A Termék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Advertisements

Összefoglaló kérdések
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Termék és márka.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Termék és márka politika
Az üzleti terv.
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Kereskedelem Szakmacsoport
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
TERMÉK TERMÉKPOLITIKA TERMÉKSTRATÉGIA
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
7. Előadás Termék stratégia
A termék/piac lehetőség- (Ansoff) mátrix
BCG mátrix A BCG mátrix a vállalat stratégiai helyzetét két dimenzióban elemzi és értékeli: (relatív piaci részesedés és piaci növekedési ütem).
A marketing piac tartalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Kérdések a második zh-hoz
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vállalati stratégia március március március 28.
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A termék mindazon fizikai és egyéb tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére. A termék konkrét fizikai alkotórészeket,
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
Marketing I. VI. előadás Termékpolitika
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
BELSŐ KÖRNYEZET ELEMZÉSE
2/18/2018 Marketingterv Név.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Marketing II. előadás Kovács István
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
Innováció és marketing – termékpolitikai döntések – marketing a termékfejlesztésben Marketing gyakorlat 5.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
TERMÉKPOLITIKA.
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

A Termék

Termék A termék a marketingfelfogás szerint olyan fizika, esztéti-kai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni. Minden ami a vevőigények kielégítésére felajánlható.

Termékpolitika A vállalati termékkínálat piaci szempontok alapján történő kialakítása

A termék minősége Objektív minőség Szubjektív minőség A termék mérhető tulajdonságai Szubjektív minőség A vevő szubjektív elvárásai által kialakított Gazdaságos minőség Ár és a használati költségek

Termékhagyma klasszikus értelmezés Lényegi termékelőny Minőség, Márkanév, Csomagolás, Kiegészült termék Tárgyiasult termék Absztrakt termék Garancia, Hitel, Házhozszállítás

Termékhagyma Levitt-féle koncepció Minimum amely nélkül a termék nem alkalmas annak az igénynek a kielégítésére, amire létrehozták.. A versenybe kerülés minimumszintje. Potenciális termék Kiterjesztett termék Elvárt termék Generikus termék A versenyelőnyök megszerzésének szintje. Jelenleg még nem feltárt terméktulajdonságok.

A termékek csoportosítása Fogyasztási cikkek Napi tömegcikkek Szakcikkek luxuscikkek Továbbfelhasználási javak Fizikai termékek Szolgáltatások

Termékvonal, termékszerkezet Hasonló funkciójú termékek azonos fogyasztói szeg-mentumok részére. A vállalat olyan termékeket állít elő, amelyek kap- csolódnak egymáshoz Termékszerkezet: A piacon forgalomba hozott termékek és termékvona- lak összessége.

Termékszerkezet „A” Termékvonal „B” Termékvonal „C” Termékvonal… Mélység A választékelemek száma A forgalmazott márkák száma A termékszerkezet hossza A A1 C1 B1 A2 C2 B2 A3 A termékszerkezet szélessége A termékvonalak száma

Termékhierarchia Szükségletek Termékcsalád Termékosztály Termékcsoport Terméktípus Termékmárka Termék

Életciklus, életgörbe ÉLETCIKLUS A termék teljes élettartamát írja le az ötlet alapján meginduló fejlesztéstől a termelésből való kivonásig. ÉLETGÖRBE A már kidolgozott, termelésbe bevezetett termék értékesítési volumen-változását írja le.

