Versenyelemzés 8.fejezet
A piac hosszú távú vonzerejét meghatározó tényezők (Porter) Ágazati versenytársak fenyegetése Új belépők fenyegetése Helyettesítő termékek Vevők alkupozíciója Szállítók alkupozíciója
A vállalatnak 5 dolgot kell tudnia versenytársairól: Kik a versenytársak? Mi a stratégiájuk? Mik a céljaik? Melyek az erős és gyenge pontjaik? Hogyan reagálnak az őket ért hatásokra?
A verseny négy szintje Márkaverseny Iparági verseny Termékforma verseny Általános verseny
A verseny iparági koncepciója Iparág (ágazat): „Azon vállalatok csoportja, amelyek azonos, vagy egymással könnyen helyettesíthető termékeket vagy termékcsoportokat kínálnak a piacon.”
A verseny iparági koncepciója Az iparágak jellemzése: termelők száma és a termék differenciáltság mértéke belépési és mobilitási korlátok kilépési és zsugorodási korlátok Költségszerkezet vertikális integráció mértéke globalizáció mértéke
A verseny piaci koncepciója Azonos fogyasztói igényeket kielégítő cégek viszonya Figyelem a jelenlegi és lehetséges versenytársak szélesebb körére termék-piac csatamező
A versenytársak stratégiája Stratégiai csoport: „Azok a vállalatok, akik azonos célpiacokat azonos stratégiával kívánnak kiszolgálni.” Megkülönböztető dimenziók: kínált minőség vertikális integráció foka technológia bonyolultsága földrajzi elhelyezkedés gyártási eljárások stb.
A versenytársak céljai Több cél Profitmaximalizálás Kielégítő profit Rövid vagy hosszabb távú profit Piacrészesedés növelése Készpénzforgalom javítása Technológiai vezető szerep stb.
A versenytársak erős és gyenge pontjai Első lépés az adatgyűjtés 3 fontos tényező: piacrészesedés ismereti részesedés rokonszenv-részesedés Benchmarking
A versenytársak reakciói Kényelmes versenytárs Szelektív versenytárs Tigris-versenytárs Kiszámíthatatlan versenytárs
Kompetitív megfigyelési rendszer kiépítése A rendszer felállítása Adatgyűjtés Az adatok értékelése és elemzése Az információk terítése és visszajelzés
A megtámadható és elkerülendő versenytársak Vevői értékelemzés Erős a gyenge ellen Hasonló az eltérő ellen „jó” a „rossz” ellen
A vevőkhöz és a versenytársakhoz igazodás egyensúlya Versenytárs nézőpontú vállalat Vevőorientált vállalat