Új szolgáltatások bevezetése, térítéses szolgáltatások BLK:Új szolgáltatások
Stratégiai tervezés elmélete Törekvés, jövőkép(hová) + meggyőződés,értékrend (hogyan) Küldetés (mi a feladatunk, kik a felhasználóink) Alapvető célok (miért is vagyunk, mit is csinálunk) Fő irányvonalak Célok Cselekvési stratégiák BLK:Új szolgáltatások
Új szolgáltatás bevezetése 1. PEST vagy STEEP elemzés SWOT analízis Előny – Hátrány - Erőforrások (emberi, infrastrukturális, anyagi) számbavétele Veszélyek – konkurencia, belső és külső „ellenzék” Lehetőségek – helyi, regionális, országos, szakmai BCG elemzés – piaci részesedé és kereslet BLK:Új szolgáltatások
Új szolgáltatás bevezetése 2. Igényfelmérés Piackutatás, piacelemzés – ki a megrendelője a szolgáltatásainknak? Benchmarking Marketing terv – Gantt-diagram, folyamatábra Public relations tevékenység BLK:Új szolgáltatások
BLK:Új szolgáltatások Piacelemzés lépései A piac meghatározása – kik a vevők, mire van kereslet, potenciális olvasótábor Piac-szegmentálás – viselkedésminták meghatározása Piaci helyzet felmérése – mi a könyvtár helye a piaci struktúrában Piaci szegmensek kiválasztása BLK:Új szolgáltatások
Térítéses szolgáltatások Az állam fizet Ami ingyen van azzal pazarlóan bánunk Az alaptevékenységen túli szolgáltatások Túl drága vagy túl olcsó nem jó Marketing mix elemeinek hatása – ismertebb – jobb – drágább Presztizs, bizalom – pr tevékenység BLK:Új szolgáltatások
BLK:Új szolgáltatások Az árpolitika Az árképzési célok meghatározása A fizetőképes kereslet meghatározása A költségek becslése Viszonyítás a versenytársakhoz Árképzési mód kiválasztása A végső ár meghatározása P. Kotler 1999. Az árképzés is része a kommunikációnak BLK:Új szolgáltatások
Árképzési célok meghatározása A térítés fajtái Térítésmenetesség – több admin. költség Névleges térítés – felesleges használat Közvetlen kiadások fedezése – anyag Teljes költség – anyag+munkadíj+amortizáció= O Profit szerzés – mértéke a hosszú távú célokhoz igazodik Elrettentő ár – másik szolgáltatásra BLK:Új szolgáltatások
Árképzés 1. Egy szolgáltatás összes költség tényezői: Változó költségek Állandó vagy rezsi költségek Egy adott dokumentum egy évi vagy élettartamnyi állományban tartásának a költsége – ODR, elektronikus letöltés „Just in time, just in case” BLK:Új szolgáltatások
BLK:Új szolgáltatások Árképzés 2. Szolgáltatás közvetett költsége Beszerzési költs.+munkaerőkölts.+rezsi+munkadíj/szolg.fajta Adott szolgáltatás munkadíja Átlagos óradíj x ráfordított munkaóra Adott szolgáltatás költsége Adott szolgáltatás közvetlen költsége + szolgáltatás munkadíja Egy adott szolgáltatás költsége Közvetett költségek + munkadíj/beiratkozott olvasók Szinten tartás!! BLK:Új szolgáltatások
A térítéses szolgáltatások előnyei és hátrányai Előnyök Valós szükségletekre szorítkozik Marketing munka Üzleti gondolkodás Tekintély növekedés Befolyt összegekből új szolgáltatások Hátrányok Ellenkezik a könyvtár hagyományos céljával Fenntartó csökkenti a fenntartási költséget Visszaesés a használatban számlázás, könyvelés Munkaerő átszervezés BLK:Új szolgáltatások