Életciklus, életgörbe + - Értékesítési volumen Fejlesztés megindítása Gyártás bevezetés Kivonás Fejlesztés megindítása - Életciklus hossza Fejlesztési ráfordítások Életgörbe tartománya

AZ ÉLETGÖRBE jellemző szakaszai mennyiség 1. 2. 3. 4. 5. 6. idő 1.Bevezetés 2.Fejlődés 3.Turbulens verseny szakasza 4.Érettség 5.Hanyatlás 6.Maradványkereslet

ÉLETGÖRBE típusok átlag ideális katasztrófa szeszély kétpúpú serkentett késleltetett stabil

Veszteség/nyereség görbe Bevezetés Növekedés Érés Telítődés Hanyatlás Nyereség Veszteség Veszteség Növekvő nyereség Max.nyereség Csökkenő nyereség Veszteség

A fogyasztói adaptáció Korai elfogadók 13,5% Korai többség 34 % Késői többség 34 % Lemaradók 16 % Innovátorok 2,5 % bevezetés növekedés érettség telítődés hanyatlás

A fogyasztói adaptáció Innovátorok (2,5%) Kalandvágyók Hamar kipróbálják Divatdiktálók Jó kockázatviselők Korai elfogadók (13,5%) Szívesen vásárolnak újdonságokat Magas társadalmi státusz Tiszteletreméltó emberek Gyakran véleményvezetők Viselkedésük minta

A fogyasztói adaptáció Korai többség (34%) Konzervatívabbak Átlagnál hamarabb vesznek újdonságot Megfontoltak Társadalmi státuszuk kicsit magasabb az átlagosnál Késői többség (34%) „óvatos duhajok” Döntéseikben a gazdasági tényezők fontos szerepet játszanak Lemaradók (16%) Legkevésbé vállalkozók Hagyományőrzők Alacsony társadalmi státuszt Új dolgok iránti gyanakvás

Célok és feladatok a termékéletgörbe egyes szakaszaiban A termékéletgörbe szakaszai Főbb célok Feladatok Bevezetés Tudatosítás, ismeret Bejelentések,leírások, hirdetések Növekedés-érettség Megkedveltetés, preferencia Reklámszövegek, versenyelőnyök hangsúlyozása Telítettség-hanyatlás Meggyőzés, vásárlás Egyedi ajánlatok, árkedvezmények

Marketing-mix az életciklus szakaszaiban Bevezetés Növekedés Érettség Telítődés Hanyatlás Termékpolitika Termék kifejlesztése Minőségjavítás Módosítások, korszerűsítés, választékbővítés Új felhasználási módok keresése Ráfordítások ésszerűsítése Árpolitika Induló ár meghatározása Rugalmas árstratégia Rugalmas árcsökkentés Árcsökkentés Elosztáspolitika Értékesítési csatornák beindítása Értékesítési csatornák kiépítése Értékesítési csatornák bővítése Személyes értékesítési szolgáltatások felajánlása Értékesítési feltételek javítása Kommunikációs politika Bevezető , ismertető reklámkampány Új szegmentum megcélzása Konkurencia -ellenes reklám Versenytárs fogyasztóinak meghódítása Figyelem-fenntartó reklámok, szerviz

Márka Olyan árujelzés, mely alkalmas egy termék, vagy szolgáltatás megkülönböztetésére Lehet név, jel, kifejezés, szimbólum vagy ezek kombinációja

Az „Európai Megbízható márkák 2009” listája Forrás: Reader’s Digest Megbízható Márkák Európában felmérése 2009

A magyarok által a legmegbízhatóbbnak tartott márkák 2009-ben és az előző négy évben Forrás: Reader’s Digest Megbízható Márkák Európában felmérése 2009

A magyarok listáján a következő 15 márka szerepelt 2009-ben Forrás: Reader’s Digest Megbízható Márkák Európában felmérése 2009

Védjegy Jogi védelmet biztosító megkülönböztető jelzés Jele: Registered trade mark ® Tm ™ Copyright ©

CSOMAGOLÁS Marketing funkciók Tájékoztatási funkció Vásárlás - ösztönzés Megkülönböztetés Gazdaságosság

Az Ansoff-mátrix Jelenlegi termék Új termék Jelenlegi piac Új piac A piackiaknázás stratégiája növelni a piaci részarányt növelni a használat gyakoriságát új alkalmazásokat bevezetni A termékfejlesztés stratégiája tökéletesíteni a terméket új terméket kifejleszteni ugyanarra a piacra a termékvonal kiterjesztése Új piac A piacfejlesztés stratégiája földrajzi terjeszkedés új piaci szegmens meghódítása A diverzifikáció stratégiája az eddigi tevékenységhez kapcsolódó diverzifikáció az eddigi tevékenységhez nem kapcsolódó diverzifikáció

