A digitális kompetencia fejlesztése egy szociális munka kurzusban Ágoston Magdolna Főiskolai adjunktus SZTE EFK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex Instrukciós Program
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA AZ OKTATÁSBAN
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
A munka világával kapcsolatos tudás
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A gyakorlatvezető mentor
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Van jövő? Van jövő! Karrierépítés szociális munkásoknak-2006 Összeállította: Ágoston Magdolna Skype: agomag.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

A digitális kompetencia fejlesztése egy szociális munka kurzusban Ágoston Magdolna Főiskolai adjunktus SZTE EFK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék Skype: agomag

A blended learning szociális munka kurzus keretei A kurzus megnevezése: Szociális munka munkanélküliekkel Időpont: 2005/2006 tanév Kreditérték: 2 Kontaktórák száma: 15 Egyéni hallgatói munkaórák:45 Résztvevők: 21 fős csoport Választható tárgy, szemináriumi forma.

A kurzus főbb jellemzői Első sorban kompetencia alapú Blended learning típusú képzési forma A kontakt órákon egyidejű Pc és Internet használattal támogatott, aktív tanári részvétellel Egyéni, páros és csoportos feladatmegoldást is alkalmaz A kimenet mérése kvantitatív

A szakmai kompetencia területei (Siebert 1999) Cselekvési kompetencia PRAGMA Tartalmi Pszichológiai kompetencia kompetencia SCIENCECOGNITIO-EMOTIO-MORAL

A cselekvési/szakterületi kompetencia tartalma a kurzusban Törvényi háttér: IV. Tv a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról 30/2000. (IX. 15.)GM Rendelet a munkaerő-piaci szolgáltatásokról… 1993.évi III.Tv A szociális igazgatásról…

A szakterületi feladatok és követelményeik DACUM táblában:  Alapvető ismeretek, készségek  Folyamatok lépésekre bontva  Feladatok a folyamatban  Munkavállalói magtartásformák  Etika  Eszközök  Jövőbeni tendenciák

A digitális kompetencia alapvető ismeretei, készségei_ általában (EU) Ismeretek Fő számítógépes alkalmazások, pld: szövegszerkesztés, adatbázis- kezelés, infotárolás és –kezelés; Internet lehetőségeinek megértése; , hálózati eszközök használata; e lehetőségek jelentőségének értése; a hitelesség, megbízhatóság és etika problémáinak ismerete Készségek Információ keresés, összegyűjtés, feldolgozás kritikus és szisztematikus módon A valós és virtuális megkülönböztetése Eszközök alkalmazása a komplex információ előállítására, bemutatására és megértésére Az Internet alapú szolgáltatások elérése, felkutatása és használata, Az IST használta a kritikus, kreatív, innovatív gondolkodás támogatására

Főbb szakmai tartalmi kompetenciák Közgazdasági ismeretek a munkanélküliségről A munkanélküliség társadalmi hatásai Politikák a munkanélküliség kezeléséről és kezelésére A politikákhoz kötődő jogszabályok és programok A foglalkoztatáspolitika, a szociálpolitika és a területfejlesztési politika kapcsolódásai Megbirkózás a munkanélküliséggel: kulturális és pszichológiai aspektusok A tanácsadás pszichológiája: modellek Csoportmunka Programtervezés, menedzselés és értékelés

Főbb szakmai pszichológia kompetenciák A gondolkodás főbb készségei: Programok, politikák elemzése és önelemzés A tapasztalatok absztrahálása, és negatív absztrakció Az elméleti ismeretek és a gyakorlati tapasztalatok integrálása Meglévő tudások új helyzetekre történő alkalmazása: kreativitás Főbb érzelmi követelmények: Együttérzés és kinyilvánítása Mások örömének átérzése és átadása Humor Főbb társas készségek: Kapcsolatteremtés és fenntartás Együttműködés Versengés Főbb szakmai folyamatokhoz és feladatokhoz kötődő készségek Tanácsadás készségei Team-munkához szükséges készségek Csoportvezetés készségei Informálás készségei Pályázatírás készségei Szakmai, írásbeli kommunikáció Kommunikáció idegen nyelven Szakmai morális követelmények: Szakmai etikai kódex betartása Munkavállalói kötelezettségek és jogok gyakorlása

A blended learning kurzus megalkotásának folyamata  A kompetenciák meghatározása  Képzési cél megfogalmazása  A tanagyag kiválasztása  A legmegfelelőbb képzési módszer kiválasztása a szakterület tevékenységei elvégzéshez szükséges tudások, készségek és jártasságok megszerzéséhez  Kapacitások számbavétele  Tanulmányi teljesítmény rendelése az egyes konkrét tananyagtartalmakhoz

 A tanulmányi teljesítmények mérési módszerének kiválasztása  A értékek rendelése az egyes tanulmányi tevékenységekhez  A teljesítmény- minimum meghatározása  A tananyagok el/ő/készítése  A tananyagok illesztése a technikai keretekhez  A tananyagok és a technika tesztelése  Tematika elkészítése  A program lebonyolítása  A kurzus értékelése  Javaslatok megfogalmazása a szükséges korrekciókra

A kurzus főbb erényei Az életvilágra koncentráló Segíti az információk integrálását Komplex értelemben képez ( tudás, készség, jártasság) A digitális kompetenciákat szakmai folyamatokba ágyazva kezeli A hallgatók számára kalkulálható a befektetendő idő, energia és a várható eredmények A hallgatói (és oktatói) motiváció és teljesítmény egyenletesebb a félév során A legaktuálisabb szakmai kompetenciák elsajátítására ad módot javítja a hallgatók munkaerő-piaci esélyeit

Felkészíti a hallgatókat az élethosszig tartó tanulásra Figyelembe veszi a kreditrendszer sajátosságait (változó összetételű, kialakult munkakultúra nélküli, nagy létzsámú csoportok) Lehetőséget ad az önálló ismeretszerzésre Használja az információs technológiát A feladatközpontúsága védelmet jelent a hallgatóknak Mérhetőek a teljesítmények, ez növeli a hallgatói és a tanári biztonságot A tanárszerep eltolódik a tudásmenedzsment felé, lehetőséget ad a tanulónak saját „szakmaiságuk” kialakítására

A kurzus megerősítette a karon a technikai eszközök szisztematikus fejlesztésének fontosságát Olyan e-lehetőségeket terjesztett el a kollégák között, mint pld a Skype, Msn Messenger napi használata- (még nem a kurzusokban!) Megfogalmazódott egy tanszéki, kari e-learning stratégia kimunkálásának szükségessége Digitális kompetencia felmérést készítettem a hallgatók körében 154 fővel, amely használható adalékot adott az e-stratégia kimunkálásához Elindult egy tanulásmenedzselő rendszer kipróbálása

A kurzus gyenge pontjai 1.Az oktatási épület számítógépeinek (változó) állapota jelentősen befolyásolta a hallgatók teljesítményét 2.A teljesítmények regisztrálása mechanikus módon rendkívül munka és időigényes 3.A stratégia és módszerei nem támogatják a csoportos munkát, nem segítik a szakmai szocializációhoz szükséges kooperációs készségek fejlődését 4.A két nyelvűség (a több nyelvűség helyett) 5.A kurzus-értékelés metodikájának kidolgozatlansága