AZ EURÓPAI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉGEK ÜZEMI TANÁCSI POLITIKÁJA, A SZAKSZERVEZETEK ÉS EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK, ÜZEMI TANÁCSOK ÉS MÁS, RÉSZVÉTELI JOGOKAT GYAKORLÓ INTÉZMÉNYEK KÖZÖTTI EGYÜTTMŰKÖDÉS Reinhard Reibsch EMCEF egykori főtitkára
1. Miért van szükség EÜT-ra? 2. Az európai üzemi tanácsokhoz vezető hosszú út 3. A szakszervezetek szerepe az EÜT-n belül 4. Az irányelv legutóbbi átdolgozása és más nyitott kérdések
Az európai egységesülési folyamat kezdetén, 1952-ben, illetve 1957-ben a hat alapító tagállam között más témák álltak a középpontban Az egységes belső piac létrehozásával 1992-ben az egységesülési folyamat új minőségi szintre lépett Az árukra és szolgáltatásokra vonatkozó egységes normák és szabványok, a belső határok megszűnése és az adminisztratív ügyek harmonizálása jelentette a legfontosabb célokat Az akkori EK reményei szerint mindezek főként versenyképességi előnyt és további innovációt jelentettek számára a többi gazdasági térséggel szemben
A belső piac szociális dimenzióját célzó megegyezés, Jacques Delors, az Európai Bizottság akkori elnökének erőfeszítései ellenére, nem volt lehetséges Különösen a brit kormány ellenezte az európai szociális politikát A tagállamok többsége a korábbi álláspontja mellett maradt: gazdasági siker esetén jut néhány morzsa a szociális ügyeknek is Végül megmaradt a „szociális párbeszéd“, mint a ez európai szociális politika és a tagállamok közötti nem kötelező koordináció eszköze
A 90-es évek kezdete óta számos vállalat a belső piac igényei szerint kezdte kialakítani stratégiáját és szerkezetét: 320 millió lakos és 12 tagállam A vállalatoknak kevés érdeke fűződött a határokon átnyúló szociális szabályozásokhoz vagy a munkavállalói képviseletek bevonásához Másrészt a szociális standardok közötti különbségek megalapozták a termelő helyek kiválasztásával kapcsolatos döntéseket Nemcsak a munkaidő hosszát, a szabadnapok számát vagy a jövedelmeket hasonlították össze, hanem a felmondás elleni védelmet vagy a társadalombiztosítási rendszerek járulékait is
Már a 70-es években születtek javaslatok az európai szintű érdekképviselet megteremtésére – egyik példa erre a Vredeling-irányelv Akkoriban a „több demokrácia“ jelentette a hátteret A javaslatok a kormányok és a gazdasági élet szereplőinek ellenállásán, és a társadalmi szervezetek európai szintű hiánya miatt buktak meg
Az ESzSz 1973-ban került megalapításra – addig két különböző európai szövetség létezett A szakszervezetek eltérő koncepciókat vitattak meg – nem mindenki támogatott egy egységes európai szakszervezetet és nem mindenki vett benne részt A legtöbb ágazati szövetség 1973 után alakult meg – a legutolsók a 80-as évek végén
1988-ban megalakult az Európai Vegyipari Szakszervezeti Szövetség, EFCG Az EGK tagállamai közül az ICF-ben képviselt tagok egy koordinációs bizottsággal rendelkeztek, amelynek vezetését az IG Chemie látta el Az alapítás során létrejött egy titkárság a „sokszínűségen“ alapuló kapcsolat tartására „A fontos kérdésekben“ elvárták a tagszervezetek aktív részvételét A közös témákra és politikára irányuló megegyezési folyamat csak az EFCG megalakulása után kezdődött el
Az egységesülési folyamat iparpolitikai szempontjai elvezettek az európai ipari szövetségek megalakulásáhozIndustrielle A szociális témák nem szerepeltek a tervek között, többek között a nemzeti szociális rendszerek különbségei miatt Különösen az Európán kívüli vállalatok ellenállása akadályozta ágazati szinten a szociális kérdésekre kiterjedő tárgyalási mandátumot UNICE – ma Business Europe – volt hosszú idén keresztül a munkáltatói oldal legfontosabb intézménye és szócsöve
Az ESzEsz EGB megalakulása óta a szakszervezetek rendszeresen megfogalmazzák az egységesülési folyamat szociális dimenziójára irányuló követelést Számos ágazatban és vállalat esetében a tevékenységek határokon átnyúló témákká fejlődtek: a munkaidő és a termelés áthelyezése jelentették a kezdetet Az EU-bizottsággal szemben rendszeresen megfogalmazódott a határokon átnyúló érdekképviselet törvényi szintű szabályozásának követelése A 90-es évek elején végül benyújtásra került az EÜT-ról szóló irányelv tervezete
Az irányelvet 2 éven belül be kell emelni a tagállamok jogrendjébe A tájékoztatás és a konzultáció a legfontosabb feladatok – nem a részvétel Az EÜT-ok tárgyalásos úton elért megállapodások révén jöttek létre a vállalatoknál – törvény szabályozta az eljárást és a minimális standardokat Kudarc esetén a minimális előírások érvényesültek A mandátumok számát, az ülések gyakoriságát rendkívül eltérő módon szabályozták a megállapodásokban