Termék/piac mátrix PIAC Termék Régi Új Termékfejlesztés A vállalat meghatározza adott időszak termékszerkezetére vonatkozó döntéseit PIAC Termék Régi Új Piackiaknázás minőségjavítás marketing ráfordítások növelése magas promóció Termékfejlesztés a meglevő termék továbbfejlesztése választékbővítés Piacfejlesztés új használati módok keresése új pozicionálás új szegmentumok marketingakciók Diverzifikáció több lábon állás stratégiája tevékenységi kör kiszélesítése

BCG mátrix

BCG mátrix Kérdőjelek Sztárok Döglött kutyák Fejőstehenek Magas Kérdőjelek a holnapután termékei vadonatúj termékek bevezetés szakaszában piaci sikerük bizonytalan (sztárok vagy döglött kutyák?) Sztárok innovációs termékek a holnap termékei versenyelőnyt jelenthetnek növekedés szakaszában Alacsony Döglött kutyák nem hoznak nyereséget hanyatlás szakaszában Cél: dönteni , hogy ki kell-e vonni a forgalomból Fejőstehenek a tegnap sikerei nagy nyereséghozam érettség szakaszában Piaci növekedés Piaci részesedés

„Sztárok” Ezeket a termékeket a piac növekedésének gyorsasága és magas piaci észesedés jellemzi. Ezek az egységek hasznosak a vállalatnak, jelen-tősen hozzáárulnak hírnevéhez, növekedésének megalapozásához és nyereségéhez.

„Fejőstehenek” Magas piaci részesedéssel rendelkeznek, ugyanakkor jelentős piacbő- vülés már nem várható, így nagyobb beruházás a fejlesztésükre már nem indokolt, csak a versenyben maradásukat kell biztosítani. A terme-lődő nyereséget más irányba célszerű átcsoportosítani.

„Döglött kutyák” A csoportba tartozóknál a piaci növekedés üteme már lassúnak mondható, továbbá az adott üzleti egység piaci ré- szesedése is kicsi. Ezek az üzleti egységek már nem járulnak hozzá a válla lat fejlődéséhez. A „döglött kutyák” csoportjába sorolt üzleti egységektől könyörtelenül meg kell szabadulni.

„Kérdőjelek” Ezekben a termékekben nagy lehetőségek rejlenek, de mivel még csak „életük” korai szakaszában vannak, jövőjük bizonytalan. Mivel még nem képesek önmaguk fenntartására, ezért sérülékenyek, gondosságot, törődést és sok ráfordítást igényelnek. Összességében veszteségesnek mondhatók: viszonylag kevés nyereséget termelnek és ehhez képest jelentős tőke kell a fejlesztésükhöz. Ahhoz, hogy befuthassák az elképzelt „szép” jövőt, más üzleti egységektől kell tőkét elvonni. A kockázat úgy tartható alacsony szinten, ha megosztjuk több kérdőjel között.

BCG elemzés 1. Kiépítés 2. Fenntartás 3. Szüretelés 4. Kivonulás A vállalat a jövőbeli siker reményében jelentős befektetésekkel igyekszik növelni az adott termék piaci részesedését (kérdőjelből sztár). 2. Fenntartás A vállalat a meglévő piaci részesedésének megőrzése érdekében végez kisebb befektetéseket ( sztár vagy fejőstehén). 3. Szüretelés A vállalat tudatosan hagyja csökkeni termék piaci részesedését, s közben leszüreteli a nyereséget ( fejőstehénből döglött kutya). 4. Kivonulás A vállalat kivonul a piacról, felszámolja az adott üzletágat (kérdőjelből döglött kutya).

