Innovációmenedzsment. A 20.-21. század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Innováció konferencia
Advertisements

Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
Gazdaság és technika I - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika I Tóth Attiláné dr.
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
Cegléd 2012 Anyagvizsgáló laboratóriumi tevékenység a gyakorlatban Dr. Kovács Károly –Szemán László ügyvezető általános igazgató METALCONTROL Kft.
Regionális gazdaságtan 4.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Industrial Organization - alapvető modellek
A posztfordista termelési rendszer
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A KETTŐS FORRADALOM AZ IPARI FORRADALOM GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI
A társadalmi változások elmélete
RTM kínálatának alakítása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Kék gazdaság – Blue Economy 10 év – 100 innováció – 100 millió új munkahely Dr. Ulbert József.
Kék gazdaság – Blue Economy 10 év – 100 innováció – 100 millió új munkahely Dr. Ulbert József.
Tanuló szervezet.
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
Velence, Managerek éjszakája Keressük a válságot!
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
Az innováció forrásai.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Avagy Microsoft Magyarország Innovációs Napja Budapest, november 30. – MTA Eszes Gábor.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Innováció az oktatásban – szakmai konferencia Szabó Mária szeptember 22. Az oktatási és a szakpolitikai gyakorlat - műhely.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
HTE 7. KONGRESSZUSA „Infokommunikáció emberközelben” október 5. Szeged "A Magyar Innovációs Szövetség tevékenységének bemutatása" Monszpart Zsolt,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Dr. M Egyetemi prezentációs sablon 1. HOFFER ILONA A MÚZSA CSÓKJA ÉS AZ ALKOTÁS MŰVÉSZETE AZ INNOVÁCIÓBAN INNOVÁCIÓ A SZOLGÁLTATÁSOKBAN BUKARESTRMÜE 2015.
A BGF Salgótarjáni Intézetének aktivitásai a helyi vállalkozások fejlesztése érdekében Összeállította:Paróczai Péter adjunktus SALGÓTARJÁNI INTÉZET.
EIP Kálmán Tímea Nagyvázsony, április 22.. Európai Innovációs Partnerség (EIP) a VP-ben.
A magyarországi K+F politika
Az innovációs modellek (az innovációk keletkezése Roy Rothwell)
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
INNOVÁCIÓS KÉPESSÉG, VERSENYKÉPESSÉG ÉS JÓLÉT BAROSS – DA07-DA-ELEM Szeged, október 19. Prof. Dr. Lengyel Imre MTA doktora, intézetvezető.
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Szegedi Tudományegyetem
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
17. ÚJ TUDOMÁNYOS TECHNOLÓGIAI FORRADALOM.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Innovációmenedzsment

A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság) (termékindividuáció) (customisation of products) Tudományos-műszaki forradalom zajlik (az átalakulás mérete, léptéke megváltozott) Konvergens technikai fejlődés, A világon elosztottan megtermelődő tudás intenzív kihasználása, Tudásintenzív termékek Globalizáció

Mi az innováció? J. A.Schumpeter (1943): Az innováció „kreatív rombolás”: Új fogyasztási tárgyak, Új termelési és szállítási eljárások, Új piacok, Új nyersanyag vagy félkész termék források, Új piaci helyzet jönnek létre

Az innováció típusai Kis innováció Innovation by doing, by using Nagy innováció („áttörő”, „architekturális”) Hálózati innováció

Az innováció egyszerű modelljei Lineáris, szekvenciális modell(ek) Schumpeter első modellje Schumpeter második modellje

Lineáris modell Alap- kutatás Alkalma- zott kutatás Technoló- giai fejlesztés Termék- fejlesztés Tömeg ter- melés Hasz- nálat

Schumpeter első modellje Külső tudomány és találmány A vállalkozói tevékeny- ségek Innovatív beruházás az új technoló- giába Új termelési séma Megváltozott piaci szerkezet Profit vagy veszteség az innovációból

Schumpeter második modellje Belső tudomány és technológia (főleg házon belüli K+F) Innovatív beruházás menedzselése Új termelési séma Megváltozott piaci szerkezet Profit vagy veszteség az innovációból Külső tudomány és találmány

Kline és Rosenberg visszacsatolt láncmodellje (1986) Potenciális piacok Felfedezés és/vagy gyártás design Részletes design és tesztelés Újratervezés és gyártás Piacra vitel, forgalmazás Kutatás Tudás T K V V V V v vv v T K T K L L L L D I S Az innováció bonyolultabb modelljei

Az innováció néhány jellemzője Interaktivitás (például létrehozó és felhasználó között), Elágazás, Visszalépési kényszerek, Fejlesztési irányváltás az elterjedési szakaszban

Innováció és a gazdaság típusa I Innováció a „régi gazdaságban” - hosszú paradigmatikus növekedési szakaszok és ritka paradigmaváltások - A már ismert lehető legteljesebb kiaknázása (perfectly seizing the known) - Domináns technológiák és tömegtermelés által uralt gazdaság

Innováció és a gazdaság típusa II Innováció az „új gazdaságban” Új és új innovációs irányok keresése, Kombináció, hálósodás Individuáció által uralt gazdaság?

Globalizáció Globális verseny Az innováció központi helyre kerül a gazdasági fejlődésben A verseny: rivalizáció és kooperáció „Hálózatgazdaság”

Tudástársadalom Magas intellektuális hozzáadott értékű termékek és előállítási eljárások Kodifikált és rejtett (tacit) tudás „Szótlan” és „ki nem mondott” rejtett tudás Személyes tudás (personal knowledge)

A vállalat tudásbázisa A tudáspiramis Termékbe ágyazott tudás Kodifikált tudás Tapasztalati tudás Társadalmi tudás

Tanuló társadalom Adaptív alkalmazkodás turbulens környezetben Elsőrendű, magasabbrendű tanulás Orientáció magasabbrendű problématérben Többszörös visszacsatolású, keretreflektív tanulás

Konklúzió Az innováció, innovációmenedzsment, innovációpolitika általában ismétlődő kudarcokon keresztül sikerre vezető komplex folyamat