A kezdetekben a vállalatok kevéssé támogatták az EÜT-ok létrehozását – néhány szabályozás megpróbált ez ellen hatni Az irányelv átvétele határidejének lejárta előtt megszülettek a megállapodások, amelyekre törvényi szintű szabályozások vonatkoztak Számos megállapodás megkötésére került sor ebben az időszakban – néhány esetben a gyakorlat kedvezőbb volt, mint a megállapodás szövege
“MAJDNEM NULLÁRÓL TÖBB MINT 800-RA Source: EWC database of ETUI-REHS, 2007
A szakszervezetek képviselőik számra vállalati találkozókat szerveztek, és így reagáltak nemzeti és európai szinten az egységes belső piac kihívásaira Számos találkozó informális szinten fontos szerepet játszott az EÜT-k létrehozásában Mindez 1996 vagy még 1994 előtt fontos előfeltétele volt az első EÜT megállapodások megkötésének Az ilyen jellegű kezdeményezések száma korlátozott volt
Az irányelv nem számolt a szakszervezetekkel, mint az EÜT-k részével, de nem is zárta ki őket Egy„szakértő“ részvétele lehetséges volt – számos megállapodás tartalmazta a szakszervezetek részvételét A megállapodások tárgyalása következtében az EÜT-at erőteljesen befolyásolják az egyes nemzeti szociális rendszerek, és a származási országok szakszervezeti tapasztalatai
A szakszervezetek üzemi, ágazati vagy nemzeti szinten szerveződnek A tárgyalási mandátumokra vonatkozó kompetenciák ugyanígy rendkívül eltérőek A törvényekkel szabályozott érdekképviseletek fontos szerepet játszanak az EÜT-k számára – a szakszervezetek ebben a vonatkozásban nem kerülnek megemlítésre A „származási országok“ jelentős befolyást gyakorolnak az EÜT-k munkájára
A szakszervezetek részvétele az EÜT-ban jóformán magától értetődő Franciaországban, Olaszországban, a skandináv államokban és Németországban Habár a részvétel számos esetben „belső“ ülésre korlátozódik Európán kívüli és brit vállalatoknál az EÜT-k vonatkozásában gyakran nem a lehetőségek, hanem a korlátozások állnak a középpontban – a szakszervezetek ritkán kerülnek előtérbe
Számos 13. cikkely alá tartozó megállapodás „egyik napról a másikra“ került megkötésre – a szakszervezeteket gyakran csak utólag tájékoztatták A szakszervezetek részvétele a tárgyalásokon nem szerepelt kifejezetten a folyamatban – gyakran az üzemek kezdeményezték a tárgyalásokat Más témákon alapuló szisztematikus eljárás viszonylag ritka volt A legtöbb nemzeti szakszervezet egyetértett az Európai Ipari Szövetségeken keresztül megvalósuló támogatással
Legkésőbb az irányelv elfogadását követően a legtöbb Európai Ipari Szövetség saját tevékenységeket kezdett kialakítani az EÜT-k irányába Valamennyi Európai Iparai Szövetség bizottságokat hozott létre az EÜT munka koordinálására Az EU-bizottság költségvetésének hasznosítása az EÜT-k munkájának támogatására egy további fontos téma volt A legtöbb nemzeti tagszervezet támogatta az Európai Ipari Szövetségek munkáját, mert azok kiegészítették saját kezdeményezéseiket
A kezdetektől fogva fontos kérdés volt az EÜT-k számára kialakított „minimális standardok“ A irányelv megvalósítását követően is lehetséges volt a minimális követelményektől elmaradó megállapodások megkötése A feltételeket tartalmazó katalógus és a rendszeres információcsere segítséget jelent az EÜT-k munkájának szakszervezeti támogatásában és magasabb szintre emelésében Mindez saját rendezvények, projektek és emberi erőforrások révén kapott támogatást
Az évi irányelv tartalmazza az irányelv felülvizsgálatát és adott esetben módosítását 1998 óta az EU-bizottság részéről több meghallgatásra is sor került: a munkáltatók nem látták szükségesnek a módosítást, a szakszervezetek viszont igen 2009-ben végül bekövetkezett az „átdolgozás“, amely egy még bonyolultabb jogalkotási eljárást került el A szakszervezetek eltérő módon értékelték az eredményeket
A „tájékoztatás és a konzultáció“ gyakran vitatott meghatározásával, az időszerűség, valamint az EÜT munkamódszerével kapcsolatban sikerült némi előrelépést elérni A vállalatok által foglalkoztatott munkavállalók minimiális létszámának 1000-ről 500 főre történő csökkentését nem sikerült elérni A szakszervezetek részvételét első alkalommal definiálták – ezzel összefüggésben is voltak további szakszervezeti követelések
Olyan időkben, amikor korántsem látjuk még a ban kezdődött pénzügyi válság végét, minden korábbiaknál nagyobb szükség van a határokon átnyúló együttműködésre és a szakszervezetek bevonására Ezzel szemben az áll, hogy „házon belül“ jelentős mértékben megszaporodtak a problémák és a tárgyalások, és az emberi és pénzügyi lehetőségek ezzel egyidőben egyre korlátozottabbakká váltak A szakszervezeteknek ismételten dönteniük kell tevékenységük súlypontjairól – az EÜT-nak a jövőben nagyobb jelentőséget kell kapniuk