Javasolt stratégiák Kérdőjel termék: melyik az a termék, amelynél van a vállalatnak esélye, hogy erős piaci pozíciót érjen el? ezt kell fejleszteni (beruházni), többit abba kell hagyni! Sztár temék: beruházás Fejőstehén termék: ki kell használni a még előnyös helyzetet, minél több pénzt kivonni a termékkel, maximum szintentartó beruházás javasolható. Döglött kutya termék: piacról való kivonulás

A sikeres termék

A sikertelen termék

GE Mckinsey

Versenyképesség A versenyképességet meghatározó változókat a stratégiaalkotó erőteljesebben befolyásolhatja. Ilyen változók egyebek között: a versenytársakhoz viszonyított piaci részesedés a vezetés színvonala a piaci és technológiai ismeretek a K+F kapacitás a pénzügyi források

Piaci vonzerő A mátrix „piaci vonzerő” dimenziója a külső, a stratégiát készítő által nem igazán befolyásolható tényezők együttesét jelenti. Ilyen tényezők például: a piac mérete és növekedési üteme a verseny erőssége a szezonalitás és a ciklikusság a technológiai és a tőkekövetelmények a társadalmi és a környezetvédelmi kérdések a piacra lépés és a kilépés korlátai

GE Mckinsey Szelektív stratégia Versenyhelyzet javítása Legfontosabb termékek Paci részesedés növelése célszerű Gyenge versenypozició Nem célszerű a beruházás Nyereséget biztosítanak Kivonulás a piacról Szelektív stratégia Magas Alacsony versenyképesség Alacsony Magas Piaci vonzerő

Termékfejlesztés Termékfejlesztés típusai: Az új ötletek keresésétől a termék piaci bevezetéséig tartó tevékenységek összessége Termékfejlesztés típusai: Kezdeményező fejlesztés (új ismeretlen termék) Követő fejlesztés (a piacon már ismert termék) Termékmódosítás (termék+többletfunkció) Termékvariácó (különböző vevőcsoportok, különböző termékváltozat)

Termékfejlesztés A termékfejlesztés folyamata Ötletek keresése Ötletek szelektálása Termékfejlesztés Terméktesztelés Termék bevezetése

Termékfejlesztés 1. Az ötletek keresése Belső források Külső források Piaci elemzők Fogyasztók Értékesítési részleg Szállítók Marketingrészleg Versenytársak Termelési részleg Kiállítások Vevőszolgálat Szakmai kiadványok

Termékfejlesztés Ötletkeresési technikák A brainstorming típusú eljárások - Brainstorming - A 635-ös módszer (6 fő,3 ötlet,5 perc.) - A Philips 66 módszer (6 fő, 6 perc) - A Delphy-módszer - Nominálcsoport-módszer

Termékfejlesztés 4.Terméktesztelés 2. Ötletszelektálás - ötletek elemzése Műszaki szempont Gazdasági szempont Marketing szempont 3. Termékfejlesztés - prototípus 4.Terméktesztelés - termékteszt, laborteszt, tesztpiac

Termékfejlesztés 5. A termék bevezetése - megfelelő mennyiség biztosítása - garancia, szerviz vevőszolgálat - forgalmazók felkészítése - értékesítés megszervezése - promóciós feladatok

Termékfejlesztés Új termék fogadtatása Siker vagy kudarc Termékkanibalizmus

Termékfejlesztés Termékelfogadási folyamat ( próbavásárlástól a rendszeres vásárlásig) Nem tud semmit az új termékről Hallott róla Ismeri Megtetszik neki Fontolgatja a vásárlást Erős vásárlási szándék Vásárol Kipróbálja Véleményezi Újravásárol

Összefoglalás Termék 1. A termék fogalma 2. A termékhasznosság szintjei 3. A termékek csoportosítása 4. Termékéletgörbe fogalma, szakaszai, típusai 5. Fogyasztói csoportok új termék vásárlásánál 6. A termékpolitika 7. A termékhierarchia 8. A választék 9. Termék/piac mátrix 10. BCG mátrix 11.Termékfejlesztés