Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, 2014. április 24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, 2014. április 24."— Előadás másolata:

1 A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, április 24.

2 AZ ÁTLÁTHATÓSÁG MINT SIKERKRITÉRIUM
1. AZ ÁTLÁTHATÓSÁG - VILÁGTREND Nélkülözhetetlen a hatékony piaci működéshez Magasabb szintű a fogyasztói/befektetői tudatosság Nemzetközi szabályozások, normák szerepe nő 2. VERSENYELŐNY Operációs kockázatot csökkenti Alacsonyabb költségek, magasabb minőség és több lehetőség marad az innovációra Felelős és proaktív közzétételi politika, nyilvánosság előtti elköteleződés erősíti az átláthatóságot, ami mutatja a vállalat intézkedéseinek komolyságát és kiterjedtségét Jó hírnév – hosszú távú fenntarthatóság 3. NÖVELI A VÁLLALAT INTEGRITÁSÁT Jobb, kiszámíthatóbb munkahely, elkötelezettebb munkavállalók, nagyobb elszámoltathatóság

3 AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK SAJÁTOS HELYZETE
Nemzeti vagyon jelentős részét képezik – közpénz Az állami vállalatoknak magas szintű átláthatóságot kell biztosítaniuk, mert: a hatékony kormányzás, a kormányzati kiadásokat érintő tényalapú döntéshozatal feltétele adófizetők tájékoztatása, hogy adóforintjaik hogyan hasznosulnak Az állami vállalatoknak hasonlóan szigorú vállalatirányítási normáknak és közzétételi követelményeknek kell megfelelniük, mint a nyilvánosan, tőzsdén jegyzett cégeknek Nemzetközi standardok: Guidelines on Corporate Reporting of State-Owned Enterprises, OECD 2005; Accountability and Transparency: a guide for state ownership, OECD 2010; Reporting Guidance on the 10th Principle Against Corruption, UN Global Compact 2009, TI TRAC Sokrétű hazai szabályozás, legfontosabb: évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról, évi CVIII. törvény a közbeszerzésekről

4 AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK SAJÁTOS HELYZETE
Korrupciós kockázatok a vállalatirányításban: (jog)szabály alkotók/politikai döntéshozók és cégek közötti szoros kapcsolat – a politikai befolyás kockázata a vállalat működésébe magas Megfelelő garanciák szükségesek a piactorzító magatartás, a tisztességtelen verseny és az összeférhetetlenség kivédésére – az állam szabályozó, ellenőrző és tulajdonosi szerepének szétválasztása; nyújtott állami garanciák, állammal kötött szerződések részletes megjelenítése Az állam mint tulajdonos – a vállalat tulajdonosi körének, irányító és felügyelő szervének, menedzsmentjének bemutatása, a ki(meg)választás átláthatóságának biztosítása, összeférhetetlenségek jelentése, önéletrajzok/fizetések/juttatások bemutatása Az állami vállalatoknak elszámoltathatónak kell lenniük valamennyi érintett fél felé (adófizetők), hogy nyomon tudják követni adóforintjuk hasznosulását. Egységes, átlátható, könnyen nyomon követhető információk a vállalati honlapon.

5 PROJEKT AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGÁRÓL
Előzmény: konferencia az állami vállalatok és önkormányzatok átláthatóságáról – 2011: Szükség van változtatásokra, az érintett állami vállalatok is egyre fontosabbnak tartják a transzparens működést és a közpénzek hatékony felhasználását De: nincs egységes közzétételi gyakorlat Előtérben az igyekezet a jogszabályi követelményeknek történő megfelelésre Hiányoznak a belső képzések, a szemléletformálást, kultúraváltást célzó (oktatási) programok Hiányoznak a magyar jogszabályi, gazdasági, kulturális környezethez igazodó iránymutatások Nincs hatékony monitoring és ellenőrző rendszer A nagyszámú közérdekű adatigénylés kapacitásproblémákat vet fel a vállalatoknál

