Az egészségfejlesztés kihívásai 50 éves az OEFI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Természet Szöveg: ©Rába Ildikó Mariann Kép: ©Bauer Andrea.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
Dr. Garai Péter helyettes államtitkár Budapest, november 12.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Eldöntendő Az egészség egy prioritás, ami marginalizálódott? Vagy
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
Mi látszik egy jéghegyből?
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
TEHETSÉGÍGÉRETEK GONDOZÓI RENDSZERÉNEK KIÉPÍTÉSE INTÉZMÉNYÜNKBEN.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A szociális epidemiológia kialakulása
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
Segélyezési rendszer átalakítása
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Bilics Edit Projekt koordinátor május 12. Óvodai Szenzomotoros Integráció
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Főigazgató-helyettes
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Dr. Gloviczki Zoltán NEFMI. Kati óvodás, iskolás, gimnazista, szerelmes, válogatott és világbajnok, munkavállaló, lakásfenntartó, feleség, anya, közgazdász,
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Vörösmarty Mihály Általános Iskola osztályai
Civil Európa – civilek Európában
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
A munkahelyi diszkrimináció
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A gyermekek napközbeni ellátásának intézményes lehetőségei a társadalmi befogadás és a gyermekszegénység megelőzése érdekében Pécs, december 1.
A kistérségi gyerekesély programok tervezési folyamata Kalmár Ildikó - Dandé István - Herman Szabolcs Regionális koordinátorok Magyar Tudományos Akadémia.
Népegészségügy - egészségfejlesztés Fogalmak közös értelmezése Solymosy József Bonifácz OEFI TIE Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›KAPITALIZMUS – KOMMUNIZMUS –Koordinációs mechanizmusok –Kapitalizmus ›Mit, hogyan, kinek a számára?
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
A Szigetvári kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 6. Baranya Megyei Önkormányzat.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
TOGETHER WITHOUT BORDERS ÎMPREUNĂ FĂRĂ FRONTIERE EGYÜTT HATÁROK NÉLKÜL
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Cél: szövegértés fejlesztése – tanulás segítése
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
tanév Iskolanyitogató
tanév Iskolanyitogató
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Egészségfejlesztési tapasztalatok a társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok körében Az egészségfejlesztés kihívásai 50 éves az OEFI Solymosy József Bonifácz

KI?       Normál eloszlás – egészség állapot fő Normál eloszlás – egészség állapot „jó”  „rossz”  egészség KI? társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok

Egészség optimális jól lét (cél, eszköz, erőforrás) Egészség előfeltételei Béke Lakás Oktatás Élelem Jövedelem Stabil ökológiai rendszer Fenntartható erőforrások Társadalmi igazságosság Társadalmi egyenlőség Egészség előfeltételeinek hiánya társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok

Egészség optimális jól lét (cél, eszköz, erőforrás) Egészség előfeltételeinek hiánya Béke Lakás Oktatás Élelem Jövedelem Stabil ökológiai rendszer Fenntartható erőforrások Társadalmi igazságosság Társadalmi egyenlőség társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok Társadalmi kirekesztődés

Társadalmi kirekesztődés Társadalom intézményeinek szolgáltatásai Munkalehetőség – Iskolázottság – Szegénység - Egészségállapot - Társadalmi befogadás Szolgáltatással megcélzottak igényei

1.) előfeltételek megteremtése Kihívás : 1.) előfeltételek megteremtése 2.) társadalmi kirekesztődési folyamat komplex befolyásolása Operatív Kárenyhítés Történelmi hátrány kiegyenlítés Preventív Újratermelődés megakadályozása

