A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Makroökonómia gyakorlat
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
Makroökonómia 5. előadás.
Parkolóhelyek hiánya – hiánygazdaság a piacgazdaságban?
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
MAKROÖKONÓMIA „Lehetetlen a részeket az egész nélkül megismerni, és nem ismerjük az egészet addig, amíg minden részt egyenként meg nem ismertünk.” Pascal.
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
Fogalma, összefüggések
Dualitás Ferenczi Zoltán
Piacgazdasági alapfogalmak
Makroökonómia 3.előadás.
Makroökonómia Pénzpiaci egyensúly.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Az infláció és az inflációs folyamatok
Alapfogalmak.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
Piaci kereslet és kínálat
Makroökonómia Feladatmegoldás.
A makrgazdasági munkakínálat:
Mikroökonómia II. előadás. Szükséglet-termelés kapcsolata Szükséglet-termelés kapcsolata Szükségletek néhány osztályozása Szükségletek néhány osztályozása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
Elméleti közgazdaságtan
Marketing alapfogalmak
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Gazdasági időtávok A közgazdasági időtávok arra utalnak, hogy milyen módon képes a vállalat reagálni a piaci eseményekre.
A vállalkozás fogalma:
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Kereslet-rugalmassági számítások
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Mikroökonómia gyakorlat
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
Nemzetközi gazdaságtan – feladatmegoldások
A PIAC.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
38–39. Az áruk és a pénz világában élünk A. Mi a kereslet törvénye? B. Milyen jellemzői vannak a kínálatnak? C. Hogyan alakul ki az egyensúly egy termék.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
Gazdasági rendszerek.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Munkaerő-piaci ismeretek kurzus
Előadás másolata:

A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet - A kínálat - A kereslet és a kínálat egyensúlya - A piaci egyensúly kialakulása – a piaci mechanizmus

A piaci kapcsolatok Háztartások Vállalatok Termelési tényezők piaca Tényező vásárlás Munkaerő eladás Pénz Pénz Háztartások Vállalatok Pénz Pénz áruvásárlás árueladás Fogyasztási cikkek piaca

A piac: - szükséglet és termelés összehangolása - vállalatok és háztartások találkozása - szükségeletek közvetítése a vállalatokhoz - fogyasztási cikkek beszerzése - termelési tényezők adás-vétele - kétirányú kapcsolatot teremt a gazdaság két főszereplője között

A piac a kereslet és a kínálat - összesége - egymásra hatása - találkozási módja, helye.

- fogyasztási cikkek piaca Piaci formák - fogyasztási cikkek piaca - termelési tényezők piaca - egy termékcsoport/konkrét termék piaca -…

A kereslet A kereslet nem más, mint a vevők egyértel-műen kinyilvánított szándéka meghatározott mennyiségű áru megvásárlására. A fi-zetőképes kereslet, megrendelésekben, rendszeres vásárlásokban, a vevők egyéb jelzéseiben nyilvánul meg. Mindig egy meg-határozott időtartamra vonatkozik. Területi kiterjedés alapján egy város, régió, ország kereslete. Összesíthetjük egyénenként, termékenként és termékcsoportonként.

Ha az ár nő, a kereslet csökken, ha az ár csökken a kereslet nő. A kereslet törvénye Ha az ár nő, a kereslet csökken, ha az ár csökken a kereslet nő. A keresleti függvény A keresleti függvény pontjai megmutatják, hogy a különböző árak mellett a vevők mennyit hajlandóak az adott termékből vásárolni. Jele:D(demand)

A kínálat A kínálat a piacon eladásra felajánlott ter-mék- vagy szolgáltatás-mennyiség. Meghatározott árak és árumennyiségek összetartozó értékeit jelenti. Indokolt egy meghatározott időszakra értelmezni. Beszél-hetünk egyéni kínálatról, egy termék összes kínálatáról és egy termékcsoport kínálatáról.

Ha az ár nő, a kínálat is nő. Ha az ár csökken a kínálat is csökken. A kínálat törvénye Ha az ár nő, a kínálat is nő. Ha az ár csökken a kínálat is csökken. A kínálati függvény A kínálati függvény mutatja meg, hogy egyes árakhoz mekkora kínálati mennyiség tartozik. Jele:S(supply)

Marshall és fő műve óriási hatást gyakorolt a következő évtizedek közgazdasági fejlődésé-re. Amellett, hogy olyan, máig használt köz-gazdasági fogalmak megalkotása fűződik Marshall nevéhez, mint a függvények rugal-massága, a fogyasztói többlet, a termelési tényező stb., A közgazdaságtan alapelvei hosszú időn keresztül a legfontosabb tan-könyvnek számított, de a mikroökonómia tankönyvek még ma is ennek a műnek a fel-építését (fogyasztáselmélet – termeléselmé-let – egyensúlyelmélet) követik. Marshallt az úgynevezett cambridge-i iskola alapítójaként tartjuk számon; tanítványa volt többek kö-zött John Maynard Keynes, a 20. századi közgazdaságtan egyik legjelentősebb alakja. Alfred Marshall 1842-1924

A kereslet és a kínálat egyensúlya Marshall-kereszt A piaci egyensúly akkor jön létre, ha a kereslet éppen mege-gyezik a kínálattal: a vevők éppen annyit akarnak venni, amennyit az eladók el akarnak adni, és éppen olyan áron akarnak vásárolni, amilyen áron ezt a mennyiséget kínálják. A piaci egyensúly kiala- kulása a Marshall- kereszt segítségé- vel elemezhető.

Túlkereslet, túlkínálat és összefüggéseik Bármilyen, az egyensúlyitól eltérő áron a keresett és a kínált mennyiség el fog térni egymástól: a kereslet egy része kielégítettlen marad vagy a kínált mennyiség egy részét nem tudják eladni. Ha a piaci ár kisebb mint az egyensúlyi ár, a kereslet nagyobb lesz, mint a kínálat, túlkereslet alakul ki. Az eladók érzékelve a túlkeresletet emelni fogják az árakat. Ennek következtében a kereslet csökkenni fog. A túlkereslethez igazodva növelni kell a termelést a kínálat változásához, ehhez viszont idő kell, így a kínálati mennyiség csak bizonyos idő elteltével tud majd reagálni. Ha sikerül, nagyobb ár mellett a kínált mennyiség is nagyobb lesz. A kereslet kisebb lesz mint a kínálat, túlkínálat alakul ki.

T Ú L K E R S

T Ú L K Í N Á A

A két mozgás együtt A nem egyensúlyi állapot nem marad fenn, hanem elindít bizonyos változásokat, a piacot az egyensúly felé terelik. A mozgások egyre kisebb kilengéseket fognak eredményezni, és végül kialakulhat a piac egyensúlya.

Az ár Az ár az a pénzmennyiség, amennyiért egy áru egy egységét a piacon meg lehet vásárolni, illetve el lehet adni. Ez alapján hoz döntést a fogyasztó a vásárlás szándékáról, idejéről és helyéről; az eladó pedig az áruba bocsátás szándékáról. Mozgása tükrözi a piac állapotát. A kereslet és a kínálat törvényéből következik, hogy a vevők és az eladók érdekei ellentétesek. A két fél alkudozásának eredménye a piaci ár, amin végül a csere lezajlik, ezért a piaci ár mindig tükrözi a kereslet és a kínálat arányát.

Készítette: Nagy-Gulyka Brigitta Felhasznált anyag: tankönyv, füzet, internet