Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja 2004. június 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Magyar Universitas Program Magyar Bálint oktatási miniszter február 20. Infrastruktúra-fejlesztési programok a felsőoktatásban
 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A Kormány intézkedései és tervei
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Az NFT II. ( ) végrehajtásának ütemezése és a felsőoktatási programok finanszírozása Kilátások, Kihívások Budapest, április 16.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Controlling a gyakorlatban
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Konferencia a Kutatási kiválóság jövőjéről ELTE június 22. Dr. Farkas Ferenc általános és stratégiai rektorhelyettes PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM CSŐRE.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
1. Európai uniós pályázati lehetőségek az oktatás területén március 25.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.

2 A magyar felsőoktatás alapvető problémái  A felsőoktatási expanziót nem kísérte minőségi fejlesztés  Merev képzési szerkezet, mobilitás hiánya  Irracionális finanszírozási szerkezet és mechanizmus  Leromlott felsőoktatási intézményi infrastruktúra  Motiváció hiánya az oktatói bérrendszerben, az utánpótlás hiánya  A kutatás-fejlesztésre fordított támogatások messze az uniós átlag alatt

3 A Magyar Universitas Program céljai  Minőségi képzés, nemzetközi szinten is versenyképes tudás biztosítása  A hallgatók támogatása, szabadság, mobilitás  Egyenlő esélyek megteremtése  A teljesítmény többszintű honorálása, erősen differenciált bérezés  Színvonalas oktatói-kutatói munkához szükséges feltételek megteremtése  A felsőoktatás és a gazdaság kapcsolatainak erősítése

4 A Magyar Universitas Program pillérei I. Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez II. Hallgatói jogok, támogatások bővülése III. Az intézményi irányítási és finanszírozási rendszer reformja IV. Infrastruktúra Program magántőke bevonásával V. Kutatásfejlesztési expanzió VI. A Nemzeti Fejlesztési Terv szerepe a kitűzött célok elérésében

5 Támogatók A Magyar Universitas Programról, valamint az új felsőoktatási törvény koncepciójáról készült előterjesztést támogatták az alábbi szakmai testületek:  Magyar Rektori Konferencia  Főiskolai Rektori Konferencia  Felsőoktatási és Tudományos Tanács  Egyetemi Gazdasági Főigazgatói Kollégium

6 Az új felsőoktatási törvény koncepciója  A képzési szerkezet átalakítása  Irányítási reform  Új finanszírozási rendszer bevezetése Az intézményi teljesítmények, valamint a szolgáltatások színvonalának elismerésén alapuló háromcsatornás (képzés, fenntartás, kutatás) normatív költségvetési finanszírozási rendszer kialakítása.

7 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A képzési szerkezet átalakítása

8 Irányító Testület Tagjai: az oktatási miniszter által javasolt tagok menedzseri/akadémiai kompetenciákkal, a szenátus által delegált tagok (amelyből egy főt a hallgatók delegálhatnak) Elnöke: maga választja Funkciói: stratégiai döntéshozatal Szenátus Tagjai: oktatók, hallgatók, egyéb tagok Elnöke: maga választja Funkciói: akadémiai döntések, IT anyagok véleményezése Rektor Választja, megbízza az IT Kompetenciái: akadémiai és menedzseri Funkciói: felelős operatív felsőoktatási intézményvezető Irányítási reform – állami felsőoktatási intézmény vezetése

9 A hallgatók támogatása  Államilag támogatott tanulmányok – egy ingyenes diploma  Emelkedő ösztöndíjak, támogatások, a diákhitel konstrukció új lehetőségei, a diákmunka kedvezményei, kollégiumfejlesztés, intelligens kártya  Szabad egyetemválasztás, magyar hallgatók európai egyetemeken  Hátrányos helyzetű fiatalok segítése, tehetséggondozás  Hallgatói jogok kiterjesztése, hallgatói képviselet a stratégiai döntéshozatalban  SULINET EXPRESSZ, digitális tananyagfejlesztés

10 BeruházásIdőszakBefektetési összeg Oktatási épületek bővítése, új korszerű épületek megvalósítása 2000 – között 200 milliárd Ft Kollégiumi férőhelyek bővítése, új korszerű diákotthonok 18 intézmény férőhellyel 2004 – között 30 milliárd Ft Összesen:230 milliárd Ft A Felsőoktatási Infrastruktúra-fejlesztési Program

11 Európa Terv 1.A felsőoktatás képzési rendszerének szerkezeti és tartalmi fejlesztése 6,784 Mrd Ft 2.Tanárképzés 500 millió Ft 3.Felsőoktatási intézmények infrastrukturális feltételeinek javítása 12,997 Mrd Ft 4.Felsőoktatási intézmények és a helyi szereplők együttműködésének erősítése 2,876 Mrd Ft 5.Kutatás-fejlesztés és innováció 15 Mrd Ft

12 A Magyar Universitas Program megvalósításának várható hatásai  Minőségi oktatás, verseny a hallgatókért a felsőoktatási intézmények között, javuló infrastruktúra  Nemzetközileg piacképes tudás és diploma, mobilitás, a felső- oktatási képzés munkaerő-piaci igényekhez történő igazítása  Az oktatók/kutatók számára jogszabályban rögzített irányelve- ken alapuló, egységes oktatói követelményrendszer biztosítása, a teljesítmény honorálása, EU alapelveken nyugvó verseny- pályázati rendszer  Professzionális menedzsment, mely megteremti az oktatói- kutatói munka nyugodt végzéséhez szükséges hátteret