Egy szolgáltatás minőségi kritériuma

3.) igényekhez igazodó szolgáltatás Kihívás : 1.) előfeltételek megteremtése 2.) társadalmi kirekesztődési folyamat komplex befolyásolása 3.) igényekhez igazodó szolgáltatás

az extrém szegénységnek is, mint a betegségeknek (BNO kód) szám-kódot adtak

Prevalencia esélyhányadosok (95%-os megbízhatósági intervallum) Népegészség indikátorai– pl.: KORLÁTOZOTTSÁG REGIONÁLIS EGYENLŐTLENSÉGEI (OLEF2000) Prevalencia esélyhányadosok (95%-os megbízhatósági intervallum) 4,4 (2,1-9,4) 2,7 (1,2-4,5) 3,0 (1,4-6,4) Kiszűrve a többi környezeti tényezők hatását a regionalitás erős kapcsolatot mutatott a funkcionalitással Egy-egy régióban megbecsültük a korlátozottság esélyét a Nyugat-Dunántúlival összevetve, és sárgával jelöltük azokat, ahol az esélyhányados statisztikailag 5%-os szinten szignifikánsan megemelkedett Jól látszik, hogy az északi és keleti régiókban lakóknak 3-4-szer nagyobb az esélyük a legalább közepes korlátozottságra mint a nyugati társaiknak 1,4 (0,6-3,6) 1,0 (referencia) 2,0 (0,8-4,6) 3,0 (1,3-6,8)

4.) adottságokban lévő különbségek csökkentése Kihívás : 1.) előfeltételek megteremtése 2.) társadalmi kirekesztődési folyamat komplex befolyásolása 3.) igényekhez igazodó szolgáltatás 4.) adottságokban lévő különbségek csökkentése

Egészségi állapot – társadalmi tükör Csontváry Kosztka Tivadar (1853, Kisszeben - 1919, Budapest)

Kedves OEFI ! Kedves OEFI, Boldog 50. Születésnapot! három óvodás, két iskolás csoport Szivárvány Napköziotthonos Óvoda székhely: 1083 Budapest, Szigony u. 18. Czoller Ernőné igazgató Szabó Erika ped. (segítő: Schön Ivánné) Jordákiné Károlyi Irén ped. (segítő: Papné Noszlopy Éva) Józsefvárosi Önkormányzat Práter Ének-Zene Tagozatos Általános Iskola székhely: 1083 Budapest, Práter u. 15. Zay Andrea igazgató Kissné Koncz Ildikó ped. (segítő: Boriné Széles Lídia) Garayné Kovács Katalin ped (segítő: Trubel Gáborné) Pitypang Óvoda székhely: 1087 Budapest, Százados u. 14. Gál Henrikné igazgató Meritsné Varga Gyöngyi ped. (segítő: Albiczné Nyeste Mária) három óvodás, két iskolás csoport Szivárvány Napköziotthonos Óvoda székhely: 1083 Budapest, Szigony u. 18. Czoller Ernőné igazgató Szabó Erika ped. (segítő: Schön Ivánné) Jordákiné Károlyi Irén ped. (segítő: Papné Noszlopy Éva) Józsefvárosi Önkormányzat Práter Ének-Zene Tagozatos Általános Iskola székhely: 1083 Budapest, Práter u. 15. Zay Andrea igazgató Kissné Koncz Ildikó ped. (segítő: Boriné Széles Lídia) Garayné Kovács Katalin ped. (segítő: Trubel Gáborné) Pitypang Óvoda székhely: 1087 Budapest, Százados u. 14. Gál Henrikné igazgató Meritsné Varga Gyöngyi ped. (segítő: Albiczné Nyeste Mária) három óvodás, két iskolás csoport Szivárvány Napköziotthonos Óvoda székhely: 1083 Budapest, Szigony u. 18. Czoller Ernőné igazgató Józsefvárosi Önkormányzat Práter Ének-Zene Tagozatos Általános Iskola székhely: 1083 Budapest, Práter u. 15. Zay Andrea igazgató Pitypang Óvoda székhely: 1087 Budapest, Százados u. 14. Gál Henrikné igazgató Kedves OEFI ! Kedves OEFI, Boldog 50. Születésnapot! …”Csak tíz év múlva ne ez a dal legyen”… (Cseh Tamás) Bonifácz solymosy.jozsef@oefi.antsz.hu