Átláthatósági megállapodások Transparency International Magyarország.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Pósa Szabolcs Németh Gábor
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Etikai Kódex.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Alapfogalmak: pályázás •A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Bűntelenség vagy büntetlenség? A jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
KÖZBESZERZÉSEK ÁTLÁTHATÓSÁGA Transparency International Magyarország Eger, szeptember 29. the coalition against corruption.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
Alapfogalmak: pályázás A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Konzulens: Dr. Pitlik László
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
1.Szabályozási kérdésekSzabályozási kérdések 2.Az ügyvédi és tanácsadói tevékenységekAz ügyvédi és tanácsadói tevékenységek 3.Közbeszerzési szabályozásKözbeszerzési.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
A Körös-menti TDM Egyesület a „Szarvasért” Alapítvány, és a Szarvasi Város-, és Környezetvédő Egyesület megállapodása.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Nemzetközi Rehabilitációs Központ
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április.
Vállalkozásmenedzsment I.
Dr. Gyökér Irén, egyetemi docens. Fogalmak Kedvezőtlen helyzet: korrupt magatartás elfogadott B2B kapcsolatokban csúszópénz elfogadott Pályázatokon elnyerhető.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
Előzetes piaci konzultáció
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
Pályázatmenedzselő és dr. Papp József, vezérigazgató
Dr. Kovács László főtitkár
Lorem ipsum.
Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, április 24.
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

Átláthatósági megállapodások Transparency International Magyarország

Tartalom  Átláthatósági megállapodások  Felek kötelezettségei  Szankciók, viták  Monitoring  Átláthatóság  Eredmények  Miért jó?  Összefoglalás

Közbeszerzések  Hazai közbeszerzések 10%-a teljesen szabályszerű –(Korrupció, rossz menedzsment, stratégiai gondolkodás hiánya)  Következmények –Drága –Választók nem bíznak a kiírókban és az ajánlattevőkben –Rosszabb minőségű teljesítés  Megoldás lehet: átláthatósági megállapodás –Kevesebb bürokrácia, több bizalom

Átláthatósági megállapodások  Transparency International dolgozta ki: újszerű megközelítés  A megelőzésre helyezi a hangsúlyt, nem az utólagos ellenőrzésre, megakadályozható a pénzek igazolatlan elköltése  Segítséget nyújt kormányok/önkormányzatok, vállalkozások és civil szervezetek számára a közbeszerzésekben  Növeli a közbeszerzések iránti közbizalmat  Hozzájárul a kormányzati folyamatok hitelességéhez

Átláthatósági megállapodások (folyt.)  Felek –központi vagy helyi kormányzati, közigazgatási szerv, vagy állami tulajdonú vállalat. (Ajánlatkérő) –a szerződés elnyerésében érdekelt magántulajdonú szervezetek (Ajánlattevők/Kivitelező)  Önkéntes elkötelezettség  Kölcsönös szerződéses jogokat és kötelezettségeket hoz létre

Átláthatósági megállapodások (folyt.)  Minden projektfázist lefed –Tervezés, kidolgozás, tenderezés, értékelés, kiválasztás, szerződéskötés, végrehatjtás  Elősegítik, hogy –Ajánlattevők/kivitelezők tartózkodnak a vesztegetéstől –Ajánlatkérők oldalán csökkenek a költségek és a korrupció versenytorzító hatása

Ajánlatkérő kötelezettségei  Nem követelhet vagy fogadhat semmiféle előnyt a közbeszerzési folyamat során nyújtott előnyért cserébe,  Nyilvánossá tesz minden, a beszerzéssel kapcsolatos technikai, jogi és adminisztratív információt,  Nem teszi nyilvánossá az ajánlattevő üzleti titkait,  A közbeszerzésben részt vevő minden közalkalmazott és külső tanácsadó összeférhetetlenségi nyilatkozatot tölt ki a beszerzéssel kapcsolatban,  Jelenti a fenti kötelezettségek megszegésének eseteit, annak gyanúját, vagy kísérletét.

Ajánlattevő/Kivitelező kötelezettségei Ígéret a vezető részéről  Nem kínál semmilyen előnyt senkinek a közbeszerzési folyamatban nyújtott bármilyen előnyért cserébe,  Nem alkot kartellt a beszerzésben érdekelt más felekkel,  Nem fogad el semmilyen előnyt,  Nyilvánosságra hozza minden ügynöknek és/vagy közvetítőnek fizetett juttatásait (lehetőleg minden ajánlatkérő a pályázatában, de legalább a nyertes). Különösen kívánatos: a nyertes bizonyíthatóan alkalmazzon etikai szabályokat a cégénél, „világítása” át előzetesen alvállalkozóit, beszállítóit.