6 PROJEKT AZ ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGÁRÓL
Kutatás : Cél: az átláthatóság növelésén keresztül a korrupciós kockázatok csökkentése az állami vállalatoknál, elkötelezettség növelése, együttműködés a vállalatok korrupcióellenes fellépése terén Elsőként Mo.-n - az elemzés a transzparens működés szempontjából vizsgálja a magyar állami tulajdonú vállalatokat, illetve vezetőik véleményét, hozzáállását az átláthatóságra és integritásra vonatkozóan Kutatási módszer: 1) a céges honlapok tartalmának elemzésére, 2) a vállalatvezetőkkel folytatott személyes interjúk A kutatást a Korrupciókutató Központ Budapest munkatársai végezték Következő lépések: Munkacsoport megbeszélések a tulajdonosok, az állami vállalatok és nemzetközi szereplők részvételével. E-learning tananyag - egységes guideline és közzétételi checklist Éves honlapvizsgálati céges rangsor - nyilvános

7 FŐBB MEGÁLLAPÍTÁSOK A magyar állami vállalatok az átláthatóság szempontjából nagyon polarizáltak: transzparensen működők és sok olyan, amelyik szinte teljesen elrejti az információkat (vagyis a minimális törvényi követelményeknek sem felelnek meg). A honlapok információgazdagsága és a törvénytisztelet/törvényszegés jelensége szektorfüggő: például a pénzügyi és a szállítmányozási ágazatba tartozó cégek átláthatóbbak, mint a mezőgazdasági és a közszolgáltató vállalatok Az állami cégek irányítói részéről rendkívül erős az elzárkózás: nem szívesen nyilatkoznak ebben a témában Sok múlik a vállalatvezető gondolkodásmódján: egyenlőre főleg a hatályos törvényeknek való formális megfelelés a cél A vállalati integritást és átláthatóságot elősegítő intézmények és eszközök kevés helyen lelhetőek fel: a legnépszerűbb a beszerzési szabályzat és a titoktartási nyilatkozat, a legritkábban alkalmazott megoldások közé pedig az etikai forródrót, illetve a külön compliance osztály tartoznak

8 AJÁNLÁSOK Az átláthatóság és az integritás hiányából fakadó problémák felismerése és elfogadása a legfontosabb, ehhez oktatás, szemléletváltás kell Politikai akarat szükséges a transzparencia minél szélesebb körű elterjesztéséhez Aktív felsővezetői elköteleződés szükséges a szemléletváltás megvalósításához, a transzparencia értékként történő elfogadtatásához OECD ajánlások teljes körű beépítése kell a közzétételbe Egyéb, átláthatóságot, integritást segítő információk közlése: pl. etikai kódex, üzleti terv, EU támogatással megvalósuló fejlesztések szerződései, beszerzési szerződések aggregált, táblázatos formában történő megjelenítése, beszerzési szabályzat, CSR, anti-korrupciós intézkedések megjelenítése Honlapon, egységes, könnyen kereshető formában megjeleníteni az információt Szükséges a törvényi előírásoknak való megfelelést nyomon követni és a hiányosságokat szankcionálni Cél: az állami vállalatok mint valódi piaci szereplők elfogadtatása

9 AJÁNLÁSOK Az átláthatóság javítása érdekében ajánljuk, hogy a vizsgált cégek két év alatt érjenek el minimum 20 százalékos javulást az adott index eredményében. Ehhez az érintett állami vállalatoknak, azok vezetőinek és a tulajdonos képviselőinek aktív részvétele és elköteleződése szükséges!

10 KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! www.transparency.hu


Letölteni ppt "A MAGYAR ÁLLAMI VÁLLALATOK ÁTLÁTHATÓSÁGA, KÖZZÉTÉTELI KÖVETELMÉNYEKNEK TÖRTÉNŐ MEGFELELÉSE ÉS INTEGRITÁSA Budapest, 2014. április 24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések