nyújtott távhőszolgáltatás hatósági díjai a 2011. március 31-i szinten és struktúrában A távhőszolgáltatási támogatásról szóló 51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet Jogcímei: A meg nem térült kapcsolt termelőktől történő hővásárlás után A lakosságnak nyújtott távhőszolgáltatás után (Cél: fedezet biztosítása az indokoltnak tekintett költségek és az árbevétel közötti különbségre)
Árelőkészítés a 2011. december 1-től hatályos árváltozáshoz (1) A felülvizsgálat háttere: Világpiaci változások (gázár, HUF/USD keresztárfolyam). Jelzések a távhőszolgáltatók és kapcsolt hő- és villamosenergia-termelők részéről. Esetenként ellentmondó adatok a nyári adatszolgáltatásban. A (korrekciós) árelőkészítés területei: Gázszerződések bekérése és feldolgozása az összes érintett termelő és szolgáltató vonatkozásában. 19 város (szolgáltató, értékesítő, értékesítőnek értékesítő) részletes vizsgálata új adatbekérés (eredmény lebontás, főkönyvi kivonat)alkalmazásával. Benchmark árak meghatározása a – megtérült és meg nem térült – kapcsolt erőművek vonatkozásában az MKET által, a Hivatal kérésére összegyűjtött adatok felhasználásával.
Árelőkészítés a 2011. december 1-től hatályos árváltozáshoz (2) A földgáz beszerzés költsége (RHD-val) rendkívül eltérő az egyes társaságok esetében (210 HUF/USD árfolyam mellett): Termelői árak: minimális: 2739 Ft/GJ; maximális: 4247 Ft/GJ; átlagos: 3412 Ft/G; szórás: 299 Ft/GJ. Termelői és szolgáltatói árak mediánja: 3456 Ft/GJ Paraméterek: A 3456 Ft/GJ-os érték költség plafon a vizsgált társaságok esetében, és benchmark költség a benchmarkolt társaságok esetében. Villamosenergia-ár: 19,5 Ft/kWh Megtérülés számítás: változatlan Benchmark eredmények: Gázmotort helyettesítő kazán költsége: 3998 Ft/GJ Meg nem térült kapcsolt termelő ára: 5224 Ft/GJ Megtérült kapcsolt termelő ára: 4950 Ft/GJ Kifizethető támogatás a szabályozási időszakban: ~ 41 Mrd Ft (fix paraméter)
További korrekciók (hangolás) 2012. január 1. Az inflációval megegyező végfogyasztói áremelés lehetőségének megteremtése a teljes szektorban A lakosságnak és a KKI-knak nyújtott távhőszolgáltatás hatósági díjai a 2011. március 31-i szinthez képest 4,2%-kal nőttek A távhőszolgáltatási támogatások ezzel összhangban csökkentek 2012. február 1. és május 1. Korrekció néhány városban a problémát később észlelő és jelző távhőszolgáltatók / távhőtermelők esetében, egyedi költség felülvizsgálatok eredményeképpen
Támogatások igénylése, ellenőrzési rendszer működtetése (1) A távhőszolgáltatók a támogatást a MAVIR-tól igénylik papír alapon, csatolva a szükséges bizonylatokat (számlák, nyilatkozatok), a tárgyhót követő hónap 22. napját követő első munkanapig A MEH utólagos ellenőrzést végez, melynek kiinduló pontja: A MAVIR által továbbított fenti dokumentumok A távhőszolgáltatók és távhőtermelők elektronikus havi adatszolgáltatása (MEH Adattár)
Támogatások igénylése, ellenőrzési rendszer működtetése (2) Jellemző anomáliák: A fajlagos támogatási értékek eltévesztése részben a rendeleti változások kapcsán (november hónapra vonatkozó decemberi igénylés!) Volumen értékek tévesztése, részben a kapcsolt termelőtől átvett hő korrekciós tényezőjének nem megfelelő alkalmazása miatt Eddig kiadott kapcsolódó határozatok: Jogosulatlan távhőszolgáltatási támogatás visszafizetésére kötelezés: 19 db MAVIR kötelezése további támogatás kifizetésére: 4 db Folyamatban lévő eljárások: 13 db
Támogatások igénylése, ellenőrzési rendszer működtetése (3) Határozatok (október-december időszak feldolgozva): Engedélyesek által visszafizetendő összeg: 416 MFt (Ebből 360MFt a novemberi igénylés anomáliái miatt) A MAVIR által az engedélyeseknek fizetendő összeg: 17 MFt Folyamatban lévő eljárások (január hónap feldolgozása): Engedélyesek által visszafizetendő összeg: 11 MFt A MAVIR által az engedélyeseknek fizetendő összeg: 58 MFt
Felkészülés a 2012. őszi fűtési szezontól érvényes távhő árszabályozásra (1) A MEH ajánlása a távhőszolgáltatók és távhőtermelők földgáz beszerzésére vonatkozóan Az alapvető cél a szektor földgáz költségeinek minél alacsonyabb szinten tartása a következő módon: Hirdetményi úton közzétett vagy minimum 5 kereskedő meghívásával lebonyolított nyílt pályáztatás; Ajánlatkérés spot árazású gáz „bekeverésével”, melynek arányára minimum érték előírása; Árlejtéses verseny. További cél az egyéb szerződéses feltételek definiálása, alapvetően a kisebb érdekérvényesítő képességgel bíró szereplők „védelme” érdekében: Minimum TOP sáv megadása; Fizetés időzítése, gyakorisága; Devizaárfolyam figyelembe vételének módja.
Felkészülés a 2012. őszi fűtési szezontól érvényes távhő árszabályozásra (2) Részletes adatszolgáltatás a 2011-es évre vonatkozóan A költségek és eszközök felosztása távhőrendszerekre, távhőtermelési telephelyekre és azokon belül különböző technológiákra Bevételek kategorizálása ügyfélszegmensenként „Beépített” kontrollok: Az összesítő táblázatok mindösszesen blokkja az auditált beszámoló eredménykimutatásában és mérlegében (tárgyi eszközök és immateriális javak) szereplő értékeket kell, hogy eredményül adja A táblázatokban több helyen átlagok, vagy fajlagosok számítására is sor kerül, melyek realitásának ellenőrzése segíti a helyes kitöltést Adatszolgáltatási felület: MEH Adattár illetve néhány összetett struktúrájú szolgáltató/termelő (számos távhőrendszer és/vagy telephely) esetében Excel Cél: Az azonos vagy hasonló rendszerek/technológiák összehasonlításának megteremtése csoportok képzése benchmark értékek meghatározása a benchmarkok alkalmazása az árakra vonatkozó javaslat elkészítésekor
Felkészülés a 2012. őszi fűtési szezontól érvényes távhő árszabályozásra (3) Bottom-up modellezés A gázmotorok és földgáztüzelésű kazánok – mint legtipikusabb alkalmazott technológiák esetében – a karbantartási és üzemeltetési költségek (anyagjellegű és személyi) részletes számbavétele a karbantartási tervek (1000, 2000, …, 30000, stb. órás karbantartások) és az üzemeltetési naplók alapján Részletes egyedi vizsgálatok Az indokolt költségek megállapításához, helyszíni ellenőrzést is tartalmazó vizsgálatok lefolytatása MATÁSZSZ benchmark tanulmány
A 2012. őszi fűtési szezontól érvényes távhő árszabályozás nyitott kérdései (1) Földgáz költsége A Hivatal fel fogja dolgozni az összes földgáz beszerzési szerződést. Kérdés: mekkora lesz a szórás a beszerzési árakban? Értékcsökkenés Indokolt költség? (Megtérült vs. Meg nem térült beruházás) Mértéke? (Benchmark vs. Tényérték) Tőkeköltség Eszközérték? (Benchmark vs. Tényérték) Alapja? (Bruttó érték vs. Nettó érték) Mértéke (%) ? Annuitás alkalmazása? ( Értékcsökkenés és tőkeköltség összegének hosszabb távon azonos összegben történő figyelembe vétele.)
A 2012. őszi fűtési szezontól érvényes távhő árszabályozás nyitott kérdései (2) Megújuló beruházások (biomassza, geotermia) Nincs meghirdetett megújuló támogatási rendszer (a készülő METÁR is a villamosenergia-termelésre fókuszál). Ugyanakkor a hatósági hőár implicit módon támogatást tartalmaz(hat). A legfontosabb eldöntendő kérdések e körben: Mi az elfogadható megtérülési idő? Mi legyen a megtérülési ráta?
50 MW alatti termelők összesített termelési adatai Forrás: MEH
Köszönöm a figyelmüket. Dr. Grabner Péter elnökhelyettes grabnerp@eh Köszönöm a figyelmüket! Dr. Grabner Péter elnökhelyettes grabnerp@eh.gov.hu www.eh.gov.hu