Szankciók  Ajánlatkérő szerződésszegése: hivatalnokok és tanácsadók fegyelmi, polgári vagy büntetőjogi szankciói (pl. áthelyezés, elbocsátás)  Ajánlattevő szerződésszegése – az alábbiak kombinációja –Szerződéskötés megtagadása vagy a szerződés semmissé nyilvánítása, –Ajánlati biztosíték elkobzása, –Ajánlatkérő és más ajánlattevők előre meghatározott mértékű kártalanítása, –Bizonyos ideig közbeszerzésekből való kizárás.

Viták A viták rendezése lehetőleg  Nemzetközi – vagy ahol alkalmazható – nemzeti választott döntőbíróságon,  ÁM-ban meghatározzák a helyet és az eljárásrendet.

Monitorozás  Hiteles civil szervezet a Monitor  Minden projektfázisra kiterjed  A monitor szervezet külső, független szakértőket jelölhet ki,  Minden féltől független,  Költségeit az Ajánlatkérők és/vagy Ajánlattevők fedezik, (az ÁM révén elérhető megtakarítások nagyobbak, mint a monitorozás költsége)

Monitoring (folyt.)  Monitornak teljes hozzáférése van minden dokumentumhoz, és részt vesz minden ülésen.  Gyanú esetén értesíti –Elsőként az Ajánlatkérő szervezet vezetőjét –Ha nem orvosolják a helyzetet, az Ügyészséget és/vagy a médiát  Befejezés: nyilatkozatot bocsát ki arról, hogy a közbeszerzési folyamat –Tisztán, incidensektől mentesen zajlott, –Milyen incidensek történetek, azokat hogyan kezelték a felek.

Átláthatóság  Teljes átláthatóság: ÁM sikeres tervezésének, végrehajtásának alapja,  Minden releváns információ nyilvánossága szükséges,  Internet: csaknem ideális platformot biztosít (és alapos ellenőrzésre is lehetőséget ad),  Az üzleti titokhoz való hozzáférést korlátozni kell.

Eredmények  Megtakarítások –Kolumbiában az eredeti költségvetések 5-60%-kal csökkentek –Olaszország: milánói metró költségei 227 m $/km-ről 90 m $/km-re csökkentek  Bizalom –A megkérdezett ajánlattevők úgy ítélték meg, hogy fair módon vesztettek –Pozitív változások a helyi befektetési környezetben  Verseny –Ajánlattevők száma nő

Miért jó?  Átláthatóbbá teszi a közbeszerzéseket  Csökkenti a tranzakciók költségeket: a korrupció sincs ingyen, és nem is olcsó. Fair versenyben nyerni vagy veszíteni kevesebbe kerül.  A korrupció hosszú távon mindig visszaüt.  Öregbíti a vállalat és az ajánlatkérők jó hírnevét.

Minden fél számára előnyös az ÁM  A „Közös fellépés” előnyei az érdekelt felek számára AjánlattevőAjánlatkérő  Növeli a potenciális pályázók körét és az átláthatóságot – csökkenti a költségeket  Elősegíti a tisztességes verseny érvényesülését – a legkedvezőbb pályázatot benyújtó ajánlattevő nyer  Növeli az ajánlatkérő presztízsét, hitelét  Elkerülhetőek a hosszadalmas perek, amelyek gyakran késleltetik a projekt megvalósulását  Egyenlő eséllyel indul minden pályázó, így jobbak a piaci pozíciói  Negatív jogkövetkezmények kizárása  Kenőpénzek megspórolása  A cég hírnevének növelése  A versenytársak és az alkalmazottak etikus és felelősségteljes magatartásának erősítése Kormány  Ösztönző a kormányra nézve  Erősíti a törvényességet, növeli a politikai stabilitást és a kormány hitelét  Növeli a külföldi és a hazai befektetői hajlandóságot  Javítja az ország imázsát  Hatékonyabb kormányzásra és közbeszerzési eljárásra ösztönöz Civil szféra  Elősegít az átlátható üzleti és állami környezet megteremtését célzó kezdeményezések megvalósítását, és a korrupciós ügyek nyilvánosságát  Lehetőség fontos folyamatokban való konstruktív részvételre, azok fejlesztésére Társadalom  Nagyobb és jobb hozzáférés a közszolgáltatásokhoz – úgy mint, egészségügy, oktatás  Hatékonyabb rendőrség és jobb jogszabályok  A törvények és jogszabályok egységes és hatékony betartatása  Jobb szociális ellátás abban az esetben, ha az adófizetők pénzét erre és nem korrupcióra költik

Összefoglalás  ÁM-ok jelenleg ~ 15 országban működnek (Ázsia, Európa, Latin-Amerika)  Sikeres ÁM-ok: Kolumbiától, Pakisztánon át Németországig  Szektorok: informatikai rendszerek, közművek, közlekedés, iskolai eszközök, rendőrségi eszközök, turizmus, stb.  Működtetésük nem drága  Kormányok és üzletemberek is dicsérik  Mo-on jelenleg két ÁM előkészítése folyik (Svájci Hozzájárulási Alap és az MNB)

Köszönjük a figyelmet!